تغذيه سالم سلامت سلامت جسمي

کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی بخوریم؟

این بسیار راحت است که یک فنجان قهوه یا یک پاکت چیپس بردارید و با معده خالی بخورید اما باید به یاد داشته باشید که به چیزهای مهمتری در روز توجه کنید. غذاها وارد سیستم بدن ما می شوند و خیلی مهم است که اول صبح تصمیم به خوردن چه چیزی بگیریم. همیشه راه آسان را انتخاب نکنید زیرا این ممکن است به سلامت بدن تان آسیب جدی وارد کند.

معده خالی

اگر فکر می کنید نوشیدن یک لیوان آب پرتقال اول صبح بسیار مفید است بهتر است در تصمیم تان تجدید نظر کنید. برخی از مواد غذایی در عین سالم بودن اگر هنگامی که معده خالی است مصرف شوند، می توانند بسیار مضر باشند. در این مقاله مواد غذایی مضر با معده خالی را معرفی خواهیم کرد و در ادامه می گوییم وقتی معده تان خالی است بهتر است چه خوراکی های میل کنید.

خوراکی هایی که نباید با معده خالی بخورید:

معده خالی

1. مرکبات

میوه ها را باید در مقدار مناسب و در زمان مناسب مصرف کنید. اسیدهای موجود در مرکبات در طول زمان می توانند باعث افزایش غیر ضروری تولید اسید در بدن شوند. این مساله ممکن است مشکلاتی همچون زخم معده و ناراحتی های دیگر را به دنبال داشته باشد. گر گرفتگی هم یک واکنش دیگر برای خوردن مرکبات با معده خالی است. همچنین سطح بالای فروکتوز در میوه ها، متابولیسم را کندتر می کند.

معده خالی

2. ماست

ما یک قدرت فوق العاده از باکتری های خوب در معده داریم که وظیفه دارند مواد غذایی که می خوریم را تجزیه کرده و به بقیه بدن انتقال دهند. ماست حاوی مقادیر زیادی اسید لاکتیک است که باعث تقویت استخوان ها می شود و به رشد باکتری های خوب کمک می کند. معده خالی دارای سطح بالایی از اسید معده است و مصرف ماست در آن زمان می تواند منجر به این شود که اسید لاکتیک ماست به طور کامل بی اثر شود و یا حتی منجر به رفلاکس ناخوشایند معده شود.

معده خالی

3. قهوه

یک فنجان قهوه اول صبح می تواند موجب شود شما بیدار شده و حسابی سرحال شوید اما اگر با معده خالی مصرف شود می تواند به بدن شما آسیب وارد کند. نوشیدن قهوه با معده خالی باعث افزایش سطح اسیدی بدن می شود و می تواند در عین خوشمزه بودن باعث شود شما در طول روز دچار سوء هاضمه و سوزش معده شوید پس بهتر است وقتی بیدار شدید قبل از نوشیدن قهوه حتما چیزی بخورید.

معده خالی

4. ادویه جات

خوردن غذاهای تند با معده خالی موجب افزایش ترشح اسید در معده می شوند که ممکن است در آینده مشکلات گوارشی را به دنبال داشته باشد. مصرف غذاهای پر ادویه به خصوص فلفل چیلی در اول صبح شاید چندان ایده خوبی نباشد.

معده خالی

5. موز

موز فقط به این دلیل که میوه است به این معنا نیست که شما می توانید اول صبح با خیال راحت آن را میل کنید. خوردن موز با معده خالی می تواند منیزیم خون را افزایش دهد که اتفاق خوبی برای قلب شما نیست. موز همچنین میوه ایست که قند زیادی دارد و به طور میانگین حدود 25 درصد آن قند است و با اینکه انرژی شما را افزایش می دهد اما فورا هم تخلیه می شود. قند به طور موقت احساس سیری به شما می دهد اما خیلی زود دوباره گرسنه می شوید. همچنین اگر به این کار عادت کنید با توجه به ماهیت اسیدی میوه های زرد رنگ، ممکن است در طولانی مدت با مشکلات روده مواجه شوید.

خوراکی هایی که می توانید با معده خالی بخورید:

معده خالی

1. بلغور جو دوسر

فیبر محلول موجود در بلغور جو دوسر باعث کاهش سطح کلسترول در بدن می شود. همچنین یک پوشش محافظ از اسید هیدروکلریک در معده ایجاد می کند. یک فنجان جو دوسر پخته شده حدود 150 کالری، 4 گرم فیبر و 6 گرم پروتئین دارد. به راحتی می توان گفت جو دوسر یک انتخاب سالم برای شروع صبح است.

معده خالی

2. عسل

عسل با انتشار هورمون سروتونین یا “احساس خوب” باعث تقویت فعالیت روزانه مغز می شود. عسل در پاک کردن سیستم گوارش و پاک کردن باکتری های ناسالم بسیار عالی عمل می کند. آنتی اکسیدان های موجود در عسل هم به جلوگیری از سموم بدن کمک کرده و پوست را تازه و روشن می کنند.

معده خالی

3. تخم مرغ

تخم مرغ مقادیر زیادی پروتئین و چربی مفید دارد و به شما کمک می کند سطح انرژی تان در طول روز را حفظ کنید. همچنین برای مدت طولانی شما را سیر نگه می دارد و طول عمرتان را افزایش می دهد. سفیده تخم مرغ برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند بسیار مناسب است زیرا ویتامین، مواد معدنی، کالری کم و پروتئین کمی دارد. تخم مرغ پخته شده یک گزینه عالی برای کسانی است که یک روز طولانی و پر کار پیش رو دارند.

معده خالی

4. هندوانه

ترکیبات این میوه به شما کمک می کند مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را در اول صبح به دست آورید. همچنین به میزان کافی آب دارد که برای قلب و چشم بسیار مفید است. هندوانه دارای ویتامین A و C است و در هر فنجان تنها 50 کالری دارد. محتوای بالای آهن آن نیز بسیار مفید است. هندوانه غیر از ویتامین دارای پتاسیم و منیزیم است که فواید زیادی برای قلب دارد.

معده خالی

5. آجیل و خشکبار

پسته، بادام، انجیر خشک، برگه زردآلو، بادام زمینی، گردو و کشمش دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین هستند. بادام به تقویت حافظه کمک می کند، ویتامین E برای پوست و مو مفید است و گردو هم برای عملکرد مغز موثر است. زردآلو و انجیر خشک هم برای پوست، معده و سیستم ایمنی عالی هستند و پسته هم به دلیل مواد مغذی اش می تواند با انواع بیماری های بدن مبارزه کند.

منبع : gaiagoodhealth

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی