روانشناسی سبك زندگي

چرا فکر می کنید دوست داشتنی نیستید و چگونه باید با آن کنار بیایید؟

تقویم فارسی اندروید

پذیرش و عشق نیازهای اساسی انسان است. آبراهام مزلو، روانشناس که انگیزه و نیاز را مورد مطالعه قرار داده است، “عشق و تعلق” را به عنوان یکی از پنج نیاز ضروری انسان برای داشتن زندگی کامل شناسایی کرده است. بسیاری از مردم نگران این هستند که تعلق و پذیرش لازم برای رفع این نیاز را ندارند. آنها ممکن است احساس کنند ارزشی ندارند، دوست داشتنی نیستند یا نمی توانند مورد محبت دیگران قرار بگیرند.

این مقاله دلایلی را مورد بحث قرار می دهد که چرا ممکن است شما احساس دوست نداشتنی بودن داشته باشید و پیشنهاداتی در مورد اینکه چگونه می توانید با این احساس کنار بیایید ارائه می دهد.

معنای دوست داشتنی بودن چیست؟

کسی که احساس می‌ کند دوست‌ داشتنی نیست، ممکن است این را به روش‌ های مختلفی تجربه کند:

  • ممکن است شخصی احساس کند که اساساً بد است به نحوی که دوست داشتن او را برای شخص دیگری غیرممکن می کند.
  • کسی که در زندگی خود مرتکب اشتباهاتی شده است ممکن است احساس کند که لیاقت دوست داشته شدن را ندارد یا هر کسی که بداند چه کرده است او را دوست نخواهد داشت.
  • فردی که افراد را از خود دور می کند یا رفتارهای خود خرابکارانه انجام می دهد ممکن است فکر کند که این انتخاب ها به این معنی است که او سزاوار عشق نیست.

مهم است که به یاد داشته باشید، حتی اگر احساس می کنید که دوست داشتنی نیستید یا ارزش توجه مثبت دیگران را ندارید، به این معنی نیست که درست است.

چرا کسی احساس می کند دوست داشتنی نیست؟

ممکن است فردی به دلایل مختلف باور کند که دوست داشتنی نیست و بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود این احساس را تجربه می کنند. دلایلی که ممکن است شخصی احساس دوست داشتنی بودن نداشته باشد عبارتند از:

  • افسردگی. افرادی که افسردگی را تجربه می کنند اغلب تحریف های شناختی یا افکار و باورهایی را تجربه می کنند که بر اساس واقعیت نیستند. وقتی افسردگی دارید، مغزتان ممکن است به شما بگوید که دوست داشتنی نیستید.
  • اختلال شخصیت مرزی. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی درک ناپایداری از خود را تجربه می کنند که ممکن است باعث شود آنها احساس دوست نداشتنی بودن داشته باشند. آنها همچنین دونیمگی را تجربه می کنند، نوعی از تفکر همه یا هیچ که می تواند باعث شود خود را در یک نور بسیار منفی ببینند.
  • مسائل دلبستگی. افراد در اوایل زندگی بر اساس تجربیاتی که با مراقبین دارند، سبک هایی از دلبستگی را ایجاد می کنند. کسانی که سبک دلبستگی ناایمن را ایجاد می کنند ممکن است احساس کنند که سزاوار محبت افراد زندگی خود نیستند.
  • سوء استفاده کردن. افرادی که در روابط عاطفی توهین آمیز هستند اغلب احساس می کنند ارزش عشق ندارند. این به این دلیل است که سوء استفاده‌کنندگان ممکن است به قربانیان خود بگویند که سزاوار رفتار بهتری نیستند، لیاقت عشق را ندارند یا اینکه هیچ کس دیگری آنها را نمی خواهد یا رفتار بهتری با آنها نخواهد داشت. این یک شکل از پدیده چراغ گاز در روانشناسی است.
  • عزت نفس پایین. اگر عزت نفس شما پایین است، ممکن است باور کنید که لایق عشق نیستید یا دیگران با شما مناسب شأنتان رفتار می کنند.
  • ضربه پس از حادثه. بسیاری از بازماندگان حادثه به دلیل ضربه ای که تجربه کرده اند احساس دوست داشتنی بودن ندارند. آنها ممکن است باور داشته باشند که سزاوار اتفاقی هستند که اتفاق افتاده است و هر چیزی که آنها را مستحق آسیب روحی کرده است، آنها را شایسته عشق نمی کند.

مهم است که به یاد داشته باشید، حتی اگر احساس می کنید که دوست داشتنی نیستید یا ارزش توجه مثبت دیگران را ندارید، به این معنی نیست که احساستان درست است.

اگر احساس کنید که دوست داشتنی نیستید چه اتفاقی می افتد؟

احساس دوست داشتنی نبودن می تواند زندگی و روابط شما را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که احساس می‌ کنند دوست‌ داشتنی نیستند، ممکن است رفتارهای خوشایند مردم را انجام دهند و با تشخیص اینکه کسی در حال آزار یا سوء استفاده از آنهاست، مبارزه کنند. این به این دلیل است که آنها معتقدند که نیاز به کسب عشق دارند.

فردی که احساس می کند دوست داشتنی نیست ممکن است در تعیین مرزهای سالم با مشکل مواجه شود. از آنجایی که انسان ها نیاز ذاتی به دوست داشته شدن و پذیرفته شدن دارند، کسی که احساس می کند دوست داشتنی نیست ممکن است در تعیین مرزها ناتوان باشد زیرا برای ایجاد این ارتباطات نیازهای دیگر خود را قربانی می کند. آنها ممکن است متوجه نشوند که سزاوار رفتار خوب افرادی هستند که به آنها اهمیت می دهند.

زیرا افرادی که احساس می کنند دوست داشتنی نیستند با تعیین و حفظ مرزها دست و پنجه نرم می کنند و افراد سوء استفاده کننده به دنبال سوء استفاده از آنها هستند. فرد آزارگر نیاز قربانی خود به عشق را دستکاری می کند و سپس با او بدرفتاری می کند. مهم است به یاد داشته باشید که هیچ کس سزاوار سوء استفاده نیست و این رفتار هرگز مناسب و قابل قبول نیست.

از آنجایی که انسان ها نیاز ذاتی به دوست داشته شدن و پذیرفته شدن دارند، کسی که احساس می کند دوست داشتنی نیست ممکن است در تعیین مرزها ناتوان باشد زیرا برای ایجاد این ارتباطات نیازهای دیگر خود را قربانی می کند. آنها ممکن است متوجه نشوند که سزاوار رفتار خوب افرادی هستند که به آنها اهمیت می دهند.

چگونه می توانید با احساس دوست نداشتن کنار بیایید؟

اگر باور دارید که دوست داشتنی نیستید، اولین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که احساسات واقعیت نیستند. این که احساس کنید دوست داشتنی نیستید به این معنی نیست که شما دوست داشتنی نیستید. افراد با افسردگی، اختلالات شخصیتی، سابقه حادثه و سایر مسائلی که می‌ تواند باعث شود فردی احساس دوست‌ داشتنی نبودن داشته باشد، ذاتاً ارزش عشق یا ارتباط مثبت با دیگران را نمی دانند.

به یاد داشته باشید که افکار شما ممکن است نادرست باشد و صرف نظر از اینکه چه کسی هستید، سزاوار سوء استفاده نیستید. یک سیستم حمایتی متشکل از افرادی که با شما خوب رفتار می کنند و به شما احترام می گذارند، حفظ کنید و برای شناسایی و پیشگیری از هر گونه رفتارهای خود ویرانگر تلاش کنید.

این احساسات می تواند منجر به مارپیچ خودگویی منفی شود زیرا ممکن است به خاطر داشتن این افکار منفی از دست خود عصبانی شوید. به یاد داشته باشید که افکار همیشه داوطلبانه نیستند و داشتن افکاری که با آنها مخالف هستید یا افکاری که درست نیستند، اشکالی ندارد.

توجه داشته باشید که آیا تجربیات و احساسات خود را با دیگران مقایسه می کنید. به یاد داشته باشید که احساسات شما معتبر هستند، حتی اگر شخص دیگری به نظر “لایق تر” از شما باشد. عشق یک منبع محدود نیست و برای همه به اندازه کافی وجود دارد!

آیا می توانید بر این احساس غلبه کنید؟

بله، شما می توانید بر احساس دوست نداشتنی بودن خود غلبه کنید! افرادی که این احساس را دارند می توانند از خدمات درمانی بهره مند شوند. درمانگری را پیدا کنید که آموزش و تخصص او با سابقه و سایر علائم شما مطابقت داشته باشد. به طور خاص، درمان شناختی-رفتاری می تواند به شما کمک کند افکار ناسازگار یا نادرست را شناسایی کنید و یاد بگیرید که این افکار را جایگزین کنید.

یادگیری تشخیص افکار نادرست نیاز به تمرین زیادی دارد. توسعه این مهارت می تواند یک چالش طولانی و دشوار باشد، اما با حمایت مناسب می توان آن را انجام داد.

حرف آخر

اگر احساس می‌ کنید که دوست‌ داشتنی نیستید یا فکر می‌ کنید که لیاقت این را ندارید که با شما خوب رفتار شود، توجه به این احساس و شناسایی آن، قدم خوبی برای مقابله با این افکار است. همه گاهی اوقات افکار نادرستی دارند و ما می توانیم برای شناسایی و قالب بندی مجدد این افکار تلاش کنیم.

هیچ انسانی ذاتا دوست داشتنی نیست و شما شایسته این هستید که عزیزانتان با شما خوب رفتار کنند. اگر چنین احساسی دارید، درمان و پشتیبانی برای کمک به شما در دسترس است.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی