بیماری ها سلامت

کیست تخمدان و راهکارهای خانگی برای درمان آن

تقویم فارسی اندروید

کیست تخمدان هنگامی اتفاق می افتد که کیسه های کوچک پر از مایع درون غشای نازک داخل تخمدان قرار گیرد. اندازه آن می تواند از اندازه کوچکی به اندازه یک نخود تا بزرگتر از یک پرتقال باشد.

کیست تخمدان

یک کیست ساختاری مشابه کیسه دارد و شامل مواد مایع، گاز یا نیمه جامد است. بخش بیرونی یا کپسولی از یک کیست، دیواره کیست نامیده می شود.

بیشتر کیست های تخمدان کوچک و بی ضرر هستند. آنها اغلب در طول سال های باروری اتفاق می افتند اما در هر سنی ممکن است ظاهر شوند.

اغلب علائمی وجود ندارد اما کیست تخمدان گاهی اوقات باعث درد و خونریزی می شود. اگر کیست بیش از 5 سانتیمتر باشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

حقایقی سریع در مورد کیست تخمدان :

  • کیست تخمدان مایعی در داخل تخمدان است که توسط یک پوسته نازک یا غشایی احاطه شده است.
  • کیست تخمدان معمولا بی ضرر است اما ممکن است نیاز به برداشت داشته باشد اگر بزرگ باشد.
  • دو نوع اصلی از کیست تخمدان وجود دارد: کیست های عملکردی تخمدان و کیست های پاتولوژیک.
  • در اغلب موارد، کیست تخمدان هیچ علائمی ندارد.

علل به وجود آمدن

دو نوع اصلی از کیست تخمدان وجود دارد:

کیست عملکردی: کیست ها می توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند، برخی ممکن است از نظر میکروسکوپی کوچک و برخی دیگر بسیار بزرگ باشند.
کیست تخمدان عملکردی – شایع ترین نوع است. این کیست های بی ضرر بخشی از چرخه طبیعی قاعدگی زنان هستند و کوتاه مدت هستند.

کیست آسیب شناختی: این کیست ها در تخمدان رشد می کنند. آنها ممکن است بی ضرر یا سرطانی (بدخیم) باشند.

علل برای هر نوع متفاوت هستند. ما به نوبه خود به هر نوع نگاه خواهیم کرد.

کیست تخمدان عملکردی

دو نوع کیست تخمدان عملکردی وجود دارد:

1) کیست فولیکولار

کیست های فولیکولی شایع ترین نوع هستند. یک زن دارای دو تخمدان است. تخمک از یک تخمدان به رحم حرکت می کند، جایی که می تواند توسط اسپرم ترکیب شود. تخمک در فولیکول تشکیل شده است که حاوی مایع برای محافظت است. هنگامی که تخمک آزاد می شود، فولیکول انفجار می یابد.

در بعضی موارد، فولیکول یا پس از آزاد کردن تخمک، مایع آن را از بین نمی برد و یا تخمک را آزاد نمی کند. فولیکول با مایع متورم می شود و به یک کیست تخمدان فولیکول تبدیل می شود.

یک کیست به طور معمول در هر زمان ایجاد می شود و معمولا ظرف چند هفته بر طرف می شود.

2) کیست تخمدان لوتئال

اینها کمتر رایج هستند بعد از اینکه تخمک آزاد شد، بافت پشتی را پشت سر می گذارد، به نام corpus luteum شناخته می شود. این نوع کیست معمولا ظرف چند ماه از بین می رود. با این حال، ممکن است گاهی اوقات تقسیم یا دچار پارگی شود، موجب درد ناگهانی و خونریزی داخلی شود.

کیست های پاتولوژیک

دو نوع کیست پاتولوژیک وجود دارد:

1) کیست درموئید (تراتوم کیستیک)

این کیست ها معمولا خوش خیم است. آنها از سلول هایی ساخته می شوند که تخمک را تشکیل می دهند. این کیست ها باید با جراحی برداشته شود. کیست های درموئید شایع ترین نوع کیست پاتولوژیک برای زنان زیر 30 سال است.

2) کیستادنوماس

نوعی از کیست تخمدان هستند که از سلول هایی که بخش بیرونی تخمدان را پوشش می دهند رشد می کنند. بعضی از آنها با یک ماده ضخیم و مخاطی پر شده اند، در حالی که برخی دیگر حاوی یک مایع آبدار هستند.

به جای رشد درون تخمدان، معمولا به ساقه توسط تخمدان متصل می شوند. با ایجاد در خارج از تخمدان، آنها می توانند کاملا بزرگ شوند. آنها به ندرت سرطانی هستند اما به جراحی نیاز دارند.

کیستادنوماس در زنان بالای 40 سال رایج است.

علائم و نشانه ها

اکثر کیست ها بدون علامت هستند. اگر علائمی هم وجود دارد، آنها همیشه برای تشخیص کیست تخمدان مفید نیستند زیرا شرایط دیگری مانند اندومتریوز علائم مشابهی دارند.

علائم کیست تخمدان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • قاعدگی نامنظم و احتمالا دردناک: ممکن است سنگین تر یا سبک تر از قبل باشد.
  • درد در لگن: این ممکن است درد مداوم یا یک درد مبهم باشد که به پشت و ران ها گسترش می یابد. این ممکن است قبل از قاعدگی شروع شود و یا به پایان برسد.
  • Dyspareunia: این درد لگن است که در طول رابطه جنسی رخ می دهد. بعضی از زنان ممکن است درد و ناراحتی در شکم را پس از رابطه جنسی تجربه کنند.
  • مسائل مربوط به روده: این شامل درد هنگام عبور از مدفوع، فشار روی روده یا نیاز مکرر به مدفوع. کردن داشته باشد.
  • مسائل شکم: ممکن است نفخ، تورم یا سنگینی در شکم وجود داشته باشد.
  • مسائل مربوط به ادرار: خانم ها ممکن است به طور کامل از تخلیه مثانه اطمینان نداشته باشند یا ممکن است احساس نیاز به ادرار شود.
  • ناهنجاری های هورمونی: به ندرت، بدن مقدار غیر طبیعی هورمون ها را تولید می کند و باعث تغییر در شیوه های رشد سینه و بدن می شود.
  • برخی از علائم ممکن است شبیه به حاملگی باشد، به عنوان مثال، حساسیت به پستان و حالت تهوع.

عوارض جانبی

کیست تخمدان اغلب باعث مشکلاتی نمی شود، اما گاهی اوقات می تواند منجر به عوارض هم شود.

  • پیچ خوردگی: اگر کیست در آن رشد می کند، ساقه تخمدان می تواند پیچیده شود. این می تواند باعث عدم خون رسانی به کیست و باعث درد شدید در شکم شود.
  • ترکیدن کیست: اگر کیست بترکد، بیمار درد شدیدی در شکم و کمر را تجربه خواهد کرد. اگر کیست آلوده شود، درد بدتر خواهد شد. ممکن است خونریزی وجود داشته باشد. علائم ممکن است مشابه آپاندیسیت یا دیورتیکولیت باشد.
  • سرطان: در موارد نادر، کیست ممکن است علائم اولیه سرطان تخمدان باشد.

درمان

درمان بستگی به موارد زیر دارد:

  • سن بیمار
  • آیا آنها تحت درمان یائسگی قرار گرفته اند یا خیر
  • اندازه و ظاهر کیست
  • آیا علائمی وجود دارد؟

مراقبت

گاهی اوقات مراقب توصیه می شود، به ویژه اگر کیست یک کیست کوچک و عملکردی (2 تا 5 سانتیمتر) باشد و زن هنوز به دوره یائسگی نرسیده باشد.

یک سونوگرافی یک ماه یا بیشتر بعد از درمان، کیست را بررسی می کند تا ببیند آیا از بین رفته است یا خیر.

قرص های ضد بارداری

برای کاهش خطر ابتلا به کیست های جدید در دوران قاعدگی آینده، پزشک ممکن است قرص های کنترل بارداری را توصیه کند. قرص های پیشگیری از بارداری ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهد.

عمل جراحی

عمل جراحی ممکن است مفید باشد.

جراحی ممکن است به عنوان یک درمان برای کیست های پایدار استفاده شود.

جراحی ممکن است توصیه شود اگر:

  • علائمی وجود دارد
  • کیست بزرگ است یا به نظر می رسد در حال رشد است
  • کیست مانند کیست عملکردی نیست
  • کیست از 2 تا 3 دوره قاعدگی ادامه دارد.

دو نوع جراحی وجود دارد که عبارتند از:

لاپاروسکوپی: جراح از ابزارهای بسیار کوچک استفاده می کند تا کیست را از طریق یک برش کوچک بردارد. در بیشتر موارد، بیمار می تواند در همان روز به خانه برگردد. این نوع جراحی معمولا بر باروری تأثیر نمی گذارد و زمان بهبودی سریع است.

لاپاروتومی: این ممکن است توصیه شود اگر کیست سرطانی باشد. برش طولانی تر و عمیق تری ایجاد می شود. کیست حذف می شود و برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود. بیمار معمولا در بیمارستان حداقل 2 روز بستری می شود.

درمان سرطان

اگر کیست ممکن است سرطانی باشد، آزمایش بیوپسی می تواند انجام شود.

اگر نتیجه نشان دهد که سرطان وجود دارد، ممکن است نیاز به تخریب اندام و بافت بیشتری از قبیل تخمدان و رحم باشد.

تشخیص

  • نیاز به سونوگرافی است. سونوگرافی یک روش معمول تشخیص کیست تخمدان است.
  • بیشتر کیست های تخمدان هیچ علائم یا نشانه ای ندارند، بنابراین اغلب تشخیص داده نمی شوند.
  • گاهی اوقات یک کیست که نشانه ای ندارد ممکن است در معاینه لگنی ناخواسته یا اسکن اولتراسوند تشخیص داده شود.
  • هدف از تشخیص ارزیابی شکل، اندازه و ترکیب کیست است که آیا آن را با جامد یا مایع پر می شود.

آزمایش های تشخیصی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اسکن اولتراسوند
یک آزمایش خون
یک آزمایش حاملگی
لاپاروسکوپی

جلوگیری

هیچ راهی برای جلوگیری از رشد کیست تخمدان وجود ندارد.

با این حال، آزمایشات منظم لگن در صورت لزوم برای درمان اولیه امکان پذیر است. این اغلب می تواند از عوارض جلوگیری کند.

درمان های خانگی برای کیست تخمدان

به استثنای یک کیست بسیار بزرگ و یا به سرعت در حال رشد که معمولا انتظار می رود به پزشک مراجعه شود و در این صورت یک پزشک ممکن است طی چند ماه چندین سونوگرافی را برای نظارت بر کیست انجام دهد و اطمینان حاصل کند که از بین می رود یا بزرگ نمی شود، می توان در دیگر موارد از روش های خانگی هم بهره برد.

درمان خانگی نمی تواند کیست را از بین ببرد اما هدف این است که علائم را درمان و درد را با آن کنترل کنید. به عنوان مثال، بسیاری از زنان مبتلا به کیست تخمدان در طول دوره خود درد بیشتری را تجربه می کنند، بنابراین درمان کیست تخمدان در خانه اغلب بر کنترل درد دوره تمرکز دارد.

برخی از موثرترین راهکارها عبارتند از:

1. داروهای بدون نسخه

داروهای ضد التهابی نان استرویدال (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن، می توانند درد ناشی از کیست تخمدان و همچنین گرفتگی عضلات دوره پریود را درمان کنند.

زنان مبتلا به NSAID ها باید با پزشک خود تماس بگیرند زیرا درد شدید ممکن است به عوارض شدید منجر شود.

در بعضی موارد، پزشک ممکن است داروهای مختلف ضد درد را تجویز کند از جمله کودامول که حاوی کدئین است.

2. ماساژ

درد کیست تخمدان می تواند باعث ایجاد تنش در عضلات شود. این می تواند در طول دوره پریود بسیار ناراحت کننده باشد. ماساژ پشت، ران، باسن و شکم می تواند به کاهش درد عضلات کمک کند.

3. ورزش و حرکات کششی

ورزش و حرکات کششی هم می تواند باعث کاهش درد ناشی از کیست تخمدان شود. همچنین می تواند به تنش عضلانی کمک کند. بعضی از زنان ورزش های شدید مانند دویدن را دوست دارند، در حالی که دیگران ترجیح می دهند کشش و یوگا را در برنامه خود داشته باشند.

ورزش می تواند وزن بدن را در زنان مبتلا به PCOS را سالم نگه دارد. حتی بدون کاهش وزن، ورزش با تقویت عضلات باعث کاهش درد می شود. ممکن است از ایجاد کیست های بیشتر جلوگیری کند و به مبارزه با مقاومت به انسولین کمک کند.

4. گرما

گرما جریان خون را افزایش می دهد و به کاهش درد کمک می کند. سعی کنید یک پد حرارتی یا کیسه آب گرم را روی معده یا حدود 20 دقیقه در پشت آن قرار دهید. این امر می تواند چندین بار در روز تکرار شود در صورتی که پد به اندازه کافی داغ نباشد تا باعث سوزش پوست نشود. با یک پد گرم هرگز نمی خوابید.

5. تکنیک های آرامش بخش

استرس و اضطراب می تواند درد را بدتر کند. تکنیک های آرام سازی مانند مراقبه، یوگا و تنفس عمیق ممکن است به کاهش اضطراب و کاهش شدت درد کمک کند. این تکنیک ها همچنین می تواند به فرد کمک کند که درد را درازمدت کنترل کند و سلامت عمومی خود را بهبود بخشد.

6. دستگاه TENS

تحریک عصبی عضلانی پوست (TENS) یک سیگنال الکتریکی کوچک را به اعصاب تحویل می دهد. این سیگنال می تواند چگونگی پاسخ اعصاب به درد را تغییر دهد و در کاهش درد قاعدگی و درد کیست تخمدان موثر باشد. دستگاه های TENS بدون نسخه در دسترس هستند، اما یک پزشک نیز ممکن است آن را تجویز کند.

7. کاهش وزن

اگر یک زن دارای اضافه وزن باشد، از دست دادن وزن ممکن است بدن او را بهتر تنظیم هورمون ها، جلوگیری از توسعه کیست های بیشتر و بهبود علائم درد و خستگی. از دست دادن وزن با PCOS دشوار است، بنابراین سعی نکنید ناراحت نشوید، زیرا ممکن است وقت بگذارید.

8. تغییرات غذایی

رژیم کم کربوهیدرات ممکن است به کاهش علائم کیست تخمدان کمک کند. بسیاری از زنان مبتلا به PCOS مقاوم به انسولین هستند. این می تواند به دیابت منجر شود، بارداری را دشوارتر می کند و باعث افزایش وزن می شود.

طیف گسترده ای از تغییرات در رژیم غذایی ممکن است کمک کند اما تحقیقات به رژیم خاصی برای PCOS اشاره نمی کنند، ممکن است یک زن از آزمایش و خطا برای پیدا کردن آنچه که برای او مناسب است، استفاده کند.

همانطور که زنان مبتلا به PCOS ممکن است مقاومت به انسولین داشته باشند ممکن است مفید باشد که میزان مصرف شکر را هم کاهش دهند. شکر در انواع مختلفی از غذاها، از جمله کربوهیدرات هایی مانند نان و ماکارونی استفاده می شود.

یک پزشک می تواند خون شخص را ببیند تا ببیند آیا در معرض خطر ابتلا به دیابت است یا خیر. انتخاب غذاهای سالم به فرد کمک می کند وزن خود را در محدوده سالم نگه دارد.

راه های دیگر برای درمان کیست تخمدان

اگر کیست ها در حال رشد نباشند و یا علائمی ایجاد نشود، ممکن است درمان پزشکی ضروری نباشد.

درمان های پزشکی برای کیست تخمدان عبارتند از:

  • قرص های هورمونی ضد بارداری برای تنظیم هورمون ها و کاهش خطر ابتلا به کیست های بیشتر.
  • متفورمین برای افزایش حساسیت به انسولین در زنان مبتلا به PCOS.
  • جراحی حذف کیست، با استفاده از یک برش کوچک در ناف یا معده.
  • از بین بردن تخمدان یا لوله فالوپ، اگر کیست این ساختمان ها را به شدت آسیب زده باشد.
  • یک پزشک ممکن است به طور منظم تومور خوش خیم رو به رشد را کنترل کند. گاهی اوقات پزشک ممکن است پیشنهاد کند که تومور را از بین ببرد، حتی اگر آن توده غیرقابل تشخیص باشد و یا علائم ایجاد نکند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

فقط یک پزشک می تواند یک کیست تخمدان را تشخیص دهد و تعیین کند که آیا درمان خانگی جواب می دهد یا خیر. زنانی که فکر می کنند ممکن است کیست تخمدان یا PCOS داشته باشند، باید به متخصص زنان مراجعه کنند. آنها درباره سابقه پزشکی زن می پرسند و ممکن است یک سونوگرافی یا آزمایش خون انجام دهند.

در موارد نادر، کیست تخمدان می تواند به یک مورد اورژانسی پزشکی تبدیل شود. ترکیدن یک کیست می تواند باعث درد شدید، غیر قابل تحمل و خونریزی شدید شود. یک زن مبتلا به ترکیدگی کیست پارگی ممکن است سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ همراه با درد لگن را تجربه کند. در صورتی که این اتفاق افتاد، آنها باید بلافاصله با پزشک تماس بگیرند یا به بیمارستان بروند.

نتیجه گیری

کیست تخمدان شایع است و اکثر آنها بی ضرر هستند و در طول زمان از بین می روند. حتی زمانی که آنها همچنان ادامه دارند، درمان خانگی ایمن و قابل اطمینان است و می تواند باعث جلوگیری از آسیب جدی کیست ها شود.

درمان خانگی برای کیست تخمدان، کیست ها را از بین نمی برد بلکه می تواند درد و ناراحتی را کاهش دهد. زنان باید به هر تغییری در علائم توجه داشته باشند و نباید هرگز درد شدید لگن را نادیده بگیرند.

با مدیریت مناسب در خانه و مراقبت های پزشکی، کیست تخمدان ممکن است چیزی بیش از یک ناراحتی موقت نباشد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی