داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت سلامت جسمي

12 راه برای بهره مند شدن از فواید روغن کرچک

تقویم فارسی اندروید

بسیاری از افراد هستند که علاقه ای به طب مدرن ندارند و دوست دارند مانند نیاکان از درمان های خانگی استفاده کنند. راه حل های قدیمی پزشکی در حال حاضر می تواند مزایای زیادی برای سلامتی بدن داشته باشد. روغن کرچک یکی از عناصر مهم در داروخانه مادربزرگ هاست اما آیا فکر کرده اید که چگونه می تواند برای شما مفید واقع شود؟ این روغن ساده قوی تر از آن است که شما فکر می کنید و راز تقویت سیستم بدن در آن نهفته است. اگر تردید دارید این مقاله را بخوانید تا با فواید شگفت انگیز روغن کرچک بیشتر آشنا شوید و بتوانید از آن برای حفظ سلامت بدن و مراقبت از خانه تان استفاده کنید.

روغن کرچک
طب سنتی

روغن کرچک چیست؟

هزاران سال است که روغن کرچک یک شفا دهنده قدیمی برای علاقه مندان به درمان های طبیعی محسوب می شود. این روغن قوی در آفریقا تولید شده و در هند و مدیترانه بسیار محبوب است. این روغن هم همانند روغن زیتون از تحت فشار گذاشتن دانه ها استخراج می شود. روغن بی مزه و بی بویی که توسط تمدن های باستانی همچون مصری ها، چینی ها و ایرانی ها به عنوان یک سوخت با کیفیت برای چراغ های نفتی ارزشمند بود. در طول قرون وسطی، روغن کرچک در اروپا برای درمان بیماری های پوستی به شکل موم و پماد استفاده میشد. از آن به بعد روغن کرچک در بسیاری از محصولات آرایشی، صابون، روغن های ماساژ و بسیاری از داروها استفاده می شود و مزایای بسیار خوبی برای پوست، مو و ناخن دارد.

چطور می توانید از روغن کرچک استفاده کنید؟

امروزه بزرگسالان ممکن است با یادآوری دوران کودکی به یاد طعم ناخوشایند روغن کرچک بیفتند که زمانی یک قاشق از آن را برای درمان بیماری ها مصرف می کردند اما یادآوری این خاطرات نباید باعث شود که شما تمام مزایا و فواید این روغن ارزشمند را نادیده بگیرید. روغن کرچک یک درمان موثر برای مقابله با یبوست، سرما خوردگی، تب و غیره است.

در ادامه به برخی روش های درمانی روغن کرچک اشاره خواهیم کرد:

روغن کرچک

1. ملین طبیعی

شایع ترین استفاده روغن کرچک از قرن های گذشته تا کنون تغییری نکرده است. این روغن قوی یک درمان موثر برای یبوست های شدید است به ویژه هنگامی که مسهل های دارویی نیز نتوانسته اند آن را درمان کنند. بر خلاف دیگر درمان ها که کارشان را از روده بزرگ شروع می کنند، روغن کرچک راهش را درست از روده کوچک آغاز می کند. به این معنی که در عرض 2 تا 5 ساعت پس از مصرف احساس راحتی می کنید. استفاده از دوزهای کم روغن کرچک به قدری مفید و بی خطر است که حتی کودکان خردسال هم می توانند از آن استفاده نمایند. مقدار مناسب برای بزرگسالان 1 تا 2 قاشق غذاخوری و برای کودکان زیر 12 سال بین 1 تا 2 قاشق چای خوری است. برای کودکان زیر دو سال کمتر از یک قاشق چای خوری استفاده کنید. به منظور خوش طعم کردن طعم و مزه آن برای کودکان می توانید کمی آب پرتقال به آن اضافه نمایید.

2. کاهش درد عضله

از آنجا که روغن کرچک خاصیت گرم کردن دارد، گردش خون را در سراسر بدن بهبود می بخشد و این خاصیت آن را به یک روغن ماساژ ایده آل تبدیل می کند. اگر عضلات پس از یک تمرین شدید دچار درد شوند با روغن کرچک به راحتی از درد آنها خلاص می شوید. روغن کرچک یکی از بهترین روغن های درمانی است.

3. درمان انواع دردهای مفصلی

اسید ریسینولئیک روغن کرچک در تسکین دردهای مفصلی موثر است. عروق لنفاوی در سراسر بدن یک شبکه وسیع را تشکیل می دهند که از خون و بافت خود جدا می شوند. جا به جایی درون آنها سبب ایجاد مواد زائد شده و باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری هایی نظیر رماتیسم، آرتریت و نقرس ضعیف شود. کاربرد موضعی روغن کرچک این تراکم را کاهش داده و به مفاصل شما کمک می کند.

4. عفونت های قارچی

خواص قارچ کشی قوی روغن کرچک به علت وجود آندسیلنیک اسید موجود در آن است. این باعث می شود روغن کرچک برای انواع مختلف بیماری های قارچی مانند پاهای ورزشکاران که مدام در کفش است و خارش های خفیف، ایده آل باشد. محصولات ضد قارچ تجاری زیادی در بازار موجود است اما این یک راه طبیعیست که هیچگونه عوارض جانبی ندارد. برای استفاده موثر از آن باید روغن را روی اجاق گاز حرارت داده و اجازه دهید کمی خنک شود تا بتوانید آن را روی پوست اعمال کنید. روغن را روی منظقه آسیب دیده پوست بگذارید و اجازه دهید شب تا صبح بماند. یک هفته این کار را ادامه دهید تا نتایج دراز مدتش را مشاهده کنید و خواهید دید که قارچ به طور کل از بین می رود.

 

روغن کرچک

5. کمک به رشد گیاهان آپارتمانی

اگر به دنبال راهی برای رشد گیاهان آپارتمانی خود هستید کافیست به آنها روغن کرچک تزریق کنید تا بلند شوند. یک قاشق غذاخوری روغن را با چهار فنجان آب گرم و یک قاشق غذاخوری شامپو بچه مخلوط کنید. سه قاشق غذاخوری از مخلوط را مانند آب معمولی در اطراف گیاه بریزید. از نتیجه ای که خواهید گرفت شگفت زده می شوید.

6. خلاصی از موش کورهای حیاط

موش کورها درست مانند بچه ها به شدت از روغن کرچک متنفرند و این برای شما خوب است. اگر می خواهید موش کور را از باغچه و حیاط تان دور کنید نیمی از یک فنجان روغن را با دو گالن آب مخلوط کرده و روی تپه موش ها بریزید. نگران نباشید زیرا این مخلوط به آنها آسیبی نمی رساند و فقط برایشان ناخوشایند است. پس خیلی زود نقل مکان خواهند کرد.

7. تنظیم زایمان

شاید عجیب به نظر برسد اما روغن کرچک حاوی پروتئینی به نام ریسین است که عنصر رایج در ژل اسپرم کش محسوب می شود. ریسین می تواند رحم و روده را تحریک کرده و موجب زایمان زودرس شود. بنابراین توصیه می شود اگر در ماه آخر بارداری هستید و می خواهید هر چه زودتر به زایمان نزدیک شوید می توانید با مشورت پزشک از روغن کرچک استفاده کنید. در بسیاری از مطالعات زنان بارداری که این روغن را مصرف کرده اند در عرض 24 ساعت نوزادشان متولد شده است. فقط به یاد داشته باشید که استفاده از دوز زیاد می تواند مشکلات بهداشتی زیادی برای مادر و نوزاد را به دنبال داشته باشد. پس به هیچ عنوان بدون مشورت از آن استفاده نکنید.

روغن کرچک

8. تسکین اختلالات قاعدگی

ریسینولئیک اسید روغن کرچک خاصیت تسکین دادن به دردهای قاعدگی را نیز دارد. همچنین می تواند به شروع قاعدگی که به تاخیر افتاده کمک کند و هم می تواند شدت گرفتگی را کاهش دهد. به سادگی روغن را روی منطقه بمالید و با پارچه ای تمیز روی آن را ببندید.

9. مراقبت کننده طبیعی پوست

غلظت بالای اسیدهای چرب در روغن کرچک باعث می شود تا بدون مسدود شدن منافذ، پوستی سالم و درخشان داشته باشید. پوست خشک و خشن به سادگی درمان می شود و حتی زخم ها نیز به مرور محو می شوند. از آنجا که روغن کرچک یک نرم کننده طبیعی است می تواند خطوط و چین و چروک صورت را نیز کاهش دهد. هر شب قبل از خواب چند قطره از آن را به آرامی روی پوست ماساژ دهید. پس از چند ماه نتایج مثبتی مشاهده خواهید کرد.

روغن کرچک

10. مراقبت از مو

اگر از خارش پوست سر رنج می برید، خواص ضد میکروبی روغن کرچک می تواند برای شما مناسب باشد. از آن بهتر، اسیدهای چرب روغن کرچک می توانند موهای شما را تغذیه کرده و رطوبت زیادی را به رشته های موی شما تزریق کنند. نه تنها باعث می شود موهای شما درخشان شود بلکه علائم عفونت های میکروبی در پوست شما را نیز درمان می کند. همچنین می توانید گره های مو را نیز با آن از بین ببرید. برای داشتن موهای سالم، روغن کرچک را حرارت داده و اجازه دهید خنک شود تا بتوانید لمسش کنید. روغن را با نوک انگشتانتان به آرامی روی پوست سر ماساژ دهید. هم حرارت و هم ماساژ باعث تحریک گردش خون می شوند بنابراین شما باید هفته ای دو بار این کار را انجام دهید تا تفاوت را احساس کنید. برای تقویت و رشد ابرو هم می توان از این روغن استفاده کرد.

روغن کرچک

11. ریمل مژه خانگی

تقریبا همه افراد می خواهند مژه هایی پر و تیره تر داشته باشند و این امر با روغن کرچک ممکن می شود. نیازی نیست شما از محصولات سمی و شیمیایی استفاده کنید تا به آرزوی خود برسید. کافیست 1 قاشق غذاخوری موم ذوب شده را با 2 قاشق غذاخوری روغن کرچک مخلوط کنید. کمی پودر ذغال چوب را به آن اضافه نمایید و هر شب قبل از خواب به مژه هایتان بزنید. این کار به شما کمک می کند تا به مرور زمان مژه هایی ضخیم تر و تیره تر داشته باشید.

12. به خواب رفتن

کم خوابی و بی خوابی از مشکلات عدیده جامعه امروز است اما شما می توانید با استفاده از روغن کرچک بدن خود را سریعتر به خوابی عمیق فرو ببرید. تمام کاری که باید انجام دهید این است که کمی روغن را روی پلک خود بمالید. بدین شکل بدن شما آماده می شود تا حداقل 7 ساعت به خواب برود. پس مطمئن شوید که زمان کافی برای استراحت را دارید.

موارد احتیاطی برای استفاده از روغن کرچک

روغن کرچک مزایای فراوانی دارد اما استفاده از آن هم خالی از خطر نیست. دوز زیاد آن می تواند به شدت خطرناک باشد به طوری که سالها پیش زندانیان سیاسی از آن برای خودکشی در زندان ها استفاده می کردند. پس به یاد داشته باشید که با احتیاط زیاد از آن استفاده کنید. همچنین هنگام استعمال آن بر روی پوست حتما روی قسمت کوچکی از پوست آن را آزمایش کنید تا مطمئن شوید حساسیت پوستی به آن ندارید. اگر مدتی صبر کردید و پوست واکنش آلرژیک به آن نشان نداد باز هم سعی کنید به اندازه از آن بهره ببرید. اقدامات احتیاطی را به خوبی رعایت کنید تا روغن کرچک برای شما خطری نداشته باشد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی