خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره خواص تربچه

تقویم فارسی اندروید

تربچه یک محصول ریشه دار است که می تواند آبدار، تند و یا شیرین باشد همچنین در رنگ های مختلف، از جمله سفید، قرمز، بنفش یا سیاه، و از لحاظ شکل، می تواند بلند و استوانه ای یا گرد باشد. تربچه ممکن است خام، پخته یا به صورت ترشی خورده شوند. روغن به دست آمده از دانه های تربچه هم در برخی از برنامه های بهداشتی مفید استفاده می شود و خواص تربچه بسیار زیاد است که آنها را با هم مرور می کنیم.

خواص تربچه

تربچه چیست؟

تربچه یک سبزیجات رژیمی خوراکی با طعم تند است. نام علمی تربچه Raphanus sativus متعلق به خانواده Brassicaceae است. تربچه همچنین در بعضی از نقاط جهان، به ویژه در بازارهای آسیایی، به عنوان daikon شناخته می شود.

تربچه، که بخشی مشترک و قابل احترام از سالاد و سبزی خوردن شما است که طعم و مزه با آب زیادی دارد.

همانطور که در پرونده های تاریخی چینی ذکر شده در 2700 سال قبل از میلاد مردم مصر حتی قبل از ساخت اهرام تربچه کشت می کردند. یونانیان و رومی ها آن را خیلی دوست داشتند و با استفاده از عسل و سرکه سرو می کردند. کشاورزي تربچه تا دهه 1500 به انگلستان، آلمان، مکزيک و پورتوريکو رسيد. تربچه هنوز هم یک محصول کشاورزی محبوب است.

وقتی قصد خریداری تربچه قرمز را دارید، مطمئن شوید که آنها خیلی بزرگ نیستند و یا مناسب هستند که توخالی یا کدر نباشند. قبل از گذاشتن تربچه در یخچال، آن را شستشو دهيد و در ظرف هاي پلاستيكي با حوله کاغذي قرار دهيد. این باعث افزایش میزان رطوبت بین تربچه ها می شود و حدود یک هفته آن را تازه نگه می دارد. برش خورده آنها را علاوه بر غذاها به میان وعده و سالادها نیز اضافه می کنند.

ارزش غذایی تربچه

با توجه به پایگاه داده های ملی تغذیه USDA، تربچه غنی از مواد مغذی مختلف است که شامل پتاسیم، کلسیم، سدیم و ویتامین C است. حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین B (تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، فولات و ویتامین B6)، ویتامین A و ویتامین K است و همچنین مواد معدنی مانند آهن منیزیم، فسفر و روی را فراهم می کند.

18.6 کالری
0.8 گرم پروتئین
4 گرم کربوهیدرات
1.9 گرم فیبر
0.1 گرم چربی
29 درصد نیاز روزانه از ویتامین سی
7 درصد نیاز روزانه از فولات
4 درصد نیاز روزانه از ویتامین B6
8 درصد نیاز روزانه از پتاسیم
4 درصد نیاز روزانه از منگنز
3 درصد نیاز روزانه از کلسیم
8.1 میلی گرم فیتوسترول

اگر فیبر را از کل کربوهیدرات حذف کنید، به میزان 2.1 گرم کربوهیدارت خالص در هر فنجان دریافت خواهید کرد. این باعث می شود  تربچه برای رژیم های کم کربوهیدرات ایده آل باشد. شما می توانید از آنها در هر وعده غذایی لذت ببرید و نیازی به نگرانی در مورد اضافه وزن شکم و پهلوی خود نداشته باشید. به علاوه، آنها ساعت ها شما را سیر نگه می دارند.

آب تربچه هم بسیار مغذی است و دارای 19 کالری، 1 گرم پروتئین، 4 گرم کربوهیدرات و 2 گرم فیبر می باشد. شما همچنین تقریبا یک سوم از مصرف روزانه توصیه شده ویتامین C را دریافت می کنید. برای به دست آوردن مزایای آب تربچه، آن را در خانه درست کنید. مخلوط کردن آن با آب سیب، چغندر، هویج، پرتقال یا لیمو برای یک نوشیدنی انرژی دهنده و خوشمزه هم می تواند بسیار عالی باشد.

گلوکوزینولات

تربچه حاوی گلوکوزینولات است ترکیبات مفیدی که ممکن است شما را از سرطان محافظت کند. آنها از سلول های شما در برابر جهش های ژنتیکی که باعث سرطان می شوند محافظت می کنند و همچنین ممکن است بدن شما سلول های بالقوه سرطانی را از بین ببرد که نتوانند تومور را شروع کنند. میزان توصیه شده روزانه برای گلوکوزینولات تعیین نشده است اما موسسه لینوس پائینینگ هر هفته توصیه می کند پنج بار سبزیجات تربچه را برای افزایش میزان مصرف گلوکوزینولات خود مصرف کنید.

ویتامین C

خوردن تربچه باعث افزایش ویتامین C می شود که سلامت قلب و عروق تان را با کنترل سطح کلسترول خون حفظ می کند. ویتامین C همچنین به بدن شما در تولید کلاژن کمک می کند که پروتئینی است که دیواره های رگهای خون را تقویت می کند. همچنین متابولیسم بدن را حفظ می کند و به سلول ها کمک می کند که چربی را به انرژی قابل استفاده تبدیل کنند. خوردن یک فنجان تربچه برش خورده باعث افزایش مصرف ویتامین سی به میزان 17.2 میلی گرم می شود. این میزان، 19 درصد از توصیه روزانه برای مردان و 23 درصد از توصیه روزانه برای زنان است.

فیبر

تربچه حاوی فیبر رژیمی، یک نوع کربوهیدرات است. فیبر از سایر انواع کربوهیدرات ها مانند نشاسته یا قند متمایز است، به این دلیل که به میزان کالری وعده های غذایی شما افزوده نمی شود. در عوض، بدن شما فیبر را بدون تبدیل آن به انرژی منتقل می کند. فیبر به معده شما کمک می کند، پس از خوردن غذا احساس رضایت و سیری کنید؛ در روده شما به تنظیم قند خون و کلسترول کمک می کند و بخش هایی از یبوست را رفع خواهد کرد. یک فنجان تربچه برش خورده حاوی 1.9 گرم فیبر و یا 6 درصد از نیازهای روزانه فیبر بر اساس رژیم 2000 کالری می باشد.

خواص تربچه

خواص تربچه

خواص تربچه در درمان یا پیشگیری از بیماری های خاص که در زیر ذکر شده است می تواند تاثیر گذار باشد:

رفع زردی

خواص تربچه برای کبد و معده بسیار مفید است و همچنین به عنوان یک سم زدای قوی نیز عمل می کند. برای صدها سال پیش، این یکی از خواص تربچه مورد توجه قرار می گرفت و با حذف سموم و زباله، خون را پاک می کرد. در قرن هفدهم، تصور می شد که تربچه ها در درمان زردی بسیار مفید هستند زیرا بیلی روبین را حذف می کنند و تولید آنها را در سطح پایدار نگه می دارد. تربچه ها باعث کاهش تخریب سلول های قرمز خون می شوند که در افراد مبتلا به زردی رخ می دهد که باعث افزایش اکسیژن تازه به خون می شوند. تربچه های سیاه تر در درمان زردی ترجیح داده می شوند و برگ های تربچه نیز برای آن بسیار مفید هستند.

بسیاری از افراد هنوز هم برای درمان این اختلال به عنوان درمان خانگی موثر از آن بهره می برند.

تقویت سیستم ایمنی

دلایل بی شماری وجود دارد که اثبات می کنند اضافه کردن تربچه به رژیم غذایی شما خوب است اما بهبود سیستم ایمنی یکی از مهمترین خواص تربچه است. خوردن نیم فنجان تربچه به طور روزانه در یک سالاد و یا فقط به عنوان یک میان وعده تقریبا 15 درصد از مصرف روزانه ویتامین C شما را فراهم می کند. مصرف روزانه ویتامین C به طور مداوم، می تواند سیستم ایمنی شما را در مبارزه با هر گونه بیماری از سرماخوردگی گرفته تا سرطان تقویت کنند!

ویتامین C (همچنین به عنوان اسید اسکوربیک شناخته می شود) که نه تنها سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند، بلکه به دلیل تاثیرات شدید آن بر بدن نیز به عنوان یک ویتامین فوق العاده شناخته می شود. کمک می کند تا متابولیسم شما را تنظیم کند و برای روند تغذیه چربی به انرژی قابل استفاده در بدن حیاتی است. این همکاری منجر به ایجاد کلاژن می شود که یک پروتئین ضروری است که دیواره های خونی را تقویت می کند و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و آترواسکلروزی را کاهش می دهد.

کمک در هضم

تربچه غنی از فیبر است که می تواند حرکات روده را تنظیم کند که ممکن است در کاهش علائم یبوست تاثیر داشته باشد. مطالعات سال 2008 نشان می دهد که برگ های تربچه نیز می توانند به روده های سفت و سخت کمک کنند و باعث شل شدن مدفوع شوند. علاوه بر این، تربچه برای ترویج تولید صفرا شناخته شده است.

جلوگیری از هموروئید

تربچه دارای چربی است و از کربوهیدرات ها (به ویژه لیگنین، یک نوع فیبر نامحلول است) تشکیل شده است بنابراین هضم، حفظ آب و تسکین یبوست را تسهیل می کند که یکی از علل اصلی هموروئید شناخته می شود. به عنوان یک سم زدای خوب، آنها بسیار سریع به کاهش علائم هموروئید کمک می کنند. آب تربچه همچنین سیستم گوارش و دفع ادرار را بهبود می بخشد و علائم هموروئید را نیز کاهش می دهد.

خواص ضد سرطان

از آنجایی که تربچه ها خاصیت سم زدایی دارند و غنی از ویتامین C، اسید فولیک و آنتوسیانین ها هستند، با اثرات محافظتی در برابر برخی از سرطان ها، به ویژه کولون، کلیه، روده، معده و سرطان دهان ارتباط دارند. تحقیقات در مورد سرطان نشان می دهد که این سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان هایی با خواص شیمیایی است.

علاوه بر این، ایزوتیوسیانات ها (مواد شیمیایی تولید شده توسط گیاهان) موجود در تربچه تاثیر عمده ای بر مسیر ژنتیکی سلول های سرطانی دارد. مسیرها را بسیار تغییر می دهند، که می توانند باعث آپوپتوز (مرگ سلول) و از بین بردن سلول های سرطانی از تولید مثل شوند.

اختلالات ادراری

از خواص تربچه این است که تولید ادرار را افزایش می دهد. آب تربچه همچنین به کاهش التهاب کمک می کند و ممکن است احساس سوزش در هنگام ادرار را تسکین دهد. همچنین ممکن است عفونت ها را در کلیه ها و سیستم ادرار مهار کند، بنابراین به درمان شرایط مختلف ادراری کمک می کند که توسط سموم اضافی در سیستم افزایش می یابد.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که تربچه دارای خواص ضد قارچی است. این می تواند باعث مرگ سلول در یک قارچ معمولی شناخته شده به عنوان Candida albicans شود که می تواند باعث عفونت های دهان و عفونت واژینال باشد.

کاهش وزن

تربچه ها بسیار سیر کننده هستند، به این معنی که آنها گرسنگی شما را بدون کالری بالا کاهش می دهند. آنها همچنین دارای کربوهیدرات قابل هضم هستند، دارای مقدار زیادی مواد چرب (فیبر نامحلول) هستند و حاوی مقدار زیادی آب هستند. به این ترتیب، آنها گزینه ای مناسب به عنوان رژیم غذایی برای کسانی هستند که مصمم به از دست دادن وزن می باشند. علاوه بر این، آنها دارای فیبر بالا و کم شاخص گلیسمی (GI) هستند، به این معنی که حرکات روده را تنظیم می کنند، در نتیجه به کاهش وزن و افزایش کارایی متابولیسم کمک می کنند.

سلامت قلب و عروق

تربچه ها یک منبع عالی از آنتوسیانین ها هستند که نوعی فلاونوئید محسوب می شوند که نه تنها به تربچه ها رنگ می دهند، بلکه باعث می شوند که مزایای سلامتی زیادی نیز داشته باشند. آنتوسیانین ها موضوع مطالعات پزشکی متعددی بوده و با کاهش وقوع بیماری های قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارند.

رفع اختلالات تنفسی

تربچه ها ضد انسداد هستند، به این معنی که آنها باعث کاهش تراکم سیستم تنفسی از جمله سوزش بینی، گلو و سوزش ریه می شود که می توانند از سرماخوردگی، عفونت، آلرژی و سایر علل دیگر ایجاد شوند. آنها یک ضد عفونی کننده بزرگ و غنی از ویتامین ها هستند که بیشتر از سیستم تنفسی محافظت می کند.

تربچه ها دارای ادویه قوی و طبیعی و بسیار تند هستند که برای جلوگیری از بیماری بسیار مفیدند. آنها همچنین شناخته شده اند که گلو درد را کاهش می دهند و از بین بردن سینوس ها و از بین رفتن احتقان ها را به دنبال دارند.

کاهش فشار خون

تربچه یک منبع بسیار خوب از پتاسیم است که مزایای سلامتی زیادی دارد. تحقیقات نشان می دهد که پتاسیم در کاهش فشار خون تاثیر می گذارد. هنگامی که پتاسیم با تامین شریانی تخت های عروقی تعامل دارد، می تواند رگ های خونی را شل کند و بنابراین جریان خون را تسریع می بخشد. همچنین فشار خون را با افزایش جریان خون کاهش می دهد.

کنترل دیابت

خوردن تربچه به میزان قابل توجهی در میزان قند خون تاثیر می گذارد. همچنین، یک مطالعه منتشر شده در سال 2017 می گوید که نوشیدن آب ریشه تربچه تاثیر مثبتی بر میزان قند خون افراد دیابتی دارد. آنها همچنین می توانند جذب قند را در جریان خون تنظیم کنند هرچند با توجه به ماهیت این مطالعه، برای تأیید اثربخشی این نتایج، تحقیقات بیشتری لازم است.

مراقبت از پوست

ویتامین C، روی و بعضی از اعضای خانواده ویتامین B که در تربچه وجود دارد برای پوست مناسب است. مقدار بالای آب در تربچه نیز به حفظ سطح رطوبت و هیدراتاسیون پوست کمک می کند. تربچه خرد شده یک پاک کننده خوب است و به عنوان ماسک موثر عمل می کند. با توجه به خواص ضدعفونی کننده آن، تربچه همچنین به بهبود اختلالات پوست مانند پوست خشک، جوش و ترک پوست کمک می کنند.

کاهش تب

تربچه به کاهش دمای بدن کمک می کند و التهاب ناشی از تب را کاهش می دهد. یک روش خوب مصرف، نوشیدن آب تربچه  مخلوط شده با نمک سیاه است و از آنجا که به عنوان ضد عفونی کننده خوبی عمل می کند، می تواند با عفونت هایی که باعث تب می شوند، مبارزه کند.

محافظت از کلیه ها

تصور می شود که تربچه به عنوان یک دیورتیک، پاک کننده و ضد عفونی کننده عمل می کند که می تواند به کاهش علائم بیماری های کلیوی کمک کند. پتاسیم و فسفر کمی دارد و ممکن است برای بیماران همودیالیز بسیار مناسب باشد.

نیش حشرات

خواص تربچه می تواند به عنوان یک درمان موثر برای نیش حشرات و نیش زنبور عسل استفاده شود. آب تربچه می تواند درد و تورم را کاهش دهد و منطقه آسیب دیده را آرام کند.

هیدراته نگه داشتن بدن

تربچه از آب تشکیل می شود، به طوری که یک راه عالی برای هیدراته نگه داشتن بدن شماست که برای سلامتی بسیار مفید است. هیدراتاسیون مناسب برای سلامتی گوارشی و کلی مفید است. بدن هیدراته ممکن است در کاهش یبوست، بهبود هضم و تضمین مصرف مناسب مواد مغذی از مواد غذایی که ما می خوریم، کمک کند.

محافظت از کبد و کیسه صفرا

تربچه برای عملکرد کبد و کیسه صفرا مفید است و چندین مطالعه برای تعیین اثرات آن انجام شده است.

یکی از مطالعات منتشر شده در سال 2012 نشان می دهد که عصاره آنزیم تربچه سفید می تواند در برابر سمیت کبدی بدن را محافظت کند. با این حال، این مطالعه که با استفاده از سوژه های حیوانی انجام شد، نیاز به تحقیقات بیشتری برای تایید دوز واقعی، تأثیر و اثربخشی تربچه بر سلامت کبد دارد.

آب تربچه سیاه به عنوان یک درمان محلی توسط مکزیکی ها برای از بین بردن سنگ های صفراوی استفاده می شود. مطالعات حیوانی که در مجله Biomedicine و Biotechnology منتشر شده است، نشان می دهد که آب تربچه سیاه می تواند سنگ های صفراوی را تسکین دهد و همچنین ممکن است تری گلیسیرید را کاهش دهد و HDL یا سطح کلسترول خوب را افزایش دهد.

آیا مصرف تربچه امن است؟

با وجود مزایای سلامتی زیاد، تربچه ها برای همه امن نیستند. این سبزیجات می توانند هنگام مصرف در مقادیر زیاد، معده را تحریک کنند. واکنش های آلرژیک نادر است ولی می تواند رخ دهد. علاوه بر این، تربچه ها دارای خواص هیپوگلیسمی هستند و ممکن است باعث کاهش سطح قند خون شما می شوند.

کارشناسان همچنین یادآور می شوند که این سبزیجات جیوه را افزایش می دهند و ممکن است باعث درد در افراد مبتلا به سنگ های صفراوی شود. همانطور که قبلا ذکر شد، تربچه ها واقعا می توانند به جلوگیری و دفع سنگ های صفراوی کمک کنند، بنابراین تحقیقات در تعارض است. برای ایمن بودن مصرف تربچه، آنها را در مقادیر کم بخورید و ببینید چگونه بدن شما واکنش نشان می دهد. همانطور که در مورد هر چیز دیگری، اعتدال مهم است.

برای به دست آوردن مزایا و خواص تربچه آنها را به یک نوشیدنی به همراه نمک یا به سالاد مورد علاقه خود اضافه کنید. یکی دیگر از گزینه این است که آنها را مانند چیپس برشته کرده و همراه با سس محبوب تان میل کنید. هم ریشه و هم برگ تربچه را علاوه بر سالاد به ساندویچ، سوپ، پیراشکی پوشت و ریزوتو می توانید اضافه کنید.

نتیجه گیری

در نتیجه، تربچه ها سبزی های مورد علاقه مردم در سراسر زمین هستند. آنها حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین C و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی دیگر و چند فیتو شیمیایی غیر معمول مانند indoles، که سم زدا هستند و فلاونوئیدهای آنتی اکسیدان لوتئین و زاکسانیتن و بتا کاروتن می باشند.

تربچه همچنین حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی ایسوتیوسیانات ضروری است که به نام سولفورفان شناخته می شود و به مبارزه با سرطان اثبات شده است. آنها بیلی روبین را از کبد حذف می کنند، زردی را متوقف می کنند و سایر فعالیت های سالم مانند پاکسازی کلیه و سیستم های ادراری، تنظیم فشار خون، کاهش تراکم و جلوگیری از مشکلات تنفسی مانند آسم یا برونشیت را انجام می دهند.

برای مغذی کردن هرچه بیشتر یک سالاد و دریافت یک مزیت سالم در همان زمان، یک دسته تربچه را خریداری کنید و آنها را در سالاد مخلوط بعدی خود برش دهید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی