تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره خواص فلفل دلمه ای

تقویم فارسی اندروید

فلفل دلمه ای امروزه یکی از اجزای اصلی آشپزخانه های خانگی و رستوران ها محسوب می شود و دانشمندان معتقدند که از 7500 سال قبل از میلاد توسط انسان مصرف میشد. مردم اغلب به دلیل رنگ های متنوع از آن در پخت و پز بهره می برند اما همانطور که در این مقاله خواهید خواند خواص فلفل دلمه ای به قدری زیاد است که حتما شما هم بیش از پیش علاقه مند به مصرف آن می شوید.

خواص فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای در رنگ هایی چون زرد، سبز، نارنجی، قرمز، بنفش و قهوه ای یافت می شود و علاوه بر این از آنها می توان به صورت عصاره، خشک و تازه استفاده کرد. در ادامه برخی از خواص فلفل دلمه ای آمده است.

خواص فلفل دلمه ای برای سلامت

خواص فلفل دلمه ای

سلامت قلب

مطالعات نشان داده اند که فلفل دلمه ای دارای ضد انعقادیست که از لخته شدن خون در قلب و اطراف آن جلوگیری می کند. این لخته های خون معمولا باعث حملات قلبی می شود. از دیگر خواص فلفل دلمه ای وجود ویزان زیاد ویتامین C در آن است و مطالعات نشان داده اند که ارتباط زیادی میان کمبود ویتامین C و بیماری های قلبی عروقی وجود دارد.

وجود فلاونوئیدها و فولات زیاد در فلفل دلمه ای هم از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. همچنین غلظت بالای آلفاکاروتن در آن خطر مرگ و میر عمومی و به ویژه ناشی از بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

در نهایت کپساسین که نوعی فیتوشیمیایی است اثبات کرده که در برابر طیف گسترده ای از بیماری های قلبی عروقی شامل آترواسکلروز، فشار خون بالا، هیپرتروفی قلبی و خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

خواص فلفل دلمه ای

جلوگیری از سرطان

کارشناسان معتقدند فلفل دلمه ای به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی و خواص ضد التهابی در جلوگیری از سرطان کمک کند. همچنین حاوی اسید فولیک، لیکوپن، لوتئین و آلفاکاروتن است که همه اینها از بدن در مقابل سرطان محافظت می کنند. فلفل دلمه ای از مواد غذایی مهم برای جلوگیری از سرطان به علت غلظت بالای ویتامین C است. ویتامین C شانس زنده ماندن بیماران مبتلا به سرطان رحم را بالا می برد.

اسید اسکوربیک ویتامین C می تواند اثرات رادیکال های آزاد قبل از اینکه باعث رشد تومور شوند را کم کند. همچنین می تواند تومورهای سرطانی که در مراحل اولیه هستند را از بین ببرد.

گزارش ها نشان می دهند اسید فولیک که یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده فلفل دلمه ای است می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را کاهش دهد. ویتامین E موجود در آن هم توانایی مهار تولید مواد شیمیایی که باعث رشد سلول های سرطانی می شود، شناخته شده است.

خواص فلفل دلمه ای

کاهش وزن

از خواص فلفل دلمه ای می توان به وجود کپسایسین نام برد که تاثیر مثبتی در کاهش وزن و کنترل اشتها دارد. همچنین شامل کپسایسینوئیدهای دیگریست که باعث افزایش میزان متابولیسم بدن پس از غذا می شود. افزایش متابولیسم هم در مدیریت وزن بسیار مهم است.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف فلفل دلمه ای باعث کاهش وزن و تجمع چربی بدن می شود. فلاونوئید موجود در آن هم موجب جلوگیری از چاقی در افراد می شود.

بهبود خواب

از دیگر خواص فلفل دلمه ای می توان به بهبود خواب به دلیل میزان بالای ویتامین C اشاره کرد. ویتامین باعث کاهش سطح کورتیزول در بدن می شود که معمولا وقتی بدن در معرض استرس قرار می گیرد باعث می شود خواب دچار اختلال شود. بنابراین ویتامین C موجود در فلفل دلمه ای به کاهش سطح هورمون استرس در خواب کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی

فلفل دلمه ای به دلیل محتوای بالای ویتامین C می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. ویتامین نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن انسان با فعال سازی سلول های ایمنی دارد. ویتامین C از طریق افزایش تولید سیتوکین های ضد التهابی، از واکنش های ایمنی پشتیبانی می کند.

علاوه بر این مصرف منظم فلفل دلمه ای به دلیل میزان زیاد ویتامین E باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. مطالعات نشان داده اند که ویتامین E مانند ویتامین C پاسخ های ایمنی بدن را افزایش می دهد و اثر بخشی گلبول های سفید را بیشتر می کند. ویتامین E همچنین باعث افزایش مقاومت در افراد مسن به عفونت های ویروسی می شود.

یکی دیگر از خواص فلفل دلمه ای وجود ویتامین A است که باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شود. مطالعه ای نشان داد که مکمل ویتامین A در کودکان پیش دبستانی خطر ابتلا به HIV، مالاریا، سرخک و اسهال را کاهش می دهد. همچنین کسانی که دچار پوکی استخوان هستند و قادر به خوردن غذاهای سالم دیگر نیستند بهتر است از ویتامین A استفاده کنند. همچنین کمبود ویتامین A در دوران بارداری باعث کاهش سلول های ایمنی بدن نوزاد می شود.

کوئرستین موجود در فلفل دلمه ای هم که خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد می تواند باعث بهبود سیستم ایمنی شود.

خواص فلفل دلمه ای

تعادل خلق و خو

همانطور که گفته شد فلفل دلمه ای دارای کوئرستین است که بر خلاف دیگر فلاونوئیدها، خاصیت مقاومتی در برابر استرس دارد و می تواند کورتیزول را سرکوب کند که وقتی در سطوح بالا باشد باعث استرس در انسان خواهد شد. وجود لوتئولین در فلفل دلمه ای هم در برابر افسردگی موثر است و می تواند استرس را هم از بین ببرد.

زیبایی پوست و مو

دانشمندان معتقدند که فلفل دلمه ای به خاطر غلظت زیاد اسید اسکوربیک در حفظ کلاژن موثر است. کلاژن، پروتئین اصلی است که پوست ما را تشکیل می دهد و کمبود اسید اسکوربیک در بدن اثرات منفی بر سنتز کلاژن بدن دارد.

لوتئین و زاکسانتین موجود در فلفل دلمه ای کمک می کند تا پوستی سالم داشته باشید و همچنین با سرطان پوست مبارزه می کند. علاوه بر این کوئرستین موجود در آن می تواند از آسیب نور به پوست محافظت نماید.

افزایش مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین E هستند به تقویت مو و پوست شما کمک می کنند. فلفل دلمه ای حاوی ویتامین E است و بدین ترتیب ظاهر زیبایی به پوست و موهای شما می دهد. مواد مغذی موجود در آن می تواند به رشد مو و جلوگیری از رشد مو کمک کند.

کاهش درد مزمن

کپسایسینوئید موجود در فلفل دلمه ای در کاهش درد بدن موثر است و در واقع از طریق پیام هایی که برای مغز در مورد درد می فرستد درد را کاهش می دهد. حتی کرم های ضد التهابی که حاوی کپسایسین هستند کاهش درد در ناحیه آسیب دیده را اثبات کرده اند.

کوئرستین هم در مهار درد التهابی با جلوگیری از استرس اکسیداتیو و مهار تولید سیتوکین های ضد التهابی عمل می کند. مطالعات نشان داده اند که استرس اکسیداتیو و سیتوکیتن های اضافی علت اصلی دردهای التهابی هستند.

خواص فلفل دلمه ای

سلامت چشم

مقدار بالای ویتامین C در فلفل دلمه ای می تواند از بروز بیماری هایی چون آب مروارید جلوگیری کند. این ویتامین محلول در آب با خواص آنتی اکسیدانی مایعات را در بدن حفظ می کند از جمله آنهایی که داخل چشم یافت می شوند. تحقیقات نشان می دهند که مصرف منظم غذاهای غنی از ویتامین C می تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا که به علت پیری به وجود می آید را نیز کاهش دهد.

ویتامین E، لوتئین و زاکسانتین موجود در فلفل دلمه ای برای جلوگیری از بسیاری از بیماری های مروبط به چشم مفید است. تحقیقات نشان داده است که لوتئین و زاکسانتین تنها کاروتنوئیدهای موجود در قسمت چشم انسان هستند که در آنها فوکوس نور اتفاق می افتد و در واقع از چشم در برابر آسیب ناشی از نور در شبکیه محافظت می کند. آنها این کار را با کوتاه کردن طول موج های شدید نور و همچنین جلوگیری از تشکیل رادیکال های آزاد مضر انجام می دهند.

اسید فولیک موجود در آن هم به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا در زنان شهرت دارد. ویتامین A موجود در فلفل دلمه ای هم باعث جلوگیری از کوری شبکیه، زخم قرنیه و دیگر علائم کمبود ویتامین A در بدن می شود.

خواص فلفل دلمه ای

کاهش کلسترول

ویتامین C از جمله خواص فلفل دلمه ای است که کلسترول را کاهش می دهد و کمبود ویتامین C به فراوانی بیش از حد کلسترول در کبد منجر می شود. علاوه بر این فلفل دلمه ای حاوی مقادیر قابل توجهی از فیبرهای محلول است و مطالعات نشان داده اند که فیبرهای محلول باعث کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم می شود که کلسترول بد نامیده می شود.

خواص ضد التهابی و ضد عفونی

فلفل دلمه ای حاوی فلاونوئیدهاست که خواص آنتی اکسیدانی دارند. این فلاونوئیدها شامل لوتئین و کوئرستین هستند که در مهار اکسیداسیون لیپوپروتئین با تراکم پایین ضروری اند. این آنتی اکسیدان ها در جلوگیری از برخی از بیماری ها مانند آنتی اسکلروز حیاتی محسوب می شوند.

مقدار بالای ویتامین C فلفل هم باعث می شود که خواص آنتی اکسیدانی داشته باشد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان شناخته می شود که اجازه نمی دهد رادیکال های آزاد به بافت های بدن آسیب وارد کنند. علاوه بر این میزان بالای ویتامین E در آن نیز باعث افزایش خواص آنتی اکسیدانی آن می شود. ویتامین E اولین خط دفاع در برابر حملات رادیکال های آزاد در غشای سلولی محسوب می شود.

فلاونوئید کوئرستین که به میزان زیاد در فلفل دلمه ای یافت می شود هم دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. فقط به یاد داشته باشید که رنگ های قرمز، زرد و نارنجی بیشتر از رنگ های دیگر دارای ویتامین E و C هستند.

خواص فلفل دلمه ای

پیشگیری از نقص زایمان در نوزادان تازه متولد شده

محتوای بالای فولات در فلفل دلمه ای به جلوگیری از کم وزن بودن نوزادان کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف اسید فولیک در دوران بارداری موجب کاهش قابل توجهی در خطر ابتلا به کمبود وزن می شود. فولات برای همه افراد مهم است اما برای زنان باردار و رشد مناسب کودک حیاتی محسوب می شود. مطالعات نشان می دهند که مصرف زیاد فولات قبل و بعد از حاملگی به جلوگیری از سقط جنین کمک می کند.

برخی تحقیقات هم نشان می دهند که افزایش مصرف اسید فولیک در مراحل قبل از زایمان با کاهش خطر ابتلا به اوتیسم در کودکان همراه است. برخی از متخصصان هم دریافتند که بین میزان کم فولیک اسید در دوران بارداری و مشکلات شدید عاطفی در کودکان رابطه ای قوی وجود دارد. مصرف فولات همچنین به جلوگیری از زایمان زودرس (قبل از 37 هفته) کمک می کند.

علاوه بر این مشخص شده مصرف فولات از منابع غذایی در جلوگیری از اختلالات مادرزادی قلبی موثر است. مطالعات نشان می دهند که مصرف منظم اسید فولیک از مواد غذایی مانند فلفل دلمه ای باعث کاهش خطر عوارض عصبی لوله ای می شود که معمولا پس از تخمک گذاری رخ می دهد. آزمایشی در حیوانات نیز نشان داد که ویتامین A موجود در فلفل دلمه ای می تواند به بهبود عملکرد تولید مثل کمک کند.

خواص فلفل دلمه ای

تنظیم فشار خون

فلفل دلمه ای منبعی غنی از پتاسیم است و میزان قابل توجهی از شواهد نشان می دهند که پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می کند. فشار خون بالا دومین عامل مرگ و میر در چندین کشور غربی است. کاهش فشار خون می تواند به جلوگیری از سکته مغزی، بیماری های قلبی عروقی، بیماری کلیوی و بیماری پریودنتال کمک کند.

مطالعه ای نشان داد که افزایش مصرف پتاسیم می تواند میزان فشار خون در افراد را تا 17 درصد کاهش داده و امید به زندگی را تا پنج سال افزایش دهد. مطالعه دیگری هم نشان داد که افزایش مصرف پتاسیم همراه با کاهش مصرف سدیم موجب کاهش خطر ابتلا به فشار خون در افراد می شود. کوئرستین فلفل دلمه ای هم با کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون همراه است.

سلامت روده

کوئرستین فلفل دلمه ای، فلاونوئیدی است که مسئول جلوگیری از زخم ها و افزایش تولید مایع معده است که از ترشح اسید معده محافظت می کند. همه این ها در بهبود کلی سلامت روده بسیار اثر بخش هستند.

رفع کمبود آهن

مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین C یکی از دلایل اصلی کم خونی فقر آهن است. بنابراین افزایش مصرف خوراکی های حاوی ویتامین C مانند فلفل دلمه ای می تواند به رفع کمبود آهن بدن کمک کند. تحقیقات نشان داده اند که ویتامین C در جذب آهن بدن موثر است و همچنین به افزایش قابلیت زیستی آهن از منابع غذایی کمک می کند و میزان آهن در بدن به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

اسید فولیک موجود در فلفل دلمه ای هم می تواند از کم خونی ناشی از کمبود آهن در زنان باردار جلوگیری نماید.

منبع : jenreviws

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی