تغذيه سالم سلامت

آیا کلسترول شما خیلی پایین است؟

تقویم فارسی اندروید

بسیاری از مردم می‌ دانند که سطوح پایین کلسترول «خوب» لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی را افزایش می‌دهد اما آیا ممکن است LDL “خیلی کم” داشته باشیم؟ آیا چنین چیزی وجود دارد؟

این سوال مدت‌ هاست که جامعه پزشکی را سردرگم کرده است و برخی از متخصصان مراقبت‌ های بهداشتی هشدار می‌ دهند که سطوح بسیار پایین LDL ممکن است باعث اضطراب، عصبی بودن یا مشکلات خواب شود و برخی کارشناسان بهداشتی وجود دارند که معتقدند “برای LDL، هرچه این عدد کمتر باشد، بهتر است.”

واقعیت این است که تحقیقات نشان داده است که به نظر می رسد بسیاری از افراد سطوح پایین LDL را به خوبی تحمل می کنند.

تا زمانی که بتوان تحقیقات بیشتری انجام داد، به نظر می رسد که حرکتی برای حمایت از دیدگاه دوم در حال ایجاد است. این مقاله به بررسی نقش HDL و LDL می پردازد و اگر هر کدام از این دو عدد “خیلی کم” افت کند، چه اتفاقی می افتد.

کلسترول

درک و شناخت کلسترول

علیرغم ارتباط آن با بیماری قلبی، بدن شما به کلسترول نیاز دارد. این ماده مومی شکل برای ساختن برخی ویتامین ها و هورمون ها ضروری است. همچنین در هضم و متابولیسم مواد مغذی نقش دارد. مشکل این است که بسیاری از آمریکایی ها به غذاهایی که سرشار از چربی های اشباع شده و قند هستند علاقه دارند. این ترجیح به کلسترولی که کبد به طور طبیعی تولید می کند می افزاید.

در مقابل، یک رژیم غذایی کم چرب و کم کربوهیدرات می تواند به حفظ سطوح بالاتر HDL (که بدن برای دفع کلسترول از بدن استفاده می کند) و غلظت کمتر LDL (که می تواند شریان ها را مسدود کند و پلاک ایجاد کند) کمک کند.

سطوح HDL و LDL را می توان (و باید) با یک آزمایش خون ساده اندازه گیری کرد. برای یک بزرگسال آمریکایی متوسط، مقادیر اندازه گیری شده بر حسب میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) را می توان به صورت زیر در نظر گرفت:

  • مقادیر HDL بالای 60 یا بالاتر “خوب” در نظر گرفته می شود در حالی که هر چیزی کمتر از 40 “پایین” در نظر گرفته می شود.
  • مقادیر LDL زیر 100 «بهینه»، بین 100 تا 129 «نزدیک به بهینه»، بین 130 تا 159 «مرزی» و 160 و بالاتر «بالا» در نظر گرفته می‌ شوند. با بیماری عروق کرونر، LDL مطلوب باید کمتر از 70 باشد.

در همین حال، انجمن قلب آمریکا و کالج قلب و عروق آمریکا از سطوح LDL حدود 100 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر حمایت می کنند. افرادی که در این محدوده قرار دارند، تمایل کمتری به بیماری قلبی و سکته دارند.

اندازه گیری های دیگر در آزمایش کلسترول شامل تری گلیسیرید، نوعی چربی در خون و کلسترول کل، مقدار کل LDL، HDL و تری گلیسیرید است.

فعال باشید

شما می توانید سطح کلسترول “خوب” را به سه روش افزایش دهید:

  • با پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب
  • انجام تمرینات قلبی
  • ترک سیگار

همین عادات – به علاوه کاهش وزن اضافی در وسط بخش – می تواند کلسترول “بد” را نیز کاهش دهد.

خطرات HDL پایین

از نقطه نظر سلامت قلب، سطح کلسترول کل هرگز نمی تواند خیلی پایین باشد. هنگامی که HDL به زیر 40 میلی گرم در دسی لیتر می رسد، مشکل ایجاد می شود. خیلی ساده، هرچه HDL کمتری در خون شما باشد، کلسترول کمتری را می توانید از بدن پاک کنید. این به نوبه خود خطر تصلب شرایین (سخت شدن شریان ها)، حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا سطح HDL شما ممکن است پایین باشد. مهمترین آنها رژیم غذایی پر کربوهیدرات است. رژیم غذایی از این نوع نه تنها بر قند خون شما تأثیر می گذارد، بلکه خطر مقاومت به انسولین را افزایش می دهد. همچنین می تواند HDL شما را کاهش دهد در حالی که LDL و تری گلیسیرید شما را 30% تا 40% افزایش می دهد.

سایر عوامل مرتبط با سطوح پایین HDL عبارتند از:

  • تری گلیسیرید بالا
  • مرحله نهایی بیماری کلیه
  • مسدود کننده های بتا با دوز بالا
  • دیورتیک های تیازیدی با دوز بالا
  • چاقی و سندرم متابولیک (که می تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی، حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت شود)
  • شیوه زندگی کم تحرک
  • بیماری شدید کبد
  • سیگار کشیدن
  • بیماری طنجه، یک اختلال ژنتیکی نادر مرتبط با کاهش شدید و مزمن HDL
  • دیابت نوع 2

سوء تغذیه هم می تواند باعث کاهش مزمن سطح HDL شود.

HDL به عنوان آنتی اکسیدان

HDL به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از آسیب شریانی ناشی از سایر لیپیدها (اسیدهای چرب) جلوگیری می کند. اگر HDL پایین باشد (شرایطی که هیپوآلفالیپوپروتئینمی نامیده می شود)، از بین رفتن این اثر آنتی اکسیدانی ممکن است تشکیل پلاک را تسریع کند.

خطرات LDL پایین

اگرچه درست است که فرض کنیم LDL پایین چیز خوبی است اما شرایطی وجود دارد که در آن سطوح پایین مزمن ممکن است مطلوب نباشد.

LDL یک لیپوپروتئین است که وظیفه آن رساندن لیپیدها به تمام سلول های بدن است. کلسترول یک جزء حیاتی از غشای سلولی است، به عنوان یک آنتی اکسیدان مغز عمل می کند و توسط بدن برای تولید هورمون های استروژن، پروژسترون و تستوسترون استفاده می شود.

سطوح بسیار پایین LDL در دوران بارداری ممکن است باعث عدم تعادل هورمونی شود یا تا حدی به به زایمان زودرس منجر شود.

LDL پایین غیرطبیعی که هیپوبتالیپوپروتئینمی نامیده می شود، اغلب به دلیل سرطان، بیماری کبد، سوء تغذیه شدید و سایر اختلالات ایجاد می شود.

اینها اتفاقات غیر معمول هستند. بسیار رایج تر احتمال مصرف دارو برای کاهش کلسترول در افراد است. اگر سطح LDL فردی 190 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر باشد، ممکن است یک گزینه باشد. نگرانی هایی وجود دارد که این داروها ممکن است LDL را بسیار پایین بیاورند.13

با این حال، در دو آزمایش بزرگ پزشکی، محققان دریافتند که واقعاً نمی توان LDL را خیلی کاهش داد. برخی از شرکت کنندگان سطوح LDL را 25 میلی گرم در دسی لیتر یا حتی کمتر ثبت کردند و هیچ عارضه جانبی منفی گزارش نکردند.

ویتامین ها برای نجات موثرند؟

مکمل های ویتامین، از جمله ویتامین E با دوز بالا (100 تا 300 میلی گرم در روز) و ویتامین A (10000 تا 25000 واحد بین المللی در روز)، ممکن است به عادی سازی سطوح LDL کمک کنند.

تغذیه سالم

درمان

مدیریت کلسترول پایین با هر چیزی غیر از رژیم غذایی یا سبک زندگی اغلب دشوار است. در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند HDL را افزایش دهد (به استثنای درمان جایگزینی هورمونی در افرادی که یائسه شده اند).

فراتر از این، بهترین راه برای رسیدن به کلسترول در محدوده طبیعی این است که:

  • از چربی های اشباع شده و چربی ترانس اجتناب کنید.
  • مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و آجیل بخورید.
  • به طور منظم تمرین کنید.
  • گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده، شکر و آرد فرآوری شده را محدود کنید.
  • اگر اضافه وزن دارید وزن کم کنید.
  • سیگار را متوقف کنید (یا شروع نکنید).
  • در صورت تجویز از داروهای استاتین استفاده کنید.

سعی کنید کلسترول کل خود را در محدوده متوسط یا چیزی بین 150 تا 200 میلی گرم در دسی لیتر نگه دارید و به نظارت بر سطوح خود طبق دستور پزشک خود ادامه دهید.

توصیه های غذایی

شما ممکن است به این ایده برسید که باید از کلسترول رژیم غذایی خودداری کنید اما لزوما اینطور نیست. محدودیت‌ های خاص کلسترول روزانه از دستورالعمل‌ های غذایی حذف شد، زیرا شواهد زیادی مبنی بر اینکه کلسترول از رژیم غذایی بر سطح کلسترول خون تأثیر می‌ گذارد وجود ندارد.

کلسترول یک چربی است و شما در رژیم غذایی خود به چربی نیاز دارید. این نوع غذاهای حاوی کلسترول است که می خوریم که بر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و بیماری های مرتبط با قلبی عروقی تأثیر می گذارد. متأسفانه بیشتر غذاهایی که کلسترول بالایی دارند، دارای چربی های ناسالم نیز هستند.

کلسترول تنها یکی از معیارهای سنجش سلامت قلب است. بنابراین تصویر کامل را در چشم انداز خود قرار دهید و غذاهایی را انتخاب کنید که دارای چربی های اشباع نشده “خوب” هستند، از چربی های ترانس “بد” اجتناب کنید و غذاهای حاوی چربی های اشباع شده را محدود کنید:

  • چربی های غیراشباع “خوب” چربی های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع هستند که می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهند. این چربی های خوب را می توانید در روغن هایی مانند روغن زیتون، کانولا، آفتابگردان، سویا و ذرت پیدا کنید. چربی های خوب در ماهی، آجیل و دانه ها نیز وجود دارد.
  • چربی‌های ترانس چربی‌ های «بد» هستند که می‌ توانند خطر ابتلا به بیماری را حتی زمانی که به مقدار کم مصرف شوند، افزایش دهند. آنها بیشتر از غذاهای فرآوری شده بسته بندی شده حذف شده اند اما غذاهای سرخ شده ممکن است حاوی آنها باشند.
  • چربی های اشباع شده به اندازه چربی های ترانس ناسالم نیستند اما باید در دوزهای کم مصرف شوند. شما باید چربی های اشباع شده را از منابعی مانند گوشت قرمز، فست فود و پیتزا محدود کنید.

دستورالعمل های چربی اشباع شده

حتی مرغ و آجیل هم حاوی مقادیر کمی چربی اشباع شده هستند. شما فقط باید چشم خود را به تصویری بزرگتر بدوزید. به عنوان مثال، دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها توصیه می کند که بیش از 10 درصد کالری در هر روز از چربی های اشباع تامین نشود. انجمن قلب آمریکا سخت‌ گیرانه‌ تر است و پیشنهاد می‌ کند که درصد روزانه بیش از 7 درصد نباشد.

به طور کلی، غذاهایی که کلسترول بالایی دارند، چربی اشباع شده بالایی هم دارند که دومی به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (CVD) را افزایش می دهد.

از سوی دیگر، تخم مرغ و صدف دارای کلسترول بالایی هستند اما چربی اشباع شده پایینی دارند که آنها را به منبعی ایده آل برای کلسترول مورد نیاز بدن تبدیل می کند.

خلاصه

ثابت نگه داشتن کلسترول «خوب» (HDL) و «بد» (LDL) می تواند مشکل باشد. مقادیر HDL 60 یا بالاتر “خوب” در نظر گرفته می شود در حالی که هر چیزی کمتر از 40 “کم” در نظر گرفته می شود. در همین حال، مقادیر LDL زیر 100 “بهینه”، بین 100 و 129 “نزدیک به بهینه”، بین 130 تا 159 “مرز” و 160 و بالاتر “بالا” در نظر گرفته می شوند.

سطوح پایین HDL می تواند منجر به بیماری قلبی شود اما محققان اغلب در مورد اینکه آیا ممکن است سطح LDL بسیار پایین بیاید، اختلاف نظر دارند. تعداد فزاینده‌ ای از تحقیقات نشان می‌ دهد که وقتی صحبت از سطوح LDL به میان می‌ آید، «هرچه کمتر بهتر است».

منبع:

verywellhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی