تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت

چه بخوریم تا موهای سالم و زیبا داشته باشیم؟

عوامل متعددی برای داشتن موهای سالم و زیبا وجود دارد که می تواند ژنتیک و سن را هم شامل شود. ما نمی توانیم رنگ و جنس موهایمان را خودمان انتخاب کنیم. بافت، ضخامت و سرعت رشد را مادر طبیعت برایمان انتخاب می کند اما کارهایی وجود دارد که اگر انجام دهیم می تواند پیاز مو را قوی تر کند و این راه های ساده برای داشتن موهای سالم از محصولات آشپزخانه آغاز می شود. این مقاله را دنبال کنید و با ما همراه باشید.

موهای سالم

مواد غذایی مناسب برای داشتن موهای سالم

موهای سالم

1. تخم مرغ

تخم مرغ می تواند یکی از مهمترین غذاهای موجود در این لیست باشد زیرا دارای پروتئین و بیوتین است و همچنین مواد مغذی دیگری همچون روی و سلنیوم دارد. فولیکول های مو عمدتا از پروتئین ساخته می شوند و وجود پروتئین کافی در رژیم غذایی از ریزش مو جلوگیری می کند. بیوتین هم یک ماده ضروری برای تولید پروتئین خاصی به نام کراتین است. اگر کمبود بیوتین دارید، مصرف بیشتر ممکن است به بهبود رشد مو کمک کند. به این دلیل بسیاری از مکمل هایی که مناسب برای داشتن موهای سالم هستند حاوی بیوتین می باشند.

موهای سالم

2. توت ها

توت ها ماده غذایی مفیدی برای رژیم ها هستند زیرا حاوی ترکیباتی خاص و ویتامین هایی می باشند که برای داشتن موهای سالم مفیدند و باعث رشد مو می شوند. یکی از بزرگترین این ویتامین ها، ویتامین C است که خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد. آنتی اکسیدان ها برای محافظت از فولیکول های مو در برابر آسیب رادیکال های آزاد که به طور طبیعی در بدن وجود دارند و موجب آسیب های دوران پیری می شوند کمک می کنند. بدن ما همچنین برای تولید کلاژن به ویتامین C نیاز دارد تا از شکننده شدن موها جلوگیری کند. در نهایت ویتامین C به بدن کمک می کند تا آهن را جذب کند و مانع کم خونی شود که منجر به ریزش مو می شود.

موهای سالم

3. اسفناج

اسفناج یک منبع عالی از مواد مغذی مانند فولات، آهن، ویتامین A و C است که هر کدام نقش مهمی در داشتن موهای سالم دارند. ویتامین A به غدد پوستی کمک می کند که سبوم را تولید کنند. سبوم ماده ای چرب است که پوست سر را مرطوب نگه می دارد و به نوبه خود باعث سالم ماندن مو می شود. آهن برای کمک به رشد سلول های قرمز خون از بدن به منظور کمک به رشد و ترمیم عالی است. یک فنجان از برگ های اسفناج می تواند 54 درصد از نیاز روزانه بدن را از ویتامین A تامین کند. به علاوه 4 درصد از آهن مورد نیاز زنان و 10 درصد از آهن مورد نیاز مردان را نیز فراهم می کند.

موهای سالم

4. ماهی های چرب

ماهی های چرب از جمله ماهی سالمون، شاه ماهی و ماهی مکرل به خاطر اسیدهای چرب امگا 3 باعث افزایش رشد مو می شوند. مطالعه ای که روی 120 خانم انجام شد نشان داد که کسانی که مکمل ماهی و مکمل آنتی اکسیدان مصرف می کردند موهای پرحجم تری داشتند و کمتر دچار ریزش مو می شدند. مکمل های ماهی به طور قابل توجهی می تواند از ریزش مو در زنان جلوگیری کند پس اگر طرفدار خوردن ماهی نیستید، مکمل ماهی می تواند یک جایگزین عالی باشد. ماهی همچنین شامل مواد مغذی چون پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین B است.

موهای سالم

5. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین حاوی بتاکاروتن است که این ترکیب در بدن تبدیل به ویتامین A می شود و ما می دانیم که به تولید سبوم کمک می کند. سبوم برای سلامتی پوست سر بسیار مهم است و به مرطوب نگه داشتن مو کمک می کند. ویتامین A همچنین می تواند میزان رشد مو را افزایش دهد و رشته های مو را ضخیم تر کند و همچنین می تواند از ریزش موها جلوگیری نماید.

موهای سالم

6. آووکادو

آووکادو حاوی چربی های سالم و میزان مناسبی از ویتامین E است. ویتامین E دقیقا مانند ویتامین C، آنتی اکسیدانی است که در خنثی سازی رادیکال های مضر آزاد و کمک به رشد مو موثر است. مطالعه ای روی افرادی که مبتلا به ریزش مو بودند انجام گرفت که شرکت کنندگان آن پس از هشت ماه مصرف مکمل ویتامین E شاهد رشد موهای خود تا 34 درصد بودند. ویتامین E همچنین نقش مهمی در محافظت از پوست در برابر استرس اکسیداتیو دارد که اغلب باعث کاهش میزان فولیکول های فعال مو می شود.

موهای سالم

7. صدف

صدف طعم خاصی دارد بنابراین عجیب نیست که آن را دوست نداشته باشید. صدف به دلیل محتوای زینک که دارد بسیار برای رشد مو مناسب است اما نگران نباشید زیرا زینک یا روی در مواد غذایی دیگری همچون گوشت قرمز، حبوبات (نخود، عدس و لوبیا)، لبنیات، تخم مرغ، گندم، آجیل و دانه ها نیز موجود است. زینک یک ماده معدنی است که از چرخش رشد و ترمیم موهای شما پشتیبانی می کند. کمبود زینک با ریزش مو ارتباط مستقیم دارد اما خوشبختانه با تامین آن در رژیم غذایی کاملا بازگشت پذیر است. با این حال توجه داشته باشید که مصرف زیاد زینک خود می تواند باعث ریزش مو شود. دوز مناسب و توصیه شده را برای خود در نظر گرفته و مصرف کنید و به یاد داشته باشید که مکمل های زینک ممکن است برای شما زیادی باشد پس با پزشک تان مشورت نمایید.

موهای سالم

8. میگو

میگو غذایی عالی برای داشتن موهای سالم محسوب می شود زیرا حاوی پروتئین، ویتامین B، روی، آهن و ویتامین D است و همچنین مقدار کمی از اسیدهای چرب امگا 3 را نیز در بر می گیرد. شما علاوه بر مصرف میگو همچنین می توانید با پزشک خود مبنی بر مصرف مکمل های ویتامین D نیز مشورت کنید زیرا این ماده مغذی عمدتا از طریق نور آفتاب جذب بدن می شود و از آنجا که اغلب ما در محیط های داخلی به سر می بریم از کمبود این ویتامین رنج می بریم.

موهای سالم

9. لوبیا

اگر می خواهید مصرف گوشت را کم کنید اما نمی خواهید پروتئین مورد نیازتان را نادیده بگیرید، لوبیا برایتان یک راه حل کامل است اما فراتر از میزان پروتئین، لوبیا دارای آهن، بیوتین، زینک و فولات است که برای داشتن موهای سالم ضروریست. لوبیا به نسبت گوشت کاملا مقرون به صرفه است و شما می توانید میزان زیادی از آن را میل کنید.

اگر شما با ریزش مویی مواجه هستید که در اثر مسائل ژنتیکی و هورمونی نیست یا اگر موهای شما خیلی کندتر از حد متوسط (0.5 اینچ در هر ماه و 6 اینچ در سال) رشد می کند، نگران نباشید زیرا ممکن است بخشی از آن به دلیل رژیم غذایی تان باشد.

روی خوردن غذاهایی با پروتئین بالا و حاوی ویتامین های A، D، C، E و اسیدهای چرب ضروری، آهن، زینک، فولات و بیوتین تمرکز کنید که با رشد موهای سالم مرتبط است. یک رژیم سالم می تواند بسیاری از بیماری ها را درمان کند و موهای سالم هم قادر است سلامت داخلی و خارجی شما را به طور مشهودی نشان دهد.

منبع : foodeatsafe

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی