بیماری ها سلامت

اسپاسم معده بعد از خوردن غذا چه معنایی می تواند داشته باشد

تقویم فارسی اندروید

اسپاسم معده بعد از غذا حالت بدی است. بسیاری از ما می توانیم قبول کنیم که خوردن غذای خوشمزه بهترین قسمت روز است (یا باید باشد)! حتی اگر از خوردن غذا لذت خاصی نمی برید یا مقدار زیادی از وقت خود را صرف تصمیم گیری در مورد آماده کردن غذا برای شام می کنید، غذا خوردن چیزی است که ما باید به عنوان بخشی از زندگی انسان به آن توجه کنیم. بنابراین اگر بعد از غذا دچار گرفتگی یا اسپاسم معده شدید، احتمالاً مصمم هستید که آنها را در اسرع وقت متوقف کنید.

اسپاسم معده

شایان ذکر است که تجربه برخی از گرفتگی ها در ناحیه میانی بدن بعد از غذا خوردن تا زمانی که اغلب اتفاق نمی افتد، چندان مهم نخواهد بود. ویلیام چی استاد پزشکی در دانشگاه میشیگان، مدیر آزمایشگاه فیزیولوژی GI و مدیر برنامه کنترل روده میشیگان می گوید: “داشتن شکم درد گاه به گاه مشکل خاصی نیست و اساساً طبیعی است.” اما اگر دائماً احساس می کنید که معده شما بعد از غذا خوردن درد می کند، طبیعی نیست و می تواند تاثیری طولانی مدت بعد از ترک میز غذا داشته باشد. اسپاسم معده نه تنها در آن زمان دردناک است بلکه به طور مداوم می تواند شما را در هر بار تلاش برای غذا خوردن نگران کند، به ویژه هنگامی که معلوم نیست چرا گرفتگی رخ می دهد و چه کاری می توانید برای تسکین درد انجام دهید.

به خواندن ادامه دهید تا بدانید چرا فهمیدن اینکه چه چیزی باعث اسپاسم معده شما بعد از غذا خوردن می شود، چگونه فرآیند گوارش می تواند موثر باشد و شایع ترین دلایل گرفتگی شکم بعد از غذا و آنچه می توانید در مورد آنها انجام دهید چیست.

اول: آیا در واقع معده شما درد می کند؟

قبل از اینکه به شایع ترین دلایل گرفتگی بعد از خوردن غذا بپردازیم، بیایید چیزی را که بسیاری از ما از کودکی ناخودآگاه دچار اشتباه شده ایم روشن کنیم. وقتی می گویید شکمتان درد می کند، به احتمال زیاد در مورد قسمتی از تنه بین سینه و باسن صحبت می کنید. این قسمت از بدن شما از نظر فنی معده شما است. معده شما کمی زیر قفسه سینه در سمت چپ شما شروع می شود و تا وسط تنه شما ادامه می یابد.

بنابراین، تعجب آور نیست که درک دقیق آنچه در این زمینه کلی آسیب می زند، می تواند مشکل باشد. نیتین آهوجا استادیار پزشکی بالینی در بخش گوارش در دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا، می گوید: “اندام هایی وجود دارند که با هم همپوشانی دارند”. روده کوچک فضای زیادی را اشغال می کند و روده بزرگ به نوعی در اطراف کل شکم پرسه می زند و قسمتی از معده نیز روی هم قرار می گیرد. ”

همچنین بسته به آنچه در حال رخ دادن است، اعصاب شکم ممکن است “در تشخیص موضع درد خوب نباشند،” دکتر اهوجا می گوید، بنابراین ممکن است تشخیص این که درد از کجا ناشی می شود، دشوار باشد. وقتی سعی می کنید بفهمید چه چیزی ممکن است باعث گرفتگی عضلات شما شود، همه این موارد را در نظر داشته باشید.

شکم درد

در اینجا نحوه عملکرد دستگاه گوارش آمده است

نحوه هضم غذا چگونه باید باشد وقتی همه چیز طبق برنامه پیش می رود.

بدن شما از اندام های متعددی برای تبدیل غذای مصرفی به انرژی استفاده می کند. وقتی همه چیز خوب پیش می رود، شما به سختی باید متوجه این فرایند شوید که خوب است زیرا در واقع می تواند مدت زمان زیادی طول بکشد. کلینیک مایو تخمین می زند که دو تا پنج روز طول می کشد تا یک لقمه غذا تمام فرایندهای مختلف گوارشی را پشت سر بگذارد و از طرف دیگر غیرقابل تشخیص به نظر برسد.

اما اول همه اینها با یک لقمه شروع می شود. موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی (NIDDK) توضیح می دهد که با عمل جویدن دهان و آنزیم ها و روان شدن بزاق شما شروع به تجزیه غذا می کنید. در واقع هنگام بلعیدن زبان شما آن را به پشت حلق شما وارد مری می کند که در حرکتی به نام پریستالسیس منقبض می شود.

اولین اندامی که غذای تازه جویده شده برخورد می کند معده است. ماهیچه های دیواره معده شما غذا را تکه تکه کرده و اسید و آنزیم ها را آزاد می کنند و به آرامی غذا را در خمیری به نام کیموس مخلوط می کنند. معده شما به تدریج کیموس را در روده کوچک آزاد می کند که با مخلوط کردن آن با آنزیم های لوزالمعده و باکتری ها، همراه با صفرا از کبد، آن را بیشتر کاهش می دهد در حالی که کیموس را بیشتر از طریق دستگاه گوارش فشار می دهد. دیواره های روده کوچک مواد مغذی و آب استخراج شده را جذب می کند که به جریان خون شما منتقل می شود.

حتی رسیدن به این نقطه می تواند شش تا هشت ساعت چشمگیر طول بکشد. هنگامی که روده کوچک همه چیز مفید را از غذا بدست آورد، مواد زائد به داخل روده بزرگ منتقل می شوند. تا حدود 36 ساعت آینده، روده بزرگ آب را از مواد زائد جذب می کند و آنچه را که باقی می ماند به مدفوع تبدیل می کند و به رکتوم منتقل می شود.

آنجا منتظر می ماند تا اینکه ناگهان میل به رفتن پیدا کرد، در آن هنگام در مدفوع از بین می رود. سعی کنید در وعده ناهار به این موضوع فکر نکنید.

اکنون در اینجا آمده است که چرا ممکن است بعد از غذا خوردن با اسپاسم معده روبرو شوید. شما اصول آناتومیکی و گوارشی را می دانید. در اینجا آنچه ممکن است در مورد معده شما وجود داشته باشد آمده است:

معده درد

1. ممکن است شما بیشتر از آنچه معده شما می تواند تحمل کند غذا خورده باشید

کارشناسان می گویند این شایع ترین علت ایجاد این نوع ناراحتی است. سانیتا کریشنردی، استادیار پزشکی در دانشکده بیماری های گوارشی و کبدی در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا می گوید: “من مطمئن هستم که همه ما در شرایطی بوده ایم که بیش از حد غذا خورده ایم و اسپاسم معده پیدا کرده ایم.””این معمولاً به دلیل کشش معده ایجاد می شود – زیرا اندامی بسیار کشیده است – زیرا غذای زیادی در آنجا وجود دارد.” این کشش معده همچنین می تواند به دلیل وجود باکتری در دستگاه گوارش باشد. دکتر کریشنردی می گوید که دستگاه شما در تجزیه غذا که می تواند باعث ایجاد گاز معده و گشادی شود، تلاش می کند. او توضیح می دهد: “این کشش در برخی افراد باعث درد یا گرفتگی می شود.”

برای واضح تر شدن ما نمی گوییم که بعضی اوقات خوردن “زیاد” به طور ذاتی مشکلی ندارد (و این اندازه از فردی به فرد دیگر متفاوت است). خوردن غذا در برخی از مواقع می تواند بخشی از یک رابطه عادی با غذا باشد. و البته اگر با یک مشکل تغذیه ای نامنظم مانند اختلال پرخوری برخورد می کنید، تعیین میزان خوردن غذا می تواند واقعاً پیچیده باشد و در حال حاضر کاملاً تحت کنترل شما نباشد. بنابراین به طور جدی هیچ قضاوتی در اینجا وجود ندارد. اما اگر بعد از غذا خوردن اغلب با گرفتگی معده روبرو هستید و فکر می کنید به این دلیل است که غذا نخوردن بعد از مرحله سیری برایتان سخت است صحبت با پزشک درمانگر یا متخصص تغذیه ممکن است به شما کمک کند.

2. ممکن است عدم تحمل غذایی داشته باشید

اگر متوجه شدید که گرفتگی عضلات شما بعد از خوردن غذاهای خاص ادامه می یابد، ممکن است عدم تحمل یک ماده غذایی خاص را داشته باشید. دکتر اهوجا می گوید: متهمان رایج عدم تحمل، غذاهایی هستند که به عنوان الیگو، دی و مونوساکاریدها و پلیول های قابل تخمیر (FODMAPs) تعیین می شوند “که کربوهیدرات های ضعیف نامیده می شود.” به عنوان مثال می توان به میوه هایی مانند سیب و گلابی، سبزیجات مانند گل کلم و عدس و محصولات لبنی اشاره کرد. به گفته کلینیک کلیولند، در حقیقت مشکل پردازش لاکتوز (قند موجود در لبنیات) شایع ترین نوع عدم تحمل غذایی است.

کلینیک کلیولند می گوید علاوه بر درد شکم هنگام خوردن آن غذای خاص، ممکن است با علائمی مانند تهوع، نفخ، گاز، استفراغ، سوزش سر دل، اسهال و موارد دیگر نیز برخورد کنید و به خاطر داشته باشید که افراد مختلف می توانند نسبت به غذای یکسان به میزان متفاوت عدم تحمل داشته باشند. به عنوان مثال، دکتر کریشنردی توضیح می دهد کسی که به لاکتوز کم حساسیت دارد ممکن است بتواند پنیر و ماست را هضم کند اما نه یک لته شیری را، در حالی که فردی با عدم تحمل شدید ممکن است نتواند هیچ نوع لبنیات را به خوبی هضم کند.

3. ممکن است به غذا حساسیت داشته باشید

آلرژی غذایی یک نوع شدید از عدم تحمل غذایی است. آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا (AAAAI) توضیح می دهد که اگر شما به یک غذا واکنش آلرژیک نشان می دهید، به این معنی است که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه آن غذا را به عنوان یک مهاجم بالقوه مضر تشخیص داده و در برابر آن دفاع کرده است. این دفاع سیستم ایمنی است که منجر به علائمی مانند گرفتگی شکم، گز گز یا خارش دهان، کهیر و خارش کلی بدن، تورم صورت، اسهال، تهوع و استفراغ و حتی مشکلات تنفسی تهدید کننده زندگی می شود.

طبق داده های AAAAI، شایع ترین آلرژن های غذایی پروتئین ها در شیر گاو، تخم مرغ، بادام زمینی، گندم، سویا، ماهی، صدف و آجیل درختی هستند. اگر متوجه شدید که بعد از خوردن این غذاها (یا سایر غذاها) دائماً با علائم و نشانه های شدید مواجه می شوید، آلرژی می تواند مقصر باشد.

گرفتگی شکم

4. ممکن است سندرم روده تحریک پذیر (IBS) داشته باشید

علاوه بر دردهای شکمی (که گاهی اوقات بعد از غذا اتفاق می افتد و ممکن است بعد از مدفوع بهتر شود)، علائم سندرم روده تحریک پذیر می تواند شامل گاز اضافی، نفخ، اسهال یا یبوست (یا دوره های متناوب هر دو) و دیدن مخاط در مدفوع شما باشد.

دقیقاً مشخص نیست که علت IBS چیست اما چند نظریه وجود دارد. NIDDK توضیح می دهد که افراد مبتلا به IBS ممکن است در نحوه عملکرد مغز و روده خود ناهنجاری هایی داشته باشند که منجر به مشکلات گوارشی و درد می شود.

این می تواند به چند روش مختلف ظاهر شود. دکتر چی می گوید که افراد مبتلا به IBS ممکن است روده های بزرگی داشته باشند که هنگام خوردن یک وعده غذایی بیشتر و بیشتر از سایر افراد منقبض می شوند که می تواند باعث درد شکم و سایر مشکلات شود. نظریه دیگر به گفته دکتر کریشنردی این است که افراد مبتلا به IBS “به کشش طبیعی در روده ها در اثر تجزیه محصولات غذایی حساس هستند”.

5. ممکن است بیماری التهابی روده (IBD) داشته باشید

IBD یک اصطلاح برای دو بیماری است که هر دو باعث التهاب مزمن قسمت های مختلف دستگاه گوارش می شوند: بیماری کرون و کولیت اولسروز. طبق گفته کلینیک مایو، افراد مبتلا به هر دو نوع IBD اغلب دوره های بهبودی را تجربه می کنند که به دنبال آن بیماری های مزمن نیز مشاهده می شود.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توضیح می دهد که بیماری کرون معمولاً قسمتی از روده کوچک را که با روده بزرگ برخورد می کند تحت تاثیر قرار می دهد اما لکه های مشخص التهابی که ایجاد می کند می تواند در هر جایی از دهان تا راست روده و نفوذ از لایه های متعدد به دستگاه گوارش باشد. از طرف دیگر، کولیت اولسراتیو قسمت های مداوم روده بزرگ و/یا راست روده را تحت تاثیر قرار می دهد و داخلی ترین لایه داخلی آن ملتهب می شود.

اگر بیماری کرون دارید، به احتمال زیاد با گرفتگی شکم، اسهال و کاهش وزن روبرو خواهید شد و همچنین ممکن است علائم دیگری مانند خستگی، تهوع، درد مفاصل و کم خونی داشته باشید. NIDDK خاطرنشان می کند که در مورد کولیت اولسروز، شایع ترین علائم عبارتند از: (همانطور که می توان گفت، بیماری کرون و کولیت اولسروز می توانند علائم تقریباً مشابهی داشته باشند.)

اگر گرفتگی شکم زندگی شما را بدتر می کند، سعی کنید با پزشک صحبت کنید

درمان برای مسائل فوق می تواند بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر فکر می کنید مسئله این است که شما در پردازش حبوبات مشکل دارید که منجر به گازهای دردناک می شود داروهای بدون نسخه مانند سیمتیکون (ماده فعال موجود در محصولات مانند Gas-X) ممکن است به کاهش آن کمک کند. دکتر کریشنردی توضیح می دهد که همین ماده باعث درد شما می شود.

با این حال اگر دچار گرفتگی های شدید می شوید همراه با سایر علائم که باعث می شود فکر کنید ممکن است دچار یک مشکل مزمن مانند IBS یا IBD باشید، بسیار مهم است که با پزشک مشورت کنید مخصوصاً به دلیل مصرف بیش از حد داروهای ضد درد مشکل واقعی موجود را درمان نمی کند.

دکتر کریشنردی می گوید: “این داروها می توانند علائم را به اندازه ای کاهش دهند که فرد برای ارزیابی به پزشک خود مراجعه نکند.” “اما این در واقع پرداختن به مشکل اساسی نیست.”

در نهایت، اگر گرفتگی عضلات شکم بعد از غذا بر زندگی شما تأثیر می گذارد، وقت آن است که با متخصصان مشورت کنید. دکتر چی تأیید می کند: “اگر علائمی دارید که به طور مکرر ظاهر می شوند و توانایی شما در انجام فعالیت های روزانه شما را مختل می کند، باید به پزشک مراجعه کنید.” او می گوید این امر به ویژه برای زمانی صادق است که علائم جدی مانند استفراغ (با یا بدون خون)، مشاهده خون در مدفوع یا کاهش وزن غیرقابل توضیح داشته باشید.

حتی اگر گرفتگی های شما بدون این نوع علائم باشد، خوب است اگر به طور مداوم با آنها سر و کار دارید، به دنبال توضیح باشید. دکتر کریشنردی می گوید: “در بسیاری از موارد به ویژه در مورد کرون این فقط یک درد مبهم شکمی است، به همین دلیل است که رسیدن به تشخیص درست بسیار طول می کشد.” “به همین دلیل است که من همیشه به مردم می گویم اگر احساس می کنید مشکلی در شما وجود دارد یا غیر عادی است، همیشه بهتر است توسط پزشک معاینه شوید.”

به روده خود اعتماد کنید وقتی به شما می گوید چیزی اشتباه است. حداقل، پزشک شما می تواند از شما سوالاتی بپرسد که شما را به درک آنچه در جریان است، نزدیک کند.

منبع:

self

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی