بیماری ها سلامت

آشنایی با 5 رژیم غذایی برای از بین بردن بیماری کبد چرب

تقویم فارسی اندروید

در ایالات متحده برآورد شده است که بیماری کبد چرب 20 تا 40 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. واقعیت ترسناک و شگفت آور این است که این نوع بیماری کبد اغلب علائم آشکاری ندارد. بسیاری از مردم حتی متوجه نمی شوند که میزان کبد چرب آنها چه قدر است تا وقتی که آزمایش دهند (مثلا یک سیتی اسکن یا سونوگرافی) و فقط زمانی دچار نگرانی می شوند که هشداری آشکار مانند درد در شکم به سراغشان بیاید.

بیماری کبد چرب

دو نوع اصلی از این بیماری وجود دارد: بیماری کبد چرب غیرالکلی و بیماری کبد چرب الکلی. داشتن کبد چرب می تواند احساس خستگی یا ناراحتی خفیف شکم را به دنبال داشته باشد اما ممکن است شما این علائم را نداشته باشید. نشانه های کبد چرب همچنین می تواند احساس سنگینی در قسمت وسط و یا بالای راست شکم، حالت تهوع، کاهش وزن و کاهش اشتها را به دنبال داشته باشد. این فقط برخی از علائم احتمالی کبد چرب است.

آیا کبد چرب خطرناک است؟ می تواند باشد! قبل از اینکه به نتیجه گیری برسید که کبد چرب ممکن است بخشی از آینده شما باشد، خبر خوب این است که کبد بسیار احیا کننده است – در واقع، این تنها ارگانی است که می تواند دوباره رشد کند به همین دلیل تعجب آور نیست که با رژیم مناسب کبد چرب و برخی از ابزارهای قدرتمند اما آسان برای درمان کبد چرب، شما ممکن است قادر به بهبود وضعیت کبد خود باشید پس از امروز شروع کنید!

بیماری کبد چرب چیست؟

بزرگترین عضو بدن کبد است. این اندام حیاتی انرژی را ذخیره می کند، به هضم غذا کمک می کند و سموم را از بین می برد.

بیماری چربی کبد چیست؟ بیماری کبد چرب یک مشکل سلامتی رایج است که از افزایش چربی اضافی در کبد حاصل می شود. داشتن مقدار کمی چربی برای کبد کاملا طبیعی است اما هنگامی که ذخیره چربی به میزان 5 تا 15 درصد از کل وزن کبد می رسد، می توان گفت که آن فرد بیماری کبد چرب دارد.

شدت کبد چرب (همچنین استئاتوز نامیده می شود) می تواند یک کبد چرب درجه 1، 2 یا 3 باشد. کبد چرب کلاس 2 جدی تر است و احتمالا باعث ایجاد علائم شدیدتری در مقایسه با کبد چرب درجه 1 می شود. چربی های بیشتر در کبد، درجه بالاتر و احتمال بیشتری برای مشکلات کبد چرب به همراه می آورد. انواع مختلف بیماری کبد چرب وجود دارد.

نشانه های بیماری کبد چرب

حالا که می دانید چربی کبد به چه چیزی اطلاق می شود، وقت آن است که نگاهی به برخی از راه هایی که می توانید این بیماری را با توجه به علائمش شناسایی کنید می اندازیم. اول، مهم است که توجه داشته باشیم ممکن است بیماری کبد چرب غیر الکلی وجود داشته باشد و نشانه ای از آن نباشد. این در واقع کاملا شایع است.

نشانه های بیماری کبد چرب (به علت مصرف الکل یا علل دیگر) می تواند شامل موارد زیر باشد:

خستگی
ضعف
از دست دادن اشتها
حالت تهوع
درد شکمی به خصوص در قسمت بالای سمت راست شکم
تورم در قسمت فوقانی شکم
رگ های خونی عنکبوتی
خارش
زردی (زرد شدن پوست و چشم)
آب آوردن و تورم پاها (اداما) و شکم (آسیت)
سردرگمی ذهنی

علل بیماری کبد چرب چیست؟

چه چیزی باعث ایجاد کبد چرب می شود؟ انباشت بیش از حد چربی به کبد چرب منتهی می شود. در تشخیص بیماری کبد چرب الکلی، علت اصلی تجمع چربی مقدار زیاد مصرف الکل است.

علل مشکوک بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) و استاتو هپاتیت غیر الکلی (NASH) عبارتند از:

اضافه وزن یا چاقی
مقاومت به انسولین
قند خون بالا (هیپرگلیسمی)، نشان دهنده پیش دیابت یا دیابت نوع 2 واقعی است
سطح بالای چربی، به ویژه تری گلیسیرید، در خون است

به نظر می رسد همه این علل احتمالی باعث جذب بیش از حد چربی درون کبد و چاقی می شود که احتمالا شایع ترین علت آن است.

به گفته کالج آمریکایی گوارش، NAFLD یک اختلال بسیار رایج است و ممکن است یک نفر از سه نفر تا یک نفر تا پنج نفر از هر بزرگسال و در حدود یک نفر از هر ده کودک در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار دهد. به نظر می رسد چاقی شایع ترین علت نفوذ چربی در کبد است. بعضی از کارشناسان تخمین زده اند که حدود دو سوم بزرگسالان چاق و نیمی از کودکان چاق ممکن است دارای کبد چرب باشند.

عوامل خطرناک کبد چرب

عوامل خطرناک برای بیماری کبد چرب چیست؟ کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) در افرادی که هر کدام از این مشکلات یا ویژگی های بهداشتی را نشان می دهد، شایع تر است:

چاقی
دیابت نوع 2
پیش دیابت
سندرم متابولیک یا یکی دیگر از اختلالات متابولیکی
کاهش سریع وزن
فشار خون بالا
میانسالان یا سالمندان (NAFLD بیشتر در میان افراد سالمند یا میانسال است اما افراد جوانتر از جمله کودکان نیز می توانند NAFLD داشته باشند)
برخی از عفونت ها مانند هپاتیت C
مصرف داروهای خاص از قبیل کورتیکواستروئیدها و برخی داروهای سرطانی
قرار گرفتن در معرض برخی از سموم

به گفته کلینیک کلیولند، “برخی از شرایط متابولیسم ژنتیکی یا داروهای تجویزی، از جمله آمیودارون (Cordarone®)، دیلتایزم (Cardizem®)، استروئیدها و تاموکسیفن (Nolvadex®) همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را افزایش دهند. اگر یکی از این داروها را مصرف می کنید و با کبد چرب دست و پنجه نرم می کنید، پزشک شما می تواند یک داروی دیگر را جایگزین کند. ”

آیا کبد چرب تهدیدی برای زندگی است؟ اگر درمان نشود و پیشرفت کند، کبد چرب قطعا می تواند تهدید کننده ای برای زندگی باشد. بیایید نگاهی به عوارض احتمالی چربی کبد داشته باشیم.

عوارض کبد چرب

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شایعترین علت بیماری کبد در جهان غرب است. داشتن بیماری کبد چرب به این معنی است که شما در حال ذخیره سازی چربی درون کبد خود هستید و این رسوبات نامطلوب می تواند از انجام فعالیت های مهم تان (و آنچه که برای سلامت مطلوب بسیار مهم است) از جمله حذف سموم از خون جلوگیری کند. این باعث می شود که فرد مبتلا به این بیماری کبدی در معرض خطر جدی برای ایجاد سم و انواع علائم ناخوشایند یک کبد ضعیف، از جمله زردی، اداما، خستگی مزمن، تهوع و بیشتر باشد.

هنگامی که بیماری کبد چرب غیر الکلی پیشرفت می کند و شدید می شود، استاتو هپاتیت غیر استروئیدی ایجاد می شود (NASH). طبق گفته موسسه ملی بهداشت (NIH)، بین 7 تا 30 درصد از افرادی که NAFLD دارند، مبتلا به NASH نیز خواهند شد و حداقل یک سوم از افرادی که NASH دارند در نهایت سیروز را تولید می کنند.

زخم کبد که به نام سیروز شناخته می شود، عوارض اصلی NAFLD و NASH است. هنگامی که سیروز اتفاق می افتد، سلول های کبدی به تدریج توسط بافت اسکار جایگزین می شوند و عملکرد کبد را بیشتر و بیشتر تخریب می کنند.

طبق گفته “کلینیک مایو”، تقریبا 20 درصد از افرادی که به سیروز مبتلا می شوند می تواند منجر به موارد زیر شود:

ایجاد مایع شکم
تورم رگ ها در مری شما، که می تواند خونریزی کند
سردرگمی، خواب آلودگی و سخنرانی خشن
سرطان کبد
نارسایی کبدی در مرحله پایانی
نیاز به پیوند کبد

اعتقاد بر این است که افراد مبتلا به NAFLD، NASH و سیروز در معرض خطر افزایش سرطان کبد قرار دارند.

درمان متعارف کبد چرب

برای تشخیص کبد چرب، پزشک شما احتمالا آزمایشهای خون و تصویربرداری را انجام خواهد داد. بیوپسی کبدی نیز ممکن است لازم باشد.

توصیه های معمول و درمان متعارف برای بیماری کبد چرب شامل حذف یا کنترل علت (ها) می شود. به عنوان مثال، با توجه به گفته های موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیه، درمان کبد چرب ممکن است شامل توصیه پزشک برای از دست دادن وزن باشد که به کاهش چربی در کبد و همچنین التهاب و فیبروز کمک می کند.

با این حال، کاهش سریع وزن ایده خوبی نیست زیرا این امر می تواند تنها باعث بدتر شدن وضعیت شود. به تدریج از دست دادن وزن، راهی هوشمندانه است. بعضی از پزشکان ممکن است توصیه کنند که حدود 7 درصد وزن بدن را در یک دوره زمانی یک ساله از دست بدهید.

توصیه های دیگر ممکن عبارتند از:

متوقف کردن مصرف هر دارویی که ممکن است باعث کبد چرب شود
کنترل دیابت
سطح تری گلیسیرید پایین تر
متوقف کردن مصرف الکل

در حال حاضر داروهای مورد تایید برای درمان NAFLD و NASH وجود ندارد. برخی از پزشکان بیماران کبد چرب خود را به مصرف ویتامین E و تیازولیدیدین ها (یک دسته از داروها، از جمله rosiglitazone و pioglitazone، که معمولا برای دیابت مصرف می شود) تشویق می کنند در صورتی که الکل عامل بیماری آنها نباشد. با این حال، این داروها می توانند اثرات نامطلوب داشته باشند.

هنگامی که NASH منجر به سیروز می شود، درمان متعارف به طور معمول شامل داروهای خاص و احتمالا عملیات یا روش هایی می شود. هنگامی که سیروز منجر به نارسایی کبدی می شود، پیوند کبد ممکن است مورد نیاز باشد.

رژیم غذایی مناسب برای بیماری کبد چرب و مکمل

شاید شما تعجب کنید که چگونه می توانید کبد چرب تان را کاهش دهید. بعضی از تاکتیک های اصلی طبیعی عبارتند از رژیم غذایی سالم با کل مواد غذایی برای کبد چرب و همچنین تعدادی مکمل که می تواند مفید باشد.

1. مواد غذایی مناسب برای تقویت عملکرد کبد

اگر بیماری کبد چرب دارید، چه غذاهایی باید بخورید؟ به طور کلی، شما باید رژیم غذایی گیاهی را با غذاهای دیگر ترکیب کنید و غذاهایی که برای کبد چرب مفید هستند شامل سبزیجات، میوه ها و چربی های سالم را انتخاب کنید.

مواد غذایی زیر برای کاهش التهاب مفید هستند در حالی که به بدن در استفاده از انسولین، که اغلب مشکلیست برای افرادی که دارای کبد چرب هستند کمک می کند:

  • غذاهایی که دارای چربی های غیر اشباع هستند مثل زیتون، روغن زیتون، آوکادو و آجیل
  • غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 شامل ماهی های آزاد مانند ماهی سالمون و ساردین، دانه چیا، دانه کتان و گردو.
  • غذاهای غنی از آنتی اکسیدان بالا که می توانند برای محافظت از سلول های کبدی از آسیب مفید باشند، به ویژه اقلام غنی از ویتامین E که برخی تحقیقات نشان می دهد می تواند وضعیت کبد چرب را بهبود بخشد. برخی از غذاهای سالم با ویتامین E بالا شامل دانه آفتابگردان و بادام می باشد.
  • سبزیجات تقویت کننده کبد از جمله چغندرقند و سبزیجات تلخ و سبز برگ مانند دانه خردل، کاسنی تلخ و قاصدک.
  • چای سبز که غنی از کاتچین است، نشان داده شده است که به کاهش چربی بدن و جلوگیری از چاقی کمک می کند.

2. رژیم مدیترانه ای و کتوژنیک

شما ممکن است بخواهید به دنبال یک رژیم غذایی مدیترانه ای، که بعضی از مطالعات عنوان کرده اند می تواند چربی در کبد را کاهش دهد. این رژیم غذایی بر سبزیجات، میوه ها، دانه ها، حبوبات، منابع چربی مفید مانند روغن زیتون بکر و پروتئین سالم مانند ساردین و دیگر ماهی های غنی از اسید چرب امگا 3 تأکید می کند.

شما می توانید یک گام بیشتر بردارید و رژیم غذایی ketogenic مدیترانه ای را دنبال کنید. یک مطالعه آزمایشی که در سال 2011 در مجله Medicinal Food منتشر شده است، نشان می دهد که این نوع برنامه رژیم غذایی ترکیبی که بر تمامی غذاها (به ویژه چربی ها، پروتئین ها و سبزیجات سالم) متمرکز است، می تواند به مردم کمک کند تا سندرم متابولیک را از بین ببرند، که به شدت با بیماری کبد چرب غیرالکلی مرتبط است.

بنابراین برای افرادی که با کبد چرب مرتبط با سندرم متابولیک درگیر هستند، این مطالعه نشان می دهد که خواص بالقوه درمانی یک رژیم غذایی کتوژنیک مدیترانه می تواند سندرم متابولیک را همراه با NAFLD بهبود بخشد.

3. از چه غذاهایی اجتناب کنید

اگر دنبال یک رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب و شیوه زندگی تان هستید که بتواند به بهبود وضعیت کبد شما کمک کند، مواردی وجود دارد که شما قطعا باید از آن اجتناب کنید.

همچنین تعدادی از غذاها و موارد دیگر که تاثیر منفی روی کبد دارند، شامل موارد زیر است:

  • الکل یا کافئین بیش از حد
  • محصولاتی که حاوی روغن های گیاهی تصفیه شده، مواد مصنوعی، شیرین کننده ها و رنگ ها هستنند
  • میوه ها و سبزیجاتی که به شدت به آفت کش ها و علف کش های شیمیایی آغشته شده اند (محصولات غیر آلی)
  • محصولات حیوانی کارخانه و مزرعه، ماهی های مزرعه یا لبنیات مرسوم (که پاستوریزه شده و همگن شده اند)
  • شکر تصفیه شده و همچنین فروکتوز بیش از حد
  • دانه های تصفیه شده
  • حلزون نپخته
  • بعضی از داروها (به خصوص استامینوفن)
  • خوردن قارچ های وحشی سمی
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خشن، به ویژه مواد شیمیایی تخریب کننده غدد درون ریز

شما می توانید سایت LiverTox ارائه شده توسط موسسه ملی بهداشت را برای بررسی اینکه آیا هر دارویی، گیاهی یا مکمل ممکن است به آسیب های کبدی مرتبط باشد یا خیر، بررسی کنید.

4. مکمل های تقویت کننده سلامت کبد

بر طبق یک بررسی علمی منتشر شده در سال 2015، برخی مکمل ها به طور خاص نشان داده شده است که به درمان بیماری های کبد چرب غیر الکلی کمک می کند از جمله:

ویتامین E و ویتامین C: از آنجا که استرس اکسیداتیو می تواند نقش مهمی در پاتوژنز NAFLD داشته باشد، عوامل آنتی اکسیدانی مانند ویتامین E و ویتامین C می تواند در درمان کبد چرب مفید باشد. با این حال، تا کنون نتایج مطالعه مشخص نیست. به عنوان مثال، ویتامین E تنها برای بزرگسالان مبتلا به NASH که دیابت یا سیروز ندارند مفید خواهد بود.

ویتامین D: تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین D می تواند منجر به مقاومت به انسولین، سندرم متابولیک و NAFLD شود.

رزوراترول: به نظر می رسد رزوراترول در شراب قرمز و همچنین خوراکی هایی مانند انگور قرمز، کاکائوی خام (شکلات تیره)، و انواع توت ها موجود است.

آنتوسیانین: تحقیقات حیوانی نسبت به توانایی آنتوسیانین برای کاهش تجمع چربی در کبد و جلوگیری از التهاب کبدی، اشاره دارد.

عصاره چای سبز: هر دو آزمایش in vitro و in vivo نشان می دهد که چای سبز و EGCG (نوعی کاتچین) ممکن است از طریق کاهش جذب رژیم غذایی چربی ها و کربوهیدرات ها، از استئاتوز جلوگیری کند.

سیر: سیر به دلیل توانایی آن برای تنظیم ذخیره سازی چربی و متابولیسم گلوکز، برای بیماری کبد چرب غیرالکلی مفید است.

زنجبیل: ممکن است به جلوگیری از NAFLD کمک کند یا سرعت پیشرفت آن را به بیماری های شدید کبد کاهش دهد.

پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها: همانطور که در بررسی ها اشاره شده است، “محور روده – کبد مسیر مهمی در توسعه NAFLD است که با رشد بیش از اندازه باکتری های روده و افزایش نفوذ پذیری روده همراه است.” به همین دلیل است که پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها می توانند بسیار سودمند باشد. شما می توانید غذاهای بیشتری از پری بیوتیک و پروبیوتیک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و همچنین مکمل های پروبیوتیک با کیفیت بالا را مصرف نمایید.

دارچین: ممکن است مقاومت به انسولین و استرس اکسیداتیو را بهبود بخشد.

کورکومین: مولکول فعال زردچوبه، کورکومین، ممکن است باعث کاهش میزان چربی در کبد شود. همچنین ممکن است از پیشرفت کبد چرب با فعالیت های آنتی اکسیدان قوی و ضد التهابی اش جلوگیری کند.

کوئرستین: کوئرستین به عنوان یک مکمل و همچنین در غذاهایی مانند سیب و پیاز یافت می شود و ممکن است به کاهش التهاب کمک کند و برای افرادی که دارای کبد چرب و همچنین چاقی و یا دیابت هستند مفید باشد.

این بررسی همچنین نشان می دهد که هر دو مطالعات اپیدمیولوژیک و حیوانی نشان داده اند که نوشیدن قهوه به طور منظم می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد که یک علت علت خطرناک برای بیماری کبد چرب است.

5. کبد خود را سم زدایی کنید

در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، مخصوصا اگر دیابت دارید یا در معرض ابتلا به قند خون هستید اما ممکن است بخواهید یک سم زدا یا پاک کننده کبدی 6 مرحله ای را امتحان کنید.

نکات کلیدی درباره بیماری کبد چرب

  • کبد چرب چیست؟ یک کبد دارای ذخیره سازی چربی 5 تا 15 درصد از وزن کلی بدن است. این به تشخیص بیماری کبد چرب کمک می کند.
  • کبد چرب می تواند بدون علائم واضح باشد و یا یک یا چند نشانه کبد چرب مانند درد شکم، تورم شکمی، زردی، تهوع، از دست دادن اشتها، خستگی، ضعف و خارش را ایجاد کند.
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی افراد مبتلای کمی دارد در حالی که بیماری کبد چرب الکلی به علت مصرف بیش از حد الکل است.
  • افرادی که بیش از حد الکل مصرف نمی کنند، سایر علل کبد چرب شامل اضافه وزن و چاقی، مقاومت به انسولین، قند خون بالا و میزان بالای چربی، به ویژه تری گلیسیرید در خون شان می تواند عامل اصلی این بیماری باشد.
  • یک رژیم سالم برای کبد چرب باید شامل غذاهای فراوان تقویتی مثل آرتیشو یا کنگر فرنگی و سبزیجات با برگ سبز، ماهی غنی از امگا 3 و روغن زیتون، غذاهایی با ویتامین E بالا مانند دانه های آفتابگردان و بادام و چای سبز باشد.
  • مکمل هایی مانند پروبیوتیک، رزوراترول، کورکومین، ویتامین E، ویتامین C و ویتامین D ممکن است به طور طبیعی به بهبود کبد چرب کمک کنند.
  • مهم است که ورزش منظم انجام دهید که می تواند به شما برای حفظ وزن سالم و کاهش تجمع چربی در کبد کمک کند.
  • قبل از تغییر رژیم غذایی خود و یا مصرف هر گونه مکمل جدید اگر با بیماری کبد چرب آشنا نیستید، با پزشک خود صحبت کنید.

منبع : draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی