سلامت سلامت جسمي

وقتی خانواده تان برای زدن واکسن کرونا مقاومت می کنند، چه کاری باید انجام دهید؟

تقویم فارسی اندروید

آمریکا پر از خانواده هایی است که به دلیل اختلاف نظرها در مورد واکسن کرونا از هم جدا شده اند. در اینجا چند توصیه از چند متخصص در مورد نحوه انجام مکالمات دشوار وجود دارد و شاید حتی نظر دیگران را تغییر دهید.

واکسن کرونا

بحث های مربوط به واکسن ها می تواند خانواده ها را از هم جدا کند اما راه هایی برای محافظت از این روابط وجود دارد. اگر واکسن کرونا را در اسرع وقت دریافت کردید اما شوهرتان یا دختر، خواهر، پدربزرگ یا پسر عمو امتناع کرد، چه می کنید؟ یا شاید آنها به دلایل بیشماری این کار را به تعویق می اندازند: آنها نیازی نمی بینند، نگران ایمنی واکسن و عوارض جانبی واکسن هستند، به کسانی که دارای انگیزه های مخفی هستند مشکوک هستند، دوست ندارند کسی به آنها بگویند چه کار کنند یا هنوز می خواهند منتظر بمانند. شما ادعا می کنید، چانه زنی می کنید، به آنها عذاب وجدان می دهید، خشمگین می شوید، شاید حتی گریه کنید. فایده ای نداشته و کینه از هر دو طرف رشد می کند.

اختلاف نظرها در مورد واکسیناسیون کووید 19، خانواده های آمریکایی را به شکلی متلاشی کرده که هم دلخراش است و هم خشمگین کننده.

این استدلال ها گاه سرفصل خبرها می شوند. گزارشی از Vero Beach فلوریدا را در مورد برادران دوقلوی یکسان در اواخر 50 سالگی خود با نظرات مخالف در مورد واکسن های COVID-19 در نظر بگیرید. همانطور که در روزنامه محلی Treasure Coast توضیح داده شده و توسط USA Today به اشتراک گذاشته شده است، هر دو مرد در تابستان 2021 به COVID-19 مبتلا شدند. دوقلوی واکسینه شده بهتر شد. آن دوقلو واکسینه نشده که به دلیل دیابت در معرض خطر بیشتری برای عوارض COVID-19 بود، با دستگاه تنفس مصدوم شد و درگذشت.

حتی بدون پیامدهای غم انگیز مانند این، اختلاف نظر در مورد واکسن های COVID-19 روابط خانوادگی را تیره می کند و منجر به شکاف بین خواهر و برادر، والدین و فرزندان، شوهران و زنان می شود.

کارن گیل لوئیس درمانگر ازدواج و خانواده در سیلور اسپرینگ، مریلند می گوید: “برای من آسان تر است که به خانواده هایی که دیدگاه های متفاوتی در زمینه سیاست و مذهب دارند کمک کنم.” “برخلاف آن موضوعات، شما نمی توانید به سادگی موافقت کنید که در مورد آن صحبت نکنید. اگر قرار است در حضور یکدیگر باشید و کسی واکسینه نشود و ماسک نزند، این به سلامت شما بستگی دارد.”

طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، اگرچه واکسن های COVID-19 به طور گسترده و رایگان در این کشور موجود است اما از سپتامبر 2021 از هر 3 بزرگسال 1 نفر به طور کامل واکسینه نشده است.

از جمله آنها می توان به پسر 21 ساله زنی به نام کریستین 50 ساله اشاره کرد. (کریستین، مانند سایر افراد مصاحبه شده، خواسته است تا ناشناس بماند.) “من یک منشی در مطب پزشک هستم، به این معنی که من در معرض خطر بالای قرار گرفتن در معرض COVID-19 هستم، بنابراین من اولین نفر متقاضی برای واکسن بودم. ” شوهر و دخترم نیز واکسینه شده اند اما پسرم که با ما زندگی می کند، نمی خواهد به این مسئله کاری داشته باشد.”

نه اینکه کریستین سعی نکرده است در این مورد با او صحبت کند. او تحقیقاتی را به او ارائه کرده است، سعی کرده است به صورت حضوری و یا با متن، با او مشاجره کند. او می گوید: “من او را تشویق کردم تا تحقیقات خود را انجام دهد اما او همچنان معتقد است که ترس در مورد کووید بیش از حد است و از زدن واکسن کرونا خودداری می کند.”

این، علیرغم این واقعیت که نامزدش دارای نقص ایمنی است، مادربزرگش اغلب به ملاقات ما می آید و خود کریستین اضافه وزن دارد که در صورت ابتلا به عفونت او را در معرض خطر عوارض قرار می دهد.

او می گوید: “من همیشه فرزندم را دوست خواهم داشت اما در حال حاضر من از انتخاب های او خوشم نمی آید یا از آن حمایت نمی کنم.” “این برای من گیج کننده است زیرا او همیشه فردی مهربان و مسئول بوده است اما هر کاری که انجام می دهم یا هر چیزی که می گویم نمی تواند او را وادار به تغییر نظر کند. من فقط نمی توانم آن را درک کنم.”

موجی از کینه

تنش بر سر واکسن کرونا همچنین بر خانواده های بزرگ تأثیر می گذارد، زیرا اجتماعات مختل یا لغو می شود و بی اعتمادی ایجاد می شود.

رندال، یک مهندس بازنشسته در شهر نیویورک، به یاد می آورد که برادرزاده 37 ساله اش در گردهمایی چهارم ژوئیه حاضر شد. رندال، 66 ساله، می گوید: “ما یکدیگر را در آغوش گرفتیم و بوسیدیم، غذا خوردیم، با هم قایق سواری کردیم.” “همه ما احساس امنیت می کردیم زیرا از قبل تصمیم گرفته بودیم که همه بزرگسالان باید واکسینه شوند تا آنجا باشند. ما می خواستیم بسیار محتاط باشیم، زیرا یکی از خواهر و برادرهای ما دارای نقص ایمنی است.”

بعداً همان روز، معلوم شد که برادرزاده من واکسینه نشده است. رندال می گوید: “همه ما شوکه و پریشان بودیم.” “وقتی پدرش سعی کرد در مورد نگرانی های ما با او صحبت کند، برادرزاده ام از عصبانیت منفجر شد و ما را تهدید به ترک کرد.”

رندال روز بعد مقاله ای به برادرزاده خود ارسال کرد که توضیح می داد چگونه افراد واکسینه نشده می توانند COVID-19 را گسترش دهند. “من گفتم که او خواهرزاده و برادرزاده خود را که هنوز برای تزریق واکسن بسیار کوچک هستند در معرض خطر قرار می دهد. او از من عصبانی شد.”

به طور مشابه، تصمیم اعضای خانواده برای واکسیناسیون باعث ایجاد تنش می شود. بین لوری، آرایشگر مو 59 ساله و همسرش هم این مشکل را دارند علیرغم این واقعیت که وی و همسرش واکسینه شده اند.

او می گوید: “او می خواهد از نوه اش مراقبت کند، حتی اگر دخترش – مادر کودک – واکسینه نشده باشد.” “من مبتلا به آسم هستم و پس از صحبت با پزشکم، احساس راحتی نمی کنم که او این کار را انجام دهد، به خصوص به این دلیل که او ماسک هم نمی زند. اکنون همسرم احساس می کند این وسط گیر کرده است و ما اختلاف نظرهای زیادی در این مورد داشتیم.”

همدلی می تواند تفاوت ایجاد کند

این تقسیم بندی های درون خانوادگی هرچقدر هم سخت به نظر برسند اما راه هایی وجود دارد که می توان در مورد واکسن ها با آرامش و بدون خراب کردن پل ها صحبت کرد. روپالی لیمایه دکترا و مدیر علوم رفتاری و اجرایی در مرکز بین المللی دسترسی به واکسن در مدرسه بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ در بالتیمور می گوید: “حتی ممکن است نظر کسی تغییر کند، به شرطی که رویکردی همدلانه داشته باشید.”

لیمایه با بیش از 3000 مردمی که در واکسن تردید دارند صحبت کرده است. “آنچه من در وهله اول می دانم این است که هرگز نمی توان گفت: “شما در اشتباه هستید.” شما باید از نقطه ای از همدلی شروع کنید – شاید گفتگو را با چیزی شبیه به این آغاز کنید،” من بسیار متاسفم که این نگرانی را دارید.”

راه دیگر برای ایجاد اعتماد این است که نحوه تصمیم گیری خود در مورد واکسن را به اشتراک بگذارید و مشکلات و نگرانی هایی که در این راه داشته اید را شرح دهید. لیمایه می گوید: “من در زمینه بهداشت عمومی کار می کنم اما دو فرزند زیر 12 سال دارم و سوالات زیادی در مورد واکسیناسیون آنها دارم.” “من این را به اشتراک می گذارم، سپس در مورد آنچه خوانده ام، با چه کسانی صحبت کرده ام و نحوه تصمیم گیری هایم صحبت می کنم.”

اختلاف نظرهای واکسن ممکن است نشان دهنده مسائل احساسی بزرگتری باشد

همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که برخی دعواهای خانوادگی در مورد واکسن کرونا ممکن است ریشه های عمیق تری داشته باشند. لوئیس می گوید: “من دیده ام که ممکن است پسر یا دختری که واکسینه نمی شوند همیشه در خانواده احساس تحقیر داشته باشند.” “به عنوان یک درمانگر، من به خانواده در حل این مسائل بزرگتر کمک خواهم کرد. اختلاف واکسن کرونا تنها بخشی از آن است.”

او می گوید در خارج از درمان، رویکردهایی وجود دارد که اگرچه ممکن است نظر دیگران را تغییر ندهد اما حداقل می تواند پیوندهای خانوادگی را از خراب شدن جبران ناپذیر باز دارد.

لوئیس می گوید: “به جای گفتن “فقط واکسن لعنتی را بزن یا ماسک لعنتی را بپوش”، می توانید روشی بازتر را امتحان کنید.” او پیشنهاد می کند که این موضوع را به صورت مجموعه ای از سوالات مطرح کنید: “ما نظرات متفاوتی داریم اما چگونه می توانیم مطمئن شویم که این مسئله به یک مسئله پایدار تبدیل نمی شود؟” یا “آیا فکر یا نظری دارید که چگونه می توانیم راه خود را برای حل این مشکل پیش ببریم تا خانواده را از هم نپاشیم؟”

آیا تغییر نظر شخص در مورد واکسن کرونا امکان پذیر است؟

کارشناسان می گویند که از هر روشی که استفاده کنید، همیشه نمی توانید نظر دیگران را تغییر دهید.

لیمایه می گوید: “برخی از مردم غیرقابل تغییر هستند.” “گاهی اوقات، تنها چیزی که نظر شخص را تغییر می دهد این است که کسی که می شناسد یا دوست دارد مبتلا به COVID شود یا اگر خود او مبتلا شود.”

این بدان معنا نیست که تسلیم شوید. لیمایه می گوید: “شما باید تلاش کنید، درست مانند پزشکان اطفال با والدینی که تمایلی به واکسیناسیون فرزندان خود ندارند.” “ما این موضوع را در هر ویزیت سلامتی کودکان مطرح می کنیم. اگر در ابتدا به جایی نمی رسید، باید به صحبت ادامه دهید.”

اگر این احساس بسیار زیاد است (ناگفته نماند که ناخوشایند است)، لیمایه این نکات را برای ادامه گفتگو – و رابطه – پیشنهاد می کند:

از نقطه همدلی شروع کنید، نه بیزاری. هرگز پیشگفتار با چنین جمله ای “من دوستت دارم و نمی خواهم تو را از دست بدهم”، زننده نیست.

گوش کنید، سخنرانی نکنید. لیمایه می گوید: شما می خواهید دریابید که چه چیزی واقعا مانع آنها می شود. “آیا این به سیاست ربط دارد؟ یا این ترس که واکسن کرونا ایمن نیست؟ تمایل به گوش دادن به نگرانی های دیگران تنها راه ایجاد اعتماد است.”

مسائل و نگرانی های خود را به اشتراک بگذارید. اگر ما چیزی را در دوران همه گیری آموخته ایم، این است که علم واکسن پیچیده است. “این مهم است بپذیریم که همه ما در مورد آنچه باید انجام دهیم، احساس عدم اطمینان کرده ایم – همه ما تصمیمات سختی برای اتخاذ داشته ایم.”

مکالمه را تغییر مسیر دهید. لیمایه می گوید: “اگر کسی اطلاعات غلط ارائه می دهد به جای تصحیح آنها، با گفتن “من چندان مطمئن نیستم اما این چیزی است که من آموخته ام”حرف خود را در محور قرار دهید.

مثال هایی بیاورید که مربوط به زندگی افراد بی میل است. لیمایه می گوید: “اگر بستگان مسن تری دارید، می توانید بگویید: “به مادربزرگ فکر کن – اگر به بیماری کووید مبتلا شود، می تواند بمیرد.” “ایجاد مساله در مورد کسی که برایش اهمیت دارد، به جای آنکه در مورد او صحبت کنید، گاهی اوقات به تغییر نظر کمک می کند.”

خونسردی خود را حفظ کنید. لیمایه می گوید: “بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که احساساتی شوید.”

در صورت عدم موفقیت، تحریم ها را اعمال کنید. لیمایه توصیه می کند: “کاملاً منطقی است که افراد مایل به واکسن را از ملاقات های خانوادگی که شامل فردی است که ممکن است در برابر ویروس آسیب پذیر باشد، مانند بستگان مسن، منع کنیم.”

هریستین، برای مثال، اطمینان حاصل می کند که وقتی فرزندش به همراه سایر اعضای خانواده به یک رویداد اجتماعی دعوت می شود، به آنها اطلاع می دهد که او واکسینه نشده است. او می گوید: “بعضی اوقات مردم می گویند نمی خواهند او بیاید و پسرم این موضوع برایش مهم نیست.”

“اما من احساس خشم زیادی می کنم، ناراحتی زیادی دارم، نگرانی زیادی وجود دارد، همه چیزهایی که من به عنوان والدین نمی خواهم احساس کنم.”

منبع:

everydayhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی