تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت

با خواص جوز هندی آشنا شوید

تقویم فارسی اندروید

خواص جوز هندی

جوز هندی به طور گسترده ای در مناطق گرمسیری جهان یافت می شود. در حالیکه دانه های جوز هندی بسیار کوچک هستند اما از لحاظ تغذیه ای بسیار چشمگیر است و مزایای فراوانی برای سلامتی و زیبایی دارد. این ادویه خوش طعم امروزه در سراسر جهان استفاده می شود و تنها کمی از آن می تواند عطر و طعم فوق العاده ای به غذای شما ببخشد. برخی از اجزای مهم آن عبارتند از پتاسیم، آهن، منگنز، تیامین، فولیت، منیزیم، مس و ویتامین های B6 و B1 و دیگر موارد. همچنین غنی از خواص ضد میکروبی، ضد التهابی، آنتی اکسیدان، ضد اسپاسم، خواص روان درمانی و غیره است. بهترین نکته این است که استفاده از جوز هندی بسیار ساده و آسان است. با ما باشید تا با 10 مورد از بهترین خواص جوز هندی آشنا شوید.

1. مبارزه با افسردگی و اضطراب

اگر از استرس یا افسردگی رنج می برید، خواص جوز هندی یک درمان طبیعی محسوب می شود. ترکیبات میریستیسین و المیسین در جوز هندی باعث تقویت اعصاب می شوند. همچنین به سیستم بدن و ذهن کمک می کنند تا با استرس روبرو شوند. اندکی پودر جوز هندی را با یک قاشق غذاخوری آب انگور طبیعی مخلوط کرده دو بار در روز برای تسکین افسردگی و آرامش ذهن بنوشید.

2. تقویت عملکرد مغز

از خواص جوز هندی می توان به حفظ سلامت مغز اشاره کرد. در واقع تمدن های روم و یونان از خواص جوز هندی برای نیرو بخشیدن به مغز استفاده می کردند. جوز هندی با تحریک عصب های مغز، به تقویت حافظه، تمرکز و توانایی مغز کمک می کند. علاوه بر این می تواند آنزیمی را که به بیماری آلزایمر کمک می کند مهار کند. مطالعاتی در سال 2009 نشان داده است که جوز هندی برای مغز و سیستم عصبی مفید است. برای اینکه از سلامت مغز خود اطمینان حاصل کنید هر شب پیش از خواب یک قاشق غذاخوری جوز هندی را در آب ولرم مخلوط کرده و بنوشید.

جوز هندی

3. مبارزه با بی خوابی

اگر شب ها دچار بی خوابی می شوید می توانید برای داشتن یک خواب خوب و راحت از جوز هندی استفاده کنید. خواص جوز هندی یک درمان طبیعی برای آسوده به خواب رفتن محسوب می شود. به علاوه این ادویه غنی از منیزیم است که به کاهش تنش های عصبی کمک می کند. منیزیم همچنین آزاد شدن سروتونین را تحریک کرده و باعث ایجاد آرامش می شود. یک فنجان شیر گرم را با اندکی پودر جوز هندی مخلوط کرده و هر شب پیش از خواب بنوشید. همچنین می توانید دو قطره روغن جوز هندی را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و پیش از خواب آن را روی پیشانی تان ماساژ دهید.

4. کاهش درد کمر و عضلات

جوز هندی دارای چربی های ضروری بدن و خواص ضد التهابی است که این امر می تواند در درمان درد کمر و عضلات مفید واقع شود. در سال 2016 یک انجمن تحقیقاتی روغن جوز هندی را روی موش ها آزمایش کرد و نتیجه این شد که تورم و درد ناشی از التهابات مزمن کاهش یافت. برای خلاص شدن از درد مفاصل و عضلات می توانید کمی روغن جوز هندی را با روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کرده و بدن را با آن ماساژ دهید. اضافه کردن خواص جوز هندی به غذا نیز به کاهش التهاب و درد کمک می کند.

جوز هندی

5. درمان جوش

شما همچنین می توانید از جوز هندی برای درمان جوش و آکنه که شایع ترین مشکل پوستی است بهره ببرید. طبیعت آنتی اکسیدانی آن به مبارزه با رادیکال های آزاد برای داشتن پوستی عاری از جوش کمک می کند. همچنین می تواند عامل کاهش التهاب و تحریک پوست که منجر به آکنه می شود هم باشد. علاوه بر آن به کاهش قرمزی جای جوش نیز کمک می کند. مقداری مساوی از عسل، ماست و پودر جوز هندی را با هم مخلوط کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده پوست قرار دهید. 20 دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد شستشو دهید. این کار را به مدت یک هفته روزی یک بار انجام دهید. همچنین می توانید ¼ قاشق چای خوری پودر جوز هندی را با شیر به مقدار کافی مخلوط کنید و 30 دقیقه روی پوست قرار دهید سپس با آب ولرم بشویید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

6. بهبود هضم غذا

جوز هندی برای سیستم گوارش بسیار مفید است زیرا می تواند تهوع، سوء هاضمه، التهاب، گاز و اسهال را کاهش دهد و همچنین می تواند بیماری کرون را کنترل کند. خواص جوز هندی کمک می کند تا ترشح آب معده و روده افزایش پیدا کرده و در نتیجه عملکردشان بهبود یابد. پس به یاد داشته باشید هرگاه که از مشکلات گوارشی رنج می برید کافیست یک قاشق چای خوری جوز هندی را به سوپ یا جوشانده تان اضافه کنید.

خواص جوز هندی

7. جلوگیری از پوسیدگی دندان

جوز هندی برای سلامت دهان و دندان هم مفید است. به علت خواص ضد باکتریایی اش می تواند به طور موثر رشد باکتری های مضر در داخل دهان را متوقف کرده و در نتیجه مانع پوسیدگی دندان ها شود. همچنین از بوی بد تنفس جلوگیری کرده و تمام باکتری های دهان را از بین می برد. بدین منظور کمی جوز هندی را رنده کرده و آن را با روغن پونه کوهی یا روغن آویشن مخلوط کنید. چند بار در هفته آن را با مسواک روی دندان ها بکشید. برای مبارزه با بوی بد نفس هم چند قطره روغن جوز هندی را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و از آن مانند دهانشویه استفاده کنید.

8. تقویت سیستم ایمنی بدن

جوز هندی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. چیزی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود در واقع وجود مواد معدنی و ویتامین هاست که به فعالیت آنتی اکسیدان ها کمک می کنند. آنتی اکسیدان ها در محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد نقش موثری دارند. در غیر این صورت بدن شما نمی تواند به خوبی با انواع بیماری ها مبارزه کند. جوز هندی همچنین سرشار از پتاسیم، کلسیم، آهن و منگنز است که نقش کلیدی در بهبود سیستم ایمنی بدن ایفا می کنند. روزانه با افزودن مقدار کمی از آن به شیر، چای یا سوپ خود می توانید از یک چاشنی پر فایده برای تقویت سیستم ایمنی بدن تان بهره کافی ببرید.

9. سم زدایی، یکی از بارزترین خواص جوز هندی

سم زدایی برای بدن بسیار مفید است و خواص جوز هندی برای سم زدایی بدن کاربرد زیادی دارد. جوز هندی برای سم زدایی از کبد و کلیه ها بسیار مفید است و می تواند عملکرد آنها را نیز تقویت کند. محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن کمک می کند تا آنزیم های موجود در کبد فعال شوند و ترکیبات سمی را حذف می کند. همچنین منیزیم موجود در آن نیز برای سم زدایی سلول ها مورد نیاز است.

جوز هندی

10. عامل ضد باکتری

پودر جوز هندی دارای خواص ضد باکتری قوی است و می تواند به درمان انواع عفونت های باکتریایی کمک کند. همچنین حاوی نوعی روغن شناخته شده است که موجب مهار انواع باکتری ها می شود. برای لذت بردن و استفاده بهینه از خواص ضد باکتری جوز هندی، کافیست کمی از آن را در یک لیوان آب ولرم یا شیر مخلوط کرده و روزی یک بار بنوشید.

نکات مهم

با توجه به اینکه مصرف مقدار زیاد از جوز هندی می تواند موجب مسمومیت شود، به یاد داشته باشید بیش از حد از آن استفاده نکنید. در واقع بهتر است بیشتر از ½ قاشق چای خوری در روز مصرف نشود.

مصرف بیش از حد آن می تواند صدمات روانی از جمله پریشانی، تحریک و توهم را به دنبال داشته باشد همچنین عوارض جانبی از جمله تهوع، اسهال، سرگیجه و خشکی دهان نیز دیده شده است.

برای نگهداری این ادویه بهتر است آن را در ظرفی در بسته به دور از رطوبت، گرما و نور مستقیم خورشید نگه دارید تا عطر و طعمش را از دست ندهد.

منبع : top10homeremedies

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی