خواص مواد غذايي سلامت سلامت جسمي

آدامس جويدن چه عوارضي دارد؟

جویدن آدامس عوارضی نیز دارد که بهتر است با آنها آشنا شویم...
تقویم فارسی اندروید

 جویدن آدامس عوارضی نیز دارد که بهتر است با آنها آشنا شویم…

آدامس جويدن
آدامس جويدن

آدامس باعث می شود که میوه کمتر و خوراکی های ناسالم بیشتری بخوریم

معمولاً توصیه می شود که قبل از خوردن غذا، آدامس بجویم تا گرسنگی رو کاهش داده و غذای کمتری بخوریم. اما اخیراً مشخص شده است که آدامس نه تنها به کاهش مصرف غذا کمک نمی کند بلکه حتی جویدن آدامس نعنایی، خوردن غذاهای سالم (مثل میوه ها) رو کاهش داده و احتمال خوردن خوراکی های ناسالم مثل چیپس و آبنبات رو افزایش می دهد. به نظر می رسد که طعم نعنای موجود در آدامس، طعم میوه و سبزیجات رو در دهان ما تلخ می کند.

جویدن آدامس، مشکلات فک پایین رو افزایش می دهد

یکی از عوارض جویدن آدامس، شدیدتر کردن علائم TMJ (نوعی اختلال در مفاصل فک پایین) است و لذا باعث بروز درد در فک و عضلات مخصوص جویدن و مفاصل متصل کننده فک پایین به جمجمه می شود. درد مفاصل این ناحیه به سردرد، گوش درد یا حتی دندان درد می انجامد. به جای آدامس، سیب بخورید که هم مانند آدامس نیاز به جویدن دارد و هم برای سلامتی مفید است.

مصرف آدامس، مشکلات روده رو تشدید می کند

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نوعی اختلال در لوله های گوارشی است که خودش رو با درد شکم، انقباض و تغییر فعالیت های روده، نشان می دهد. آدامس، IBS رو تشدی می کند زیرا در حین عمل جویدن آدامس، هوای اضافی وارد دستگاه گوارش شده و منجر به دردهای شکمی و نفخ می شود. علاوه بر این، شیرین کننده های مصنوعی مثل سوربیتول و مانیتول که در تهیه آدامس کاربرد دارند، ممکن است که عوارضی نظیر اسهال رو حتی در افراد سالم که مشکل IBS ندارند، به وجود بیاورند.

جویدن آدامس، می تواند به فساد دندان ها منجر شود

گفته می شود که جویدن آدامس از فساد دندان ها جلوگیری می کند اما اگر به دلیل عوارض شیرین کننده های مصنوعی که در تهیه بعضی از آدامس ها کاربرد دارد، از آدامس هایی که شکر طبیعی دارند استفاده کنیم، یک محیط بسیار مناسب برای فعالیت میکروب های فاسد کننده دندان در دهان خود، به وجود آورده ایم.

شما با جویدن آدامس، در حقیقت یکی از محصولات جانبی گوسفند رو مصرف می کنید

یکی از ترکیبات موجود در آدامس که به بافت اون حالت نرمی می دهد، لانولین (Lanolin) است که در محصولات مراقبت از پوست هم یافت می شود. تا اینجای کار، چندان بد به نظر نمی رسد اما اگر بدانید که لانولین در واقع، یک ترکیب مومی شکل زرد رنگ است که از غدد چربی گوسفند ترشح می شود، قضیه کمی فرق می کند. به این چربی در اصطلاح، “چربی پشم” گفته می شود زیرا با فشار دادن و پرس کردن پشم زده شده گوسفند در بین غلطک، استخراج می شود. البته با توجه به اینکه مقدار این چربی در آدامس بسیار کم است، خطری برای سلامتی ندارد اما فکر اینکه در حال جویدن چربی پشم گوسفند هستیم، چندان خوشایند نیست!

با جویدن آدامس، جیوه رو وارد بدن خود می کنید

ماده نقره ای رنگی که از اون برای پر کردن دندان ها استفاده می شود دارای ترکیبات جیوه، نقره و قلع است. تحقیقات نشان می دند که جویدن آدامس باعث آزاد شدن جیوه از این ماده شده و جیوه رو وارد سیستم بدن می کند. وجود مقدار زیادی جیوه در بدن به بروز مشکلات عصبی، بیماری های مزمن و اختلالات مغزی منجر می شود. خوشبختانه مقدار جیوه ای که با جویدن آدامس از ماده ای که دندان رو با اون پر کرده اند، خارج می شود، اونقدر زیاد نیست که به ما صدمه بزند و معمولاً از طریق دستگاه گوارش از بدن خارج می شود اما وافعاً چه کسی دوست دارد که مقداری از این فلز مضر رو در گردش در اعضای بدن خود داشته باشد؟ به هر حال، احتیاط شرط عقل است.

گردآوری و تنظیم: گروه هفت گنج

www.7ganj.ir

برگرفته از:  www.prevention.com

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی