خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره مضرات و خواص چای بابونه

تقویم فارسی اندروید

چای بابونه به دلیل مزایای فراوانش یکی از محبوب ترین چای هاست. طعم بسیار خوبی دارد و با بهبود سیستم ایمنی بدن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. این چای همچنین دارای ترکیبات قدرتمندی است که می تواند برای مراقبت از پوست مفید باشد. خواص چای بابونه هم بدن شما و هم ذهن شما را حفظ می کند و به عنوان یک چای آرام بخش برای از بین بردن خستگی یک روز کاری بسیار موثر عمل می کند.

چای بابونه

چای بابونه چیست؟

چای بابونه یک چای واقعی نیست بلکه یک چای یا دمنوش گیاهی است که از گلبرگ های گلی شبیه به یک آفتاب گردان کوچک تهیه می شود. مصرف این چایی قدمتی تاریخی دارد و به دلایل مختلف از گل های تازه و خشک استفاده می شود. طعم و مزه بابونه بسیار ملایم و خوشبو است. دو نوع اصلی آن بابونه آلمانی و بابونه رومی است.

ریشه های تاریخی

استفاده از چای بابونه به مصر باستان باز می گردد که آنجا برای درمان تب و آرایش و زیبایی استفاده میشد. رومی ها بابونه را برای خوش عطر و طعم کردن نوشیدنی ها و به عنوان یک گیاه دارویی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند. در قرون وسطی از برگ های تازه بابونه برای معطر کردن مکان های عمومی در رویدادهای مهم استفاده میشد. این چایی هم از ترکیب گلبرگ و آب گرم تهیه می شود. بابونه یک چای طبیعی بدون کافئین است که برای بهتر به خواب رفتن مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای سلامتی و خواص چای بابونه

خواص چای بابونه

1. استرس را از بین می برد

یکی از رایج ترین دلایل مصرف چای، توانایی قدرتمند ترکیبات آن برای کمک به آرامش است. چای بابونه می تواند به کاهش تنش، استرس و اضطراب کمک کند. برای دریافت نتیجه بهتر روزی یک یا دو فنجان از این چای را به طور روزانه بنوشید تا زمانی که احساس کنید استرس از شما دور شده است.

چای بابونه باعث افزایش سروتونین و ملاتونین در بدن می شود که این دو هورمون برای کاهش استرس تلاش می کنند. با افزایش این هورمون ها شما می توانید راحت تر استراحت کنید تا استرس از بدن تان بیرون برود.

مقاله ای در سال 2002 نشان داد که بابونه می تواند تنش هایی که اغلب با میگرن و سردرد همراه است را کاهش دهد. ترکیبات شیمیایی و آنتی اکسیدانی در چای بابونه کاری می کنند تا رگ های خونی باز شوند و التهابی که باعث تشدید سر درد و شدت درد می شود را کاهش می دهد. کاهش التهاب همچنین می تواند به کاهش دردهایی همچون اسپاسم عضلانی و گرفتگی قاعدگی کمک کند.

2. می تواند به شما در داشتن خواب بهتر کمک کند

درست همانطور که ترکیبات آرام بخش چای بابونه می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند، به شما کمک می کند تا سریعتر و با آرامش بیشتری بخوابید. چای بابونه منجر به خواب بهتر برای افرادی می شود که دچار اختلالات خواب هستند یا از بی خوابی رنج می برند.

مطالعاتی در سال 2015 منتشر شد که اثرات چای بابونه را بر کیفیت خواب و درمان افسردگی نشان می داد. در این آزمایش 80 نفر که دچار اختلالات خواب بودند مورد آزمایش قرار گرفتند و به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه به مدت دو هفته این چای را نوشیدند که نسبت به گروه دیگر کم خوابی کمتری را تجربه کردند.

همانطور که خواب آرام به پیشگیری از بیماری های عصبی مرتبط است، لذت بردن از یک فنجان چای بابونه قبل از خواب می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

3. سلامت پوست

مصرف چای بابونه می تواند مزایای زیادی برای ذهن و بدن داشته باشد اما برای درمان بیماری های پوستی نیز می توانید از آن استفاده کنید. اغلب در نرم کننده ها برای درمان خارش و جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست سر از چای بابونه استفاده می شود.

چای بابونه دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می تواند باعث تحریک پوست و اگزما شود. پلی فنول های طبیعی و فیتو شیمیایی در این چای می تواند روند بهبود زخم ها را کاهش دهد و چین و چروک ها را هم به حداقل برساند. پلی فنول ها عمدتا برای از بین بردن رادیکال های آزاد است که باعث پیری زودرس می شوند. همچنین می تواند به عنوان یک روشن کننده طبیعی پوست مورد استفاده قرار گیرد و منافذ پوست را تمیز کند.

خواص چای بابونه

4. کمک به هضم از دیگر خواص چای بابونه می باشد

چای بابونه می تواند مشکلات دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک پذیر و همچنین ناراحتی معده و درد شکمی را بهبود بخشد و به طور سنتی برای درمان کولیک در کودکان، کاهش گاز معده و جلوگیری از زخم معده بسیار مفید است.

ترکیبات و آنتی اکسیدان ها در فرمول بابونه باعث کاهش تولید اسید و کاهش لکوترین می شود که می تواند باعث زخم شود. خواص ضد التهابی بابونه برای جلوگیری از اسهال شناخته شده است. در آزمایشی که قبل از اسهال به کمک روغن کرچک بر روی موش ها انجام شد، موش هایی که بابونه دریافت کرده بودند مشکلات گوارشی کمتری داشتند.

درحالیکه همچنان مطالعاتی در این زمینه انجام می شود اما شواهد نشان می دهند که چای بابونه می تواند به تنظیم سیستم گوارش کمک کند. برای به حداکثر رساندن این مزایای بهداشتی، یک فنجان چای بابونه را 30 دقیقه پیش از هر وعده غذایی بنوشید.

5. تقویت سیستم ایمنی از جمله خواص چای بابونه است

یکی دیگر از خواص چای بابونه، توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از سرما خوردگی و مبارزه با آنفولانزا است. عطر و بوی معطر بابونه به سینوس های پر شده کمک می کند و خواص ضد باکتری اش برای کشتن هر گونه باکتری و ویروس ناخواسته که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، تاثیر می گذارد.

همچنین خواص آرام بخش بابونه می تواند به کاهش علائم گلودرد کمک کند. دانشمندان معتقدند که بین پلی فنول های موجود در این چای و نتایج بهبود یافته سیستم ایمنی ناشی از مصرف چای، ارتباطاتی وجود دارد. نوشیدن چند فنجان چای بابونه در روز می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

6. سلامت قلب را بهبود می بخشد

به عنوان یکی از عوامل پیشرو در مرگ در ایالات متحده، بیماری های قلبی به دلیل انتخاب نامناسب غذا، سیگار کشیدن و عوامل ارثی رو به افزایش است. خوشبختانه چای بابونه می تواند به حفظ سلامت قلب شما کمک کند. مطالعات نشان داده اند که بابونه می تواند در کاهش فشار خون و کلسترول منفی موثر باشد. دانشمندان با بررسی 20 مطالعه دریافتند که مصرف فلاونوئیدها در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی موثر است. فلاونوئید موجود در چای میزان بروز بیماری های قلبی در اروپا و آمریکا را بسیار کاهش داده است.

7. داشتن موهایی سالم

یکی از مصارف موضعی چای بابونه، برای تقویت موهای سالم است. ترکیبات ضد التهابی می تواند خارش و خشکی پوست که می تواند منجر به شوره سر شود را کاهش دهد. چای بابونه یک درمان طبیعی برای تقویت مو است بنابراین شما می توانید موهایی نرم و درخشان با استفاده موضعی این چای بر روی پوست سر داشته باشید. برای به دست آوردن این مزایا به راحتی موها و سر خود را در حمام با چای بشویید.

8. سرعت بخشیدن به روند بهبودی

چای بابونه با خواص بی نظیری که دارد، فرآیند بهبود زخم های جزئی را تسریع می بخشد و همچنین آنها را ضد عفونی می کند. این در ابتدا توسط یونانیان، مصری ها و رومی ها به عنوان یک داروی شفادهنده مورد استفاده قرار می گرفت.

9. از بین برنده سیاهی زیر چشم

چای بابونه را می توانید در کیسه های پلاستیکی یا جا یخی به شکل کمپرسورهای کوچک استفاده کنید و زیر چشم های خسته قرار دهید. این کار می تواند خستگی، پف و سیاهی و سایر مشکلات زیر چشم شما را حل کند. به مدت 5 دقیقه چای بابونه را زیر چشم تان قرار دهید و سپس با آب سرد بشویید.

10. خواص چای بابونه در تسکین درد قاعدگی

چای بابونه به عنوان یک راه حل برای تسکین اسپاسم قاعدگی شناخته می شود زیرا ماهیچه های رحم را آرام می کند و از گرفتگی عضلات جلوگیری می نماید. در واقع باعث افزایش سطح گلیسین می شود که به کاهش اسپاسم عضلانی کمک می کند.

11. کاهش درد زخم معده

این چای اگر به طور منظم مصرف شود می تواند درد زخم معده را کاهش دهد. حتی ایجاد سنگ کلیه که به معده مربوط می شود، چای بابونه می تواند در اصلاح سنگ یا دفع آن موثر واقع شود.

چای بابونه

12. حفظ سطح گلوکز در بدن

چای بابونه کمک می کند تا سطح قند خون حفظ شود و به همین دلیل در کنترل دیابت موثر است. شما در این مورد می توانید با پزشک خود برای دوز مورد نیاز خود مشورت نمایید.

13. درمان هموروئیدها

مصرف چای بابونه باعث آرامش اعصاب در بدن می شود و همچنین در درمان هموروئید نیز بسیار موثر است.

14. درمان سندرم روده تحریک پذیر

این چای باعث کاهش سندرم روده تحریک پذیر می شود. همچنین تشکیل گاز و نفخ را در روده به طرز چشمگیری کاهش می دهد و البته شما را از سوزش سر دل و رفع اختلالات معده نجات می دهد.

15. درمان میگرن

بابونه گیاهی شناخته شده در این زمینه است و برای درمان میگرن و سردرد مفید است. یک فنجان چای بابونه داغ می تواند بسیار فوری شما را از سردرد نجات دهد.

چای بابونه

16. جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان از دست دادن تدریجی تراکم استخوان است. این از دست دادن باعث افزایش خطر استخوان های شکسته خواهد شد. پوکی استخوان در همه افراد رایج است اما در زنان پس از دوره یائسگی بسیار قوت می گیرد که ممکن است به علت اثرات استروژن باشد. چای بابونه می تواند اثرات ضد استروژنی داشته باشد و به افزایش تراکم استخوان کمک کند هر چند تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

17. درمان و پیشگیری از سرطان

برخی مطالعات نشان می دهند که چای بابونه ممکن است سلول های سرطانی را هدف قرار دهد یا حتی از ابتدا باعث جلوگیری از تشکیل این سلول ها شود. البته محققان می گویند هنوز تحقیقات بیشتری باید در این مورد انجام گیرد تا ادعای ضد سرطان بودن بابونه اثبات شود اما مطالعه ای در سال 2012 توانایی مبارزه با سرطان را در دو چای گل جعفری و بابونه با هم مقایسه کرد که هر دو توانستند در مبارزه با تومورهای سرطانی موثر عمل کنند.

18. درمان سرما خوردگی

اگر از سرما خوردگی رنج می برید، یکی از راه های درمان شما چای بابونه است. نوشیدن یک فنجان چای گرم از این چای می تواند جادو کند. شما همچنین می توانید بخار آن را استنشاق کنید تا علائم سرما خوردگی همچون آبریزش بینی، تنگی نفس و گلودرد را با آن درمان کنید.

19. درمان آفتاب سوختگی

اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند مشکلات مختلفی برای پوست ایجاد کند. چای بابونه خواص آنتی اکسیدانی، تسکین دهنده و ضد التهابی دارد. می توانید چای را دم کنید وقتی کاملا خنک شد یک حوله تمیز را به آن آغشته کرده و روی پوست آفتاب سوخته قرار دهید.

چای بابونه

20. درمان جوش صورت

چای بابونه نه تنها می تواند درخشندگی را برای پوست به ارمغان بیاورد بلکه به جنگ جوش و آکنه می رود. این به خاطر خواص ضد عفونی و ضد التهابی آن است و می توانید بدین منظور از آن به صورت موضعی استفاده کنید.

عوارض جانبی چای بابونه

چای بابونه یک چای نسبتا سالم برای مصرف عموم مردم است. با این حال چند چیز وجود دارد که باید در نظر داشته باشید از جمله میزان مصرف و عوارض بالقوه ای که می تواند وجود داشته باشد. بابونه همچنین دارای اثرات آرام بخش است بنابراین مصرفش توصیه می شود.

آلرژی

اگر به گل ها حساسیت دارید، در مصرف چای بابونه، مراقب باشید. اگر واکنش های آلرژیک به گل بابونه، گل داوودی، گل مینا، گل جعفری و ابروسیا دارید بهتر است از مصرف چای بابونه اجتناب کنید.

عمل جراحی

بابونه مقدار کمی کومارین دارد که می تواند به عنوان نیتروژن خون عمل کنید. با اینکه فقط در دوزهای بالا مشکل ساز می شود اما با این حال باید قبل از عمل جراحی از نوشیدن این چای اجتناب کنید تا تداخلی با داروهای دیگر نداشته باشد.

بارداری

از آنجا که اثرات دراز مدت بابونه بر حاملگی و نوزادان هنوز در مراحل ابتدایی تحقیقات قرار دارد، معمولا توصیه می شود که در دوران بارداری از مصرف آن خودداری شود. اگر می خواهید در دوران بارداری از مکمل ها و داروهای شامل بابونه استفاده کنید حتما با پزشکتان مشورت نمایید.

خواص چای بابونه

چگونه چای بابونه درست کنیم؟

این چای را می توان با استفاده از گلبرگ های تازه و یا خشک شده آن تهیه کرد. البته می توانید از چای کیسه ای آماده در بازار هم بهره ببرید. روش های مختلفی در این مورد وجود دارد اما به طور کلی می توانید از مراحل زیر استفاده کنید.

مرحله یک: آماده سازی گلها

اگر از گلهای تازه استفاده می کنید، ممکن است بخواهید یک چای کیسه ای داشته باشید. گل های تازه باید از ساقه بریده شوند. شما همچنین می توانید گلها را در یک ظرف بجوشانید و وقتی آماده شد در یک فنجان سرو کنید. از 1 قاشق چای خوری گل بابونه خشک برای هر 8 اونس آب استفاده نمایید یا از 3 تا 4 قاشق چای خوری گل بابونه تازه برای هر 8 اونس آب استفاده کنید.

مرحله دو: آماده سازی آب

طعم چای بابونه، با آب گرم بهتر می شود. شما باید پیش از اضافه کردن گل بابونه یا چای کیسه ای آن حتما آب را تا 200 درجه فارنهایت گرم کنید.

مرحله سه: خیساندن

برای به دست آوردن حداکثر مزایای سلامتی از یک فنجان چای بابونه، گل ها را برای 3 تا 5 دقیقه بخیسانید. همچنین شما می توانید تا سه نوع گل را با هم مخلوط کرده و از آن چای کیسه ای تهیه کنید.

مرحله چهار: شیرین کردن

چای بابونه را با همان عطر و طعم طبیعی اش مصرف کنید اما اگر دوست دارید طعمی و عطری بهتر داشته باشد می توانید کمی عسل و یک تکه سیب تازه به آن اضافه کنید.

2 دیدگاه

2 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی