تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت

با 10 خواص زعفران آشنا شوید

تقویم فارسی اندروید

خواص زعفران

زعفران ادویه ای شگفت انگیز و گران قیمت است که به رنگ طلایی و طعم شیرینش شناخته می شود و با توجه به ترکیبات منحصر به فردش، عنصری ارزشمند در غذاهای جهان به شمار می رود. زعفران دارای مزایای درمانی و بهداشتی فراوانیست و حاوی ویتامین A، اسید فولیک، مس، پتاسیم، کلسیم، منگنز، آهن، سلنیوم، روی، منیزیم، ریبوفلاوین و تیامین است. خواص زعفران هنگامی که به مقدار کم استفاده شود، برای سلامتی بسیار مفید است اما هنگامی که بیش از حد مصرف شود می تواند عوارض جانبی زیادی مانند استفراغ، خواب آلودگی، کاهش اشتها، حالت تهوع و برخی بیماری های قلبی را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، این گیاه ممکن است برای زنان باردار و بیماران دو قطبی مناسب نباشد.

خواص زعفران

1. کمک به هضم غذا

خواص زعفران

خواص زعفران برای کاهش مشکلات مربوط به گاز و اسیدیته موثر است و بدین شکل به هضم کمک می کند. علاوه بر این دارای خواص گرمایشی است و می تواند گرفتگی معده را کاهش دهد. نوشیدن روزانه یک فنجان چای زعفران می تواند هضم را بهبود بخشیده و گاز را کاهش دهد. بدین منظور کمی زعفران را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. در صورت تمایل به آن کمی عسل طبیعی افزوده و نوش جان نمایید.

2. درمان بی خوابی

خواص زعفران

از خواص زعفران می توانید برای درمان اختلالات خواب و درمان بی خوابی استفاده کنید. خواص آرام بخش ملایم آن باعث تسکین اعصاب و ایجاد آرامش می شود. این خصیصه به نوبه خود یک خواب راحت را به دنبال خواهد داشت. بدین منظور کمی زعفران را به یک فنجان شیر گرم اضافه کرده و 5 دقیقه منتظر بمانید. سپس عسل خام افزوده و هر شب پیش از رفتن به رختخواب نوش جان کنید.

3. تقویت بینایی

زعفران

طبق مطالعاتی در سال 2009 زعفران می تواند بر ژن هایی که تنظیم عملکرد بینایی را بر عهده دارند، اثر بگذارد. همچنین در برابر آسیب به سلول های بینایی حفاظت می کند و بیماری هایی که با پا به سن گذاشتن در رابطه با بینایی به وجود می آیند را کاهش می دهد. برای بهبود بینایی می توانید عصاره زعفران را به عنوان مکمل غذایی مصرف کنید. برای دریافت دوز مناسب با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

4. بهبود حافظه

خواص زعفران برای حافظه

خواص زعفران به کاهش تجمع رسوب در مغز کمک می کند و برای پیشگیری از آلزایمر مفید است. تحقیقی در سال 2010 نشان می دهد که زعفران باعث بهبود عملکرد شناختی در بیماران مبتلا به آلزایمر شدید شده است. خواص زعفران تاثیر مثبتی بر یادگیری رفتار، تمرکز و حافظه دارد. برای بهبود حافظه خود به طور منظم چای زعفران یا شیر زعفران بنوشید.

5. بهبود سلامت قلب

خواص زعفران برای قلب

خواص زعفران همچنین به بهبود سلامت قلب کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که می تواند در کاهش کلسترول و کاهش فشار خون نیز موثر باشد. خواص آنتی اکسیدانی آن باعث جلوگیری از تشکیل پلاک می شود و رگ های خونی را به خوبی محافظت می کند. خواص ضد التهابی آن نیز به سلامت قلب و عروق کمک می کند. برای بهبود سلامت قلب خود زعفران را در رژیم غذایی تان استفاده کنید اما قبل از برنامه ریزی برای یک رژیم غذایی حتما با پزشک تان مشورت نمایید.

6. درمان آسم

زعفران

خواص زعفران به افراد مبتلا به آسم کمک می کند و در بهبود تنفس تاثیر دارد. التهاب در ریه را کاهش می دهد و این باعث می شود که هوا بهتر از ریه عبور کند. این تسهیل در تنفس به کاهش شدت حملات آسم کمک می کند. زعفران به غیر از آسم می تواند برای درمان دیگر بیماری های تنفسی هم مفید باشد. چند فنجان چای زعفران را در چند روز بنوشید تا شدت حمله آسم را کاهش دهید.

7. کاهش درد قاعدگی

زعفران

زعفران را می توان به عنوان درمان جایگزین برای از بین بردن علائم سندرم قاعدگی استفاده کرد. بدین منظور 15 میلی گرم عصاره زعفران را دو بار در روز مصرف کنید اما همچنان بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت نمایید. این می تواند علائمی همچون التهاب، گرفتگی، نوسانات خلقی، تحریک پذیری، آکنه، حساسیت پستان و خستگی را کاهش دهد. شما می توانید چای یا شیر زعفران را برای کاهش درد قاعدگی، درد شکم و خونریزی شدید بنوشید.

8. مبارزه با افسردگی

خواص زعفران برای افسردگی

زعفران میزان زیادی کاروتنوئید و ویتامین B دارد و به افزایش سطح سروتونین و سایر مواد شیمیایی در مغز کمک می کند که به افسردگی مربوط می شوند. با مصرف 15 میلی گرم عصاره زعفران دو بار در روز می توانید نشانه های افسردگی را کاهش دهید. شما همچنین می توانید زعفران را در پخت و پز و تهیه نان و شیرینی استفاده کنید.

9. بهبود پوست

زعفران

زعفران دارای خواص طبیعی برای پوست است که می تواند به شما برای داشتن پوستی نرم و روشن کمک کند. دو رشته زعفران را در دو قاشق چای خوری شیر به مدت 15 تا 20 دقیقه بخیسانید. می توانید کمی عسل هم به آن اضافه کنید. مخلوط را روی پوست بمالید. 20 تا 30 دقیقه صبر کنید و سپس آن را بشویید. این درمان را روزانه انجام دهید تا پوستی درخشان داشته باشید. برای بهبود پوست صورت می توانید یک ماسک دیگر نیز تهیه کنید. یک قاشق چای خوری پودر چوب صندل را با 2 یا 3 رشته زعفران و چند قاشق شیر مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. آن را روی صورت و گردن بزنید، 20 دقیقه صبر کنید تا خشک شود و سپس آن را بشویید. این ماسک را می توانید 2 تا 3 بار در هفته استفاده کنید.

10. کند شدن روند پیری پوست

زعفران

زعفران حاوی آنتی اکسیدان هاست که پوست را از آسیب رادیکال های آزاد (که باعث پیری زودرس می شوند) محافظت می کند. علاوه بر این برای درمان جوش، لکه های قرمز، لکه های پیری، جوش های سر سیاه و آسیب هایی که باعث می شوند پوست تان از سن تان بیشتر نشان دهد مفید است. کمی زعفران را با پالپ پاپایا مخلوط کنید و 15 دقیقه قبل از دوش آن را روی صورت و گردن بزنید. اگر به طور منظم از این ماسک استفاده کنید از چین و چروک و لک پیشگیری خواهید کرد. برای از بین بردن جوش و لک، پوست را با زعفرانی که در شیر خیسانده اید ماساژ دهید و این کار را دو بار در روز انجام دهید.

منبع : top10homeremedies

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی