روانشناسی سبك زندگي

باهوش‌ها چگونه با آدم‌هایی که دوست‌شان ندارند کنار می‌آیند

تقویم فارسی اندروید

باهوش‌ها چگونه با آدم‌هایی که دوست‌شان ندارند کنار می‌آیند

باهوش‌ها

در یک دنیای کامل همه‌ی کسانی که با ما تعامل دارند مهربان، رئوف، باملاحظه، آگاه و بخشنده هستند. از شوخی‌های ما لذت می‌برند و ما هم از شوخی‌های آنها لذت می‌بریم. همه‌ی ما از چنین محیط دوستانه‌ای لذت می‌بریم و هیچ کس بدخلق، ناراحت یا بدخواه نیست.

 

هر چند، ما در یک دنیای کامل زندگی نمی‌کنیم. بعضی‌ها ما را به جنون می‌رسانند و (مسلما) ما هم بعضی‌ها را به مرز دیوانگی می‌رسانیم. کسانی که ما دوست نداریم، بی‌فکر و عجول هستند، پشت سرمان حرف می‌زند، انگیزه‌های‌مان را زیر سوال می‌برند یا از شوخی‌های ما شاد نمی‌شوند و توقع دارند به شوخی‌های آنها بخندیم.

آیا مهربان بودن با کسی که تمام مدت باعث ایجاد خشم در شما می‌شود یا کسی که دوست ندارید او را در خوردن ناهار همراهی کنید، ممکن است؟ آیا باید همه‌ی کسانی که ملاقات می‌کنید را دوست داشته باشید؟

به گفته رابرت ساتون (استاد علوم مدیریت در دانشگاه استنفورد)، داشتن یک گروه از دوستانی که همه‌ی آنها برای درست کردن و خوردن کباب در حیاط پشتی دعوت‌ می‌کنید نه ممکن است – و نه حتی ایده آل.

به همین دلیل آدم‌های خردمند به بهترین نحور با کسانی که دوست ندارند کنار می‌آیند. چگونه؟ در ادامه می‌بینید.

 

۱. آنها پذیرفته‌اند که قرار نیست همه را دوست داشته باشند.

گاهی اوقات ما در دام این فکر که آدم‌های خوبی هستیم گرفتار می‌شویم. فکر می‌کنیم همه‌ی کسانی را که با ما در تعامل هستند دوست خواهیم داشت- حتی اگر چنین چیزی اصلا اتفاق نیفتد. رویارویی با کسانی که مخالف طرز فکر شما هستند غیرقابل اجتناب است. آدم‌های خردمند این را می‌دانند. آنها همچنین می‌دانند تضاد و عدم توافق ناشی از تفاوت در ارزش‌ها است.

کسی که شما دوست ندارید ذاتا آدم بدی نیست. دلیل این‌که با او سازگار نیستید این است که ارزش‌های متفاوتی دارید و این تفاوت، ایجادِ قضاوت می‌کند. وقتی بپذیرید تفاوت در ارزش‌ها باعث می‌شود همه شما را دوست نداشته باشند یا شما همه را دوست نداشته باشید، دیگر احساساتی برخورد نخواهید کرد. به این شکل حتی می‌توانید با مغایرت‌ها را راحت‌تر بپذیرید.

 

۲. آنها در برابر کسانی که دوست ندارند شکیبا هستند (آن‌ها را نادیده نمی‌گیرند)

شما قطعا به خاطر انتقاد‌های همیشگی او عصبانی می‌شوید، به خاطر شوخی‌های نامناسب او دندان‌های‌تان را به هم فشار می‌دهید و و مخالف این هستید که او دائما دور و بر فرد مورد علاقه‌تان می‌پلکد، اما کم‌تر مهربان بودن با دیگران بدترین چیز در دنیا نیست. ساتن می‌کوید: “دوست داشتن کسانی که سعی می‌کنیم با آنها کنار بیاییم در مقایسه با کم دوست داشتن آنها مشکل بزرگ‌تری است.”

او اضافه می‌کند: “شما به آدم‌هایی که نقطه‌نظرهای متفاوتی دارند و از بحث کردن نمی‌ترسند، نیاز دارید. آنها کسانی هستند که جلوی کارهای احمقانه را در سازمان می‌گیرند.” شاید آسان نباشد اما در کنار آنها شکیبا و صبور باشید. آنها کسانی هستند که ما را به چالش می‌کشند و به ما انگیزه می‌دهند که دیدگاه‌های جدیدی کسب کنیم و کاری می‌کنند که گروه رو به موفقیت حرکت کند. یادتان باشد که شما هم کامل نیستید اما مردم تحمل‌تان می‌کنند.

 

۳. با کسانی که دوست ندارند مودب و بانزاکت رفتار می‌کنند

هر احساسی که نسبت به شخص دیگری داشته باشید، آن شخص به شدت با رفتار و حالات شما سازگار خواهد شد و احتمالا همان رفتار را به شما پس خواهد داد. اگر با آنها بی‌ادبانه رفتار کنید، آنها هم ادب و نزاکت را کنار می‌گذارند و با شما بی‌ادبانه رفتار خواهند کرد. بنابراین شما باید منصف، بی‌طرف و خونسرد باشید.

بن دتنر، روان‌شناس سازمانی و نویسنده‌ی کتاب “بازی سرزنش” می‌گوید: ” داشتن یک چهره‌ی خنثی و مردم‌دار بسیار مهم است.” به این شکل با آنها هم‌سطح نمی‌شوید و مجبور نمی‌شوید مانند آنها رفتار کنید.

 

۴. آنها توقعات خود را مهار می‌کنند

داشتن انتظارات غیرواقعی از دیگران چندان غیرمعمول نیست. ممکن است از دیگران توقع داشته باشیم که مثل ما رفتار کنند، یا در موقعیت‌های خاص همان حرفی را بزنند که ما می‌زنیم. ولی چنین چیزی اصلا واقع‌بینانه نیست. آلن ای. کاوایولا، دارای مدرک دکتری (استاد روانشناسی دانشگاه منموته در وست لانگ برنچ، نیوجرسی) می‌گوید: “آدم‌ها ویژگی‌های شخصیتی ثابتی دارند که به میزان زیادی واکنش آنها را تعیین می‌کند. این‌که توقع داشته باشید دیگران رفتاری مانند شما داشته باشند فقط باعث می‌شود ناامید و سرخورده شوید.”

اگر کسی باعث شود که شما هر بار احساس مشابه داشته باشید، انتظارات‌تان را به درستی تنظیم کنید. به این شکل شما از نظر روانی آماده خواهید بود و رفتار آنها موجب شگفتی شما نخواهد شد. آدم‌ها خردمند همیشه همین کار را می‌کنند. آنها هرگز از رفتار کسانی که مورد علاقه‌شان نیست شگفت‌زده نمی‌شوند.

 

۵. آنها روی خودشان تمرکز می‌کنند

هر چه‌قدر هم که تلاش بکنیم باز هم عده‌ای هستند که باعث آزار و اذیت ما می‌شوند. مهم است که برای کنار آمدن با کسانی که باعث آزار شما می‌شوند بتوانیم عجز و درماندگی خود را مهار کنیم. به جای این‌که فکر کنیم چه‌قدر این شخص آزاردهنده است، باید روی واکنش خودمان تمرکز کنیم. گاهی اوقات چیزی که در دیگران دوست نداریم دقیقا همان چیزی است که در خودمان دوست نداریم. به علاوه، آنها کلید را خلق نمی‌کنند، فقط آن را فشار می‌دهند!

روی عواملی که احساسات‌تان را به هم می‌ریزد دقت کنید. به این صورت می‌توانید پیش‌دستی کنید، آرامش داشته باشید یا حتی واکنش خود را تغییر دهید. یادتان باشد: تغییر دادن درک، رفتار و نگرش خودتان آسان‌تر از این است که از کسی بخاهیم تبدیل به آدم دیگری شود.

 

۶. آنها درنگ می‌کنند و یک نفس عمیق می‌کشند

کاتلین بارتل (مشاور اختلافات مستقر در کالیفرنیا) می‌گوید: “ویژگی‌های شخصیتی دیگران ممکن است همیشه باعث عصبانیت شما بشوند.” مثلا ممکن است همکارتان کارها را به موقع انجام ندهد یا فلان شخص شوخی‌های ناجور بکند. کمی درنگ کنید و ببینید چه چیز شما را عصبانی می‌کند و دکمه‌ی شما را فشار می‌دهد. بارتل می‌گوید، به این شکل دفعه‌ی بعد که این اتفاق بیفتند آماده خواهید بود.

او ادامه می‌دهد: “اگر کمی درنگ کنید، آدرنالین(هورمون هیجانی و عامل تشدید ضربان قلب) پمپاژ شده در خون‌تان به بخش عقلانی مغزتان می‌رود، بهتر قادر به گفت‌وگو خواهید بود و قضاوت نخواهید کرد.” نفس عمیق و یک قدم بزرگ به عقب کمک‌تان می‌کند که آرام باشید و واکنش افراطی از خود نشان ندهید. به این صورت می‌توانید با یک ذهن و قلب آزاد پیش بروید.

 

۷. احساس خود را بیان کنید

اگر شخص خاصی دائما شما را عصبانی می‌کند، با آرامش به او توضیح بدهید که رفتار و سبک گفتارش برای شما مشکل ایجاد می‌کند. تلاش نکنید انگشت اتهام به سوی آن شخص بگیرید. در عوض بگویید: ” فلان رفتار شما باعث می‌شود احساس خوبی نداشته باشم.” مثلا کاسیولا توصیه می‌کند که به آن شخص بگویید: “زمانی که حرف من را در جلسات قطع می‌کنید، احساس می‌کنم برای حضور من ارزش قائل نیستید.” بعد از گفتن این حرف کمی صبر کنید و منتظر پاسخ او بمانید.

شاید بعد از توضیح او متوجه بشوید که آن شخص نمی‌دانسته حرف شما هنوز تمام نشده‌است یا به حدی درباره‌ی ایده‌ی شما هیجان زده شده‌است که مشتاقانه وسط حرف شما پریده‌است.

 

۸. آنها فاصله‌ای میان خود و کسانی که دوست ندارند ایجاد می‌کنند

اگر هیچ کدام از این راه‌کارها نتیجه ندهد، آدم‌های خردمند بین خودشان و کسانی که دوست ندارند فاصله‌ای باقی می‌گذارند. عذرخواهی کنید و به کار خودتان ادامه بدهید. اگر سر کار هستید به اتاق دیگری نقل مکان کنید و یا طرف دیگر میز کنفرانس بنشینید. با کمی فاصله، تفکر و هم‌دلی باعث می‌شود هم با کسانی که دوست دارید و هم با کسانی که دوست ندارید تعامل داشته باشید.

البته همه چیز آسان‌تر می‌شد اگر می‌توانستیم کسانی را که دوست نداریم از خود دور کنیم. متاسفانه می‌دانیم که چنین چیزی در زندگی ممکن نیست.

 

منبع : بازده

بازنشر : هفت گنج

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی