روانشناسی سبك زندگي

چگونه می توان در 8 مرحله به خودباوری رسید؟

بسیاری از مردم معتقدند که اعتقاد راسخ به خود چیزی است که ما با آن به دنیا آمده ایم. این نشان می دهد که افراد بدون اعتماد به نفس هرگز نمی توانند به یک فرد مشوند و با داشتن عزت نفس پایین زندگی می کنند اما این اشتباه است. خودباوری چیزی است که در صورت گم شدن قابل توسعه و بازسازی است.

خودباوری

بنابراین، اگر به خود اعتقادی ندارید یا خودباوری خود را از دست داده اید، به یاد داشته باشید که با اقدامات صحیح می توانید آن را بازیابی کنید.

برای اهمیت خودباوری، شرایطی که باعث می شود فرد خودباوری خود را از دست بدهد و اینکه چگونه می توان باور به خود را دوباره پرورش داد، در زیر بخوانید.

چرا خودباوری مهم است؟

همانطور که از نامش پیداست، خودباوری به میزان اعتقاد شخص به خودش ارتباط دارد. این اعتقاد ارزش ها، مهارت ها، دانش و توانایی های شما را شامل می شود. خودباوری بسیار مهم است زیرا بر سبک زندگی و انتخاب های فرد تأثیر می گذارد.

یک فرد بدون اعتقاد به خود، در حالی که به کمتر از آنچه شایسته اش است، قناعت می کند، دائماً توانایی های خود را نادیده می گیرد. در بیشتر مواقع، این فرد ضربه ای به زندگی اش وارد می کند زیرا معتقد نیست که لیاقت چیزی بهتر را دارد.

از طرف دیگر، فردی با اعتماد به نفس قدر و ارزش خود را می داند.

به عنوان مثال، وقتی افرادی که هیچ اعتقادی به خود ندارند، با مهارتهایی که دارند جای خالی شغلی را می بینند، ممکن است از این کار بگذرند زیرا معتقدند که به اندازه کافی برای آن کار مناسب نیستند.

از طرف دیگر افراد با اعتماد به نفس کار را از صمیم قلب دنبال می کنند زیرا معتقدند که از نظر شغلی واجد شرایط هستند.

در پایان، ممکن است افرادی که خودباوری ندارند در یک شغل کم درآمد کار کنند و تا آخر عمر زیر سایه دیگران زندگی کنند. در همین حال، افراد با اعتماد به نفس از آن شغل به سمت شغلی بهتر حرکت می کنند و ممکن است در نهایت به اوج شغلی خود برسند.

این مثال نشان می دهد اگرچه ممکن است خودباوری کوچک یا بی نتیجه به نظر برسد اما می تواند بر کل زندگی ما تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بگذارد.

خودباوری به افراد انگیزه می دهد تا پتانسیل های خود را کشف کنند و این انگیزه ممکن است به دستیابی به اهداف و آرزوها منجر شود.

افکار منفی

چرا برخی افراد فاقد خودباوری هستند؟

هیچ کس بدون خودباوری متولد نمی شود. اکثر اوقات، ما در موقعیت ها و شرایط خاصی قرار می گیریم که می تواند بر عزت نفس ما تأثیر منفی بگذارد چه به طور موقت و چه در طولانی مدت.

برای بازسازی خودباوری، درک شرایطی که باعث از دست دادن آن شده است می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید چگونه پیش بروید.

در اینجا برخی از دلایل عمده عدم اعتماد به نفس ذکر شده است:

1. خانه ای ناخوشایند

بزرگ شدن در خانه ای ناخوشایند می تواند اعتقاد فرد به خودش را کاهش دهد. دلیل این امر آنست که در دوران کودکی، نوع برخورد دیگران با شما، به ویژه توسط خانواده، تأثیر عمده ای در دیدگاه شما بر روی خودتان دارد.

کودکانی که در کنار والدینی بزرگ می شوند که هرگز آنها را تحسین و تشویق نمی کنند (اما شکایت می کنند.)، فاقد اعتماد به نفس در بزرگسالی می شوند.

2. همسالان منفی

محاصره شدن توسط افرادی که مدام شما را دلسرد می کنند و احساس می کنند به اندازه کافی خوب نیستید می تواند اعتماد به نفس شما را نابود کند.

گاهی اوقات، هم سن و سالان حتی ممکن است شما را راضی به انجام کارهایی کنند که با آنها راحت نیستید و در صورت امتناع از آنها، ممکن است کارهایی را انجام دهند تا احساس عجیب و غریبی به شما دست دهد. برای جا افتادن میان آنها، ممکن است اخلاق و ارزش های خود را کنار بگذارید تا آنها را راضی کنید. این می تواند در طولانی مدت به اعتماد به نفس فرد آسیب برساند.

3. تجربیات آسیب زا

سوء استفاده جسمی و عاطفی می تواند اعتماد به نفس فرد را از بین ببرد. اگر شریکی دارید که به شما این احساس را می دهد که به اندازه کافی خوب نیستید که بتوانید توجه او را جلب کرده و او را حفظ کنید، ممکن است این احساس به شما منتقل شود که به اندازه کافی برای او یا هر کس دیگری خوب نیستید.

همچنین، افرادی که سوء استفاده جسمی را تجربه می کنند ممکن است دچار افسردگی و اضطراب شوند که به تدریج عزت نفس آنها را از بین می برد. در نهایت، چنین تجربه ای باعث می شود که اهداف خود برایشان بی ارزش شود.

4. تصمیمات بد

برخی از تصمیمات بد اتخاذ شده در گذشته می تواند بر اعتقاد فرد به خود تأثیر بگذارد و باعث شود که وی در توانایی تصمیم گیری در آینده شک کند. این بیشتر زمانی اتفاق می افتد که نتیجه نهایی در نتیجه تصمیماتی باشد که نه تنها شخص بلکه عزیزان وی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

به عنوان مثال، مادری تصمیم می گیرد كه با امید به یافتن مراتع سبزتر برای آنها، با فرزندانش به خارج از كشور برود اما پدر مخالف است. پس از مدتی مشاجره، پدر تسلیم می شود و مقداری پول برای حمایت از سفر وام می گیرد. هنگامی که آنها مهاجرت می کنند، مادر قادر به یافتن شغل مناسب نیست بنابراین برنامه او شکست می خورد.

شکست این طرح، ناامیدی و خسارات وارده ممکن است او را در توانایی خود برای تصمیم گیری صحیح در آینده دچار شک کند.

5. الگوهای تفکر منفی

اگر همیشه به بدترین حالات فکر می کنید، به خصوص وقتی صحبت از خودتان می شود، احتمال این وجود دارد که اعتماد به نفس خود را از دست دهید.

اگر قبل از مصاحبه شغلی، تنها چیزی که فکرش را می کنید تمام اشتباهاتی است که ممکن است مرتکب شوید یا اینکه ممکن است به اندازه سایر داوطلبان خوب نباشید، به احتمال زیاد این انرژی را منتقل می کنید و مصاحبه کنندگان را دلسرد می کنید.

با گذشت زمان، چنین الگوهای فکری منفی ممکن است شما را دچار احساس بی لیاقتی و حقارت کند. به همین دلیل شما باید مثبت فکر کنید و افکار منفی را از بین ببرید.

مثبت اندیشی

چگونه به خودباوری برسیم؟

وقتی دلیل کمبود خودباوری را فهمیدید، می توانید روی نحوه ساختن و بازسازی آن کار کنید.

در اینجا 8 روش برای کمک به شما در ایجاد اعتماد به نفس آورده شده است.

1. بدانید که می خواهید چه کسی باشید

دوست دارید چه کسی باشید؟ اگر نمی ترسیدید، چه می کردید؟

پاسخ جسورانه به این سوالات اولین قدم برای بازسازی خودباوری شما است. دلیل این امر این است که تردیدها و الگوهای تفکر منفی با گذشت زمان، شما را به همراه اهداف و رویاهایتان دفن می کنند.

برای به دست آوردن خودباوری، باید در حالی که عزت نفس پایین را از بین می برید، در جهت رسیدن به این اهداف تلاش کنید. بنابراین، به خود فضا دهید تا کمی رویا بسازید و لیستی از همه چیزهایی که دوست دارید به آنها برسید و باور کنید، تهیه کنید. در روند انجام این کار، هر زمان که خودبه خود شکوفا شد، آنها را کنار زده تا زمانی که یک لیست جامع ایجاد کنید.

2. خود را تأیید کنید

تصدیق نفس ابزاری محکم است که باور شما به خود را تقویت می کند. این بدان دلیل است که به عنوان انسان، تصویر شخصی از خود بر رفتار ما تأثیر می گذارد. اگر خود را به عنوان یکی از خوش چهره ترین افراد جهان ببینید، قطعاً مانند چنین فردی رفتار خواهید کرد.

و اگر خود را مدیرعامل آینده یک شرکت می دانید، مانند یک مدیر عامل نیز رفتار خواهید کرد. بنابراین، آنچه شما باید انجام دهید این است که خود را فردی شایسته و شگفت آور ببینید.

تأییدها می توانند به شما در ایجاد آن تصویر کمک کنند. آنها اظهارات مثبتی هستند که شک و تردیدها را از بین می برند، به ویژه وقتی با صدای بلند و با اعتقاد خوانده می شوند.

مثلا:

“من لیاقت هر آنچه می خواهم را دارم.” “من به اندازه کافی باهوش هستم تا به اهدافم برسم.” “من لیاقت بهترین چیزهایی را دارم که زندگی ارائه می دهد.” “و من روزانه تلاش خواهم کرد تا یک خواسته خاص و یک هدف خاص را تجربه کنم تا بهترین چیزها را تجربه کنم.”

بنابراین لیستی از اظهارات را تهیه کنید، جلوی آینه بایستید و این کلمات را با خود بگویید. لازم نیست طولانی باشد. فقط چهار جمله تعالی بخش می تواند به شما کمک کند هر روز برای تسخیر جهان آماده باشید.

3. با ترس خود روبرو شوید

یکی از راه های موثر برای رشد خودباوری، رویارویی با ترس است.

لازم نیست یک باره با همه آنها روبرو شوید یا ابتدا به دنبال ترسناک ترین ها بروید. می توانید انتخاب کنید که کم کم شروع کنید.

با کشف منبع خودباوری و حل این مشکل شروع کنید. اگر رفتار والدین شما با شما در کودکی دلیل از دست دادن اعتماد به نفس تان است، به او نزدیک شوید و در این باره با او صحبت کنید. از سانسور شدن نترسید. ابراز وجود ممکن است به شما کمک کند وزنه سنگین خود را از سینه بردارید.

در مرحله بعد، با ترس از عدم دستیابی به اهداف خود روبرو شوید. برای آن مصاحبه بروید و بهترین را ارائه دهید. با ایده ها و نوآوری های خود به آن هیئت مدیره مراجعه کنید. از آن رابطه ای که به طور مداوم عزت نفس شما را شکست می دهد، خارج شوید.

هنگامی که با ترس روبرو شوید و بر آن غلبه کنید، عدم اعتماد به نفس فرار خواهد کرد.

4. منتقد داخلی خود را خطاب قرار دهید

اگر جامعه دلیل از بین رفتن خودباوری شما باشد، به راحتی می توان آن را خطاب قرار داد و از نو ساخت. اگر خودتان منتقد خود هستید، اگر صدای انتقاد را در ذهن خود خاموش نکنید، اعتماد به نفس شما به دست نمی آید.

در بیشتر مواقع، عدم اعتقاد به خود در نتیجه یك منتقد درونی بیش فعال است. ممکن است این ایده شگفت انگیزی داشته باشید اما در حین ایجاد پیشنهاد، ممکن است این سوال را در ذهن داشته باشید که آیا این ایده به اندازه کافی خوب است؟ سپس می توانید خود را متقاعد کنید که پیشنهاد به اندازه کافی خوب نیست، ورق کاغذ را دور بریزید و ایده را در ذهن خود نگه دارید.

پرداختن به منتقد درونی بسیار حیاتی است زیرا تا زمانی که این کار را انجام ندهید، ممکن است توانایی های خود را تضعیف کنید و به کمتر از آنچه لیاقت دارید راضی باشید.

بنابراین، وقتی منتقد درونی شما از شما می پرسد “چرا آنها مرا برای کار انتخاب می کنند؟”، از خود بپرسید، “چرا آنها نباید من را برای کار انتخاب کنند؟”

و سپس ادامه دهید و تمام دلایلی را که اثبات می کند صلاحیت این موقعیت را دارند، بشمارید. انجام مکرر این کار باعث می شود منتقد درونی شما خاموش شود و خود را از نو بسازد.

5. برای برنده شدن آماده باشید

قبل از اینکه قدمی به سمت اهداف و آرزوهای خود بردارید، مطمئن شوید که برای پیروزی آماده شده اید.

چیزها را با هوس و شوخی پیش نگیرید یا طرز فکر “صرفاً تجربه کردن آن” را نداشته باشید زیرا این موارد غالباً منجر به شکست می شوند. در عوض، برای آن امتحان سخت مطالعه کنید، آماده شوید تا بهترین پاسخ ها را در آن مصاحبه ارائه دهید، برای آن جلسه یک سخنرانی چشمگیر انجام دهید و ارتباط با آشنایانی که ذهن شما را با افکار منفی پر می کنند قطع کنید.

آمادگی برای پیروزی همچنین به شما اطمینان می دهد و شما را ترغیب می کند برای رسیدن به اهداف خود تلاش بیشتری انجام دهید.

6. دیگران را تشویق کنید

آیا می دانید تشویق دیگران می تواند ذهنیت شما را درباره موفقیت تغییر دهد؟ در بیشتر مواقع، از دست دادن اعتماد به نفس همچنین می تواند منجر به از دست دادن ایمان به توانایی های دیگران شود.

ممکن است خودتان را مأیوس و ناامید از رفتن به سراغ رویاهای خود بدانید زیرا شک دارید که دیگران هم می توانند به آن برسند. بنابراین سعی کنید موفقیت را به عنوان چیزی که هرکسی می تواند بدست آورد، ببینید.

دوستان و خانواده خود را تشویق کنید و می بینید که ذهنیت شما درباره موفقیت نیز به مرور تغییر خواهد کرد. به زودی تشویق های شما به چیزی در درونتان تبدیل می شوند و احساس انگیزه می کنید تا به اهداف خود برسید.

7. مراقب خود باشید

برای رشد خودباوری، باید مراقب خود باشید، نه فقط از نظر روحی و روانی بلکه مراقبت های جسمی می تواند کمک زیادی به سلامت روحی و روانی شما کند.

بنابراین، به آبگرم و ماساژ بروید. برای لباس هایی که باعث می شوند احساس خوبی داشته باشید به خرید بروید و موهایتان را مرتب کنید. در باشگاه ثبت نام کنید، غذای سالم بخورید و مطمئن شوید که به اندازه کافی استراحت می کنید. همچنین، با یک درمانگر صحبت کنید یا به یک گروه پشتیبانی بپیوندید.

ظاهر خوب و احساس خوب مطمئناً به تقویت اعتماد به نفس شما کمک می کند.

8. قطع رابطه با آشنایان منفی

رابطه با دوستانی که از طریق گفتار یا کردار آنها احساس بی لیاقتی یا عدم مهارت کافی می کنید باید قطع شود. دلیل این امر این است که نگه داشتن چنین افرادی در اطراف خود هر تلاشی را که برای بازسازی عزت نفس خود انجام می دهید از بین می برد.

مهم نیست که آنها برای شما چه کسانی هستند زیرا اگر آنها به همان شیوه به شما اهمیت می دادند، رفتار بهتری با شما داشتند. بنابراین، تصمیم بگیرید که از ارتباط با آنها اجتناب کنید.

اگر خانواده شما کسانی هستند که با شما رفتاری ضعیف دارند، با آنها در این باره صحبت کنید و روشن کنید که افراد منفی را در زندگی خود تحمل نخواهید کرد. اگر همسرتان از نظر جسمی یا روحی از شما سوء استفاده می کند، او را نیز از زندگی خود دور کنید زیرا تا زمانی که این کار را نکنید، ممکن است هرگز خودباوری شما رشد نکند.

در حالی که از آشنایان منفی فاصله می گیرید، دوستان و خانواده دوست داشتنی خود را به خود نزدیکتر کرده و روابط سالم برقرار کنید.

افکار نهایی

مرلین مونرو یک بار گفت:

“اینکه بخواهید شخص دیگری باشید، هدر دادن شخصی است که هستید.”

بنابراین، اگر دلیل این که خودباوری خود را از دست داده اید این است که باور دارید دیگران از شما بهتر هستند، باید آگاهانه تلاش کنید تا این طرز فکر را تغییر دهید.

به همه کارهای شگفت انگیزی که می توانید انجام دهید و دیگران نمی توانند آن را انجام دهند فکر کنید و به خود یادآوری کنید که به همان اندازه سزاوار بهترین ها هستید.

منبع:

lifehack

تقویم فارسی اندروید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

کانال یوتوب چی با چی

مطالب پیشنهادی