تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت

خوراکی های تضمین شده برای مقابله با بی خوابی

تقویم فارسی اندروید

مقابله با بی خوابی

برخی از شب ها ممکن است به راحتی به خواب بروید اما برخی شب ها نیز بی خوابی کلافه کننده ای به سراغتان بیاید. ممکن است رویدادی که در آینده قرار است اتفاق بیفتد فکرتان را درگیر کرده باشد و یا نگرانی نسبت به دوست یا اعضای خانواده تان داشته باشید. ممکن است سر و صدای ساختمانی یا هر چیز دیگری فکرتان را مشغول کرده و خواب را از چشمانتان ربوده باشد. در این صورت چه راهکاری برای مقابله با بی خوابی دارید؟ شاید وسوسه شوید برای مقابله با بی خوابی به دارو پناه برده تا خوابی آرام داشته باشید اما علم روز می گوید که برخی از مواد غذایی می توانند برای مقابله با بی خوابی به شما کمک کنند. شما می توانید پیش از خواب، خوراکی هایی میل کنید که در سریع خوابیدن تان موثر است بنابراین به جای آنکه فکر خود را درگیر کنید بهتر است یک میان وعده قبل از خواب بخورید. کلید خواب راحت یک میان وعده خوشمزه است پس برای مقابله با بی خوابی کافیست لیست مواد غذایی خود را کمی تغییر دهید.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی و مقابله با بی خوابی

چه چیزی باعث می شود که کره بادام زمینی برای مقابله با بی خوابی اثر داشته باشد؟ تریپتوفان همان اسید آمینه ایست که افراد را کمی خواب آلود می کند. همچنین کره بادام زمینی منبع خوبی از پروتئین است که می تواند شکم را پر کرده و شما را به خوابیدن تحریک کند. مشاورین تغذیه عنوان می کنند که اگر کره بادام زمینی با کربوهیدراتی مثل کراکر گندمی یا یک تکه نان خورده شود می تواند یک میان وعده مفید باشد.

حمص

حمص و مقابله با بی خوابی

حمص یک پیش غذای عربیست که متشکل از نخود است و به دلیل داشتن اسید آمینه برای رفع بی خوابی موثر واقع می شود. گذشته از این، حمص دارای کنجد فراوان است که منبعی عالی از تریپتوفان محسوب می شود. محققان بر این باورند که تریپتوفان، می تواند سروتونین را آزاد کند و اینها هورمون هایی هستند که به شما کمک می کنند آرام باشید. حمص هم اگر با نان پیتا که دارای کربوهیدرات بالاییست سرو شود می تواند یک میان وعده مفید و کامل برای افرادی که به رژیم غذایی خود اهمیت می دهند باشد.

ماست

ماست و مقابله با بی خوابی

آیا برای مقابله با بی خوابی نیاز به یک وعده غذایی مناسب دارید که هم سنگین نشوید و هم در عین حال شکم تان را پر کند؟ بهترین گزینه انتخابی برای شما می تواند ماست باشد. طبق دایره المعارف پزشکی، محصولات لبنی و به خصوص ماست که حاوی تریپتوفان هستند می توانند به مقابله با بی خوابی کمک کنند و همچنین دارای کلسیم فراوانی نیز هستند. کلسیم در کاهش استرس و تثبیت فیبرهای عصبی مغز کارآمد است.

نخود فرنگی

نخود فرنگی و مقابله با بی خوابی

نخود فرنگی به عنوان یک بشقاب سبزیجات هم غذای سالمیست و هم در ترویج به خواب به شما یاری می رساند. نخود فرنگی حاوی موادیست که به فعالیت سالم مغز در خواب کمک می کند و ملاتونین تولید شده در بدن شما به کمک نخود فرنگی باعث تنظیم چرخه خواب راحت می شود. نخود سبز یا نخود فرنگی یک درمان سالم است که شما می توانید از آن یک سوپ خوشمزه تهیه کنید و نه تنها در شب های سرد از خوردن آن لذت ببرید بلکه همان شب به راحتی به خواب بروید.

عدس

عدس و مقابله با بی خوابی

عدس هم مانند نخود سرشار از مواد مغذی برای بدن است پس شاید چندان شگفت انگیز نباشد اگر بخواهیم درباره خواص عدس بگوییم و اینکه می تواند برای بهبود خوابتان مفید باشد. عدس هم سرشار از تریپتوفان است که باعث می شود راحت تر بخوابید. کافیست یک سوپ عدس تهیه کنید یا مقداری عدس را روی سالادتان بریزید و پیش از خواب میل کنید تا تغذیه ای سالم همراه با خوابی راحت داشته باشید.

پاپ کورن

پاپ کورن و مقابله با بی خوابی

پاپ کورن یک خوراکی سرگرم کننده است و یک کاسه کم چرب یا بدون چربی از آن می تواند بسیار مفید باشد. حتی انواع شور و شیرین آن هم سالم است و انتخاب بدی برای بعد از شام نیست. می تواند هنگام تماشای سریال یا فیلم مورد علاقه تان حسابی سرگرم کننده باشد و همچنین به مقابله با بی خوابی کمک کند. پاپ کورن علاوه بر داشتن مواد مغذی می تواند باعث ایجاد خواب آلودگی شود.

گیلاس

مقابله با بی خوابی

گیلاس، آلبالو و یا آب این میوه ها می توانند ساده ترین تنقلات روزمره باشند که دارای مزایای زیادی برای سلامتی هستند اما ممکن است بخواهید این وعده خوشمزه را به بعد از شام و قبل از خواب انتقال دهید. گیلاس و آلبالو به خصوص نوع ترش و ملس آن (نه شیرین) می توانند برای بهبود خواب شبانه بسیار مفید باشند. با توجه به تحقیقات، آب این دو میوه می تواند میزان ساعاتی که در رختخواب هستید را افزایش دهد و خواب طولانی تری داشته باشید.

غلات صبحانه

مقابله با بی خوابی

یک کاسه غلات و شیر معمولا به عنوان صبحانه محبوب کودکان شناخته می شود اما این میان وعده در شب می تواند بسیار به مقابله با بی خوابی کمک کند. این انتخاب خوبیست زیرا هم از کربوهیدرات و هم از پروتئین تشکیل شده است. در مورد محصولات لبنی هم که در بالا توضیح داده شد. در صورت دلخواه می توانید همراه با آن از شیر سویا به جای شیر گاو نیز استفاده نمایید.

بادام

بادام برای مقابله با بی خوابی

بادام و تعداد انگشت شمار دیگری از آجیل ها (مثل گردو، بادام زمینی و پسته) می توانند به بهبود خواب کمک کنند و شما می توانید پیش از رفتن به رختخواب آنها را بخورید. بادام منبع خوبی از چربی های اشباع نشده است که می تواند سطح سروتونین را در بدن شما افزایش دهد. پس به شما کمک می کند که به آرامش برسید و راحت تر بخوابید. به یاد داشته باشید از نوع خام آن استفاده کنید که برای تقویت قلب نیز مفید است.

موز

موز برای مقابله با بی خوابی

همانطور که پزشکان توصیه کرده اند موز یک میان وعده مناسب برای پیش از خواب است زیرا منبع خوبی از پتاسیم و منیزیم محسوب می شود که باعث آرامش ماهیچه هایتان شده و می توانید خواب خوبی را تجربه کنید. همچنین موز در بدن به سروتونین و ملاتونین تبدیل می شود که شما را برای خواب آرام آماده می کند. می توانید روی کره بادام زمینی چند برش موز بگذارید و نوش جان کنید.

گیاهانی برای مقابله با بی خوابی

گیاهانی برای مقابله با بی خوابی

برخی از گیاهان به ویژه سنبل الطیب، بابونه و اسطوخودوس برای مقابله با بی خوابی به شدت توصیه می شوند. کافیست این گیاهان را به عنوان دمنوش و به شکل چای دم کنید تا به راحتی به بستر بروید. حتی اسانس اسطوخودوس می تواند آرامشی دوست داشتنی به شما بدهد تا به کمک آن از بی خوابی نجات یابید.

عسل

عسل برای مقابله با بی خوابی

اگر قصد دارید هنگام شب یک چای گیاهی بنوشید و یا کره بادام زمینی را روی نان تست بزنید و میل کنید می توانید کمی عسل به آنها اضافه کنید تا هم خواص بیشتری داشته باشند و هم راحت تر بخوابید. عسل به خاطر قند طبیعی اش می تواند به کاهش تولید اورکسین کمک کند. اورکسین در مغز انسان مسئول هشدار، بیداری و تحریک است.

شکلات تلخ

شکلات تلخ و مقابله با بی خوابی

شکلات به اندازه کافی خوشمزه است و طرفداران بسیاری دارد اما خوب است که بدانید می تواند تاثیر مثبتی در خوابیدن بگذارد. محققان می گویند که منیزیم برای تنظیم چرخه خواب و بیداری بسیار ضروریست. بسیاری از غذاها حاوی این ماده ضروری هستند اما شکلات تلخ منبع خوبی برای آن محسوب می شود. پس چرا به سراغ مواد غذایی دیگر بروید؟ با شکلات یک خواب خوشمزه را تجربه کنید.

هر کس ممکن است راهی برای مقابله با بی خوابی داشته باشد.

مقابله با بی خوابی

خوراکی هایی که در طول روز و پیش از خواب می خورید به شدت بر بی خوابی و یا راحت به خواب رفتن شما تاثیر دارند. سعی کنید خوراکی هایی را انتخاب کنید که حاوی تریپتوفان، منیزیم، چربی های اشباع نشده و غیره باشند تا بتوانند به بهبود خواب تان کمک کنند. عسل، کره بادام زمینی و موز کدام یک تا کنون برای شما بهتر جواب داده اند؟ اگر به درستی نمی دانید بهتر است هر شب یکی را امتحان کنید و تاثیرش بر خواب تان را با هم قیاس نمایید. بهترین داروهای غیر دارویی پیش از خواب شما کدامند؟ با ما در میان بگذارید.

منبع : thelist

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی