تنقلات سبك زندگي

چند روش آسان برای خشک کردن زردآلو

تقویم فارسی اندروید

خشک کردن زردآلو

زردآلو نوعی میوه سرشار از مواد مغذی است که برای بدن انسان ضروریست. با داشتن فیبر، ویتامین A، پتاسیم، ویتامین C و بسیاری از مواد مغذی دیگر موجود در زردآلو، این میوه ثابت شده است که می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را تا 47 درصد کاهش دهد. با این حال، میوه نمی تواند بیش از چند هفته در یخچال و فریزر بماند مگر اینکه آنها را خشک کنید. خشک کردن زردآلو به شما این امکان را می دهد که آنها را حداکثر دو سال در یخچال نگه دارید.

در اینجا روش هایی وجود دارد که می توانید برای خشک کردن زردآلو در خانه خود استفاده کنید.

طرز خشک کردن زردآلو در خانه

میوه خشک

خشک کردن زردآلو در آفتاب

خشک کردن زیر آفتاب یکی از روش های سنتی است که در نگهداری مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. برای خشک کردن زردآلو در آفتاب به دمای بالاتر از 98 درجه فارنهایت (23 درجه سانتیگراد) احتیاج دارید. رطوبت کم نیز یک ضرورت محسوب می شود زیرا کارتان را خراب می کند.

  • ابتدا زردآلوهای خود را با احتیاط انتخاب کرده و سپس آنها را بشویید تا خاک و سموم دفع آفات از پوست آنها پاک شود. سپس هسته میوه‌ها را جدا کنید قبل از اینکه آنها را به دو یا چهار قسمت، خرد کنید. توصیه می شود یکنواختی را رعایت کنید زیرا در این صورت قطعات خرد شده با سرعت نسبتاً مساوی خشک می شوند.
  • مرحله دوم شامل پاک کردن زردآلو است. حالا، زردآلوها را به طور یکنواخت روی صفحه شیرینی پزی بچینید. لازم به ذکر است استفاده از صفحه شیرینی پزی بیشتر توصیه می شود زیرا تمیز کردن آنها را راحت تر می کند.
  • زردآلوها را با یک پارچه توری یا تنظیف بپوشانید و آنها را در زیر آفتاب قرار دهید. پوشش مانع از بروز آلودگی و حشرات در میوه ها در طی فرایند خشک کردن می شود.

زمان خشک کردن زردآلوها بین دو تا چهار روز تخمین زده می شود که با چرخش روزانه میوه ها برای اطمینان از خشک شدن یکسان، مشخص می شود. همیشه به یاد داشته باشید که آنها را در طول شب به داخل خانه بیاورید تا از به وجود آمدن شبنم روی میوه ها جلوگیری شود.

خشک کردن زردآلو در فر

برخلاف خشک کردن زیر آفتاب که از گرمای طبیعی خورشید استفاده می کنید، در این روش به اجاق گاز فر دار احتیاج دارید.

  • مراحل خشک کردن آفتاب را از چیدن زردآلو و تمیز کردن آنها دنبال کنید. این مورد در مورد کلیه روش های خشک کردن زردآلو که همیشه به عنوان آماده سازی مصرف می شود، بسیار کاربرد دارد.
  • شما باید نیمی از زردآلوهای آماده را روی صفحه سیمی قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که هیچ میوه ای در تماس با دیگری نیست.
  • قبل از قرار دادن صفحه سیمی در فر، فر را با 150 درجه فارنهایت (65 درجه سانتیگراد) تنظیم کنید. بگذارید میوه ها حدود 12 ساعت در فر باشند، که همراه با چک کردن گاه به گاه و چرخاندن تکه های میوه است.

می توانید با تنظیم دمای 200 درجه فارنهایت (95 درجه سانتیگراد) کل فرایند را سرعت ببخشید اما این امر نیاز به بررسی زود به زود تر و دقیق تر میوه ها دارد تا مبادا خشک شوند و یا بدتر از آن بسوزند.

خشک کردن زردآلو با استفاده از مایکروویو

در این روش مراحل آماده سازی ذکر شده در بالا را دنبال کنید. علاوه بر آن، شما باید یک مرحله دیگر در مراحل آماده سازی که شامل شستن صفحه چرخشی مایکروویو است را هم انجام دهید. این بشقاب همچنین باید خشک باشد زیرا شما زردآلوها را مستقیماً روی آن قرار می دهید.

  • تکه های میوه را روی یک صفحه سیلیکونی ایمن در مایکروویو بگذارید اگر ندارید از همان بشقاب خود مایکروویو استفاده کنید. برش های زردآلو را بر روی صفحه مایکروویو قرار دهید، اطمینان حاصل کنید که میوه ها جای تنفس کافی به اندازه حداقل یک اینچ یا دو اینچ بین همدیگر دارند.
  • تایمر را به مدت 30 دقیقه تنظیم کنید و همچنین اطمینان حاصل کنید که به جای تنظیم مایکروویو معمولی از تنظیم یخ زدایی استفاده می کند. بعد از 30 دقیقه دوباره بررسی کنید و برش ها را با دقت چرخانید. اگر هنوز خشک نشده باشند، می توانید چند دقیقه دیگر زمان دهید و سپس بعد از آماده شدن، میوه را به یک خنک کننده منتقل کنند.

خشک کردن زردآلو با استفاده از مایکروویو در مقایسه با خشک شدن زیر آفتاب و در فر، مدت زمان کمتری را به خود اختصاص می دهد. همچنین در منابع صرف شده برای دستیابی به یک میوه خشک صرفه جویی می شود.

با این حال این روش قابل اعتماد نیست و گاهی اوقات، میوه ها باز هم مرطوب می مانند و به خشک شدن بیشتری نیاز دارند. اگر درجه حرارت بررسی نشود، ممکن است میوه ها نیز بسوزند.

خشک کردن با استفاده از یک میوه خشک کن

برای این روش به یک دستگاه خشک کننده میوه نیاز دارید.

  • ابتدا باید مراحل آماده سازی مشخص شده در روش خشک کردن زیر آفتاب را از ابتدا شروع کنید. با این حال، پوست را از بین نبرید.
  • حالا قفسه های دستگاه را بردارید، قطعات زردآلو را به طوری که گوشت میوه ها رو به بالا باشد قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که آنها در فاصله از هم قرار دارند تا جریان هوا فراهم شود.
  • قفسه ها را در دستگاه قرار دهید و آن را در دمای 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) تنظیم کنید. تقریباً 12 ساعت صبر کنید. حتماً دستورالعمل های سازندگان را نیز بررسی کنید (زمان و دما ممکن است در دستگاه های مختلف متفاوت باشد).

این روش آسان است و همچنین می تواند بدون عوارض انجام شود. این روند اما زمان بر است و به نظارت جدی نیاز دارد.

نکات حرفه ای!

می توانید مقداری آب لیمو روی زردآلوها قبل از خشک کردن اسپری کنید. آب لیمو باعث جلوگیری از قهوه ای شدن زردآلو می شود.

برای طعم دادن اضافی، زردآلوها را به مدت 15 دقیقه قبل از خشک کردن در مخلوط عسل قرار دهید. این کار به زردآلوها طعم اضافی می بخشد.

خشک کردن زردآلو

نحوه نگهداری زردآلوهای خشک

پس از انجام فرآیند خشک کردن زردآلوها، باید آنها را ذخیره کنید. زردآلوهای خشک در صورت خوب نگهداری شدن می توانند تا 2 سال دوام بیاورند.

ابتدا بگذارید که زردآلوهای شما قبل از قرار دادن در ظرف های بزرگ شیشه ای، خنک شوند. برای تهویه، شما نیاز دارید که به طور روزانه ظرف دو هفته اول ظرف را تکان دهید. در صورت مشاهده هرگونه چگالش، زردآلو خشک به مدت یک ساعت خشک می شود. میوه ها را دوباره به مدت دو هفته در ظرف های شیشیه ای در دار قرار دهید. پس از اینکه زردآلوها کاملاً خشک شدند، می توانید آنها را در کیسه های پلاستیکی قابل اطمینان که در فریزر یا یخچال قرار داده شده، ذخیره کنید.

منبع:

dryingallfoods

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی