بیماری ها سلامت

درد شکم به چه دلایلی می تواند ایجاد شود؟

تقویم فارسی اندروید

این درد شکم در سمت راست به صورت مداوم و یا ناگهانی و تیز ایجاد می شود و شما برای پیدا کردن دلیل آن نیاز به ارزیابی نشانه های خود دارید.

درد شکم

درد شکم خود را ارزیابی کنید

یک دقیقه برای تشخیص علائم خود، وقت بگذارید: درد شکم در سمت راست می تواند مبهم باشد و مشخصه ها به شما کمک می کند تشخیص درستی داشته باشید. چه مدت است که درد دارد؟ کی شروع شد؟ آیا شدت آن پایدار است یا می آید و می رود؟ آیا از خواب بیدار می شوید؟ آیا دردش تیز یا خفیف است؟ آیا با فعالیت تغییر می کند؟ آیا با شروع درد باز هم می توانید راه بروید؟ چه چیزی شما را بهتر می کند؟

بسیاری از علل خوش خیم و موقت هستند، مانند اسپاسم عضلانی، گاز، یا سوء هاضمه. اگر دچار درد شدید نگران نباشید، به دکترتان سر بزنید در عین حال، یک نفس عمیق بکشید و سعی نکنید استرس بگیرید.

درد شکم را نادیده نگیرید اگر:

آناتومی انسان پیچیده است و علل بالقوه بسیاری برای درد شکم در سمت راست وجود دارد و برخی نیز بسیار جدی هستند. برخی از مواردی که توجه شما را به خود جلب می کنند، مشکلات دستگاه گوارش، دستگاه تناسلی، دستگاه ادراری و غیره هستند. گرفتن اطلاعات در مورد همه این ها ممکن است مفید باشد. در اینجا به این پرداخته ایم که چگونه می توان تفاوت بین مسمومیت غذایی و یک مشکل معده را تشخیص داد.

درد شکم می تواند به خاطر گاز یا نفخ باشد

معده شما بالاتر از ناف است، بنابراین اغلب درد گاز در آنجا یا به سمت چپ متمرکز است اما گاهی اوقات به سمت راست می آید. آیا رژیم غذایی خود را عوض کرده اید؟ آیا غذاهای نفاخ مانند سبزیجاتی همچون (بروکلی، جوانه بروکسل، گل کلم) و یا لوبیا سبز زیاد می خورید؟ گاز با گذشت زمان از بین می رود. برای دفع آن از طریق پیاده روی تلاش کنید و از این مواد غذایی که به احتمال زیاد شما را دچار گاز می کنند، اجتناب نمایید.

درد شکم می تواند به خاطر سوء هاضمه باشد

وقتی سوء هاضمه رخ می دهد، ممکن است در شکم احساس سوزش کنید و این سوزش می تواند به سمت راست شما برسد. این مشکل جدی نیست و ممکن است اتفاق بیفتد اگر شما بیش از حد سریع غذا بخورید، نوشیدن الکل یا قهوه یا غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی را بیش از حد در رژیم غذایی خود داشته باشید. این نوع باید به خودی خود از بین برود؛ اگر در طی یک دوره دو هفته ای تکرار شد، به پزشک خود مراجعه کنید.

درد شکم می تواند به خاطر اسپاسم عضلانی باشد

با انجام سریعتر از حد معمول کارها، دیافراگم شما بیشتر از همیشه مورد استفاده و فشار قرار می گیرد. ممکن است در هنگام کشیدن عضلات تان، احساس درد کنید. برای جلوگیری از این مشکل برای دفعات بعدی، پیش از انجام حرکات پویا خود را با پریدن و یا دویدن سبک گرم کنید تا حرکات کششی خود را تقویت نمایید.

درد شکم

درد شکم می تواند به خاطر فتق باشد

اگر وزنه سنگین در سالن ورزش بزنید یا چیزهای سنگین در محل کار یا خانه بلند کنید، ممکن است دچار فتق شوید که یک وضعیتی است که در آن بافت یا یک عضو از دیواره عضله بیرون می زند. علائم آن شامل درد در هنگام بلند شدن و درد ناخوشایند در آن ناحیه است و مردان ممکن است در ناحیه کشاله ران دچار ورم شوند. در این مورد جراحی ممکن است مورد نیاز باشد.

درد شکم می تواند به خاطر آپاندیس باشد

هنگامی که درد در سمت راست شکم دارید، این احتمالا شایع ترین مورد مشکوک است یعنی آپاندیس است زیرا درد در محل دقیق آپاندیس شما، یک عضو مثل لوله به روده بزرگ متصل است. اگر آپاندیس باشد، درد معمولا در اطراف شکم شما شروع می شود و سپس به ربع پایین سمت راست حرکت می کند. شما هنگام نشستن، رانندگی یا در رختخواب ممکن است متوجه شوید که احساس ناراحتی بیشتری دارید. خودتان را سرزنش نکنید زیرا هیچ عامل خاصی برای عود کردن آپاندیس وجود ندارد. با دکتر خود تماس بگیرید و احتمالا نیاز است آن را خارج کنید.

درد شکم می تواند به خاطر کیست تخمدان باشد

زنان در هر طرف رحم، دارای تخمدان هستند. گاهی اوقات کیسه های حاوی کیست های مایع می توانند بر روی تخمدان قرار گیرند. به گفته کلینیک مایو، اغلب این کیست ها جوری هستند که زنان به سختی آنها را متوجه می شوند. با این حال، کیست ها می توانند به اندازه کافی بزرگ باشند و باعث درد شوند و اگر کیست در تخمدان راست شما باشد، این جایی است که احساس درد می کنید. اگر درد ناگهانی یا شدید باشد یا اگر تب و استفراغ را تجربه کنید، باید فورا پزشک خود را ببینید.

درد شکم

درد شکم می تواند به دلیل حاملگی خارج از رحم باشد

به ندرت، یک تخمک می تواند لقاح خارج از رحم داشته باشد، اغلب در یکی از لوله های فالوپ، ایمپلنت است. این یک حاملگی خارج از رحم است اما این مسئله به وضوح بیشتر برای زنان کم سن و سال است. اگر شما تصور می کنید که ممکن است باردار شوید زیرا از روش های جلوگیری استفاده نمی کنید، این اطلاعات مهم برای شما لازم است. این می تواند به عنوان درد جدی موضعی در سمت راست یا چپ شما ظاهر شود. آزمایش حاملگی باید بخشی از کار باشد تا این امر را رد کند. خونریزی غیرطبیعی واژن یا درد لگن علائم دیگر آن است.

درد شکم می تواند ناشی از سنگ کلیه باشد

علائم کلاسیک سنگ کلیه درد کمر در سمت راست شما است. برخی از افراد ممکن است درد را در سمت چپ شکم خود احساس کنند. درد همچنین می تواند مکانش را عوض کند – سنگی که از طریق دستگاه ادراری شما در حرکت است. علائم آن شامل درد هنگام ادرار، خون در ادرار، تهوع و استفراغ است. اگر درد کمر در سمت چپ وجود داشته باشد، این چیزی است که می تواند بدان معنا باشد.

درد شکم می تواند به خاطر یبوست باشد

اکثر مدفوع در سمت چپ روده ذخیره می شود. با این حال، اگر یبوست مزمن به اندازه کافی بد باشد، می تواند منجر به فشار سخت مدفوع شود زیرا مدفوع در بدن شما گیر کرده است. اگر شما بسیار مسن یا دچار دیابت یا بیماری روده ای مانند بیماری کرون هستید، ممکن است این یک علت مشکوک آن باشد.

درد شکم می تواند ناشی از سنگ صفرا باشد

اگر درد در سمت راست بالای شکم شما باشد، ممکن است به علت سنگ صفراوی باشد، به خصوص اگر درد بعد از غذا خوردن یا بعد از یک وعده غذایی چرب افزایش یابد. ما اغلب این را در زنان، به ویژه کسانی که در 30 یا 40 سالگی هستند، می بینیم. کیسه صفرای شما یک عضو است که ضایعات را آزاد می کند که به شما کمک می کند غذا را هضم کنید. کیسه صفرای شما ممکن است شروع به تشکیل سنگ کند اگر سطح کبد چرب، استروژن و اضافه وزن دارید. صرف نظر از منبع، هنگامی که سنگ ها مجاری صفراوی را مسدود می کنند، درد ناگهانی می تواند ضربه بزند. اگر علائم آن را دارید، ممکن است جراحی برای برداشتن کیسه صفرا ضروری باشد.

درد شکم می تواند به خاطر مصرف بیش از حد ایبوپروفن باشد

مصرف NSAID ها مانند ایبوپروفن می تواند باعث ایجاد تحریک پذیری در معده شما شود. در حالی که شایع ترین درد شکم، سوء هاضمه، سوزش سر دل و یا التهاب با این نوع تحریک است. شما می توانید به تجویز زیاد ایبوپروفن توسط پزشکان معترض شوید.

چه زمانی شما باید به دنبال کمک باشید؟

شاید درد ناخوشایند شما به یک درد شدید تبدیل شده است. یا ناراحتی مبهم و نامشخص باشد و در یک منطقه وسیع، گسترش یابد. ناتوانی در نشستن، استفراغ یا احساس عدم تعادل، علائم دیگری است که باید به زودی توسط یک پزشک بررسی شود.

درد شکم

هنگامی که بیمار فرزند شماست باید چه کنید؟

درد کودکان ممکن است این مشکل دشوارتر باشد. اگر آنها از درد شکم در سمت راست شکایت دارند، یکی از راه های ارزیابی جدی بودن آن این است که این سوال را بپرسید: “غذای مورد علاقه ت چیه؟ آیا می خواهی در حال حاضر آن را بخوری؟ “اگر پاسخ منفی باشد، به شما اثبات خواهد شد که ناراحتی واقعا مسئله ای جدی است. یکی دیگر از نشانه ها خاموش ماندن آنهاست. اگر آنها بیحال هستند و هیچ کاری نمی کنند، به دنبال کمک هستند.

منبع:

besthealthmag

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی