سلامت سلامت جسمي

فیبرومیالژیا ( درد های مفصلی ) و راه های طبیعی درمان آن

تقویم فارسی اندروید

فیبرومیالژیا ( درد های مفصلی ) و راه های طبیعی درمان آن

فیبرومیالژیا

نکاتی درباره شایع ترین دردهای مفصلی و روش های طبیعی برای کاهش علائم آن

 

درد چه ناشی از درد مفاصل باشد یا حساسیت یک عضو بدن، به خودی خود آزار دهنده است. اما زمانی که نتوانید تشخیص دهید چه چیزی مسبب این درد شده تبدیل به شکنجه خواهد شد. متاسفانه این نوع عذاب، کشمش روزانه میلیون ها نفر است که از «درد مزمن عضلات» رنج می برند. این بیماری، به صورت دردو حساسیت خود را نشان می دهد که در سراسر بدن بروز می کند و کم و زیاد می شود. در اینجا به نکاتی درباره این بیماری اشاره می کنیم که احتمالا تاکنون نشنیده اید .

 

همه چیز به درد مربوط نمی شود

افراد مبتلا به فیبرومیالژیا همراه با دردو حساسیت، بسیاری از افرادی که از درد مزمن عضلات رنج می برند، سفتی عضلات را خصوصا هنگام صبح، حالت مورمور یا سوزش یا کرختی در دست ها و پاها،مشکلات خوابیدن، انواع سردردها و خستگی مفرط را هم تجربه می کنند.

تنها به این خاطر که منشا درد هنوز مشخص نیست یا در حاله ای از ابهام است نشانگر این نیست که پزشکان نمی توانند این بیماری را تشخیص دهند. اخیرا دانشکده رو ماتیسم شناسی امریکا توانسته 18 نقطه محرک این دردها را شناسایی کند. اگر در 11 نقطه از این 18 تا درد احساس کنید می توانید بیماری مزمن عضلانی را شناسایی کنید.

 

سیستم عصبی مقصر است !

یکی از شایع ترین باورها دراین زمینه این است که اختلالی در سیستم عصبی فرد رخ می دهد که آستانه  درد این بیماری را تغییر می دهد. تحقیقی که در سال 2015 در این زمینه انجام شده، نشان می دهد سیستم های عصبی افرادی که از این بیماری رنج می برند نسبت به افرادی که این بیماری را ندارند،به شکل متفاوتی به آن واکنش نشان می دهند.

 

استرس را دست کم نگیرید

بسیاری از بیماران می گویند که استرس و فشار فیزیکی و روانی زمینه را برای بروز این بیماری فراهم میکند . در واقع این نوع استرس می تواند باعث تغییر عملکرد سیستم عصبی فرد  شود که متعاقبا به درد می انجامد .

 

یکی از دلایل آن، کمبود ویتامین دی است

تحقیقات انجام شده در سال2014 نشان می دهد، افرادی که با درد مزمن و زیاد روبه رو هستند،به احتمال زیاد نسبت به افرادی که دردی ندارند، دچار کمبود ویتامین  د هستند. از آنجایی که نمی توان ویتامین د را به میزان زیاد مصرف کرد، پیشنهاد می شود از مکمل های حاوی آن استفاده کنید . پزشکان می گویند بیماری درد مزمن عضلانی ارتباط بسیاری با سندرم خستگی مزمن (سی اف اس)دارد. آنها علایم بسیار مشترکی خصوصا در قالب درد و خستگی داند،اما در شرایطی که خستگی بین بیمارانی که خستگی مزمن دارند بارزتر و شاخص تر است، دردبین بیمارانی که دچار بیماری درد مزمن عضلانی هستند، بیشتر خود را نشان می دهد. یکی از تفاوت های بارز این دو آن است که درد مزمن عضلانی، به تدریج آغاز شده و به مرور طی زمان شدید می شود در شرایطی که(سی اف اس )سریعا خود را نشان داده و ظرف چند روز مقاومت فرد را کم می کند .

 

زن ها بیشتر مراقب باشند

زنان سه برابر بیشتر از مردان از این بیماری رنج می کشند و هنوز علت این مسئله مشخص نشده است. همچنین از آنجایی که این بیماری ممکن است در هر سنی بروز کند، اغلب زنانی که در سنین 40 سالگی یا بالاتر هستند به آن دچار می شوند. از طرفی به نظر می رسد برخی عوامل و مولفه های ژنتیکی هم در خانواده باعث بروز این درد می شود.

 

چه داروهایی تجویز می شود ؟

برای درمان این بیماری، از سه داروی دولکسیتین، میلناسیپران و پریگابالین که به تائید سازمان غذاو داروی آمریکا رسیده، استفاده می شود. این داروها باعث مسدود شدن سیگنال های درد شده، اما نمیتوانند عوامل مسبب درد را ازبین ببرند .

 

روش های مکمل ار هم تجربه کنید

اغلب افرادی که از این بیماری رنج می برند از طریق فعالیت های فیزیکی، برخی نرمش های توام با تحرک،روش های کاهش استرس و فشار مانند یوگا و یک رژیم غذایی سالم می توانند درد را کاهش کاهش داده و تسکین یابند. برای ازبین بردن این درد، تنها قرص جواب نمی دهد تغییر شیوه زندگی هم می تواند عوامل مسبب درد را کم کرده و از بین ببرد. در واقع تلفیقی از داروها و تغییر شیوه زندگی می تواند برای همیشه عوامل مسبب این بیماری و درد آن را از بین ببرد. در ارتباط با این بیماری باید گفت که از هر 50 آمریکایی، یک نفر دچار این بیماری است. از آنجایی که هیچ روش درمانی برای آن به طور قطع مشخص نشدهو علت آن هم هنوز معلوم نیست، تحقیقات برای یافتن بهترین درمان ادامه دارد . بسیاری از افراد معتقدند که درمان های طبیعی برای ازبین بردن این درد بسیار مهم است. با این حال بهتر است راهکارهای پیشنهادی زیر را هم امتحان کنید تا به نتایج خوبی برای کاهش این دردبرسید .

 

با آفتاب آشتی کنید

هم ویتامین د و هم منیزیم در افرادی که ازاین بیماری رنج می برند بسیار کم است، اما هنوز به طور قطع ویقین مشخص نشده که مصرف مکمل های ویتامین د بتواند درمانی موثر برای این بیماری باشد . ویتامین د که آن را به نام ویتامین خورشیدی هم می شناسند روی عصب هاو عملکرد عضلانی تاثیر می گذارد و برخی تحقیقات نشان داده که میزان کم ویتامین د می تواند با درد مزمن این بیماری مرتبط باشد. طی تحقیقات آزمایشگاهی که محققان در سال 2012 انجام دادند.دریافتند که مصرف مکمل های ویتامین د  بین 30 زن و ظرف 8 هفته توانست تا حد زیادی درد آنها را کم کند، با این حال ،تحقیقات دیگر موفق نشده اند هنوز ارتباطی بین این بیماری ومیزان ویتامین د پیدا کنند .

 

از طب سوزنی مشورت بگیرید

طب سوزنی یکی از قدیمی ترین روش های درمانی درد مزمن بوده که در طب سنتی چین مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیقات زیادی در ارتباط با میزان تاثیرات طب سوزنی بر بیماری درد مزمن عضلانی انجام شده است . در همین ارتبط، سه تحقیق، استفاده از طب سوزنی را همرا ه با جریان الکتریکی که آنرا  به نام طب سوزنی الکتریکی می شناسند، مورد تائید قرار داده اند اگر چه به نظر می آید که این روش درمانی که می تواند باعث کاهش درد شود، اما نتایج آن همیشگی نیست .

 

از مکمل های دارویی کمک بگیرید

از آنجایی که (سمه) بیشترین ماده مصرفی در داخل بدن بوده و در بسیاری از فرایندهای بدن دخیل است، نقش آن  در قالب ماده ای برای از بین بردن درد مود استفاده قرار گرفته است.محققات دریافته اند که (سمه)می تواند باعث کاهش افسردگی و درد های مزمن مرتبط با ورم مفاصل و استخوانها شود . تحقیقات دیگر نشان داده که استفاده از (سمه) می تواند علائم «درد مزمن عضلانی» اعم از درد، خستگی و حساسیت را ازبین ببرد. البته هنوز تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شود . (سمه) در غذاها وجود ندارد اما می توان با مشورت پزشک از مکمل های آن استفاده کرد .

 

ماساژ درمانی کنید

ماساژ درمانی گزینه ای دیگر برای درمان درد بوده که یکی از شایع ترین روش های درمانی «درد مزمن عضلانی »محسوب می شود. مزایای ماساژ را به سختی می توان در تحقیقات بالینی نشان داد ، به نظر می رسد برای انواع دردها از جمله«درد مزمن عضلانی »  بسیار موثر باشد. ماساژ بسیار امن و مطمون است و می تواند باعث کاهش سفتی شده و عضلات را تسکین دهد اما شاید نتواند در دراز مدت باعث رفع  «درد مزمن عضلانی »  شود.

 

با مسکن درد را کترل کنید

کپسایسین از دانه ای فلفل به دست آمده و برای کاهش درد استفاده می شود. این ماده، ترکیبی فعال در بسیاری از اسپری ها و لوسین هایی است که بدون نسخه خریداری می شوند،زمانی که روی نقطه درد ناکی از بدن استفاده می شوند، باعث تحریک انتشار مواد شیمیایی بدن به نام ماده (پی) می شوو وقتی ماده پی کم شود، حساسیت نسبت به درد کاهش می یابد . کپسایسین برای کاهش درد مزمن در افراد دیابتی، سرطان و سردرد های خوشه ای استفاده می شود. از طرفی می تواند به طور موقت درد این بیماری را هم کاهش دهد. بیوفیدبک نوعی روش درمانی است که با استفاده از ارتباط ذهن و جسم انجام شده تا بتواند به فرد کمک کند درد مزمن خود را با قدرت ذهن کنترل کند . این روش در قالب کشیدگی عضلانی، دمای پوستی یا مقیاس انواج مغز خود را نشان می دهد. بیوفید بک برای بسیاری از بیماری های درد ناک مفید است. البته هنوز تحقیقات کامل و جامعی در این زمینه انجام نشده است تا نشان دهد آیا این روش برای درمان درد مفید است یا نه.

 

منبع : سیب سبز

گردآوری : هفت گنج

 

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی