سلامت سلامت جسمي

چگونه رژیم غذایی، ورزش و مدیریت وزن می توانند موجب یک دهه افزایش عمر شوند؟

تقویم فارسی اندروید

کارشناسان می گویند ورزش به مدت 30 دقیقه در روز به علاوه سیگار کشیدن یا نوشیدن زیاد نمی تواند بدون مشکلات مزمن بهداشتی به شما افزایش عمر بدهد. محققان می گویند عادات سالم زندگی می تواند به اندازه یک دهه به طول عمر شما بیفزاید.

افزایش عمر

محققان پنج عامل مهم شیوه زندگی را از جمله رژیم غذایی، ورزش و حفظ وزن متوسط ​​بدن از رازهای افزایش عمر عنوان کردند. کارشناسان می گویند دو نکته مهم دیگر برای جلوگیری از کاهش عمر ترک مصرف سیگار و نداشتن اضافه وزن یا چاقی است.

همه ما دوست داریم مدتی طولانی همراه با سلامتی زندگی کنیم.

اکنون یک مطالعه جدید که به تازگی منتشر شده است، به این نتیجه رسیده است که عواملی در شیوه زندگی وجود دارد که می تواند شانس رسیدن به سن سالمندی را بدون داشتن مشکلات بهداشتی مزمن افزایش دهد.

تحقیقات زیادی درمورد انتخاب سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، فعالیت بدنی، عادات نوشیدن، مدیریت وزن و رژیم غذایی انجام شده است که بر افزایش عمر ما و احتمال ابتلا به بیماری های مزمن تأثیر می گذارد.

با این حال، مطالعات کمی مشاهده کرده اند که چگونه ترکیبی از این عوامل به زندگی طولانی و عاری از بیماری مربوط می شود.

دکتر فرانک هو استاد دانشگاه هاروارد گفت: “ما می خواستیم ببینیم که پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش می تواند زندگی را طولانی کند و این نه فقط امید به زندگی بلکه امید به زندگی عاری از بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی و دیابت می باشد.”

وی گفت: “زیرا ما نه تنها به افزایش عمر نگاه می کنیم بلکه به سلامتی نیز نگاه می کنیم، به این معنی که سال های طولانی زندگی بدون بیماری مزمن داشته باشیم.”

5 عامل مهم سلامت و افزایش عمر

محققان داده های مربوط به تقریباً 73،000 پرستار زن ثبت نام شده در ایالات متحده را از مطالعه بهداشت پرستاران و تقریباً 40،000 متخصص بهداشت مرد در ایالات متحده را بررسی کردند.

شرکت کنندگان در این مطالعه هنگام ثبت نام، سرطان، بیماری قلبی عروقی یا دیابت نداشتند.

شرکت کنندگان در این مطالعه به طور معمول برای بیش از 20 سال جهت تشخیص و مرگ و میر جدید ناشی از سرطان، بیماری قلبی عروقی و دیابت نوع 2 مورد ارزیابی قرار گرفتند. محققان از نظر سن، پیشینه قومی، سابقه پزشکی خانواده و سایر ملاحظات تعدیل شدند.

عوامل سبک زندگی کم خطر برای محاسبه نمره زندگی سالم شامل موارد زیر است:

  • هرگز سیگار نکشید
  • حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی روزانه
  • مصرف متوسط ​​الکل
  • حفظ وزن متوسط ​
  • یک رژیم غذایی با کیفیت خوب

با افزودن این پنج عامل، نمره نهایی سبک زندگی کم خطر از 0 تا 5 به دست آمد. نمره بالاتر نشان دهنده سبک زندگی سالم تری بود.

دکتر کاترینا میلر پاریش، مدیر ارشد کیفیت و اطلاعات در LA Care گفت: “ارائه دهنده خدمات درمانی شما می تواند با استفاده از امتیازاتی که می تواند خطر مرگ شما را برای برخی شرایط تخمین بزند و اصلاحات و شیوه زندگی مبتنی بر شواهد که می تواند شرایط را برآورد کند، به کمک برنامه درمانی شما را یاری دهد.”

“به خاطر داشته باشید که یک سبک زندگی سالم با تأثیر کم، ورزش جسمی قابل تحمل؛ یک رژیم غذایی خوب و متعادل و رنگارنگ، هیدراتاسیون و مقدار مناسب خواب می تواند شگفتی هایی برای حفظ نگرش مثبت ذهنی و وضعیت جسمی ایجاد کند.”

طول عمر

طول عمر سالم شما را افزایش می دهد

سال های زندگی عاری از سرطان، بیماری های قلبی و دیابت در سن 50 سالگی برای زنانی که هیچ یک از عوامل کم خطر زندگی را دنبال نکردند 24 سال بود.

برای زنانی که چهار یا پنج عامل را اتخاذ کردند 34 سال بود.

امید به زندگی عاری از این بیماری های مزمن در بین مردان 50 ساله ای که هیچ گونه شیوه زندگی کم خطر را دنبال نمی کردند، 24 سال بود.

برای مردانی که چهار یا پنج مورد از این عادت های سالم را تمرین می کردند 31 سال بود.

پاریش گفت: “در حالی که فشار خون بالا علت شماره یک مرگ و میر در سراسر جهان است، بسیاری از تغییرات در شیوه زندگی از جمله رژیم غذایی بهتر و ورزش، می توانند این تشخیص را تا درجه های مختلف به ویژه بر اساس رژیم و پیروی از آن تحت تأثیر قرار دهند.”

افزایش عمر

رژیم غذایی مهم است

انتخاب درست آنچه می خورید یکی از مهمترین عوامل شیوه زندگی است.

شلی وود پزشک مرکز پزشکی سانتا کلارا در کالیفرنیا می گوید: “غذاهایی که فیبر زیادی دارند، به دلیل فوایدی که در مورد سلامت قلب و عروق از جمله تنظیم فشار خون ارائه می دهند مورد مطالعه قرار گرفته اند.”

وود توضیح می دهد که این غذاها گیاهی هستند و شامل غلات کامل، میوه و سبزیجات می باشند.

علاوه بر این به نظر می رسد که حبوباتی مانند لوبیا، عدس و نخود فرنگی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سطح کلسترول بالا و فشار خون بالا را کاهش میدهد.

وود برای کسانی که مایل به حفظ عملکرد قلب و سلامتی هستند می گوید: از غذاهای پرقند، سدیم، چربی اشباع و کربوهیدرات های تصفیه شده اجتناب کنید.

“اگر کلسترول بالایی دارید از این غذاها پرهیز کنید. به جای اینکه غذاهایی بخورید که دارای قند، نمک یا چربی اشباع باشد، بهترین راه این است که شما چیز دیگری انتخاب کنید.”

وود می افزاید: بهینه سازی کالری و حفظ وزن متوسط ​​و اندازه گیری کمر در سنین میانسالی بسیار مهم است.

“مهمترین راه های کاهش خطر ابتلا به دیابت، شرکت در فعالیت بدنی منظم و جلوگیری از استعمال دخانیات است.”

افزایش عمر

سیگار کشیدن و اثرات چاقی

براساس این مطالعه مردانی که به شدت سیگار می کشند (که روزانه 15 سیگار یا بیشتر تعریف می شود) و مردان و زنان دارای چاقی در سن 50 سالگی کمترین احتمال امید به زندگی بدون بیماری را داشتند.

پاریش می گوید: “ما پنج عامل شیوه زندگی را مورد بررسی قرار دادیم: رژیم غذایی سالم، حفظ وزن سالم بدن، نوشیدن بیش از حد، سیگار کشیدن و فعالیت بدنی که همه آنها مهم هستند. اما برای افراد سیگاری، مهمترین کار قطعاً ترک سیگار است. برای افرادی که چاق هستند، کاهش وزن و حفظ وزن سالم بدن بسیار مهم است.”

پاریش موافق است که سیگار نکشیدن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: “تنها کاری که هر فرد سیگاری می تواند انجام دهد این است که به سادگی آن را کنار گذاشته و خطر بیماری و مرگ را برای خود کاهش دهد که از طریق این مطالعه مشاهده می شود.

وی افزود: “در 1 تا 10 سال اول پس از ترک سیگار خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان ریه کاهش می یابد و تا 15 سال دیگر نزدیک به افراد غیر سیگاری می شوند.”

سخن آخر

تحقیقات جدید نشان می دهد پنج عامل شیوه زندگی وجود دارد که سال های زندگی شما را بدون اینکه دچار مشکلات بهداشتی مزمن شوید، به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

شرکت کنندگان در تحقیق بیش از 20 سال پیگیری شدند. کسانی که از چهار یا پنج مورد از گزینه های زندگی سالم پیروی کردند، پس از 50 سالگی به طور قابل توجهی طول عمر سالم خود را افزایش دادند.

کارشناسان تأکید می کنند که تأثیرگذارترین آنها سیگار کشیدن و حفظ وزن متوسط ​​بدن است.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی