سلامت

خوراکی های خطرناکی که در زمان ارتودنسی دندان نباید بخورید

تقویم فارسی اندروید

ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان اغلب اولین قدم برای به دست آوردن بهترین لبخند است و برای بعضی افراد تنها قدم مورد نیاز برای دندان های صاف و دوست داشتنی به شمار می رود.

حال تصور کنید که این تلاش را می کنید و به خود زحمت می دهید و بعد از آن ناخودآگاه با خوردن غذاهایی که باعث ایجاد حفره یا شکستگی شده و به طور موثری پوسیدگی دندان هایتان را به دنبال خواهند داشت، دندان هایتان را بدتر از قبل می کنید.

یک روتین خوب بهداشت دهان و دندان می تواند خطر ابتلا به حفره ها را از بین ببرد اما هنوز هم باید از این چند ماده غذایی اجتناب کنید تا اطمینان حاصل شود که ارتودنسی دندان شما به شما آسیب نمی رساند.

ارتودنسی دندان

1. آب نبات چوبی و سخت

در وهله اول ممکن است آب نبات به خاطر سفتی بیش از حدش به ارتودنسی دندان شما یعنی بریس آسیب برساند.

ثانیا و شاید مهمتر از همه این است که آب نبات ممکن است به دندان های شما بچسبد و در آنجا ماندگار شود و خطر ایجاد حفره ها را بیشتر کند زیرا کار خود را در زیر سیم های ارتودنسی شما انجام می دهد و تمیز کردن دندان های شما را دشوار می کند.

ارتودنسی دندان

2. آجیل های سفت

آجیل های سفت ترکیبی از دو مورد از بدترین چیزها برای افرادی است که ارتودنسی دندان انجام داده اند. آنها سفت و کوچک هستند.

این خبر بدیست زیرا می تواند براکت ها را در بریس شما بشکند و این به مراجعه ای فوری به دندانپزشک برای رفع آنها می انجامد. اگر طرفدار مراجعه به دندانپزشک نیستید این خبر خوبی برای شما نیست.

اگر واقعا به دنبال پروتئین و چربی های سالم حاصل از آجیل هستید همیشه می توانید آجیل را با کره گردو یا کره بادام زمینی جایگزین کنید.

ارتودنسی دندان

3. پاپ کورن

این غذای به ظاهر بی ضرر در واقع یکی از بدترین چیزهایی است که در صورت داشتن ارتودنسی دندان می توانید بخورید. دانه های خرد نشده و سفت و سخت آن ممکن است مشکلات زیادی ایجاد کنند که بدترین آنها این است که در صورت رسیدن به لثه های شما به سختی گیر می کند. این می تواند منجر به حذف بریس شما شود تا دانه را خارج کرده و مجدداً آن را نصب کنید.

اگر واقعاً بدون پاپ کورن نمی توانید زندگی کنید، لااقل نوع کاراملی آن را مصرف نکنید و هر یک را با دقت بررسی کنید تا گرفتار دانه های ذرت سفت و نپخته نشوید.

ارتودنسی دندان

4. نان های سفت

نان های سفت می توانند بر روی سطح براکت های شما آسیب وارد کرده و آنها را جدا کنند. به یاد داشته باشید که آنها فقط با یک ماده چسبنده به دندان شما وصل شده اند. در حالی که چسب به طور کلی به اندازه کافی قوی است که در برابر اکثر غذاها مقاومت کند اما به هر حال غذاهای سفت می توانند آنها را شل کنند. اگر این اتفاق برای شما افتاد، وسوسه نشوید که خودتان دوباره براکت ها را وصل کنید.

ارتودنسی دندان

5. آدامس

آدامس شاید حتی از پاپ کورن هم بدتر باشد و خوردن آن برای هر کسی که ارتودنسی دندان داشته باشد، کاملاً محدود است. چرا؟ به این دلیل که می تواند باعث شود سیم های بین براکت شما خم شوند.

این می تواند چنان ظریف و خفیف باشد که حتی متوجه آن نشوید و در نهایت منجر به این می شود که دندان های شما در جهت ناصحیح قرار می گیرند و می تواند به این منجر شود که شما نیاز به ادامه ارتودنسی برای مدت طولانی جهت خنثی کردن خسارت هایی که به خود وارد کرده اید، داشته باشد.

ارتودنسی دندان

6. یخ

جویدن یخ یکی از بزرگترین دلایل برای ترک خوردن دندان ها با بریس یا بدون بریس است و این احتمال وجود دارد که ترک در زیر براکت ها اتفاق بیفتد و تا زمانی که بریس ها برداشته نشوند، یا دندان کاملاً شکسته نشود، خود را نشان ندهد.

البته احتمال شکستن براکت های روی بریس مانند هر غذای سفت دیگری نیز وجود دارد.

ارتودنسی دندان

7. نوشیدنی های گازدار

نوشیدنی های گازدار به دلیل خطری که برای دندان شما ایجاد می کنند، باید در این لیست قرار بگیرند. آنها در بهترین حالت با دندان های شما برخورد کرده و آنها را لمس می کنند و حتی نیازی نیست به براکت های شما بچسبند تا خطر ایجاد کنند.

ترکیب اسید و قند به دندان ها و لثه حمله می کند و باعث ایجاد حفره می شود. برخی از آنها که دارای سدیم هستند حتی به تضعیف چسب براکت های روی دندان منجر می شوند.

ارتودنسی

8. چوب شور و بیسکوئیت های سفت

باز هم می گوییم که خوردن چیزی سفت مانند چوب شور یا بیسکوئیت به این معنی است که شما خطر شکستن براکت را دارید یا بدتر از آن، دندان خود را در معرض ترک خوردن یا شکستن در اثر فشار قرار می دهید.

اگر واقعا طعم آن ها را دوست دارید می توانید انواع نرم را انتخاب کنید!

نکات مهم برای ارتودنسی

9. بلال

خوردن بلال می تواند برای بریس شما فاجعه ایجاد کند و باعث از بین رفتن آنها یا سیم هایش شود.

به علاوه صادقانه بگوییم، حتی اگر خطری برای ارتودنسی دندان شما نداشته باشد، هیچ کس نمی خواهد تکه های زرد بلال در سیم های جلوی دهانش گیر کرده باشد.

نکته مثبتش این است که این بسیار راحت است و شما هنوز هم می توانید ذرت بخورید فقط ابتدا باید دانه های آن را جدا کنید و بعد میل کنید.

غذاهای خطرناک برای ارتودنسی

10. سبزیجات خام

در حالی که اغلب نوجوانان از شنیدن این خبر که سبزیجات نخورند خوشحال خواهند شد، باید گفت که شما حتی در زمان داشتن ارتودنسی دندان باز هم باید سبزیجات مصرف کنید زیرا برای سلامتی تان بسیار ضروری است. گرچه گاز زدن یک هویج کاملاً خام می تواند باعث از بین رفتن بریس شما شود اما راه های بسیاری در این مورد وجود دارد.

سبزیجات خود را به راحتی بخارپز کنید تا خواص آنها حفظ شود و آنها را به اندازه کافی نرم کرده باشید تا بریس شما ایمن باشد. یا اگر واقعاً آنها را خام می خواهید، به عنوان مثال روی سالادتان آنها را رنده کرده یا آنها را به قطعات بسیار کوچک خرد کنید.

غذاهای خطرناک برای ارتودنسی

11. غلات صبحانه سفت (کورن فلکس)

غلات صبحانه سفت به این معنی است که شما خطر آسیب دیدن براکت ها و سیم های خود را پیش رو دارید و باعث می شوید تا بند بریس شما خم شود.

می توانید غلات سفت خود را برای نرم تر کردن زمان طولانی تری در شیر نگه دارید تا زمانی که کاملا نرم شود.

توصیه های واقعی و غیر واقعی برای ارتودنسی دندان

هرگاه با دوستانتان و آشنایانتان صحبت می کنید، همیشه شخصی را پیدا خواهید کرد که اصرار داشته باشد هنگام داشتن ارتودنسی دندان چه چیزی را نباید بخورید. البته شما می توانید از این توصیه ها استفاده کنید یا می توانید توصیه های دندانپزشک خود را انتخاب کنید. یک متخصص آموزش دیده که خطرات ناشی از خوردن غذاهای اشتباه در هنگام داشتن بریس را می داند و می تواند به طور تخصصی این کار را انجام دهد.

به عنوان یک قانون اساسی این نکته را به خاطر داشته باشید: پرهیز از غذاهای سفت، جویدنی، چسبنده و شیرین باعث سالم ماندن دندان ها و بریس شما می شود و به شما این امکان را می دهد تا در زمان معین از گذاشتن بریس آزاد شوید و لبخند زیبای خود را به دست آورید.

منبع:

foodeatsafe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی