بیماری ها سلامت

آیا بوتاکس میگرن مزمن را درمان می کند؟

تقویم فارسی اندروید

در تلاش برای یافتن رهایی از میگرن مزمن، ممکن است تقریباً هر چیزی را امتحان کنید. از این گذشته، حملات میگرن می توانند دردناک و ناتوان کننده باشند و می توانند کیفیت زندگی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.

میگرن مزمن

اگر هر ماه 15 روز یا بیشتر علائم میگرن را تجربه می کنید، میگرن مزمن دارید. داروهای میگرن برای رفع علائم حاد یا جلوگیری از وقوع حملات وجود دارد.

یکی از این درمان های پیشگیرانه، بوتاکس است، یک داروی تزریقی که از پروتئین خالص شده ای به نام کلستریدیوم بوتولینوم ساخته می شود. هنگامی که به بدن شما تزریق می شود، سیگنال های شیمیایی خاصی را از اعصاب شما مسدود می کند و باعث فلج موقت عضلات شما می شود.

اگرچه بوتاکس به عنوان یک کاهش دهنده چین و چروک محبوبیت پیدا کرد اما محققان پتانسیل بوتاکس را برای درمان مشکلات پزشکی نیز تشخیص دادند. امروزه از آن برای درمان مشکلاتی مانند اسپاسم مکرر گردن، انقباض چشم و مثانه بیش فعال استفاده می شود. همچنین برای جلوگیری از میگرن مزمن استفاده می شود.

بوتاکس برای کمک به جلوگیری از حملات میگرنی مورد تایید FDA است

در سال 2010، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از onabotulinumtoxinA را به عنوان درمانی برای میگرن مزمن تایید کرد. اگر سایر گزینه های درمانی برای شما موثر نبوده است، زمان آن رسیده است که بوتاکس را با پزشک خود در میان بگذارید.

میگرن مزمن

بوتاکس چگونه برای درمان میگرن استفاده می شود؟

درمان بوتاکس می تواند به کاهش علائم حملات میگرن کمک کند، از جمله:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • حساسیت به نور، صدا و بو

بوتاکس در نواحی درگیر سردرد و دردهای میگرنی تزریق می شود. پایانه های عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد و از انتشار مواد شیمیایی دخیل در انتقال درد جلوگیری می کند.

پس از تزریق بوتاکس، ممکن است 10 تا 14 روز یا بیشتر طول بکشد تا شما تسکین پیدا کنید. در برخی موارد، ممکن است پس از اولین سری از تزریق‌ ها، هیچ تسکینی از علائم خود نداشته باشید. درمان‌ های اضافی ممکن است مؤثرتر باشند.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که بوتاکس مورد استفاده برای درمان میگرن مزمن موثر، ایمن و به خوبی در طی یک دوره 3 ساله قابل تحمل است. این مطالعه کاهش قابل توجهی را در میانگین روزهای سردرد ماهانه نشان داد.

بررسی سال 2019 از مطالعات همچنین نشان داد که تزریق بوتاکس در کمک به پیشگیری از میگرن مزمن پس از 3 ماه درمان موثر است.

نواحی تزریق بوتاکس برای میگرن

درمان برای پیشگیری از میگرن مزمن معمولاً شامل 31 تزریق با 5 واحد در هر تزریق است. محل های تزریق احتمالاً شامل موارد زیر است:

  • پل بالایی بالای بینی
  • پیشانی
  • شقیقه ها
  • پشت سر
  • گردن
  • قسمت بالایی پشت بدن

عوارض جانبی بوتاکس برای دردهای میگرنی

عوارض جانبی درمان بوتاکس نادر است. شایع ترین عوارض تزریق بوتاکس گردن درد و سفتی در محل تزریق است.

ممکن است پس از آن دچار سردرد شوید. همچنین ممکن است ضعف عضلانی موقت در گردن و بالای شانه های خود را تجربه کنید. این می تواند نگه داشتن سر را سخت کند. هنگامی که این عوارض جانبی رخ می دهند، معمولاً طی چند روز خود به خود برطرف می شوند.

در موارد نادر، سم بوتاکس می تواند به نواحی فراتر از محل تزریق سرایت کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • ضعف عضلانی
  • تغییر بینایی
  • مشکل در بلع
  • افتادگی پلک
  • ابروهای به شدت بالا رفته

برای کاهش خطر عوارض جانبی و عوارض جدی، همیشه مطمئن شوید که بوتاکس توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی آموزش دیده تجویز و اجرا می شود. به دنبال یک پزشک یا متخصص مغز و اعصاب با تجربه در استفاده از بوتاکس برای میگرن مزمن باشید.

بوتاکس

از تزریق بوتاکس چه انتظاری باید داشت

خود تزریق بوتاکس تقریبا بدون درد است. ممکن است با هر تزریق یک سوزش بسیار کوچک یا احساس سوزش خفیف را تجربه کنید.

هر جلسه بین 10 تا 15 دقیقه طول خواهد کشید. در طول جلسات، پزشک چندین دوز بوتاکس را به نقاط خاصی در سر و شانه های شما تزریق می کند.

پس از درمان، اکثر بیماران می توانند روز خود را بدون هیچ مشکلی به طور معمول ادامه دهند.

هر چند وقت یک بار برای پیشگیری از میگرن بوتاکس دریافت کنیم؟

اگر تحت درمان های بوتاکس برای میگرن قرار می گیرید، پزشک معمولاً هر 3 ماه یک بار آنها را تجویز می کند. تزریق بوتاکس به طور مکرر به خوبی مطالعه نشده است، بنابراین خطرات آن در حال حاضر ناشناخته است.

پس از درمان، برخی از افراد ممکن است بهبود قابل توجهی داشته باشند و بتوانند بدون عود درمان را قطع کنند. بسته به پاسخ شما به بوتاکس، پزشک شما مدت زمانی را برای برنامه درمانی شما توصیه می کند.

حرف آخر

اگر به میگرن مزمن مبتلا هستید، بوتاکس یکی از گزینه های درمانی بسیاری است که در دسترس شماست. ممکن است پزشک شما تزریق بوتاکس را توصیه نکند تا زمانی که سایر گزینه های درمانی ناموفق باشند. همچنین اگر داروهای میگرن را به خوبی تحمل نمی کنید، ممکن است بوتاکس را پیشنهاد کنند.

اگر سایر درمان های پیشگیرانه علائم میگرن مزمن شما را کاهش نداده است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که در مورد بوتاکس با پزشک خود صحبت کنید. این فرآیند سریع و کم خطر است و ممکن است شانس شما برای روزهای بدون علائم بیشتر باشد.

اکثر ارائه دهندگان بیمه در حال حاضر هزینه های تزریق بوتاکس را هنگام استفاده از آنها پوشش می دهند.

برای درمان میگرن مزمن اگر بیمه ندارید، یا بیمه شما هزینه عمل را پوشش نمی دهد، ممکن است چندین هزار دلار برای شما هزینه داشته باشد.

قبل از شروع تزریق، با شرکت بیمه خود صحبت کنید. در برخی موارد، آنها ممکن است از شما بخواهند که قبل از اینکه هزینه های درمان بوتاکس را پوشش دهند، مراحل یا آزمایشات دیگری را انجام دهید.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی