خواص مواد غذايي سلامت

خواص گیاه باستانی گون برای سلامتی بدن

تقویم فارسی اندروید

گون گیاهی است که قرن هاست در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه دارای بسیاری از فواید سلامتی از جمله اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی، ضد پیری و ضد التهابی است.

اعتقاد بر این است که گون باعث افزایش طول عمر می شود و برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها مانند خستگی، آلرژی و سرماخوردگی استفاده می شود. همچنین برای بیماری های قلبی، دیابت و سایر شرایط استفاده می شود.

این مقاله به بررسی بسیاری از خواص گیاه گون می پردازد.

گیاه گون

گیاه گون چیست؟

گون، همچنین به عنوان huáng qí یا milkvetch شناخته می شود، بیشتر به دلیل استفاده از آن در طب سنتی چینی شناخته می شود.

اگرچه بیش از 2000 گونه گون وجود دارد، تنها دو گونه عمدتاً در مکمل ها استفاده می شود – Astragalus membranaceus و Astragalus mongholicus.

به طور خاص، ریشه گیاه به اشکال مختلف مکمل‌ ها از جمله عصاره مایع، کپسول، پودر و چای ساخته می‌ شود.

گاهی اوقات گون همچنین به صورت تزریقی یا (تزریق وریدی) IV در محیط بیمارستان داده می شود.

ریشه حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی فعال است به عنوان مثال، ترکیبات فعال آن ممکن است به تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب کمک کند.

هنوز تحقیقات محدودی در مورد گون وجود دارد اما در درمان سرماخوردگی، آلرژی‌ های فصلی، بیماری‌ های قلبی، بیماری کلیوی، خستگی مزمن و موارد دیگر کاربرد دارد.

خلاصه

گون یک مکمل گیاهی است که قرن ها در طب سنتی چینی استفاده می شود. ظاهراً باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب می شود. همچنین برای کمک به درمان بیماری های قلبی، بیماری کلیوی و موارد دیگر استفاده می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

گون حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

نقش اصلی سیستم ایمنی شما محافظت از بدن شما در برابر مهاجمان مضر از جمله باکتری ها، میکروب ها و ویروس هایی است که می توانند باعث بیماری شوند.

برخی شواهد نشان می‌ دهند که گون ممکن است تولید گلبول‌ های سفید خون را که سلول‌ های سیستم ایمنی بدن شما هستند که مسئول پیشگیری از بیماری هستند، افزایش دهد.

در تحقیقات حیوانی، نشان داده شده است که ریشه گون به کشتن باکتری ها و ویروس ها در موش های مبتلا به عفونت کمک می کند.

اگرچه تحقیقات محدود است اما ممکن است به مبارزه با عفونت های ویروسی در انسان، از جمله سرماخوردگی و عفونت کبد نیز کمک کند.

در حالی که این مطالعات امیدوارکننده هستند، تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی گون برای پیشگیری و درمان عفونت ها مورد نیاز است.

خلاصه

گون ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری و مبارزه با عفونت های باکتریایی و ویروسی، از جمله سرماخوردگی کمک کند.

ممکن است عملکرد قلب را بهبود بخشد

گون ممکن است به بهبود عملکرد قلب در افراد مبتلا به بیماری های خاص قلبی کمک کند.

تصور می شود که رگ های خونی شما را گشاد می کند و میزان خون پمپ شده از قلب شما را افزایش می دهد.

در یک مطالعه بالینی، به بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، 2.25 گرم گون دو بار در روز به مدت دو هفته، همراه با درمان معمولی داده شد. آنها بهبودهای بیشتری را در عملکرد قلب در مقایسه با افرادی که درمان استاندارد را به تنهایی دریافت می کردند، تجربه کردند.

در مطالعه دیگری، بیماران مبتلا به نارسایی قلبی روزانه 60 گرم گون را همراه با درمان معمولی دریافت کردند. آنها همچنین نسبت به کسانی که درمان استاندارد را به تنهایی دریافت می کردند، بهبود قابل توجهی در علائم داشتند.

با این حال، سایر مطالعات در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی نتوانسته اند هیچ مزیتی را برای عملکرد قلب نشان دهند.

علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می دهد که گون ممکن است علائم میوکاردیت، یک وضعیت التهابی قلب را کاهش دهد. با این حال، یافته ها متفاوت است.

خلاصه

اگرچه یافته های تحقیقات متفاوت است، گون ممکن است به بهبود عملکرد قلب در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و کاهش علائم میوکاردیت کمک کند.

ممکن است عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش دهد

شیمی درمانی عوارض جانبی زیادی دارد. بر اساس برخی مطالعات، گون ممکن است به کاهش برخی از آنها کمک کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه بالینی در افرادی که تحت شیمی‌ درمانی قرار می‌ گیرند نشان داد که گون به‌ صورت IV تهوع را تا 36 درصد، استفراغ را تا 50 درصد و اسهال را تا 59 درصد کاهش می‌ دهد.

به طور مشابه، چندین مطالعه دیگر فواید این گیاه را برای تهوع و استفراغ در افرادی که تحت شیمی درمانی برای سرطان روده بزرگ قرار می گیرند نشان داده اند.

علاوه بر این، یک مطالعه بالینی نشان داد که مصرف 500 میلی گرم گون به صورت وریدی سه بار در هفته ممکن است خستگی شدید مرتبط با شیمی درمانی را بهبود بخشد. با این حال، گون فقط در هفته اول درمان مفید قرار گرفت.

خلاصه

هنگامی که گون به صورت داخل وریدی در بیمارستان تجویز می شود، ممکن است به کاهش تهوع و استفراغ در افرادی که تحت شیمی درمانی هستند کمک کند.

ممکن است به کنترل سطح قند خون کمک کند

ترکیبات فعال موجود در ریشه گون ممکن است به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

در واقع، این گیاه به عنوان رایج ترین گیاه دارویی تجویز شده برای کمک به مدیریت دیابت در چین شناخته شده است.

در مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی، نشان داده شده است که گون باعث بهبود متابولیسم قند و کاهش سطح قند خون می‌ شود. در یک مطالعه حیوانی، همچنین منجر به کاهش وزن شد.

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است اما مطالعات انجام شده در انسان تاکنون به اثرات مشابهی اشاره دارد.

به عنوان مثال، مطالعات نشان داده‌ اند که مصرف 40 تا 60 گرم گون در روز پتانسیل بهبود سطح قند خون بعد از ناشتا و بعد از غذا را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در صورت مصرف روزانه تا چهار ماه دارد.

خلاصه

مطالعات نشان می دهد که مکمل های گون ممکن است به کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ممکن است عملکرد کلیه را بهبود بخشد

گون ممکن است با بهبود جریان خون و نشانگرهای آزمایشگاهی عملکرد کلیه، مانند اندازه گیری پروتئین در ادرار، از سلامت کلیه ها حمایت کند.

پروتئینوری وضعیتی است که در آن مقادیر غیرطبیعی پروتئین در ادرار یافت می شود که نشانه آن است که کلیه ها ممکن است آسیب ببینند یا به طور طبیعی کار نکنند.

در مطالعات متعددی که شامل افراد مبتلا به بیماری کلیوی بود، نشان داده شده است که گون باعث بهبود پروتئینوری می شود.

همچنین ممکن است به پیشگیری از عفونت در افراد مبتلا به کاهش عملکرد کلیه کمک کند.

به عنوان مثال، مصرف روزانه 7.5 تا 15 گرم گون به مدت 3 تا 6 ماه، خطر ابتلا به عفونت را در افراد مبتلا به یک اختلال کلیوی به نام سندرم نفروتیک تا 38 درصد کاهش داد. با این حال، مطالعات بیشتری برای تایید این اثر مورد نیاز است.

خلاصه

برخی از مطالعات نشان می دهد که گون ممکن است به بهبود عملکرد کلیه در مبتلایان به بیماری کلیوی کمک کند. همچنین ممکن است از عفونت در افرادی که عملکرد کلیه آنها کاهش یافته است جلوگیری کند.

خواص گیاهان

سایر مزایای سلامتی بالقوه

مطالعات اولیه زیادی بر روی گون وجود دارد که نشان می دهد این گیاه ممکن است مزایای بالقوه دیگری نیز داشته باشد، از جمله:

  • بهبود علائم خستگی مزمن: برخی شواهد نشان می‌ دهند که گون ممکن است در ترکیب با سایر مکمل‌ های گیاهی به بهبود خستگی در افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن کمک کند.
  • اثرات ضد سرطانی: در مطالعات آزمایشگاهی، گون باعث افزایش آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده سلولی در انواع مختلف سلول های سرطانی شده است.
  • بهبود علائم آلرژی فصلی: اگرچه مطالعات محدود است اما یک مطالعه بالینی نشان داد که 160 میلی گرم گون دو بار در روز ممکن است عطسه و آبریزش بینی را در افراد مبتلا به آلرژی فصلی کاهش دهد.

خلاصه

تحقیقات اولیه نشان داده است که گون ممکن است در کاهش علائم خستگی مزمن و آلرژی های فصلی مفید باشد. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که ممکن است اثرات ضد سرطانی نیز داشته باشد.

عوارض جانبی و تداخلات

برای اکثر مردم، گون به خوبی قابل تحمل است.

با این حال، عوارض جانبی جزئی در مطالعات مانند بثورات، خارش، آبریزش بینی، حالت تهوع و اسهال گزارش شده است.

هنگامی که گون توسط IV تجویز می شود، ممکن است عوارض جانبی جدی تری مانند ضربان قلب نامنظم داشته باشد. فقط باید به صورت IV یا تزریق وریدی تحت نظارت پزشکی تجویز شود.

اگرچه گون برای اکثر افراد بی خطر است، افراد زیر باید از آن اجتناب کنند:

  • زنان باردار و شیرده: در حال حاضر تحقیقات کافی برای اثبات بی خطر بودن گون در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد.
  • افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی: گون ممکن است فعالیت سیستم ایمنی بدن شما را افزایش دهد. اگر یک بیماری خودایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس، لوپوس یا آرتریت روماتوئید دارید، از گون اجتناب کنید.
  • افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند: از آنجایی که گون ممکن است فعالیت سیستم ایمنی شما را افزایش دهد، ممکن است اثرات داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را کاهش دهد.

گون همچنین ممکن است بر سطح قند خون و فشار خون تأثیر بگذارد. بنابراین، اگر دیابت یا مشکلات فشار خون خود دارید، از این گیاه با احتیاط استفاده کنید.

خلاصه

گون معمولاً به خوبی تحمل می شود اما اگر باردار یا شیرده هستید، بیماری خودایمنی دارید یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنید، باید از مصرف آن اجتناب شود.

توصیه های دوز مصرفی

ریشه گون را می توان به اشکال مختلف یافت. مکمل ها به صورت کپسول و عصاره مایع در دسترس هستند. همچنین ممکن است ریشه به پودر تبدیل شود که می توان آن را به شکل چای دم کرد.

جوشانده ها نیز محبوب هستند. اینها با جوشاندن ریشه گون برای آزاد کردن ترکیبات فعال آن ساخته می شوند.

اگرچه هیچ توافق رسمی در مورد مؤثرترین شکل یا دوز گون وجود ندارد، 9 تا 30 گرم در روز معمول است.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که دوزهای خوراکی زیر برای شرایط خاص مفید است:

  • نارسایی احتقانی قلب: 2 تا 7.5 گرم گون پودر شده دو بار در روز به مدت 30 روز، همراه با درمان معمولی
  • کنترل قند خون: 40 تا 60 گرم گون به صورت جوشانده تا چهار ماه
  • بیماری کلیوی: 7.5 تا 15 گرم پودر گون دو بار در روز تا شش ماه برای کاهش خطر عفونت
  • سندرم خستگی مزمن: 30 گرم ریشه گون با چند گیاه دیگر جوشانده می شود.
  • آلرژی های فصلی: روزانه دو کپسول 80 میلی گرمی عصاره گون به مدت شش هفته

بر اساس تحقیقات، دوزهای خوراکی تا 60 گرم در روز تا چهار ماه برای اکثر افراد بی خطر به نظر می رسد. با این حال، هیچ مطالعه ای برای تعیین ایمنی دوزهای بالا در طولانی مدت وجود ندارد.

خلاصه

هیچ توافق رسمی برای دوزهای توصیه شده گون وجود ندارد. دوزها بسته به شرایط متفاوت است.

حرف آخر

گون ممکن است سیستم ایمنی و علائم خستگی مزمن و آلرژی های فصلی را بهبود بخشد.

همچنین ممکن است به افراد مبتلا به بیماری های قلبی خاص، بیماری کلیوی و دیابت نوع 2 کمک کند.

اگرچه هیچ توصیه ای برای دوز وجود ندارد، به نظر می رسد مصرف روزانه 60 گرم تا چهار ماه برای بیشتر افراد بی خطر است.

همیشه ابتدا در مورد استفاده از مکمل ها با پزشک خود صحبت کنید.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی