آشپزي و شيريني پزي سوپ

طرز تهیه کامل آش ترخینه خوشمزه

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه کامل آش ترخینه خوشمزه . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.
تعداد : ۵ – ۶ نفر – زمان آماده سازی : ۱ ساعت – زمان پخت : ۲ ساعت – سطح دشواری : متوسط

آش ترخینه جزو غذاهای اصیل و تاریخی استان کرمانشاه است و مردم کرمانشاه روی آن بسیار تعصب دارند. برای درست کردن این آش ما به ترخینه آماده نیاز داریم که کمی به سختی می توان آن را در سوپرمارکتها پیدا کرد، هرچند که آن را می توان در مغازه هایی که سوغات استان کرمانشاه می فروشند، پیدا کرد. دلیل آن است که بیشتر روستاییان، خود آن را درست می کنند و برای فصل سرما نگه می دارند.

درست کردن ترخینه بسیار ساده اما کمی زمان بر است، برای درست کردن ترخینه به ۱ کیلو بلغور گندم ( پتله – گندم خرد شده )، دوغ غلیظ ۳ تا ۴ لیتر و مقداری برگ نعناع یا پونه نیاز داریم.
طرز تهیه ترخینه :

اینجا لازم به ذکر است که توضیح داده شود، هر چه دوغ غلیظ تر باشد کیفیت آن بهتر است، میتوان برای غلیظ تر کردن دوغ مقداری نمک به آن اضافه کنیم و در جایی در محیط آشپزخانه قرار دهیم تا دوغ سر و ته شود یعنی قسمت پایین آن دوغ و قسمت بالایی آب باشد. سپس آب اضافی را دور بریزیم. بعد از این کار بلغور گندم را در یک ظرف می ریزیم و دوغ غلیظ را به آن اضافه می کنیم و در جای ثابتی بدون اینکه تکان دهیم به مدت ۷ الی ۱۰ روز قرار می دهیم تا گندم ها خوب دوغ را به خود بگیرند یعنی اگر آن را زیر ناخن فشار دهیم شیره دوغ کامل درون آن باشد. سپس روی یک سینی فلزی یا چوبی مقداری نعناع یا پونه تازه یا خشک بگذارید سپس گندم ها را به اندازه یک گردو یا کمی بزرگتر بردارید و با دست خوب فرم دهید و روی سبزی ها بگذارید. با یک پارچه نازک یا توری روی آن را بپوشانید تا گرد و غبار روی آن ننشیند و آن را جلوی نور آفتاب قرار دهید تا خوب خشک شوند.
مواد لازم برای ۵-۶ نفر :

نخود و لوبیای پخته : هر کدام ۱ پیمانه
سبزی آش : ۲ پیمانه
ترخینه : ۵ تا ۶ عدد
پیاز : ۱ عدد
روغن زیتون : ۳ قاشق سوپ خوری
زردچوبه : به میزان لازم
نمک : به میزان لازم
نعنا داغ : به میزان لازم
طرز تهیه :

ابتدا قبل از هر چیز ترخینه ها را داخل یک ظرف پر از آب بگذارید تا خوب خیس شوند و کنار بگذارید بعد سبزی ها را خورد کنید و خوب بشویید و با کمی آب بگذارید بپزد. وقتی سبزی ها نیم پز شد، ترخینه ها را به آن اضافه کنید.در اینجا یک قاشق روغن به آن اضافه کنید.حالا نخود و لوبیای پخته را اضافه کنید، سپس به مقدار لازم نمک بزنید و روی حرارت بگذارید تا آرام بپزد.

برای تزیین آش پیاز را نگینی خرد کنید و با زردچوبه و نعنا تفت دهید و با سلیقه خودتون روی آش بریزید و تزیین کنید.

اگر آش ترخینه کرمانشاهی خوشتان آمده پیشنهاد میکنیم، آش رشته و آش ماست را هم امتحان کنید.
طرز تهیه کامل  آش ترخینه خوشمزه

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی