سلامت سلامت جسمي

چگونه ترک سیگار را برای خود آسان کنیم

تقویم فارسی اندروید

سیگار

شما تصمیم به ترک سیگار دارید؟ یکی از بهترین تصمیم های زندگی تان را برای بهبود سلامت خود گرفته اید. اما باید بدانید که این کار آسان نیست. نیکوتین و موجود در سیگار به شدت اعتیاد آور است و رهایی از آن کار سخت و زمان بری است. قطعا هر کاری که شما بخواهید انجام شدنی است اما با توجه به سختی آن می توانید پیش از هر رخدادی خود را آماده کنید. در این مقاله راهکار ههایی که به شما در ترک سیگار کمک خواهند کرد ارائه شده است.

تنظیم تاریخ ترک سیگار

یک روز را در زمان آینده انتخاب کنید و برای خود هدف گیری کنید که تا آن روز سیگار را کنار خواهید گذاشت. شما باید خود را تا آن تاریخ آماده کرده و پس از آن دیگر لب به سیگار نزنید. به علاوه می توانید تاریخ های کم کردن سیگار خود را هم مشخص کنید. مثلا اگر الان روزی 10 نخ سیگار می کشید تا دو هفته ی آینده آن را به 5 نخ کاهش دهید.

دلایل خود را برای ترک سیگار بنویسید

دلایل و انگیزه های خود را برای ترک یادداشت کنید. می توانید یک لیست از انگیزه های تان آماده کنید تا در مواقعی که روحیه تان ضعیف شد به آن مراجعه کرده و بار دیگر همه چیز را به یاد بیاورید. در ادامه چند انگیزه ی کلی را برای تان اورده ایم.

  • خطر ابتلا به سرطان، حمله ی قلبی، بیماری های ریوی مزمن، سکته، آب مروارید و بیماری های دیگر کاهش خواهد یافت
  • پوست من کمتر هیدراته و چروکیده شده و دندان هایم دیگر زرد و بد شکل نخواهند بود.
  • پول و سرمایه ام دیگر خرج سیگار خریدن نخواهد شد و می تواند آن را حفظ کنم.
  • انرژی و سلامت بیشتری خواهم داشت
  • من یک مثال از انگیزه و اراده برای آشنایانم خواهم بود.

دوستان و آشنایان تان را از تصمیم خود برای ترک سیگار آگاه کنید

شما به حمایت و مراقبت دوستان تان احتیاج دارید تا وقتی که خسته شدید کنارتان باشند و به شما در ترک سیگار کمک کنند.

از افراد سیگاری دوری کنید.

هنگام ترک سیگار بهتر است از رفقای سیگاری خود حداقل برای مدتی دوری کنید. این افراد شما را بار دیگر به سیگار مجذوب می کنند

محرک خود را بشناسید

به این فکر کنید که در چه مواقعی بیشتر سمت سیگار می روید. این مواقع را شناخته و سعی کنید یک عادت دیگر را جایگزین سیگار کشیدن خود کنید. مثلا اگر هنگام رانندگی مدام سیگار می کشید می توانید یک بسته آدامس را با خود برده و به جای سیگار آدامس بجوید. اگر بعد از شام سیگار می کشید برای یک برنامه ی پیاده روی یا یک برنامه ی سرگرم کننده بعد از شام خود را آماده کنید. اگر در مواقع عصبانیت سیگار می کشید به جای سرکوب خشم تان یک راه برای تخلیه ی آن پیدا کنید. من به شما کیسه های بکس را پیشنهاد می کنم تا در اتاق تان به آن مشت زده و دیگر به هیچ سیگاری برای آرام کردن خود احتیاج نداشته باشید.

در زمان ترک سیگار خود را برای هوس کردن به نیکوتین آماده کنید

باید خود را برای هوس های گاه و بیگاهی که به سیگار به سراغ تان خواهد آماد آماده کنید. نیکوتین یک ماده به شدت اعتیاد آور است و تا مدت ها ذهن شما را به خود مشغول خواهد کرد. باید سعی کنید در این مواقع حواس خود را پرت کنید. می توانید لیست دلایلی که آماده کرده اید را بخوانید و یا یک لیوان آب بنوشید یا سر خودتان را گرم کنید. توصیه می کنیم حتی یک فرار رو به جلو داشته باشید و در هنگام کم کردن سیگارتان هم هیچگاه هنگام هوس سیگار نکشید و ابتدا هوس تان را مهار کنید و سپس به سمت سیگار بروید. خبر خوب برای شما این است که هوس های به نیکوتین زودگذر هستند و بیش از 5 تا 10 دقیقه دوام نخواهند داشت.

در هنگام ترک سیگار احساساتتان برانگیخته خواهد شد

ترک نیکوتین می تواند شما را مضطرب، بد خو، دپرس و یا بد خواب کند. این ها مراحل طبیعی ترک نیکوتین هستند و در صورت بروز باید خوشحال باشید که ترک سیگار دارد اثر خود را در بدن تان می گذارد.

سیگار تان را دور بیندازید

پس از مدتی که سیگار را کم کردین دیگر وقت آن می رسد که کاملا آن را کنار بگذرید. باید بسته ی سیگارتان را از خود دور کنید تا هیچ گاه به سمت آن متمایل نشوید.

به خود پاداش بدهید

در زمان ترک سیگار پولی که دیگر خرج خرید سیگار نمی شود را در یک شیشه نگه داشته و آن را ذخیره کنید. می توانید در آخر هر هفته یا ماه با آن پول برای خود یک هدیه ی کوچک بخرید و به نوعی به خود پاداش بدهید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی