خواص مواد غذايي سلامت

خواص بادام برای پوست، مو و سلامت بدن

تقویم فارسی اندروید

بادام یکی از سالم ترین انواع آجیل است که درخت و درختچه های آن در ابتدا در شمال آفریقا، غرب آسیا و مناطق مدیترانه یافت شد. بادام غنی از ویتامین و مواد معدنی است و فیبر و چربی های مفیدی دارد که برای داشتن قلبی سالم ضروری محسوب می شود. خواص بادام تقریبا بی پایان است و ما در این مقاله به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.

خواص بادام

1. کاهش کلسترول از بارزترین خواص بادام

بادام منبع خوبی از چربی های غیر اشباع شده است که در کاهش کلسترول کمک می کنند. خوردن منظم بادام خام به عنوان بخشی از رژیم غذایی می تواند در تعادل کلسترول ضروری بدن موثر واقع شود. افرادی که تعداد انگشت شماری بادام را به طور روزانه مصرف می کنند، سطح کلسترول منفی خود را تا 4% کاهش می دهند و کسانی که یک مشت بادام در روز مصرف می کنند تا 9% کلسترول خود را کاهش می دهند.

2. پیشگیری از سرطان

فیبر موجود در بادام به سم زدایی بدن کمک کرده و غذا را از طریق سیستم گوارش یه شکل موثرتری حرکت می دهد. این فرآیند سیستم گوارش را پاکسازی می کند. موسسه ملی سرطان تحقیقاتی را منتشر کرده است که می گوید رژیم هایی با فیبر بالا باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شوند. از دیگر خواص بادام این است که منبع خوبی از ویتامین E، فیتوشیمیکال ها و فلانوئید ها است که پیشرفت سلول های سرطانی را تحت کنترل می گیرد.

3. کنترل دیابت

بادام دارای شاخص گلیسمی مغزی است. مطالعات نشان می دهند که بادام دارای توانایی تثبیت سطح قند خون و کنترل کننده دیابت است.

بادام

4. افزایش دهنده انرژی

بادام غنی از منگنز، ریبوفلاوین و مس است که همگی به تولید انرژی کمک می کنند. اگر همیشه در حال تحرک هستید سعی کنید از خواص بادام که منبع انرژی است بهره مند شوید و آن را در رژیم غذایی روزانه تان بگنجانید.

5. جلوگیری از نقص در تولد نوزاد

بادام حاوی اسید فولیک است که می تواند در برابر نقایص زایمان مبارزه کند. اسید فولیک نقش مهمی در رشد سلول های سالم و تنظیم کننده بافت دارد و بنابراین برای رشد سالم جنین بسیار مهم است. زنان بارداری که با خوردن بادام، اسید فولیک بدن شان را تامین می کنند نوزادانی به دنیا می آورند که عاری از هرگونه ضایعات لوله های عصبی هستند.

6. بهبود توانایی های مغزی

بادام حاوی ریبوفلاوین و ال-کارنیتین است که مواد مغذی برای رشد سلول های مغز محسوب می شوند. خوردن پنج بادام خیس خورده هنگام صبحانه به طور روزانه توانایی مغز را چندین برابر می کند و این از بی نظیرترین خواص بادام است.

7. تقویت استخوان ها و دندان ها

از خواص بادام این است که سرشار از کلسیم و فسفر است و باعث جلوگیری از پوکی استخوان و تقویت دندان ها و استخوان ها می شود. همچنین مواد مغذی دیگری را نیز فراهم می کند تا تراکم معدنی استخوان را بهبود بخشد و سیستم اسکلتی را تقویت کند.

بادام

8. درمان کم خونی از جمله خواص بادام

کم خونی زمانی ایجاد می شود که گلبول های قرمز مقدار کمتری از اکسیژن را حمل کنند. بادام حاوی مس، آهن و ویتامین است و مصرف آن اقدامی پیشگیرانه برای کم خونی محسوب می شود.

9. تناسب اندام و جلوگیری از چاقی

کالری بادام، به گونه ایست که به افزایش وزن کمک نمی کند و برعکس باعث کاهش وزن می شود زیرا فیبر سالم و پروتئین بالا دارد که شما را سیر می کند. بنابراین گزینه ای بسیار ایده آل برای گنجاندن در رژیم غذایی محسوب می شود و شما با خوردن چند عدد بادام، دیگر تمایلی به خوردن میان وعده های مضر نخواهید داشت و از خواص بادام بهره مند می شوید.

10. پروتئین مفید برای قلب

ورزشکارانی که به دنبال حجم دادن به عضلات شان هستند می توانند از خواص بادام به عنوان یک منبع سالم پروتئین استفاده کنند. چربی اشباع نشده در بادام باعث کاهش کلسترول شده و به درمان بیماری های قلبی کمک می کند. هر فرد بالغ باید حداقل 25% از کالری روزانه خود را از چربی مصرف کند و برای داشتن قلبی سالم بهتر است تامین این چربی از پروتئین باشد.

11. تقویت سیستم عصبی

منیزیم موجود در بادام دارای مزایایی برای سیستم عصبی و انقباض عضلانی می باشد زیرا مواد معدنی هر دو عملکرد را دارا هستند. همچنین خواص بادام به سوخت و ساز بدن و بافت استخوانی کمک می کند.

12. آنتی اکسیدان ها

این یکی دیگر از خواص بادام است. ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی قابل توجهی است که بافت ها را از آسیب محافظت کرده و رادیکال های آزاد را خنثی می کند. یک قاشق کره بادام، 30% از ویتامین E مورد نیاز شما را تامین می کند.

بادام

13. هضم و متابولیسم

شیر بادام حاوی مقادیر فراوانی از فیبر است و مزایای بی شمار فیبر در هضم آسان کاملا شناخته شده است. سموم ناسالم را از بدن انسان دفع می کند و همین باعث افزایش میزان متابولیسم بدن انسان می شود.

14. تقویت عضلات

شیر بادام سرشار از پروتئین های عضله ساز است و می تواند به بهبود رباط ها , بافت های آسیب دیده کمک کند بنابراین یک نوشیدنی بسیار ارزشمند در تغذیه ورزشکاران محسوب می شود. بهبود سلامت عضلات باعث کاهش خستگی در بدن نیز می شوند.

15. تقویت حافظه

شیر بادام غنی از پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی است که الکترولیت ها را در بدن انسان ایجاد می کند. این الکترولیت ها باعث افزایش حافظه می شوند. بنابراین شیر بادام یک راه طبیعی برای تقویت حافظه به شمار می رود.

16. کاهش تب

اگر بدن تان دچار درجه حرارت بالا شد و تب کردید به یاد داشته باشید که ماساژ روغن بادام تلخ روی بدن می تواند درجه حرارت را کاهش دهد. عناصر قلیایی بادام تلخ مانع گسترش قارچ ها، ویروس ها و باکتری هایی که تب را در بدن انتشار می دهند، خواهند شد اما دلیل اصلی آن تا کنون کشف نشده است.

17. بی حس کننده

هنگام دردهای موضعی یا درد دندان، روغن بادام تلخ می تواند مانند یک بی حس کننده عمل کند. مولکول سمی گلیکوزید آمیگدالین که در روغن بادام تلخ وجود دارد توانایی آن را دارد که به طور موقت عصبی را که شما درد را با آن حس می کنید، بی حس کند. اما به یاد داشته باشید که شما از خواص بادام تلخ تنها می توانید به عنوان یک بی حس کننده خارجی استفاده کنید و برای مصارف داخلی مناسب نیست.

خواص بادام

18. سم زدایی طبیعی

برخی از رویدادهای طبیعی در بدن منجر به ایجاد سمی می شوند که اگر بیش از حد شود می تواند باعث نوسان خلق و خو، استرس، چروک های پوستی، ریزش مو و غیره شود. ترکیبات سمی روغن بادام تلخ موجب کاهش سموم درونی بدن می شوند.

19. درمان برخی از سرطان های خاص

وجود هیدروژن سیانید در روغن بادام تلخ دارای خواص درمانی برخی از سرطان های خاص است. تحقیقات در اینباره همچنان در حال انجام است اما شما برای شروع می توانید چند عدد بادام را به طور روزانه به رژیم غذایی تان اضافه کنید تا یک میان وعده سالم داشته باشید. شما همچنین می توانید شیر معمولی خود را با شیر بادام و آرد معمولی خود را با آرد بادام جایگزین کرده و از خواص بادام برخوردار شوید.

همه ما شنیده ایم که بادام دارای ویژگی های زیبایی و مزایای تغذیه ای است اما، چه کاری می تواند برای بهبود پوست ما انجام دهد؟ تعداد بسیار کمی از افراد از خواص بادام برای پوست خود آگاهی دارند. ما امیدواریم که یادگیری بیشتر در مورد آن شما را تشویق کند که به طور منظم به عنوان بخشی از رژیم زیبایی خود از آن استفاده کنید.

20. مراقبت از پوست

آیا تا به حال از روغن بادام برای پوست استفاده کرده اید؟ روغن بادام می تواند یک مرطوب کننده و درخشان کننده طبیعی باشد زیرا حاوی اسید لینولئیک است. این کار برای جلوگیری از آکنه، جوش سرسیاه و سرسفید و همچنین خشکی پوست مفید است و همچنین ویتامین E مورد نیاز برای پوست سالم را فراهم می کند. به درخشش پوست شما کمک کرده و همچنین به عنوان یک ضد عفونی کننده خفیف برای زخم عمل می کند. در نهایت می توانید از آن به عنوان روغن ماساژ برای رشد کودکان به منظور کمک به رشد عضلات آنها نیز استفاده کنید.

21. محافظت از پوست در برابر آفتاب

بادام حاوی مقادیر زیادی ویتامین E است که مواد مغذی مناسب پوست محسوب می شود. خوراکی های غنی از ویتامین E به عنوان یک محافظ در برابر آفتاب عمل کرده و آسیب پوست را به حداقل می رساند. شیر بادام  و خواص بادام می تواند به طور موثر برای درمان آسیب های خورشیدی و سایر مشکلات پوستی استفاده شود.

22. روغن ماساژ آرام بخش

روغن بادام به عنوان یک روغن آرام بخش برای ماساژ بدن استفاده می شود. برای تمام انواع پوست مناسب است و به راحتی جذب پوست می شود. عطر فوق العاده آرام بخشی دارد و پوست را به خوبی تغذیه می کند.

23. مرطوب کننده طبیعی

بادام یک مرطوب کننده طبیعی محسوب می شود و می تواند از سرم ها و مرطوب کننده های شیمیایی موثرتر باشد. صورت خود را کاملا تمیز کرده و چند قطره روغن روی صورت بمالید. انجام روزانه این کار باعث نرم شدن پوست می شود. روغن بادام اثر چربی ندارد، به راحتی جذب پوست می شود و همچنین منافذ را مسدود نمی کند.

24. درمان آکنه و جوش های سرسیاه و سرسفید

مشکلات پوستی از قبیل آکنه، جوش سرسیاه و سرسفید اغلب ناشی از انسداد منافذ پوست توسط چربی و گرد و غبار است. اسیدهای چرب مفید موجود در بادام، ترشحات غدد پوستی را کنترل می کنند. اگر به طور منظم استفاده شود به طور قطع شاهد کاهش آکنه و جوش خواهید بود. استفاده از روغن بادام بر روی پوست هم می تواند التهابات و خارش پوست را تسکین بدهد.

خواص بادام

25. کاهش سیاهی و پف دور چشم

روغن و خمیر بادام می تواند در رفع سیاهی و پف چشم بسیار مفید باشد. بادام را خیسانده و آن را خرد کنید. سپس آن را شب تا صبح اطراف چشم قرار دهید. خواص بادام خطوط دور چشم، پف و سیاهی را کاهش می دهد و گاهی حتی بهتر از کرم دور چشم عمل می کند.

26. رفع چین و چروک

بادام دارای خواص ضد چروک است. ماساژ صورت با روغن بادام می تواند علائم پیری پوست را کاهش داده و پوست را لطیف و جوان کند. با مقادیر مساوی از عسل، روغن بادام و آب لیمو ماسکی تهیه کرده و آن را دو بار در هفته برای رفع چین و چروک و احیای پوست صورت استفاده کنید.

27. خاصیت لایه برداری پوست

لایه برداری منظم برای داشتن یک پوست سالم بسیار ضروری است. شما می توانید از بادام به عنوان یک اسکراب خالص و طبیعی استفاده کنید. بادام را خرد کرده و 1 قاشق چای خوری عسل و 1 قاشق چای خوری ماست به آن اضافه کنید. این ماسک را روی پوست خود ماساژ دهید تا لایه برداری کند. خواص بادام در این ماسک، سلول های مرده پوست و ناخالصی های پوست را از بین می برد.

28. پاک کننده آرایش

از روغن بادام به عنوان یک آرایش پاک کن طبیعی می توانید استفاده کنید. چند قطره روغن بادام را روی پد آرایشی بریزید و آن را به آرامی روی پوست صورت و چشم بکشید تا آرایش تان پاک شود. خواص بادام با این کار همچنین به عنوان یک سرم دور چشم قوی عمل می کند.

29. درمان ترک های پوستی

خصوصیت نرم کننده روغن بادام می تواند درمان موثری برای ترک های پوستی باشد. پوست را تقویت و تغذیه می کند و در برابر کشیدگی و ترک آن را مقاوم می سازد. منطقه مورد نظر را با روغن بادام به صورت دایره ای چند دقیقه ماساژ دهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا به کمک خواص بادام به نتیجه مطلوب برسید.

30. غنی از آنتی اکسیدان

بادام غنی از آنتی اکسیدان هاست و مواد تشکیل دهنده طبیعی آن را تولید کنندگان تلاش می کنند به صورت مصنوعی وارد کرم های بهداشتی و آرایشی کنند. به کمک رطوبت بادام و روغن بادام می توانید دست و ناخن هایتان را مرطوب کنید.

بادام

بنابراین هم خمیر بادام و هم روغن بادام، محصولات شگفت انگیز طبیعی برای پوست و مو هستند. شروع به اعمال آنها روی صورت و موهای خود کنید تا تغییرات را متوجه شوید.

خواص بادام برای مو

31. تقویت و تغذیه مو

بادام حاوی مواد مغذی مو مانند اسیدهای چرب اشباع نشده و همچنین ویتامین هایی نظیر A ،D ،B1 ،B2 و B6 است. این مواد مغذی به رشته های مو نفوذ کرده و موهایی سالم و زیبا به ارمغان می آورند. چربی و نرم کنندگی بادام، مو را تقویت و تغذیه می کند.

32. افزایش رشد مو

بادام حاوی مقدار زیادی منیزیم است که یک ماده معدنی ضروری برای داشتن موهایی سالم به شمار می رود. کمبود منیزیم اغلب با ریزش مو در ارتباط است بنابراین مصرف منیزیم از طریق بادام نه تنها به حفظ عملکرد مناسب بدن کمک می کند بلکه باعث رشد مو می شود.

33. درمان شوره سر

کسانی که از شوره سر رنج می برند می توانند با ماساژ دادن روغن بادام روی پوست سر از شر آن خلاص شوند. اجازه دهید روغن یک شب روی سرتان باقی بماند و سپس صبح روز بعد آن را بشویید. روغن بادام باعث تغذیه و رطوبت پوست سر می شود و خواص آنتی باکتریال آن پوست سر را از شوره و التهاب محافظت می کند.

خواص بادام

34. درمان پیری مو

روغن بادام را با اسانس رزماری و اسطوخودوس مخلوط کرده و پوست سر را با آن ماساژ دهید تا از ریزش مو نجات پیدا کنید. می توانید به تنهایی نیز از روغن بادام بهره ببرید و چند قطره از آن را روی ریشه مو بریزید. با حرکات دایره ای سر را ماساژ دهید و پس از دو ساعت با شامپو بشویید.

35. داشتن موهایی ضخیم و بلند

3 قاشق غذاخوری روغن بادام را با 2 قاشق غذاخوری روغن کرچک کمی حرارت داده و آن را کنار بگذارید تا سرد شود. پوست سر را 10 دقیقه با آن ماساژ دهید سپس با یک حوله بپوشانید و یک ساعت صبر کنید. در نهایت آن را با شامپو بشویید و تفاوت را تماشا کنید. برای داشتن موهایی ضخیم و بلند هفته ای یک بار این کار را تکرار نمایید.

36. کنترل ریزش مو

چند قطره روغن بادام را روی دستتان بریزید و آرام آن را روی موهایتان ماساژ دهید. ویتامین E موجود در روغن بادام فولیکولهای مو را تقویت می کند بدون آنکه موها را چرب کند.

37. موهای نرم و ابریشمی

برای داشتن موهای نرم و ابریشمی، پودر حنا را با آب، تخم مرغ و روغن بادام شیرین مخلوط کنید و این ماسک را یک شب روی موهایتان قرار دهید سپس آن را بشویید و موهایتان را خشک کنید. استفاده از خواص بادام موهایتان را نرم و ابریشمی کرده و به راحتی می توانید رنگ آن را قرمز کنید.

38. درمان التهاب پوست سر

قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، گرما، آلودگی و استفاده از محصولات مضر و شیمیایی موجب آسیب به پوست سر می شوند. روغن بادام با نفوذ به پوست سر می تواند آن را نرم کرده و التهابات پوست سر را درمان نماید.

39. جلوگیری از آسیب های رنگ کردن مو

رنگ کردن مو برای بسیاری از بانوان جذاب و محبوب است اما مشکلات و آسیب هایی که رنگ کردن به مو می زند نیز گریز ناپذیر است. روغن بادام می تواند از بسیاری از این آسیب ها جلوگیری کرده یا آنها را درمان کند. روغن بادام، خشکی مو که ناشی از رنگ کردن است را از بین برده و موهایتان را نرم و براق می کند.

بادام

اطلاعاتی درباره نگهداری بادام

  • شما می توانید بادام را در محیطی تاریک و خنک نگه دارید. حتی می توانید آن را به مدت یک سال در یخچال نگهداری کنید. طعم آن به هیچ وجه تغییر نمی کند. خمیر بادام هم به مدت 2 ماه در یخچال قابل نگهداری است. همچنین شما می توانید بادام هایتان را در فریزر نگهداری کنید تا عمر بیشتری داشته باشند اما برای جلوگیری از یخزدگی و طعم و بوی نامطبوع باید تا می توانید آن را مهر و موم کرده و به خوبی بسته بندی کنید.
  • اگر می خواهید بدانید بادام هایتان سالم هستند یا خیر باید آن را از وسط نصف کنید. اگر رنگش به زردی می زد و یا خطوطی مانند لانه زنبور روی آن افتاده بود بهتر است آن ها را دور بریزید. بادام را در کنار خوراکی هایی که بوی تندی دارند قرار ندهید زیرا به شدت بو را به خود جذب می کنند. برای داشتن عمر مفید آنها را از رطوبت در امان نگه دارید.

 

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی