خواص مواد غذايي سلامت

مزایا و خواص پودر کاری

تقویم فارسی اندروید

پودر کاری یک مخلوط از چند ادویه است که خواص و فواید بسیاری دارد. از جمله فواید و خواص پودر کاری می توان به محافظت در برابر بیماری های قلبی، کاهش علائم آلزایمر ، کاهش درد و التهاب، افزایش سلامت استخوان ، محافظت از سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت های باکتریایی و بالا بردن توانایی های کبد برای حذف سموم اشاره کرد. در این مقاله از 7گنج با ما باشید تا شما را از مزایا و خواص پودر کاری با خبر کنیم.

مزایا و خواص پودر کاری

کاری از موارد مختلفی تشکیل شده است که بسته به منطقه جغرافیایی می تواند کمی متغیر باشد که بسته به این تغییرات فواید و خواص کاری هم تغییرخواهد کرد. مواد تشکیل دهنده رایج پودر کاری عبارتند از زردچوبه ، گشنیز ، هل، زیره ، ریحان و فلفل قرمز . برخی از موارد دیگر که گاهی اضافه می شوند عبارتند از دانه رازیانه، زنجبیل، سیر، دارچین و دانه های خردل. همه ی این ها نیز خواص منحصر به فرد مربوط به خود را دارند. فعلا ما روی ترکیب سنتی پودر کاری تمرکز می کنیم.

مزایا و فواید پودر کاری

پودر کاری یک ادویه بومی مربوط به آسیا است که بعد از قرن 19 و 20 میلادی کم کم به دلیل ورود سربازان غربی به این بخش ها و مصرف غذاهای شرقی در بین آن ها مورد توجه بیشتری قرار گرفت. همچنین بعد ها با محبوب شدن غذاهای هندی در اواسط قرن 20 میلادی این ادویه به طور گسترده در جهان شناخته شد.

خواص پودر کاری :

  • کاهش بیماری آلزایمر: زردچوبه دارای مقادیری کورکومین است که می تواند سبب کاهش رادیکال های آزاد شده و در نهایت سبب کاهش زوال شناختی و شانس ابتلا به بیماری آلزایمر می شود. مطالعات بیشتری روی این امر در حال انجام است.
  • پیشگیری از سرطان: تحقیقات اخیر نشان می دهد که افزایش مقدار زردچوبه که مهم ترین جز آن کورکومین است، می تواند سبب فعالیت های ضد سرطانی در بزاق فرد شود. با تحقیقات انجام شده مشخص شد که این امر تنها زمانی ممکن است که پودر کاری دارای درصد بالایی از زردچوبه باشد تا بتواند سطح کورکومین بدن را به حد مجاز برساند. اما به هر حال هر مقدار از این ماده می تواند موثر باشد. مطالعات مختلفی روی ارتباط بین پودر کاری و کاهش سرطان در فرد در حال انجام است. یک نشانه امیدوار کننده این است که به تازگی تاثیر بازدارنده زردچوبه روی سرطان روده بزرگ اثبات شده است.
  • تسکین درد و التهاب: می دانید که زردچوبه برای کاهش درد و التهاب نیز نقش زیادی دارد. به همین دلیل است که زردچوبه را در درمان آرتریت روماتوئید مناسب می دانند. اثرات زردچوبه با ایبوپروفن مقایسه می شود. اما همیشه استفاده از دارو برای بسیاری از مردم محبوب تر است.
  • سلامت قلب: بیماری های قلبی جز بیماری های رایج و کشنده در سطح جهان هستند. بنابراین هر چیزی که بتواند در جلوگیری از آن ها موثر باشد مورد توجه قرار می گیرد. در پودر کاری مقادیر زیادی هل و ریحان وجود دارد. هر دو این ادویه ها گشاد کننده رگ بوده و با پروتئین های خاصی که دارند گرفتگی و انقباظ رگ را کم کرده و سبب باز شدن آن ها می شود. این روند سبب کاهش فشار خون شده و در نتیجه بیماری های قلبی عروقی مانند تصلب شراین، حمله قلبی و سکته مغزی کمتر رخ می دهد.
  • سلامت استخوان: پودر کاری دارای زردچوبه بوده و می تواند در حفظ سلامت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان موثر باشد. اگر چه مطالعات روی این مورد هنوز هم در مراحل اولیه است اما تعداد زیادی از آزمایشات حیوانی نشان از تاثیرات زیادی زردچوبه روی سلامت استخوان ها دارند. زردچوبه در حیوانات سبب افزایش رشد استخوان ها و تعمیر آن ها شد و تا 50 درصد نیز علائم از دست رفتن و تخریب بافت های استخوانی را کاهش داد. به خصوص با افزایش سن مصرف منظم زردچوبه می تواند با رساندن ویتامین ها و مواد معدنی وضعیت استخوان بندی را بهبود دهد.
  • سلامت دستگاه گوارش: فعالیت یک عنصر موجود در پودر کاری سیر شدیدی به مبارزه با عفونت های باکتریایی به ویژه باکتری E.coil و سایر عفونت های روده دارد. بنابراین خوردن مقدار مناسبی از کاری می تواند سلامت دستگاه گوارش را افزایش دهد.
  • سلامت کبد: کورکومین که جز مهم زردچوبه است می تواند برای سلامت کبد موثر باشد. این ماده در مهار ژن های خاصی که منجر به التهاب، سرطان و رشد تومور در کبد می شوند مبارزه می کند. اگر چه تست های انسانی در این زمینه هنوز در مراحل ابتدایی خود است اما آزمایشات حیوانی نتایج خوبی در این زمینه نشان داده است.

عوارض مصرف پودر کاری :

پودر کاری خوشمزه و جذاب است اما باید مراقب باشید که دچار عوارض جانبی آن نشوید. پودر کاری ضد انعقاد خون است. بنابراین اگر دارای خون رقیق هستید باید قبل از مصرف با پزشک تان مشورت کنید تا مبادا دچار خطراتی مثل خونریزی طولانی شوید. همچنین برخی از تحقیقات نشان داده است که پودر کاری سبب افزایش انقباضات کیسه صفرا می شود. این روند برای افرادی که کیسه صفرا عادی دارند خوب است اما آن هایی که دچار سنگ های صفراوی و یا مجاری مسدود شده صفراوی هستند  این انقباضات بسیار دردناک است.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی