سبك زندگي نگهداري مواد غذايي

سبزیجات تازه یا سبزیجات منجمد شده، کدامیک سالم تر هستند؟

آیا در پایان هر فصل تابستان غصه از دست دادن میوه و سبزیجات تازه مورد علاقه خود را می خورید؟ شاید زمان آن رسیده که به فریزر سر بزنید، زیرا وقتی صحبت از سبزیجات منجمد شده در مقابل سبزیجات تازه می شود، هر دو برنده هستند.

سبزیجات منجمد

برای تهیه پیتزای مورد علاقه تان، صبحانه و سایر غذاها نیاز به سبزیجات یا میوه هایی دارید که در این فصل در بازار نیستند؟ اکنون سبزیجات منجمد (و میوه های منجمد) به کارتان می آیند. در واقع منجمد کردن روشی فوق العاده برای لذت بردن از محصولات فصلی است که دیگر در دسترس نیستند. در واقع، آنها حتی ممکن است در بعضی موارد، برای شما بهتر باشند.

سبزیجات منجمد در مقابل سبزیجات تازه، کدام یک بهتر است؟

در یک مطالعه، میزان ویتامین هشت سبزیجات و میوه تازه و منجمد مورد بررسی قرار گرفته است: بلوبری، کلم بروکلی، هویج، ذرت، لوبیای سبز، نخود فرنگی، اسفناج و توت فرنگی. به طور کلی، هیچ تفاوتی بین انواع یخ زده و تازه آنها وجود ندارد. در بعضی مواقع، نوع منجمد حتی مواد مغذی بیشتری نیز داشت.

یک مطالعه دیگر نشان داد که میزان فولات یا ویتامین های گروه B در سبزیجات منجمد، حتی پس از چند ماه نگهداری در فریزر، اختلافات ناچیزی دارد.

یکی دیگر از مزایای خوردن سبزیجات و میوه های یخ زده این است که محصولات تازه اغلب روزها یا حتی هفته ها به خاطر حمل و نقل از مزرعه به فروشگاه تا یخچال شما زمان لازم دارند و به همین دلیل به خاطر این زمانی که میوه ها را معطل می کند، محصول اغلب قبل از رسیدن به طور کامل چیده می شود، اما در حقیقت این سبزیجات و میوه ها مدت کوتاهی را نیاز دارند تا به طور کامل رسیده شوند و تمام مواد غذایی مغذی خود را ارائه دهند.

از طرف دیگر، سبزیجات و میوه های یخ زده معمولاً در اوج رسیدن شان، هنگامی که لبریز از ویتامین ها و مواد معدنی هستند، چیده می شوند. آنها بعداً منجمد شده و در بهترین زمان مواد مغذی را ارائه می دهند.

خرید سبزیجات و میوه های منجمد نیز به این معنی است که می توانید از غذاهایی استفاده کنید که شاید نتوانید در طول فصل جدید آن را بخرید. این امر باعث می شود تهیه غذاهای متنوع برای شما راحت تر شود حتی نیازی نیست بودجه زیادی داشته باشید و هزینه کنید. و اگر سعی دارید به طور روزانه و تازه سبزیجات و میوه های مورد علاقه خود را مصرف کنید، خوردن یخ زده آن قطعاً بهتر از نخوردنش است. (به علاوه، استفاده از سبزیجات یخ زده هنگامی که می خواهید اسموتی تهیه کنید خیلی بهتر است زیرا اسموتی شما غلیط تر می شود.)

نکات مهم

البته چند نکته و ترفند برای استفاده و ماندگاری بیشتر از سبزیجات منجمد و میوه های یخ زده وجود دارد:

به دنبال غذاهای باکیفیت باشید. در صورت امکان، سبزیجات و میوه های یخ زده ارگانیک را بخرید. برای جلوگیری از از دست دادن ارزش غذایی خوراکی ها، حتما همیشه نوع ارگانیک میوه ها و سبزیجات را بخرید.

آن را برای همیشه فریز نکنید. در حالی که سبزیجات منجمد هم مانند هر غذای تازه ای می تواند سالم باشد، اما به هر حال ارزش غذایی آن با گذشت زمان کاهش می یابد. به طور کلی، محصولات منجمد را ظرف سه ماه از زمان خرید بخورید تا اطمینان حاصل کنید که تمام مواد مغذی مورد نظر شما حفظ شده است.

به دنبال سبزیجات خالص بگردید. این روزها، شما می توانید سبزیجات یخ زده که دارای انواع سس ها، طعم دهنده ها و قندها می شوند را خریداری کنید اما به جای آن سعی کنید سبزیجات و میوه هایی را انتخاب کنید که عاری از هر چیز دیگری هستند. نهایتا فقط باید یک ماده در برچسب محصول وجود داشته باشد. همیشه می توانید بعداً خودتان چاشنی به آن اضافه کنید.

ارزش غذایی را هنگام پخت و پز از بین نبرید. بهترین راه برای پختن سبزیجات منجمد بخارپز کردن و روش استیر فرای (پخت آسیایی با حرارت بالا و دود کردن) است. جوشاندن نه تنها بسیاری از مواد مغذی را از بین می برد، بلکه به احتمال زیاد سبزیجاتی زیادی پخته شده خواهید داشت که هیچ کس آن را نمی خواهد.

آن را به وعده های غذایی دیگر اضافه کنید. زیبایی داشتن سبزیجات و میوه های منجمد به این معنی است که هرگز تکراری نمی شوند. از انواع توت ها یا اسفناج یخ زده در دستور العمل های اسموتی سالم مورد علاقه خود استفاده کنید یا مقداری میوه یخ زده به ماست تان اضافه کنید.

از نسخه های کنسروی استفاده نکنید. اگرچه نوع یخ زده به همان اندازه تازه مغذی است، اما به جز کدو تنبل و گوجه فرنگی از سبزیجات و میوه های کنسرو شده اجتناب کنید. این محصولات نه تنها مواد مغذی را در طی مراحل کنسرو شدن از دست می دهند، بلکه معمولاً شربت های شیرین کننده و آب میوه هایی نیز در آنها وجود دارد که به منظور تقویت طعم آنهاست.

این سبزیجات کنسرو شده همچنین خطر بسته بندی شدن در قوطی هایی که با BPA بسته بندی شده اند را دارا هستند. اثرات سمی BPA از تأثیر هورمون ها و ناباروری تا ایجاد استرس اکسیداتیو و کمبودهای ویتامین D متغیر است. اگر انتخاب شما بین منجمد یا کنسرو شده باشد، نوع یخ زده انتخاب بسیار بهتری است.

نکات نهایی در مورد سبزیجات منجمد و سبزیجات تازه

  • مطالعات نشان می دهد که میزان مواد مغذی سبزیجات و میوه های یخ زده با تازه قابل مقایسه است.
  • گاهی اوقات یخ زده حتی ماده مغذی متراکم تری دارد زیرا محصولات اغلب در اوج رسیدن بلافاصله منجمد می شوند.
  • همیشه سعی کنید انواع تازه یا یخ زده را بیش از کنسرو انتخاب کنید تا از نمک اضافی و BPA سمی و سایر مشکلات جلوگیری کنید.
  • هر زمان که برایتان امکان پذیر بود نوع ارگانیک را انتخاب کنید، به خصوص برای جلوگیری از انتخاب های آلوده.
  • هنگامی که تازه را انتخاب می کنید، سعی کنید از یک مزرعه ارگانیک محلی که تازه ترین سبزیجات را ارائه می دهد، خریداری کنید. آنچه را که شما در اسرع وقت برای حفظ مواد مغذی مصرف نمی کنید خریداری ننمایید.

منبع:

draxe

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی