سلامت سلامت و تربيت كودك

نحوه استریل کردن شیشه شیر کودک

تقویم فارسی اندروید

بهترین راه برای مادران در جهت ایجاد پیوند تغذیه با نوزادشان، از طریق شیردهی است اما دیر یا زود، شما باید برای تغذیه کودک خود به سراغ گزینه های دیگری بروید. وقتی شیر مادر کم می شود، ناراحت هستید که به پایان مرخصی زایمان نزدیک می شوید و پرستاری از کودک کاملاً ناراحت کننده می شود. جایگزین کردن شیشه شیر می تواند به تدریج شیر مادر را کاهش دهد، این یک پیشرفت طبیعی است که اکثر والدین جدید اتخاذ می کنند. شاید بزرگترین راحتی که در مورد تغذیه با شیشه شیر کودک وجود دارد این باشد که می توان آن را توسط هر کس در خانه انجام داد نه فقط مادر. برجسته ترین تلاش برای تمیز کردن و استریل کردن بطری است.

شیشه شیر

بعد از جدایی از محیط گرم رحم، نوزادان زمان شیرین خود را برای تنظیم با محیط خارجی دنیای بیرونی می گذرانند. علاوه بر این، سیستم ایمنی بدن آنها تازه متولد شده و آماده استفاده از میکروب ها و باکتری های روزمره نیست که معمولاً برای بزرگسالان بی ضرر هستند.

بنابراین تمیز بودن هر چیزی که کودک شما با آن در تماس است می تواند به اندازه کافی استرس داشته باشد. یکی از جنبه های اصلی حفظ چنین استانداردهای بهداشتی این است که تجهیزات تغذیه ای کودک خود را تمیز و استریل نگه دارید.

دهان محل اصلی ورود به بدن است، بنابراین ضروری است که از آنچه کودک شما در دهان خود قرار می دهد، مراقبت بیشتری کنید. استریل کردن باعث از بین رفتن میکروب ها از بطری های کودک شما و تمیز شدن کامل آنها می شود.

دلایل استریل کردن شیشه شیر کودک

نوزادان باید از عوامل گسترده همه گیر بیماری زا که محیط زیست را به خصوص در چند ماه اولیه پس از تولد درگیر می کند، محافظت شوند. تمیز نگه داشتن بطری کودک و لوازم جانبی آن از جمله راه هایی برای اطمینان از سلامتی و رفاه حال کودک خردسال و آسیب پذیر است.

بطری چه شیشه ای، پلاستیکی یا سیلیکونی باشد، تمیز کردن و استریل کردن این تجهیزات تغذیه به دلایل زیر ضروری است:

  • برای میکروارگانیسم های بیماری زا تجمع و رشد در داخل بطری مرطوب بسیار آسان است. بطری هایی که شیر را در آنها ذخیره کرده اید و به درستی تمیز نشده اند پس از آن زمینه های مناسبی برای پرورش باکتری ها و ویروس های بیماری زا فراهم می کنند. پس از آن، این میکروارگانیسم ها می توانند به راحتی به بدن کودک شما دسترسی پیدا کنند که می تواند منجر به وقوع استفراغ، اسهال و سایر عفونت ها و بیماری ها شود.
  • یک نوزاد تازه متولد شده دارای آنتی بادی های ضد بیماری است که در طی سه ماه آخر بارداری از مادر به او منتقل شده اند. این شکل از ایمنی منفعل در چند ماه اول پس از تولد شروع به فرسایش می کند.
  • آب خانه شما ممکن است با میکروب های بیماری زا یا سایر ناخالصی ها آلوده شده باشد، به خصوص اگر از آب تصفیه شده شهری استفاده نمی کنید.

چه موقع شیشه شیر کودک باید استریل شود

این تصور غلط است که بطری های کودک که جدید و استفاده نشده هستند، فاقد هرگونه میکروب هستند و بدون تمیز کردن در ابتدا برای استفاده بی خطرند. شما هرگز نمی توانید خیلی مطمئن باشید که بطری کجا بوده است و چگونه قبل از بسته بندی و فروش آن به شما آماده شده است.

علاوه بر این، بسیاری از مواد شیمیایی در تولید این بطری ها به کار می روند و قبل از رسیدن به شما در معرض تعداد زیادی از دست های آلوده در کارخانه، هنگام حمل و نقل و در فروشگاه ها قرار می گیرند.

بسیار محتمل است که حتی اگر بطری هرگز مورد استفاده قرار نگرفته باشد، باز هم بتواند بسیاری از مواد سمی و عفونی را که روی سطح آن می چسبد، داشته باشد.

بنابراین، هنگام خرید بطری تازه جدید، توصیه می شود پس از شستشو با آب گرم و صابون مایع، چه با دست و چه در ماشین ظرفشویی، آن را استریل کنید. این نوع تمیز کردن به نفع سلامتی و ایمنی کودک شما می باشد زیرا بطری هر نوع میکروب سطحی را جذب می کند.

اثر ضدعفونی اولیه پس از مدتی از بین می رود و بطری سرانجام برداشت میکروب از خانه شما را شروع می کند.

استریل کردن بطری های کودک یک گام ضروری فراتر از تمیز کردن سنتی برای محافظت از فرزند شما از میکروب ها است. این کار با هدف از بین بردن باکتری ها و سایر عوامل حامل بیماری در بطری از طریق استفاده از مواد شیمیایی و درجه حرارت بالا است.

اینروزها نیاز به استریل کردن بطری کودک شما بسیار کمتر از دیروز است. امروزه البته با بهبود مداوم در کیفیت آب، به ویژه در کشورهای توسعه یافته، اکثر خانه ها با منابع آب نسبتاً ایمن و قابل اطمینان تأمین می شوند. در نتیجه، نیاز به استریل کردن بطری ها فراتر از اولین استفاده مگر در موارد خاص مانند موارد زیر لازم است:

  • اگر از یک بطری قدیمی استفاده می کنید که از شخص دیگری قرض گرفته شده است یا متعلق به خواهر و برادر کوچکتر از کودک است، استریل کردن برای برطرف کردن هرگونه بیماری یا عوامل بیماری زا الزامی است.
  • اگر کودک شما به تازگی بیمار بوده است، برخی از عوامل ایجاد کننده بیماری و باکتری هستند که ممکن است روی بطری گیر کرده باشد و استفاده از آن بدون استریل ممکن است در نهایت دوباره به کودک منتقل شود.
  • اگر کودک شما طی زایمان زودرس متولد شده باشد، کمتر از 3 ماه سن داشته باشد یا بخاطر مسائل بهداشتی مانند HIV یا درمان مداوم پزشکی مانند شیمی درمانی، ایمنی بدنش به خطر افتاده باشد، استریل کردن روزانه برای اطمینان از سلامت وی از همه مهمتر است.
  • اگر به آب آشامیدنی شهری با کیفیت دسترسی ندارید یا به کشوری با منابع آب غیرقابل اطمینان سفر می کنید، ممکن است لازم باشد هر چند وقت یکبار بطری های کودک خود را استریل کنید تا از ساخت میکروب های مضر جلوگیری شود.

استریل کردن بطری های کودک

در حالی که اکثر متخصصان در مورد اهمیت استریل موافق هستند، درمورد اینکه چند بار باید انجام شود، نظرات مختلفی وجود دارد.

اگر کودک شما سالم است و شما مایل هستید او را به این صورت نگه دارید، شستن بطری ها در ماشین ظرفشویی با چرخه گرما یا مالیدن آنها با دست در آب داغ و صابون به محض اینکه کودک شما تغذیه می کند، کافی است تا میکروب ها را دور نگه دارد.

هنگامی که کودک شما از 3 ماهگی عبور کرد، می توانید بدون استریل کردن روزانه تغذیه را انجام دهید با توجه به اینکه وسایل تغذیه ای بعد از هر بار استفاده به دقت تمیز می شوند.

اما اگر بطری شما چند ساعت پس از آخرین بار استفاده از آن، بدون شستشو باقی بماند، تمام مدت زمان لازم برای از جذب باکتری ها و ویروس را در اختیار دارد. در چنین مواردی، اکثر متخصصان کودک توصیه می کنند ابزار تغذیه فرزندتان را به مرحله دوم یعنی استریل کردن برسانید.

برخی از متخصصان به یک رویکرد محتاط تر که خواهان استریل کردن منظم است، هر هفته یک بار تمایل دارند. با توجه به اینکه استریل کردن تجهیزات تغذیه ای کودک شما یک فرایند ساده است که می توانید در طی نیم ساعت به راحتی آن را مدیریت کنید، وقتی توجه کنیم که چه چیزی در معرض خطر است، متوجه می شویم کار بزرگی نیست. آرامش خاطر در دانستن اینکه شما بهترین کار را می کنید تا بتوانید کودک خود را از آسیب دور کنید، ارزش این تلاش را دارد.

مراحل قبل از استریل: تمیز کردن ابزار تغذیه

با تمیز کردن آن بعد از هر بار تغذیه، می توانید از لزوم استریل کردن تجهیزات کودک خودداری کنید. علاوه بر این، تمیز کردن بطری ها، فرها و سایر تجهیزات تغذیه ای در آب گرم و صابون نیز یک پیش نیاز اساسی در فرآیند استریل کردن است.

در اینجا یک راهنمای گام به گام برای تکمیل موفقیت آمیز پیش از استریل وجود دارد:

  1. اول و مهمتر از همه، دستان خود را با آب و صابون بشویید و آنها را با حوله تمیز خشک کنید. اگر هرگونه ترک را در بطری مشاهده کردید، آن را دور بیندازید زیرا باکتری ها به راحتی در ترک خوردگی شکوفا می شوند.
  2. تمیز کردن بطری ها، دستمال ها و سایر تجهیزات تغذیه ای معمولاً شامل استفاده از یک برس برای بطری است که می تواند به قسمت داخلی بطری برسد تا هرگونه شیر خشک شده روی سطح را پاک کند. برای تمیز کردن شکاف کوچک از ریختن آب به کمک سرنگ استفاده کنید.
  3. برای تمیز کردن کامل تر، سر پستانک مانند آن را به بیرون بچرخانید و در آب صابون داغ بشویید. ترجیحا تمیز کردن قاشق ها به طور جداگانه با دست باشد تا در ماشین ظرفشویی.
  4. اگر تمیز کردن تجهیزات تغذیه ای کودک در ماشین ظرفشویی را انتخاب کرده اید، برای تمیز کردن آنها حتما بطری ها، دربها و سرپوش ها را به سمت پایین قرار دهید.
  5. در آخر، تمام تجهیزات تمیز شده را با آب سرد و تمیز قبل از کنار گذاشتن روی آب چکان، بشویید.

این شکل اولیه تمیز کردن برای از بین بردن تمام رد شیر یا باقی مانده خوراکی در داخل بطری ها مهم است، اما اطمینان حاصل نمی کند که تجهیزات تغذیه کاملاً استریل یا بدون میکروب باشد.

توجه: استفاده از نمک برای تمیز کردن غذاها کاملاً ممنوع است زیرا می تواند برای کودک شما خطرناک باشد.

استریل کردن بطری شیر

روش های استاندارد استریل کردن شیشه شیر کودک

چندین روش مختلف برای استریل کردن بطری های کودک، پستانک، دربها و سایر تجهیزات تغذیه ای شما وجود دارد. بسته به آنچه که برای شما مناسب تر است، می توانید هر یک از گزینه های آزمایش شده زیر را انتخاب کنید.

1. استریل کردن با جوشاندن

مکانیسم استریل کردن از طریق آب جوش با افزایش درجه حرارت به اندازه کافی بالا برای از بین بردن هر باکتری باقیمانده پس از شستشو کار می کند. این شاید ساده ترین شکل استریل کردن باشد و نیازی به تجهیزات خاصی ندارد. یک قابلمه و آب تمیز همه چیزیست که برای کار با این روش نیاز دارید.

با این حال قبل از شروع این روش اطمینان حاصل کنید که تجهیزات تغذیه ای که می خواهید استریلیزه کنید، برای جوشاندن ایمن است.

  1. یک قابلمه مناسب را با آب کافی پر کنید تا تجهیزات تغذیه ای را که استریل کردنشان را دارید در خود جای دهد.
  2. وسایل تغذیه تازه شسته شده را در آن غوطه ور کنید تا هیچگونه ابزاری بیرون از آب نباشد.
  3. ماهیتابه را با یک بشقاب سنگین یا درب آن که تقریباً سطح آب را لمس می کند بپوشانید.
  4. ماهی تابه را روی اجاق گاز قرار دهید که حرارت آن زیاد است و آب را به جوش بیاورید.
  5. بگذارید آب برای حداقل 10 دقیقه جوش بیاید و یک تایمر تنظیم کنید تا فراموش نکنید که گاز را خاموش کنید.
  6. اگر قصد دارید بلافاصله بطری را آماده کنید، از قبل دست و سطح آشپزخانه خود را از قبل تمیز کنید. در حقیقت ضدعفونی کردن دست های شما قبل از استفاده از تجهیزات استریل شده، الزامی است.
  7. برای بیرون کشیدن تجهیزات از قابلمه از انبر استریل استفاده کنید. برای این منظور، شما ممکن است بخواهید در حالی که آب جوش است، انبرها را درون آب فرو کنید. پس از خاموش کردن گاز، اجازه دهید انبرها کمی خنک شوند تا در تلاش برای نگه داشتن آنها خود را نسوزانید.
  8. به محض اینکه تجهیزات را بیرون آوردید، درب و بطری ها را صاف قرار دهید.
  9. اگر لازم است بلافاصله پس از استریل کردن از آنها استفاده کنید، بطری را تکان دهید تا از شر آب جاری شده خلاص شود.
  10. اگر فوریتی وجود ندارد، بطری را روی یک پارچه تمیز و در یک حالت وارونه یا روی درب قابلمه قرار دهید تا از آب اضافی خلاص شود و اجازه دهید خشک شود.
  11. پس از خشک شدن، بطری ها را با کف آن در یک ظرف تمیز در یخچال قرار دهید تا از آلودگی جلوگیری شود.

توجه: از آنجایی که پستانک ها معمولاً برای شستن با آب جوش برای مدت طولانی بسیار شکننده هستند، به احتمال زیاد در این روش دچار ترک خوردگی یا پارگی می شوند. به همین دلیل بهتر است آنها بیش از 5 دقیقه جوشانده نشوند. حتی پس از آن، مرتباً آنها را برای هرگونه نشانه ای از خسارت ناشی از گرما بررسی کنید.

2. با استفاده از مایکروویو

استریل کردن مایکروویو بر اساس اصل استفاده از نیروی بخار برای استریل کردن بطری ها و ابزار کودک کار می کند. از آنجا که مایکروویوهایی که به طور منظم در خانه هستند نشت مواد غذایی زیادی دارند اغلب از نظر بهداشتی برای انجام فرآیند استریل سازی مناسب نیستند.

با این وجود دستگاه های استریل کردن مخصوص طراحی شده در بازار وجود دارند که از قدرت بخار نیز بهره می برند. چنین دستگاه هایی بطری ها را در یک محفظه پلاستیکی محصور می کنند و تمیزکاری کاملتری را در مایکروویو انجام می دهند.

  1. چه از استریل کننده بخار و چه از مایکروویو آشپزخانه استاندارد استفاده می کنید، قبل از شروع روند استریل مطمئن شوید که تمام تجهیزات تغذیه کاملاً تمیز شده است.
  2. همچنین باید مطمئن شوید که داخل مایکروویو شما از هرگونه باقی مانده مواد غذایی عاری است.
  3. هنگام استفاده از مایکروویو معمولی، یک کاسه را با آب پر کنید به طوری که بطری، درپوش، حلقه و سایر لوازم جانبی در آن غوطه ور شود.
  4. کاسه را در حدود 3 تا 4 دقیقه درون مایکروویو قرار دهید.
  5. برای پاک کردن تجهیزات در مایکروویو، از دستکش های فر تمیز و خشک استفاده کنید. آب باقیمانده را ریخته و بگذارید تجهیزات روی سطحی بهداشتی خشک شوند. از طرف دیگر، شما همچنین می توانید صبر کنید تا مواد تغذیه ای به دمای عادی برگردند تا بتوانید آنها را با دست تمیز خود کنترل کنید.

3. استفاده از سفید کننده

سفید کننده روش بی نظیر دیگری برای استریل کردن شیشه شیر کودک شما در شرایط بحرانی و بدون دسترسی به امکانات اصلی مورد نیاز برای استریل کردن استاندارد مانند آب جوش، بخار یا ماشین ظرفشویی ارائه می دهد. این روش آسانی برای انجام دادن است:

  1. 1 قاشق چایخوری سفید کننده را در 16 فنجان آب گرم مخلوط کنید.
  2. تجهیزات تغذیه ای را در محلول غوطه ور کنید به گونه ای که در ته بطری هیچ حبابی وجود نداشته باشد.
  3. بطری را به مدت 2 تا 5 دقیقه خیس کنید و سپس با استفاده از انبر استریل، آنها را از محلول بیرون آورید.
  4. بطری های مرطوب را روی یک حوله تمیز قرار داده و بگذارید با هوای محیط خشک شود.
  5. از آنجا که هر گونه باقی مانده از سفید کننده در طی فرآیند خشک شدن به طور طبیعی از بین می رود، نیازی به شستشوی دوباره پس از خارج کردن بطری از محلول وجود ندارد.

توجه: از سفید کننده باید با احتیاط استفاده شود. تهویه باید مطابق با راهنمایی های مربوط به بهداشت و ایمنی شغلی باشد. استفاده نادرست از سفید کننده، از جمله پیروی نکردن از رقیق کردن توصیه شده، می تواند اثر آن را در ضد عفونی کردن کاهش دهد و باعث آسیب دیدگی شود.

4. ضدعفونی سرد را امتحان کنید

والدینی که همیشه در حال سفر هستند و به یک دستگاه ضدعفونی کننده بطری کودک تکیه می کنند، ممکن است در حین خارج شدن از خانه، بدون دسترسی به برق یا آب جوش باشند. استریل کردن سرد در چنین شرایطی راه حل خوبی است.

  1. یک محلول یا قرص استریل کننده (موجود در سوپر مارکت ها) را به یک سطل پلاستیکی تمیز یا تشت آب اضافه کنید و سپس وسایل کودک را در آن قرار دهید.
  2. وسایل را در آب تا حداقل 30 دقیقه یا ترجیحاً طولانی تر نگه دارید.
  3. استفاده مجدد از همان آب و محلول در صورت نیاز ممکن است اما باید پس از 24 ساعت عوض شود.

5. از استریل کننده برقی استفاده کنید

دستگاه ضدعفونی کننده الکتریکی یکی از مناسب ترین ابزارها برای استریل کردن شیشه شیر کودک شما است. این دستگاه در هر زمان و با حداقل تلاش کار را انجام می دهد. بخار درجه حرارت بالا برای از بین بردن میکروارگانیسم های موجود در بطری ها و چربی ها استفاده می شود.

  1. به سادگی شیشه شیر تمیز شده کودک را درون قسمت استریل کننده قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که دهانه بطری و پستانک آن رو به سمت پایین قرار دارد تا استریل کردنش کارآمد باشد. آب تصفیه شده تمیز را طبق دستورالعمل کتابچه راهنمای دستگاه بریزید.
  2. دستگاه را روشن کنید. پس از اتمام استریل، آن را خاموش کنید.
  3. به راهنمای کاربر بروید تا راهنمایی های مربوط به مدت نگهداری بطری ها در داخل را بررسی کنید.

استریل کننده های برقی بسیار کارآمد تر از روش جوشاندن یا مایکروویو هستند زیرا احتمال بروز هرگونه دخالت انسانی را از بین می برد.

روش اضافی

با استفاده از UV Light

نور اشعه ماوراء بنفش می تواند اکثر میکروارگانیسم ها از باکتری ها و ویروس ها را از بین ببرد. با استفاده از این اصل، دستگاه های ضدعفونی کننده اشعه ماوراء بنفش می توانند به شما در استریل کردن پستانک شیشه شیر کودک کمک کنند.

اگرچه این روش نمی تواند بطری شیشه شیر فرزند شما را استریل کند اما یک وسیله قابل حمل کوچک و سبک است که می تواند هنگام مسافرت به شما کمک کند.

نکات ایمنی

  • همیشه هنگام استفاده از مایعات گرم یا جوش، هوشیار باشید به خصوص اگر کودکی در خانه وجود دارد. هرگز آنها را در دسترس کودکان قرار ندهید تا از حوادثی نظیر سوختن و یا جراحات جلوگیری شود.
  • هنگام استفاده از بخار برای استریل کردن مراقب باشید زیرا می تواند شما را به همان اندازه آب جوش بسوزاند یا دچار تاول کند.
  • مواد شیمیایی و محلول های شیمیایی را در مکان هایی که خارج از دسترس کودکان است نگهداری کنید.
  • اگر قبل از استفاده از تجهیزات استریلیزه دست خود را به طور کامل بشویید، خطر انتقال میکروب های ماندگار از دست خودتان به بطری تازه استریلیزه شده را کاهش می دهید. عدم این کار تنها می تواند همه تلاش های هماهنگ شما را خنثی کند و باید از آن دوری کرد.

منبع:

top10homeremedies

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی