بیماری ها سلامت

محرک های میگرن را بشناسید

تقویم فارسی اندروید

علت دقیق میگرن به طور کامل شناخته نشده است. با این حال، پزشکان و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می دانند که عوامل زیادی می توانند باعث ایجاد میگرن شوند و خوب است کسانی که با آن درگیر هستند، محرک های میگرن را بشناسند تا بتوانند از آن ها اجتناب کنند.

محرک های میگرن عبارتند از:

  • استرس
  • کمبود خواب یا جت لگ
  • گرسنگی یا کم آبی بدن
  • خوراکی ها
  • مواد افزودنی
  • الکل
  • کافئین
  • مصرف بیش از حد دارو
  • بوها
  • نورها و صداها
  • آب و هوا
  • هورمون های زنانه
  • فعالیت بدنی

بسیار مهم است که هرگز از هیچ گونه درمان تجویزی برای میگرن استفاده نکنید. استفاده نادرست از دارو می تواند منجر به افزایش حملات میگرن و علائم مزمن میگرن شود.

استرس

افزایش یا کاهش چشمگیر استرس فیزیکی یا روانی می تواند باعث شروع میگرن شود.

محققان دانمارکی دریافتند که اکثر افراد مبتلا به میگرن گزارش می دهند که حملات آنها با استرس مرتبط است.

سایر محققان گزارش کرده اند که بین 50 تا 80 درصد افراد مبتلا به میگرن می گویند استرس باعث ایجاد سردردهای میگرنی آنها می شود.

برخی از افراد پس از یک رویداد استرس زا، میگرن را تجربه کردند، در حالی که برخی دیگر در میان یک رویداد استرس زا، حمله جدیدی را تجربه کردند.

کمبود خواب یا جت لگ

اختلال خواب یکی از شایع ترین محرک های میگرن است. خواب ناکافی اغلب به عنوان یک محرک برای حملات حاد میگرن ذکر می شود. خواب بیش از حد نیز یک محرک است که اغلب گزارش شده است.

جت لگ و تغییرات در برنامه کاری شما نیز می تواند با شروع میگرن مرتبط باشد. بی خوابی شایع ترین اختلال خواب مرتبط با میگرن مزمن است. افرادی که مبتلا به میگرن مزمن و همچنین بی خوابی هستند در معرض افزایش خطر اضطراب یا افسردگی هستند.

این مشکلات یک عامل مشترک دارند: اختلال خواب. با این حال، بسیاری از مردم گزارش می دهند که خواب اغلب سردردهای میگرنی آنها را تسکین می دهد.

گرسنگی یا کم آبی بدن

افراد مبتلا به میگرن بهتر است از حذف وعده های غذایی خودداری کنند. تحقیقات به طور مداوم نشان می دهد که حذف وعده های غذایی اغلب با شروع میگرن مرتبط است. هنوز مشخص نیست که چگونه این اتفاق می افتد. احتمالاً با کاهش سطح گلوکز خون مرتبط است.

کم آبی بدن نیز به عنوان محرک احتمالی میگرن اعلام شده است. عدم نوشیدن آب کافی با شروع سردرد مرتبط است.

یک نظرسنجی کوچک از افراد مبتلا به میگرن نشان داد که “مصرف ناکافی مایعات” با شروع سردرد در حدود 40 درصد از پاسخ دهندگان مرتبط است.

خوراکی ها

غذاهای خاص یا کمبود غذا (روزه داری)، اغلب به عنوان محرک های احتمالی برای حمله میگرن گزارش می شوند. 12 تا 60 درصد از مردم می گویند که برخی غذاها باعث سردردهای میگرنی آنها می شوند.

یک مطالعه برزیلی در سال 2008 نشان داد که اکثر افراد مبتلا به میگرن حداقل یک محرک را گزارش کردند. رژیم غذایی یکی از شایع ترین محرک های گزارش شده بود. روزه داری شایع ترین محرک مرتبط با رژیم غذایی گزارش شده بود.

الکل، شکلات و کافئین رایج ترین مواد مرتبط با حمله میگرن بودند.

سایر غذاهایی که اغلب با میگرن همراه هستند عبارتند از:

  • پنیر
  • سالامی
  • غذاهای تخمیر شده، پخته شده و ترشی که حاوی مقادیر زیادی اسید آمینه تیرامین هستند.

افزودنی های مواد غذایی

میگرن ممکن است توسط شیرین کننده مصنوعی آسپارتام و تقویت کننده طعم مونو سدیم گلوتامات (MSG) تحریک شود.

آزمایشات با آسپارتام نتایج متناقضی به همراه داشته است. موضوع اثرات احتمالی آن در میان افراد مبتلا به میگرن حل نشده باقی مانده است. برخی شواهد نشان می دهد که افراد مبتلا به افسردگی بالینی ممکن است پس از مصرف آسپارتام علائم بدتری را تجربه کنند.

MSG برای دادن طعمی خوش به غذاهای مختلف استفاده می شود. بسیاری از مردم عموماً معتقدند MSG می تواند باعث سردرد شود.

اکثر تحقیقات کنترل شده در شناسایی ارتباط بین مصرف MSG و سردرد یا هر بیماری دیگر در افراد عادی شکست خورده اند. با این حال، یک مطالعه کوچک در سال 2009 به این نتیجه رسید که MSG می تواند باعث سردرد و درد در صورت و سر شود. ممکن است عاقلانه باشد که از MSG اجتناب کنید.

الکل

الکل یکی از شایع ترین محرک های گزارش شده برای میگرن است. در یک مطالعه برزیلی در سال 2008، الکل باعث میگرن در حدود یک سوم از افراد شد.

به نظر می رسد که شراب قرمز نسبت به سایر منابع الکل، به ویژه در میان زنان، تا حدودی بیشتر محرک میگرن است. در این مطالعه، شراب قرمز باعث ایجاد میگرن در 19.5 درصد از مردان و زنان شد. شراب سفید تنها در 10.5 درصد افراد باعث میگرن می شود.

نگاهی دقیق تر به اعداد این مطالعه نشان می دهد که شراب قرمز به طور نامتناسبی بر زنان تأثیر می گذارد. شراب قرمز فقط در هشت درصد از مردان باعث میگرن می شود، اما در بین زنان این تعداد بسیار زیاد است و به 22 درصد جهش کرد.

نوشیدنی های دارای کافئین بالا

برخی از کارشناسان گزارش داده اند که مصرف بیش از حد کافئین می تواند باعث میگرن شود. به همین دلیل عاقلانه است که بر میزان مصرف کافئین خود از قهوه، چای، نوشابه‌ ها و نوشابه‌ های انرژی‌ زا نظارت کنید. نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا می‌ توانند به طرز شگفت‌ آوری دارای سطوح بالایی از کافئین باشند.

برخی از محققان اشاره کرده اند که ترک کافئین همچنین می تواند باعث سردرد شود. سایر متخصصان نسبت به مصرف بیش از حد کافئین هشدار می دهند.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از داروهای سردرد بدون نسخه (OTC) حاوی مقادیر قابل توجهی کافئین هستند.

یک مطالعه کنترل‌ شده به این نتیجه رسید که دارویی که ترکیبی از استامینوفن (تیلنول)، آسپرین (Bayer) و کافئین است در تسکین علائم سردرد میگرنی بهتر از ایبوپروفن به تنهایی عمل می کند.

مصرف بیش از حد دارو

استفاده بیش از حد از داروها یکی از شایع ترین عوامل بروز میگرن است.

افرادی که بیش از حد از مسکن های رایج استفاده می کنند، بیشتر احتمال دارد که از میگرن های گاه به گاه به میگرن مزمن پیشرفت کنند. افراد مبتلا به میگرن اغلب از داروهایی مانند مواد افیونی و بوتالبیتال بیش از حد استفاده می کنند.

استفاده بیش از حد از این داروها و سایر داروهای مسکن، مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، در واقع ممکن است باعث سردردهای مکرر شود. همچنین ممکن است منجر به درد بیشتر شود.

داروهایی که در گروه مواد افیونی قرار دارند به ویژه با ایجاد میگرن مزمن مرتبط هستند.

مشخص نیست که چرا مصرف بیش از حد داروهای مسکن ممکن است علائم میگرن را بدتر کند اما، بدیهی است که به اصطلاح سردردهای بازگشتی ضد درد باید در درمان میگرن مورد توجه قرار گیرد.

قبل از اینکه بتوان علائم میگرن را کنترل کرد، ممکن است قطع داروهای تهاجمی ضروری باشد.

بوهای عجیب یا قوی

افراد مبتلا به میگرن اغلب گزارش می دهند که بوهای شدید یا غیرعادی باعث سردرد آنها می شود. آنها اغلب از عطر، به ویژه به عنوان یک محرک یاد می کنند.

علاوه بر این، حدود نیمی از افراد مبتلا به میگرن، عدم تحمل بوها را در طول حملات گزارش می کنند. این پدیده به اسموفوبیا معروف است و مختص افراد مبتلا به سردرد میگرنی است.

در طول دوره‌ های میگرن، دود سیگار، بوهای غذا و رایحه‌ هایی مانند عطر اغلب آزاردهنده‌ ترین بوها هستند.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که افراد مبتلا به میگرن و اسموفوبیا بیشتر احتمال دارد علائم اضطراب و افسردگی را نشان دهند.

نورهای زیاد و صداهای بلند

برخی افراد گزارش می دهند که نورهای درخشان، سوسو زدن یا ضربان دار یا صداهای بلند ممکن است به عنوان محرک میگرن عمل کنند.

یک مطالعه کوچک در نورولوژی اروپایی نشان داد که حتی قرار گرفتن کوتاه در معرض نور خورشید ممکن است باعث میگرن شود. شرکت کنندگان در مطالعه گزارش دادند که با موارد زیر تسکین یافته اند:

  • کلاه پوشیدن
  • عینک آفتابی زدن
  • اجتناب از مکان های آفتابی
  • بیشتر خوابیدن

با این حال یک متخصص مغز و اعصاب اشاره کرد که نور خورشید ممکن است محرک اولیه برای میگرن نباشد. او اظهار داشت که نور خورشید تنها زمانی باعث میگرن او می‌ شود که شب قبل شراب نوشیده باشد.

او همچنین اشاره کرد که نور خورشید باعث میگرن می شود اگر قبلاً به دلیل حذف یک وعده غذایی، کم خوابی، استرس، کم آبی یا قند خون پایین داشته باشد. نتیجه گیری او این بود که نور روشن ممکن است نوعی محرک ثانویه باشد.

افرادی که به نظر می رسد حملات میگرنی آنها با نور شدید تحریک می شود، باید بررسی کنند که آیا این عوامل دیگر نیز ممکن است برای آنها محرک باشد یا خیر.

تغییرات آب و هوا

تغییرات آب و هوایی مختلف با شروع سردرد میگرنی مرتبط است. در مطالعه ای بر روی نوجوانان برزیلی مبتلا به میگرن، الگوهای آب و هوایی که به احتمال زیاد باعث سردرد می شوند شامل هوای آفتابی و صاف، گرم، سرد و تغییر آب و هوا بود.

مطالعه کوچک دیگری که اکثراً زنانی از اوهایو و میسوری انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که رعد و برق به طور قابل توجهی با شروع سردرد مرتبط است.

به طور خاص، محققان به این نتیجه رسیدند که رعد و برق عامل تشدید کننده است، اگرچه آنها مطمئن نبودند که چگونه رعد و برق ممکن است باعث میگرن شود.

هورمون های زنانه

به گفته بنیاد تحقیقات میگرن، زنان سه برابر بیشتر از مردان در معرض سردردهای میگرنی هستند. شواهد نشان می دهد که نوسانات هورمون جنسی زنانه ممکن است در شروع و شدت سردرد نقش داشته باشد.

بیش از نیمی از پاسخ دهندگان زن در یک مطالعه در سال 2012 گفتند که احتمالاً در طول قاعدگی دچار سردردهای میگرنی شدید می شوند. زیرمجموعه کوچکی از این زنان تنها در دوران قاعدگی میگرن را تجربه کردند.

استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی ممکن است علائم را بدتر کند، در حالی که بارداری ممکن است برخی از زنان مبتلا به میگرن را تسکین دهد. با این حال، بارداری با بدتر شدن علائم برای برخی از زنان مرتبط بود. پس از یائسگی ممکن است کمی شدت سردرد تسکین یابد.

فعالیت بدنی

ورزش شدید ممکن است باعث میگرن شود. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که 38 درصد از افراد مبتلا به میگرن حملات میگرنی ناشی از ورزش را در برخی موارد تجربه می کنند.

بسیاری از افراد مبتلا به میگرن ناشی از ورزش گزارش دادند که سردرد آنها با گردن درد شروع می شود. بیش از نیمی از آنها برای جلوگیری از شروع حملات میگرنی، تمرین یا ورزش مورد علاقه خود را رها کردند.

برخی از افراد گزارش دادند که توانسته‌ اند تمرین‌ های با شدت کم را جایگزین فعالیت‌ های با شدت بالا کنند که ممکن است باعث حمله شود.

حرف آخر

اگر شما یکی از میلیون‌ ها نفری هستید که با میگرن‌ های مکرر یا گاه به گاه سر و کار دارند، مهم است که محرک‌ های میگرن شخصی خود را بدانید و تمام تلاش خود را برای اجتناب از آنها انجام دهید. همچنین مهم است به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از داروهای میگرن می تواند علائم شما را تشدید کند.

نگه داشتن یک دفترچه یادداشت از محرک های شخصی میگرن را در نظر بگیرید. ممکن است برای کمک به جلوگیری از حملات میگرنی در آینده مفید باشد.

همچنین صحبت با دیگران در مورد تجربیات خود و محرک های میگرن ممکن است مفید باشد.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی