روانشناسی سبك زندگي

چرا من زیادی حساس هستم و آیا این بد است؟

آیا همیشه از همه چیز ناراحت می شوید و آن را توهین به خود می دانید؟ خیلی چیزها را شخصی در نظر می گیرید؟ آیا با خودتان فکر می کنید که مردم در مکان های عمومی به شما می خندند؟ آیا همه این مشکلات برایتان بسیار استرس زا است؟ آیا احساسات دیگران را برای خود انتخاب می کنید؟ آیا حالتان خوب است و بعد ناگهان ناراحت می شوید چون شخص دیگری ناراحت است؟ اگر هرکدام از این خصوصیات در شما وجود دارد، نشان می دهد که شما حساس هستید و این اشکالی ندارد. حتی به دلایلی خوب هم هست!

حساس

معنای حساس بودن چیست؟

حساس بودن بیش از حد غالباً به عنوان توهین به افراد ضعیف یا زن ها مورد استفاده قرار می گیرد زیرا در جامعه ای مرد سالار، زن بودن احساس ضعف تلقی می شود. این امر باعث شده است که افراد حساس نسبت به ناامنی های خود آزار ببینند.

حساس بودن بدان معنی است که شما همدل تر هستید و بیشتر احساسات خود را انتخاب می کنید. شما کارها را در سطح بسیار عمیق تری احساس می کنید و در نتیجه می تواند احساس فوق العاده طاقت فرسایی به دنبال داشته باشد.

چرا حساس هستم؟

استدلال های بسیاری در مورد اینکه چرا بعضی از افراد نسبت به دیگران حساس تر هستند وجود دارد. برای مثال، یک نظریه مخالف وجود دارد که افراد چیزی به نام حساسیت پردازش حسی دارند اما هیچ تشخیص قطعی وجود ندارد که چرا برخی از افراد نسبت به دیگران حساس تر هستند. اگر خود را فردی حساس می دانید، به جای تلاش برای پی بردن به این موضوع که چرا اینگونه هستید، باید روی کاری که می توانید با آن انجام دهید متمرکز شوید.

آیا حساس بودن چیز بدی است؟

در حالی که حساسیت زندگی را سخت تر می کند زیرا مجبور هستید حساسیت خود را مدیریت کنید، بدون شک این یک نعمت محسوب می شود. به عنوان یک قدرت به آن فکر کنید. شما می توانید با مردم بیشتر همدلی کنید که در جامعه امروز این بسیار با ارزش است. در حالی که احساس راحتی بیش از حد خواهید داشت، باید توانایی دوست داشتن و احساس در سطح عمیق تری را داشته باشید و از سطح بالایی از آن برخوردار باشید. این یک قدرت است اما شما باید یاد بگیرید که چگونه می توانید از قدرت خود برای رشد و نه خود نابودی استفاده کنید.

افراد حساس تر توانایی تجربه جزئیات حسی را دارند. می توانید از سایه های ظریف بافت در لباس، غذاها هنگام پخت و پز، صداهای موسیقی، عطرها، رنگ های مختلف طبیعت یا حتی ترافیک با افراد صحبت کنید.

افراد حساس همچنین می توانند تفاوت های ظریف در معنا را تعیین کنند که آنها را از نظر عاطفی باهوش تر جلوه می کند. آنها بیشتر از حالات احساسی درونی ما آگاه هستند که می توانند به عنوان نویسنده، موسیقی دان، بازیگر یا سایر هنرمندان، اثر خلاقانه غنی تر و عمیق تری ایجاد کنند. آنها همچنین بسیار نوآور تر هستند و همانطور که گفته شد همدلی بیشتری دارند.

نحوه رسیدگی به حساسیت

حساس بودن یک نعمت است اما در صورت عدم مراقبت نیز می تواند وحشتناک باشد. افراد حساس ممکن است که به درستی از خود مراقبت نکنند و سریعتر دچار خستگی و افسردگی شوند. اینها مهمترین چیزهایی هستند که شما باید در زندگی خود تغییر دهید تا بتوانید یک فرد حساس اما خوشحال باشید.

افراد حساس

1. مسئولیت عملکردتان را به عهده بگیرید

با بر عهده گرفتن مسئولیت سلامت روان خود شروع کنید. شما حساس هستید و نمی توانید آن را تغییر دهید. شما فقط می توانید آن را مدیریت کنید و اولین قدم در انجام این کار این است که بپذیرید چه کسی هستید سپس مسئولیت عملکردهای خود را بر عهده بگیرید. مسئولیت مراقبت از خود را بر عهده بگیرید و از سلامت روان خود، اعصاب خود و از همه مهمتر احساسات خود مراقبت کنید.

اگر احساسات شدید دارید، یاد بگیرید که بگذارید اینگونه باشد. با آن کنار بیایید. مانند امواج در اقیانوس، اگر به آنها توجه کنید همیشه آرام می شوند.

اگر شما در حال تقلید از احساسات شخص دیگری نیستید که مال شما نباشد، وظیفه شماست که به درستی با آن برخورد کنید و آن را نادیده نگیرید.

اگر کسی باعث واکنش شدید عاطفی شما شده است، شما مسئول احساسات خود هستید. آن شخص یک کاتالیزور بود اما احساسی که به وجود می آید مال شماست. شما انتخاب می کنید که چگونه واکنش نشان دهید و چگونه به جلو حرکت کنید. اجازه ندهید کسی شما را از نظر عاطفی گروگان بگیرد.

2. تخلیه کننده انرژی و انرژی زا را مشخص کنید

به مرور زمان پیدا خواهید کرد که برخی افراد شما را تخلیه انرژی کرده و احساس خستگی را به شما منتقل می کنند و برخی از افراد باعث می شوند احساس سرزندگی و خوشبختی به شما دست دهد. شما باید این افراد را مشخص کنید تا بتوانید با آن مقابله کنید. اگر یک دره را شناسایی کردید، از نزدیک شدن به آن جلوگیری کنید یا با ایجاد یک سپر روانی خود را آماده کنید.

باید مرزهایی را با آنها تعیین کنید یا اینکه آنها پوسته ای خسته را برای شما به وجود می آورند. این یک مهربانی است؛ شما به آنها کمک می کنید و در واقع به خودتان کمک می کنید. تعامل و زمان خود را با آنها محدود کنید تا فاسد نشوید. شما افرادی را پیدا خواهید کرد که شما را تخلیه انرژی می کنند زیرا آنها عاشق حساسیت شما هستند. آنها اغلب به عنوان خون آشام های انرژی نامیده می شوند و دور ماندن از آنها بهترین کاری است که می توانید انجام دهید.

از طرف دیگر، باید مراقب آنچه که با آن احساس شارژ و ایمنی می کنید باشید. پیدا کردن آنچه انرژی شما را بالا می برد و تسلیمش می شوید هم مهم است.

3. یک روتین خوب مراقبت از خود ایجاد کنید

مراقبت از خودتان اولویت شماره یک است. افراد حساس همچنین تمایل دارند که بسیار از خود گذشتگی نشان دهند، بنابراین باید روتین خوبی در زندگی تان برقرار کنید تا بتوانید استراحت کنید و بهبود یابید.

مواردی که باید در روتین خود بگنجانید:

  • خوب غذا خوردن
  • ورزش
  • مراقبه و مدیتیشن
  • به طبیعت رفتن
  • برنامه ریزی “وقت خود” برای انجام کارهایی که دوست دارید
  • ایجاد یک محیط امن و آماده کردن محیط برای خلوت کردن با خود
  • تکرار جملات مثبت

بسیار مهم است که از خود مراقبت کنید زیرا مانند افراد درونگرا باید خود را شارژ مجدد کنید. اگر این کار را نکنید، تمام وقت از نظر ذهنی و عاطفی احساس خستگی خواهید کرد و این مسئله باعث ایجاد مشکلات بهداشت روان می شود.

4. یک سپر ایجاد کنید

یک ترفند عالی ذهنی ایجاد یک سپر ذهنی است وقتی که در شرایط اضطراری قرار دارید. این شامل قرار دادن سپر در ذهن شما و تجسم آن در محافظت از انرژی شخصی است. حساس بودن بدان معنی است که شما می توانید نه تنها احساسات بلکه با تحریک عمومی احساس بمباران شوید. یافتن راه هایی برای مسدود کردن آنها بسیار مفید است، بنابراین دیگر اینقدر احساس غرق شدن نخواهید داشت.

یک روش خوب برای یادگیری نحوه ساختن سپر ذهنی از طریق مراقبه ذهن آگاهی است. برخی دیگر دریافته اند که استفاده از هدفون برای جلوگیری از تحریک صدا مفید است، در حالی که دیگران برای تضعیف محرک های بینایی از عینک آفتابی استفاده می کنند. آزمایش و پیدا کردن آنچه برای شما مفید است می تواند بهترین راه حل باشد.

5. افکار خود را تماشا کنید

تمام احساسات شما در واقع احساسات شما نیست. بعضی اوقات انرژی دیگران را جذب می کنید و نسبت به آنها واکنش نشان می دهید. وقتی این اتفاق می افتد باید از خود بپرسید، آیا من واقعاً ناراحت هستم یا فقط واکنش نشان می دهم؟ آگاهی از خود و افکارتان به شما کمک می کند تا بر آنچه احساس می کنید و چیزی که فقط تقلید می کنید تمرکز کنید. اگر نسبت به احساسات شخص دیگری واکنش نشان می دهید، می توانید آن را رها کنید.

شما همچنین باید مراقب صحبت های درونی خود باشید. اگر دائماً نسبت به خودتان منفی باف باشید، نمی توانید با حساس بودن مبارزه کنید. شما مغز خود را کنترل می کنید بنابراین شروع به انتخاب درست کنید تا مثبت تر فکر کنید. وقتی یک فکر منفی پیش آمد، آن را با چیزی مثبت تصحیح کنید. اگر با منفی بودن خود مبارزه نکنید، فقط عدم امنیت و حساسیت شما را افزایش می دهد.

6. تمرین جرأت و شهامت

دقیقاً مثل تعیین مرزها، در این مورد هم باید با جدیت رفتار کنید. از آنجا که افراد حساس گرایش کمتری به شهامت دارند زیرا نمی خواهند با یک احساسات جدی مقابله کنند، ارعاب آنها بسیار آسان است. شما حق دارید در احساسات و فضای خود دست به انتخاب شخصی بزنید. شما نباید برای خوشایند افراد دیگر خود را تغییر دهید. اگر آنها احساسات شما را دوست ندارند، این مشکل آنهاست.

اگر اهل قاطعیت باشید، ممکن است پاسخی مانند عصبانیت دریافت کنید. شما مسئولیتی در قبال احساس آن شخص ندارید. شما فقط مسئول خود هستید اگر آنها عصبانی هستند، این مشکل آنها است. تا زمانی که نیازهای دیگران را نقض نکنید، می توانید برای مراقبت از خود، آنچه را که لازم دارید بگویید یا انجام دهید.

7. احساسات خود را بیان کنید

روش های زیادی وجود دارد که می توانید این کار را انجام دهید. به عنوان یک فرد حساس، با احساسات خود همه چیز را تجربه می کنید. با این حال، از آنجا که به بسیاری از افراد آموزش داده می شود که احساسات بد است، بیشتر افراد در برخورد با آنها بد عمل می کنند.

باید احساسات خود را حس کنید. موارد زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش احساسات قریب الوقوع که در تمام مدت احساس می کنید، کاری مانند مدیتیشن انجام دهید. یکی دیگر از تکنیک های رایج در جامعه معنوی، فرایندی است به نام پاکسازی چاکراهای شماست. این فرایند به شما کمک می کند تا عصبانیت، از دست دادن، گناه یا شرم خود را بررسی و رها کنید.

اگر حاضر نیستید احساسات خود را به شخص دیگری ابراز کنید، یک ابزار عالی برای کمک به نوشتن روزانه است. این یک فضای امن برای شماست که بتوانید احساسات خود را به صورت کنترل شده بیان کنید و می توانید با دیدن آنها روی کاغذ به مشکلات خود کمک کنید.

8. دیدگاه خود را تغییر دهید

بدانید که همیشه مشکل از شما نیست. اگر تصمیم به تغییر آن گرفتید این یک مکاشفه قدرتمند است. انسان ها به طور عمومی غالبا خودمحور هستند و تمایل دارند كه تصور كنند دنیا به دور آنها می چرخد. این بدان معناست که افراد حساس غالباً در از خودگذشتگی غرق می شوند زیرا از اینکه از نظر بیولوژیکی خودخواه باشند احساس شرم می کنند.

مانند همه چیز شما به تعادل نیاز دارید. شما هم خودخواه باشید و این عالی است اما درس مهم این است که همه مشکلات تقصیر شما نیست. افراد حساس تمایل دارند اقدامات دیگران را به عنوان یک انتقاد از اینکه چه کسی هستند ببینند اما بیشتر اوقات چنین نیست.

نکته مهمی که باید انجام دهید این است که کسانی را که به شما ستم کرده اند، ببخشید. غالباً افراد حساس در کنار گذاشتن چیزها خوب عمل نمی کنند. در نتیجه، برای آنها دشوار است که از تجربه های دردناک عبور کنند. این ناسالم است زیرا شما را از لذت بردن از حال و آینده باز می دارد. درس را بگیرید، درد را رها کنید.

9. از نعمت خود سپاسگزار باشید

شما یک هدیه عالی دارید بنابراین از آن نترسید. اگر آن را کنترل کردید، از خودتان خوب مراقبت کنید و مرزهایی را تعیین کنید، می توانید از هدیه حساسیت خود به خوبی استفاده کنید. این یک نعمت است. اگر منفی فکر کنید، فقط یک زندگی منفی خواهید داشت. از قدرت جدید خود قدردانی کنید و از آن به نفع خود استفاده کنید.

نکات نهایی

حساس بودن مطمئناً یک چالش است. شما باید کمی بیشتر مراقب باشید و بدانید زندگی تان کمی دشوارتر از افراد غیر حساس است که باعث ناامید شدن می شود اما همچنین این یک قدرت باورنکردنی و یک مزیت است.

شما دوستان بیشتری دارید، مردم به سمت شما جذب می شوند و شما قادر به همدلی و کمک به افراد و شنیدن احساس آنها هستید. شما یک هدیه باورنکردنی دارید. از این برای شکنجه کردن خود استفاده نکنید. از آن استفاده کنید تا دنیای خود را به شکل بهتری تغییر دهید.

منبع:

lifehack

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی