بیماری ها داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

برای درمان خانگی سردرد چه کنیم؟

تقویم فارسی اندروید

سردرد یکی از شایع ترین مشکلاتی است که شاید همه ما در زندگی آن را تجربه کرده باشیم. سردرد می تواند علل مختلفی از جمله تغییرات فیزیولوژیکی در سر، تنگ شدن رگ های خونی، فعالیت غیر طبیعی نورون، علل ژنتیکی، مصرف بیش از حد سیگار و الکل، کمبود آب در بدن، خوابیدن بیش از حد، مصرف زیاد مسکن ها، فشار به چشم، فشار به گردن و غیره داشته باشد.

سردرد

افراد اغلب از داروهای بدون نسخه و تجویز نشده برای رفع سردرد استفاده می کنند اما درمان های طبیعی و راحتی وجود دارد که می تواند شما را به سادگی از سردرد خلاص کند.

به عنوان مثال برای حل کمبود آب که یکی از علل شایع این مشکل است به سادگی با نوشیدن یک لیوان آب سرد مشکل تان را برطرف کنید. ایده خوبیست که در طول روز 8 لیوان آب بنوشید تا دچار سردرد نشوید و بدن تان را آبرسانی کنید.

غیر از آب، مواد طبیعی دیگری نیز وجود دارند که به رفع سردرد کمک می کنند.

راه های خانگی برای درمان سردرد

سردرد

1. زنجبیل

زنجبیل به کاهش التهاب رگ های خونی کمک می کند و سردرد را تسکین می دهد. مقداری مساوی از آب زنجبیل و آب لیمو را با هم مخلوط کنید و آن را یک یا دو بار در روز مصرف نمایید. گزینه دیگر این است که یک قاشق چای خوری زنجبیل خشک را با دو قاشق غذاخوری آب مخلوط کرده و روی پیشانی قرار دهید. همچنین می توانید پودر زنجبیل یا زنجبیل خام را در آب جوشانده و بخور دهید. می توانید زنجبیل کریستالی شده را نیز مانند آب نبات بجوید.

2. عصاره نعناع

ترکیبات نعناع در کاهش سردرد بسیار موثر است. عصاره برگ های نعناع را بگیرید و روی پیشانی بگذارید تا سردرد را درمان کنید. همچنین می توانید کمپرس چای نعنا را روی پیشانی خود قرار دهید تا از ناراحتی رهایی یابید. همراه با عصاره نعنا، عصاره گیاهان دیگر هم می تواند موثر واقع شود.

3. روغن نعناع فلفلی

نعنا حاوی منتول است که به باز شدن عروق خونی که منجر به ایجاد سردرد می شوند، کمک می کند همچنین دارای اثرات آرام بخش است. سه قطره روغن نعنا فلفلی را با یک قاشق غذاخوری روغن بادام، روغن زیتون یا آب مخلوط کرده و آن را روی شقیقه و پیشانی تان ماساژ دهید. همچنین می توانید برگ های تازه خرد شده نعنا را روی پیشانی بگذارید. راه دیگر هم این است که چند قطره از این روغن را به آب جوش اضافه کنید و با آن بخور دهید.

4. ریحان

ریحان به عنوان یک آرامش دهنده عضلانی عمل می کند و یک درمان مفید برای سردردهای خفیف ناشی از تنش عضلات است. به علاوه دارای اثرات آرام بخش و ضد درد است. 3 یا 4 برگ تازه ریحان را در یک لیوان آب جوش قرار دهید و درش را ببندید تا دم بکشد. در صورت تمایل می توانید کمی عسل هم به آن اضافه کنید و به عنوان چای میل کنید. همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری برگ ریحان را با چند قطره روغن ریحان و کمی آب جوش اضافه کرده و بخور دهید. راه دیگر هم این است که برگ های تازه ریحان را با روغن مخلوط کرده و روی پیشانی ماساژ دهید.

5. روغن اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس رایحه ای آرام بخش دارد و می توانید آن را روی محل درد قرار دهید. دو قطره روغن اسطوخودوس را به آب جوش افزوده و بخور دهید یا اینکه چند قطره اسانس اسطوخودوس را با کمی روغن بادام یا زیتون مخلوط کرده و روی پیشانی ماساژ دهید.

توجه: روغن اسطوخودوس را به عنوان خوراکی مصرف نکنید.

سردرد

6. کمپرس یخ

سردی یخ باعث کاهش سردرد می شود. علاوه بر آن اثر بی حسی بر درد دارد. یک بسته یخ را به پشت گردن تان بچسبانید تا از سردرد میگرنی رهایی یابید. همچنین می توانید یک لیف حمام را پر از یخ کرده و آن را به مدت 5 دقیقه روی پیشانی قرار دهید و چندین بار تکرار کنید. همچنین می توانید یک کیسه پر از سبزیجات یخ زده را روی پیشانی قرار دهید. در عرض نیم ساعت خواهید دید که احساس راحتی می کنید.

7. رزماری

اسید موجود در روغن رزماری دارای خواص آرام بخش و ضد التهابی است. به سادگی چند قطره روغن رزماری را با یک قاشق غذاخوری روغن مفید دیگری مخلوط کنید و روی پیشانی و شقیقه ماساژ دهید. یا یک قاشق چای خوری برگ رزماری خرد شده و یک قاشق چای خوری برگ مریم گلی خرد شده را با آب 10 دقیقه بجوشانید و با آن چای تهیه کنید. سپس اجازه دهید چای به دمای اتاق برسد و آن را بنوشید. این چای گیاهی را 2 تا 3 بار در روز امتحان کنید. اگر هر دو گیاه در دسترس تان نیست می توانید این چای را تنها با یک گیاه هم تهیه نمایید.

توجه: روغن رزماری برای کسانی که مبتلا به صرع یا فشار خون بالا هستند مناسب نخواهد بود.

8. میخک

می تواند برای کاهش سردردهای تنفسی استفاده شود زیرا خواص خنک کننده و تسکین دهنده درد را داراست. چند ساقه آن را به آرامی له کرده و در یک کیسه تمیز قرار دهید. هر زمان که سردرد دارید بوی این میخک های خرد شده می تواند دردتان را آرام کند. راه دیگر این است که دو قطره روغن گل میخک را با یک قاشق روغن مفید دیگر مخلوط کرده و روی پیشانی و شقیقه ماساژ دهید. همچنین می توانید دو قاشق چای خوری روغن نارگیل را با یک قاشق چای خوری نمک دریایی و دو قطره روغن میخک مخلوط کنید و این مخلوط را به آرامی روی پیشانی بمالید.

9. سیب

هم سیب و هم سرکه سیب دارای ویژگی هایی هستند که می توانند سطوح اسیدی و قلیایی بدن را متعادل کنند تا از سردرد رهایی یابید. راه ساده اش این است که سیب را با نمک بخورید. همچنین می توانید دو قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید.

10. طب سوزنی

فشار دادن و ماساژ منطقه گوشتی بین انگشت شست و انگشت اشاره در بالاترین نقطه عضلانی زمانی که دو انگشت به هم نزدیک هستند و دست تان را مشت کرده اید می تواند در این مورد موثر باشد. این کار را یک یا دو دقیقه انجام دهید و سپس طرف دیگر را تکرار کنید.

نکته: در طول دوران بارداری این نقطه را فشار ندهید.

دفعه بعد که دچار سردرد شدید، این درمان های ساده را برای تسکین سریع امتحان کنید. با این حال اگر سردردهای مزمن و مکرر دارید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

همچنین سردردهایی که با علائم دیگری همچون سفتی گردن، از دست دادن تعادل، اختلالات گفتاری، اختلالات روحی، بی حسی و از دست دادن هوشیاری همراه می شود را نادیده نگیرید.

جهت مطالعه بیشتر میتوانید مطلب زیر را هم مطالعه کنید:

منبع : top10homeremedies

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی