سلامت سلامت و تربيت كودك

زردی ، استفراغ یا اسهال و ۴ نشانه ی دیگر در نوزاد نوپا که برای سلامت کودک خطرناک هستند

تقویم فارسی اندروید

زمانی که صاحب یک نوزاد نوپا می شوید و او را از بیمارستان به خانه می آورید هیچکس یک کتاب در خصوص چگونگی مراقبت از نوزادان نوپا به شما نمی دهد. درحالی که شما موجود کوچک و به شدت آسیب پذیری را می بینید که حتی از بغل گرفتن آن هم می ترسید چرا که اندازه او از اندازه دست های شما هم کوچکتر است. نمی دانید چه زمانی نیاز به غذا یا خواب دارد و یا حتی چه زمانی کاری از دست شما برنمی آید و باید به پزشک مراجعه کنید. این مسائل شاید شما را بترساند. اما در مقاله امروز 7گنج قصد داریم مهم ترین و جدی ترین علائم سلامتی در نوزادان نوپا را به شما گوشزد کنیم تا بتوانید با آگاهی مراقب سلامتی آن ها باشید.

نوزاد نوپا

آقای دیوید ال هیل یکی از پزشکان متخصص اطفال در ویلمینگتون می گوید: نوزادان نورسیده قبل از واکسینه شدن سیستم ایمنی بسیار آسیب پذیری دارند. بنابراین باید از عفونت هایی که در کمین آن هاست بترسید.

آقای آلفرد ( Alfred Sacchett ) سخنگوی کالج آمریکایی پزشکان نیز می گوید که نوزاد نوپا را باید با توجه و مراقبت بیشتری تحت نظر گرفت چرا که به نسبت کودکان بزرگتر بیشتر در کمین خطر هستند.

با توجه به گفته های پزشکان برتر دنیا اگر نوزاد شما این علائم را نشان دادند باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید. با ما همراه باشید.

  1. تب داشتن نوزاد

در نوزادان نورسیده تا 3 ماه ممکن است تب رایج باشد. اگر تب یک درجه یا حرارت مقعدی 100.4 F یا بیشتر در او مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

معنی این حرف این نیست که تب به خودی خود خطرناک است. خیر. تب همیشه نشانه ای از بیماری جدی و عفونت در بدن است. به همین علت است که تب در او می تواند نشانه ی خطرناکی باشد.

همچنین دکتر هیل می گوید اگر تب بیش از 24 ساعت در وی بماند و یا علائم سرماخوردگی هم در او باشد باید بررسی های بیشتری روی نوزاد انجام گیرد.

دقت کنید که اگر تب را در آن ها مشاهده کردید مدام با دماسنج وضعیت بدن شان را چک کرده و مراقب بالا رفتن تب باشد. نوزاد شما نمی توند مشکل و ناراحتی خود را بگوید و یا خود به پزشک مراجعه کند پس باید تمام وقت تان را روی بیماری و بدحالی او بگذارید تا منشا مشکل را پیدا کرده و به او کمک کنید.

نوزاد

  1. زردی در نوزاد نوپا

اغلب نوزادان زردی را در پوست یا چشم خود بروز می دهند. این اتفاق به این علت می افتد که کبد نوزادان همیشه به سرعت کار نمی کند. به این ترتیب آن ها نمی توانند بیلی روبین را در خون بشکنند. در نهایت بیلی روبین در خون آن ها مانده و نشانه های زردی را بروز می دهد.

در بیشتر موارد زردی خفیف به سرعت از بین می رود و تنها کافی است یک پزشک برای اطمینان بیشتر در خانه یا بیمارستان آن ها را معاینه کند.

هیل می گوید تشخیص اینکه میزان زردی در نوزاد طبیعی است یا نیاز به درمان دارد بسیار سخت است و باید توسط یک پزشک حاذق انجام شود. در برخی موراد تغذیه کمکی در درمان زردی موثر است. گاهی نیز به چراغ های مخصوص برای درمان این بیماری احتیاج پیدا می کنید.

  1. قرمزی پوست نوزاد

برای چند لحظه انگشتان خود را روی پوست نوزاد قرار داده و کمی فشار دهید. اگر متوجه دانه های قرمز رنگ محو روی پوست وی شدید باید به پزشک مراجعه کنید. دانه های قرمز رنگ کوچک در سینه یا پشت بازوها یا پاهای او می تواند نشانه ای از بیماری های پوستی مختص نوزادان نوپا باشد.

  1. استفراغ یا اسهال در نوزاد نوپا

اگر کودک نوپای شما دچار این علائم شد او را نزد پزشک ببرید. اگر او ادرار نمی کند احتمالا بدنش دچار کم آبی شده است. همچنین خشکی پوست نیز نشانه ای از این عامل است.

کودکان بزرگ تر می توانند تا یک روز اسهال و استفراغ را تحمل کنند اما یک نوزاد در کمتر از 12 ساعت با اسهال شدید دچار کم آبی می شود.

همچنین اگر استفراغ در نوزادان رخ داد، چک کنید که در آن خون یا صفرا نباشد. همچنین اگر خون یا بلغم در مدفوع باشد خطرناک است.

  1. مشکلات تنفسی در نوزاد

نوزادانی که مشکل تنفسی دارند اغلب دم و بازدم خیلی سریع داشته و یک نقطه نیز در وسط سینه آن ها دیده می شود. اگر می توانید در فضای بین دنده ها با هر نفس کشیدن یک حفره یا فضای خالی ببینید بهتر است به پزشک مراجعه کرده و او را معاینه کنید. به علاوه اگر سرفه های دائم داشت ممکن است مشکل آسم داشته یا بوی حساسیت زا استنشاق کرده باشد.

  1. سردرد

نوزادان نمی توانند سردردشان را به شما بگویند. دکتر هیل می گوید: مشکلات سردرد در نوزادان نوپا کمتر دیده شده و چندان قابل مشاهده نیست.

بعضی از تحقیقات نشان می دهد که میگرن در کودکان به کولیک مرتبوط است. اما می تواند علائم چیز دیگری مانند عفونت سینوسی در آن ها نیز باشد.

سایر مقالات مرتبط جهت مطالعه:

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی