سلامت سلامت جسمي

آیا درمان با نور قرمز برای تقویت سلامت کلی جواب می دهد؟

تقویم فارسی اندروید

سال 2020 شصتمین سالگرد درمان‌ های لیزری پزشکی مانند درمان با نور قرمز (RLT) و درمان با نور سبز بود که شواهد زیادی در مورد مزایای آنها ارائه می‌ کرد.

از طریق انتشار طول موج های قرمز و کم نور از طریق پوست، درمان با نور قرمز ممکن است به طور طبیعی روند بازیابی بافت و سایر اشکال جوان سازی را آغاز کند. اعتقاد بر این است که به روش هایی مانند افزایش جریان خون و تحریک تولید کلاژن عمل می کند.

درمان با نور قرمز راه درازی را پیموده است اما آیا واقعاً مؤثر است؟ مطالعات بالینی نشان می‌ دهد که بله، درمان‌ های با نور قرمز دارای قابلیت‌ های درمانی و کاربردهای پزشکی خاصی هستند، به لطف روشی که بر سیستم غدد درون ریز و ایمنی انسان تأثیر می‌ گذارند.

این درمان اکنون توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای مشکلاتی مانند درد مزمن مفاصل و زخم‌ هایی که به آهستگی بهبود می‌ یابند تایید شده است و در آینده نزدیک، با ادامه تحقیقات، می‌ توان منتظر تاییدهای بیشتری بود.

درمان با نور قرمز

نور قرمز درمانی چیست؟

درمان با نور قرمز شامل داشتن طول موج های کم نور قرمز است که مستقیماً از طریق پوست ساطع می شود، اگرچه این فرآیند نمی تواند احساس شود و دردناک نیست زیرا هیچ گرمایی تولید نمی کند.

نور قرمز می تواند تا عمق حدود هشت تا ده میلی متری جذب پوست شود و در این مرحله تأثیرات مثبتی بر انرژی سلولی و سیستم عصبی متعدد و فرآیندهای متابولیک دارد. این نوع نور “سطح پایین” در نظر گرفته می شود زیرا در چگالی انرژی کار می کند که در مقایسه با سایر اشکال لیزر درمانی کم است.

اگر قبلاً در مورد درمان با نور قرمز نشنیده اید، ممکن است قبلاً با اصطلاحات دیگری که برای توصیف این درمان استفاده می شود آشنا باشید، مانند فوتوبیومدلیشن (PBM)، نور درمانی با سطح پایین (LLLT)، تحریک زیستی (BIOS)، فوتونیک. تحریک یا درمان با جعبه نور.

اگرچه هنوز بر سر این درمان اختلاف نظر وجود دارد و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است اما طبق برخی گزارش‌ ها، عملاً هیچ عارضه جانبی نامطلوبی از روش های درمانی با نور قرمز وجود ندارد اما فهرست رو به رشدی از بسیاری از مزایای ضد پیری آن وجود دارد.

چگونه کار می کند؟ گزارشی در سال 2012 منتشر شده است که بیان کرد نور قرمز به سه روش اصلی استفاده می شود: «برای کاهش التهاب، ورم و اختلالات مزمن مفصل. برای ترویج بهبود زخم ها، بافت های عمیق تر و اعصاب و برای درمان اختلالات و دردهای عصبی.

مشخص شده است که با افزایش تکثیر و مهاجرت سلولی و همچنین تعدیل سطوح سیتوکین ها، فاکتورهای رشد و واسطه های التهابی، به تقویت ایمنی و طول عمر بیشتر کمک می کند.

لین ونیر – مهندس، دانشمند و متخصص در فرکانس های نور و اثرات شفابخش رنگ درمانی – توضیح می دهد که نور قرمز به طور طبیعی انرژی زا، محرک و “نماینده بقا، شادی و اشتیاق” در انسان است زیرا بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد.

طبق کار او، همراه با تحقیقات گسترده ای که توسط سازمان های قابل اعتماد از جمله ناسا انجام شده است، نور قرمز می تواند سیستم عصبی سمپاتیک را تحریک کند و بنابراین، “پاسخ جنگ یا گریز” را فعال کند.

قرار گرفتن در حالت جنگ یا گریز باعث واکنش هایی مانند بهبود گردش خون، ضربان قلب سریع، افزایش تعریق، تمرکز بالا و غیره می شود. به طور معمول ما فعال کردن پاسخ استرس خود را یک چیز بد می‌دانیم اما این می‌ تواند شفابخش باشد زیرا مواد مغذی را به سلول‌ های ما می‌ برد و پاسخ‌ های التهابی را کنترل می‌ کند.

مزایا و موارد استفاده

نور قرمز درمانی برای چه مواردی استفاده می شود؟ مطالعات نشان داده اند که برخی از راه هایی که طول موج نور قرمز برای بهبود سلامت کلی کار می کند عبارتند از:

  • افزایش سطح انرژی با ترویج آزادسازی ATP (آدنوزین تری فسفات) از میتوکندری سلول ها
  • تحریک سنتز DNA و RNA
  • فعال کردن سیستم لنفاوی، بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن ما که به خروج مواد زائد از بدن کمک می کند.
  • افزایش جریان گردش خون، در نتیجه به رساندن اکسیژن و مواد مغذی بیشتر به سلول‌ ها و بافت‌ ها کمک می‌ کند.
  • تشکیل مویرگ های جدید (رگ های خونی کوچک)
  • بهبود تولید طبیعی کلاژن و فیبروبلاست که برای مراقبت از پوست و سلامت مفاصل و گوارش مهم است.
  • بازیابی و ترمیم بافت همبند نرم آسیب دیده
  • تحریک یا کاهش التهاب که به کنترل قابلیت‌ های درمانی طبیعی ما کمک می‌ کند.
  • کاهش اثرات استرس اکسیداتیو / آسیب رادیکال آزاد که با بسیاری از اثرات پیری همراه است.

در اینجا بیشتر در مورد مزایای اصلی درمان با نور قرمز گفته ایم که توسط مطالعات علمی پشتیبانی شده است:

1. افزایش ایمنی و کاهش عوارض جانبی درمان سرطان

تحقیقات انجام شده توسط ناسا نشان داده است که فناوری نور قرمز می تواند به طور موفقیت آمیزی علائم تجربه شده توسط بیماران سرطانی، از جمله عوارض جانبی دردناک ناشی از پرتودرمانی یا شیمی درمانی را کاهش دهد.

عنوان شده است که دستگاه‌ ها (در برخی مطالعات HEALS نامیده می‌ شوند) انرژی با طول موج بلند را به شکل فوتون آزاد می‌ کنند که سلول‌ ها را برای کمک به بهبود تحریک می‌ کند.

ناسا آزمایش کرد که آیا این درمان می تواند برای بیماران مبتلا به موکوزیت دهان که یک عارضه جانبی بسیار شایع و دردناک شیمی درمانی و پرتودرمانی است مفید باشد یا خیر. محققان به این نتیجه رسیدند که 96 درصد از بیماران بهبود درد را در نتیجه درمان HEALS تجربه کردند.

آنها اظهار داشتند: “دستگاه HEALS به خوبی قابل تحمل بود و هیچ تاثیر نامطلوبی برای بیماران پیوند مغز استخوان و سلول های بنیادی نداشت. دستگاه HEALS می تواند یک درمان مقرون به صرفه ارائه دهد زیرا خود دستگاه کمتر از یک روز در بیمارستان هزینه دارد.”

فناوری مشابه HEALS نیز اکنون برای درمان تومورهای مغزی کودکان، زخم‌ ها یا عفونت‌ های دیر ترمیم، زخم‌ های پوستی دیابتی و سوختگی‌ های جدی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

2. ترمیم زخم و ترمیم بافت

نور در محدوده طیفی 600 تا 1300 نانومتر برای بهبود زخم، ترمیم بافت و جوان‌ سازی پوست مفید است، اگرچه این کار را از طریق مکانیسم عمل متفاوت در مقایسه با بسیاری از درمان‌ های لیزری دیگر انجام می‌ دهد.

اکثر لیزر درمانی‌ های مورد استفاده در مطب‌ های پوست از نور پالسی شدید برای ترویج جوان‌ سازی پوست با القای ترمیم بافت ثانویه استفاده می‌ کنند. به عبارت دیگر، آنها باعث آسیب عمدی یا به اپیدرم یا درم پوست می شوند تا التهاب ایجاد کنند و به دنبال آن بهبود می یابند.

نور قرمز درمانی در واقع این مرحله مخرب اولیه را دور می زند و در عوض مستقیماً فرآیندهای بازسازی را در پوست از طریق افزایش تکثیر سلولی، مهاجرت و چسبندگی تحریک می کند.

همچنین ممکن است از طریق بازسازی فیبروبلاست ها، کراتینوسیت ها و تعدیل سلول های ایمنی (از جمله ماست سل ها، نوتروفیل ها و ماکروفاژها) که همگی در بافت پوست یافت می شوند، به درمان بیماری های پوستی کمک کند.

3. اثرات ضد پیری برای پوست و ریزش مو

یکی از کاربردهای لیزر درمانی با نور قرمز که رو به افزایش است، درمان بیماری های پوستی و معکوس کردن علائم پیری روی پوست (به عنوان مثال، چین و چروک و خطوط ریز) است.

نتایج یک مطالعه که در سال 2014 منتشر شد، اثربخشی و ایمنی درمان با نور قرمز را در ترویج جوانسازی ضد پیری پوست و افزایش کلاژن داخل پوستی در مقایسه با گروه کنترل نشان داد. محققان به این نتیجه رسیدند که درمان مادون قرمز “یک درمان ایمن، غیر فرسایشی، غیر حرارتی و غیر دردناک برای تعدیل نوری بافت پوست با میزان رضایت بالای بیماران ارائه می دهد.”

افراد تحت درمان با آن بهبود قابل توجهی در رنگ پوست، بهبود رنگ پوست، بهبود بافت، کاهش زبری پوست، کاهش علائم چین و چروک و خطوط ظریف و افزایش تراکم کلاژن را که از طریق آزمایش‌ های اولتراسونوگرافی اندازه‌ گیری شد، تجربه کردند. بیماران مبتلا به روزاسه و قرمزی نیز برای مراقبت از پوست تسکین یافته اند، حتی آنهایی که قادر به تحمل لیزر درمانی با حرارت بالاتر نیستند.

با این حال، یکی دیگر از اثرات ضد پیری درمان با نور قرمز، به طور بالقوه معکوس کردن ریزش مو و تحریک رشد موی فولیکول است که در بسیاری از روش‌ های درمان با نور قرمز برای بهبود زخم عمل می‌ کند. نتایج در مورد رشد مو بر اساس مطالعات متفاوت بوده است اما حداقل بخش متوسطی از بیماران مرد و زن نتایج مثبتی برای معکوس کردن طاسی و ریزش مو هنگام استفاده از آن داشته‌ اند.

4. بهبود سلامت مفاصل و اسکلتی عضلانی

نور قرمز درمانی اکنون به دلیل توانایی آن در تحریک تولید کلاژن و بازسازی غضروف برای درمان علائم آرتریت استفاده می شود.

یک بررسی در سال 2009 از درمان با نور قرمز برای آرتریت روماتوئید نتیجه گرفت که “این روش می تواند برای درمان کوتاه مدت برای تسکین درد و سفتی صبحگاهی برای بیماران در نظر گرفته شود، به ویژه از آنجا که عوارض جانبی کمی دارد.”

حتی در کسانی که از آرتریت رنج نمی برند اما علائم دیگری از آسیب بافتی یا انحطاط ناشی از افزایش سن دارند، این روش همچنان می تواند مفید باشد. همانطور که یک مطالعه در سال 2009 نشان داد، “این روش درد را بلافاصله پس از درمان در گردن درد حاد و تا 22 هفته پس از اتمام درمان در بیماران مبتلا به گردن درد مزمن کاهش می دهد.”

مطالعات دیگر نشان داده‌ اند که حتی زمانی که بیماران مبتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی درد کمتری را از درمان‌ های نور قرمز تجربه نمی‌ کنند، شانس بالایی برای تجربه «پیامدهای عملکردی قابل توجه بهبود یافته» مانند دامنه حرکتی بهتر دارند.

جوانسازی سلولی و افزایش جریان خون به دلیل درمان با نور قرمز دو جنبه کلیدی برای بهبود سلامت مفاصل و بافت است. کاهش آسیب اکسیداتیو که مفاصل را تخریب می کند و تعدیل التهاب راه های دیگری هستند که این روش به بافت نرم و همبند منتفع می شود.

5. بهبود کیفیت خواب

بدن انسان برای تنظیم سیستم های مختلف بیولوژیکی به نور طبیعی نیاز دارد که فقط در فضای باز یافت می شود. وقتی تمام روز را در داخل خانه می گذرانیم و به سختی «نور روز» را می بینیم، سیستم های انرژی سلولی و ریتم شبانه روزی ما دچار مشکل می شوند که منجر به مشکلاتی مانند خواب ضعیف، خستگی، مسائل مربوط به خلق و خو و افزایش وزن می شود.

اگر نمی توانید بیشتر بیرون بروید، نور قرمز درمانی یک راه ساده برای قرار دادن بدن در معرض نور طبیعی بیشتر است. این می تواند به تنظیم مجدد «ساعت شبانه روزی» شما کمک کند و به ترشح ملاتونین مورد نیاز برای خواب سالم منجر شود.

6. بهبود خلق و خو

راه دیگر برای توضیح فواید نور قرمز از طریق لنز طب شرقی است. از یک پزشک طب سنتی چینی بپرسید که چگونه نور به بهبود سلامت، ایمنی و بهبودی کمک می کند و او احتمالاً آن را با مکانیسم عمل طب سوزنی مقایسه می کند:

  • نور نوعی انرژی است و بدن ما فقط یک سیستم انرژی بزرگ است.
  • نور قدرت تحریک نقاط نصف النهار و مناطق چاکرا در بدن انسان را دارد.
  • گفته می‌ شود که رنگ قرمز چاکرای اول را تحریک می‌ کند زیرا با غریزه بقای ما مرتبط است (به همین دلیل به ما انرژی می‌ دهد و ما را به سرعت عمل سوق می دهد تا انگیزه‌ مان را برای دنبال کردن چیزهایی مانند پول، غذا، رابطه جنسی، قدرت و غیره ایجاد کند).
  • تحقیقات درمانی با نور قرمز نشان می دهد که این نوع نور به طور طبیعی می تواند انرژی زا باشد و با افزایش اعتماد به نفس، مثبت اندیشی، اشتیاق، شادی، خنده، آگاهی اجتماعی، مهارت های مکالمه و تحریک حسی، با خلق و خوی بهبود یافته مرتبط باشد.

ادعاهای اثبات نشده

اگرچه مطالعات نشان می دهد که ئرمان با نور قرمز می تواند مزایای ذکر شده در بالا را ارائه دهد اما هنوز شواهد کافی برای تعیین اینکه آیا می تواند به درمان سایر بیماری ها مانند سرطان، افسردگی بالینی و عملکرد سیستم ایمنی به شدت آسیب دیده کمک کند وجود ندارد.

همچنین این تنها نوع طول موجی نیست که مزایایی را ارائه می دهد. همانطور که در زیر توضیح داده شد، اگر با مشکلات پوستی یا عضلانی سر و کار دارید، ممکن است نتایج بهتری با طول موج های آبی و حتی سونا داشته باشید.

درمان های مشابه

نور قرمز در مقابل نور آبی درمانی

  • درمان با نور آبی و قرمز، دو شکل از فتوتراپی (که شامل لامپ های خورشیدی نیز می شود)، فواید و کاربردهای مشابهی دارند، اگرچه به روش های متفاوتی کار می کنند.
  • مکانیسم عمل هر دو هنوز کاملاً درک نشده است اما اعتقاد بر این است که دستگاه‌های PBM نوری با طول موج‌ های مشابه لیزرهای نور آبی تنها با پیک‌ های خروجی وسیع‌ تر تولید می‌ کنند. (آنها کمتر تک رنگ هستند و گرما یا اصطکاک تولید نمی کنند.)
  • نور آبی بیشتر در خانه از دستگاه های ساطع کننده نور به ویژه برای درمان آکنه استفاده می شود. مشخص شده است که نور آبی به غدد چربی (روغن) پوست می رسد و می تواند به از بین بردن پورفیرین ها که ترکیبات درون باکتری های آکنه هستند، کمک کند.
  • اعتقاد بر این است که نور قرمز به عمق پوست نفوذ می کند و همچنین ممکن است با کاهش التهاب و بهبود به آکنه و سایر اختلالات پوستی کمک کند.
  • نور آبی و نور قرمز می‌ تواند از دستگاه‌ های نور درمانی رومیزی (که در خانه استفاده می‌ شود و معمولا ضعیف‌ تر است که در مجموع به 30 دقیقه تا یک ساعت زمان درمان دو بار در روز نیاز دارد) یا از دستگاه‌ های قوی‌ تر مورد استفاده در مطب‌ های پزشک (گاهی اوقات در عرض چند دقیقه یا کمتر) ساطع شود.
  • مرکز فوتومدیسین ولمن در بیمارستان عمومی ماساچوست توضیح می دهد که هنوز ابهام و سردرگمی گسترده ای در مورد مکانیسم های عمل این نوردرمانی ها، به ویژه نور قرمز، در سطوح مولکولی، سلولی و بافتی وجود دارد. همچنین تعداد زیادی پارامتر برای پزشکان وجود دارد که قبل از درمان بیماران جداگانه باید در نظر بگیرند (طول موج، جریان، تابش، زمان‌ بندی و تکرار درمان، ضربان قلب و …) که می‌ تواند بر سردرگمی و تنوع بیمار از نظر نتایج بیفزاید.

نور قرمز در مقابل درمان سونای مادون قرمز

  • سوناها از گرما برای ایجاد اثرات بیولوژیکی استفاده می کنند، در حالی که دستگاه های درمانی با نور قرمز به تنهایی با گرما به نتیجه نمی رسند.
  • سوناهای مادون قرمز با گرم کردن اجسام داخل اتاق سونا کار می کنند، برخلاف گرم کردن خود هوا مانند سوناهای سنتی. آنها این کار را با استفاده از زغال چوب، فیبر کربن یا دیگر انواع سطوح ساطع کننده برای انتقال گرمای مادون قرمز انجام می دهند.
  • گرما نوعی استرس است که می تواند مزایای سلامتی خاصی مانند بهبود سلامت قلب و عروق، سم زدایی و عملکرد فیزیکی داشته باشد. با این حال، هدف نور قرمز درمانی این است که به جای استفاده از گرما، نور مستقیماً به پوست شما برای تأثیر مثبت بر سلول ها ساطع می کند. این دو رویکرد درمانی را می توان با هم ترکیب کرد زیرا هر کدام اثرات منحصر به فردی دارند، بنابراین از امتحان هر دو نترسید.

هر چند وقت یک بار باید نور قرمز را انجام دهید؟

واکنش هر فرد نسبت به نور قرمز درمانی متفاوت است. یک توصیه کلی این است که این شکل از درمان را به طور مداوم برای حدود هشت تا دوازده هفته امتحان کنید.

می توانید با جلسات کوتاه تری شروع کنید و پس از نظارت بر واکنش خود، زمان خود را افزایش دهید. برای بهترین نتیجه، سعی کنید سه تا پنج جلسه در هفته برای یک تا چهار هفته اول انجام دهید.

خطرات و عوارض جانبی

آیا درمان با نور قرمز خطرناک است؟ اگرچه به نظر می رسد درمان با نور لیزر سطح پایین بسیار خوب تحمل می شود و بعید است که عوارض جانبی ایجاد کند اما هنوز بحث برانگیز است که آیا می تواند به همه بیماران کمک کند یا خیر.

یکی از مشکلاتی که محققان در جمع‌ آوری نتایج حاصل از مطالعات روی درمان با نور قرمز داشته‌ اند، تعیین دقیق محدوده نور برای درمان شرایط مختلف سلامت و بیماران مختلف است.

از نتایج مطالعه منتشر شده خاصی محققان دریافته‌ اند که نور قرمز می‌ تواند باعث واکنش‌ های منفی در صورت استفاده از انتخاب نامناسب منبع نور یا دوز نامناسب شود. دوز بهینه نور برای هر کاربرد خاصی وجود دارد و در مورد درمان با نور قرمز، اغلب دوزهای کمتر موثرتر از دوزهای بالاتر هستند.

عوارض جانبی نور قرمز درمانی چیست؟ اینها ممکن است شامل سوزش، تورم، سرگیجه، ضعف عضلانی یا حالت تهوع باشد.

به خاطر داشته باشید که دیدن نتایج از درمان‌ های نور قرمز ممکن است به صبر نیاز داشته باشد و انتظار می‌ رود که پاسخ‌ دهی متفاوت باشد. هر زمان که تحت درمان قرار می گیرید حتما با یک پزشک متخصص این روش کار کنید و هر گونه عوارض جانبی را گزارش دهید.

کلام آخر

درمان با نور قرمز (گاهی اوقات نور مادون قرمز، PBM یا photobiomodulation و  LLLT یا لیزر درمانی سطح پایین نامیده می شود) چیست؟ این شامل انتشار طول موج های قرمز و نزدیک به مادون قرمز از طریق پوست است.

درمان با نور قرمز چگونه کار می کند؟ می تواند به تحریک جوانسازی سلولی، افزایش جریان خون، تحریک کلاژن، مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد و موارد دیگر کمک کند.

مزایای سلامتی PBM شامل کمک به مشکلاتی مانند عوارض جانبی درمان سرطان، بیماری های پوستی مانند روزاسه و زخم ها، چین و چروک یا خطوط ریز، ریزش مو، علائم آرتریت، اختلالات اسکلتی عضلانی و آسیب های عصبی است.

عوارض جانبی درمان با نور قرمز نادر است زیرا توسط اکثر افراد به خوبی تحمل می شود اما نتایج می تواند متفاوت باشد.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی