خواص مواد غذايي سلامت

خواص تخم ریحان برای سلامتی

مهاجرت به فنلاند در مقطع دبیرستان

خوردن تخم ریحان ممکن است یک مد جدید برای سلامتی به نظر برسد اما در واقعیت، این یک روش سنتی و قدیمی در بسیاری از نقاط جهان است. در حالی که فواید آن برای سلامتی چشمگیر است، درک منبع و همچنین کاربردهای بالقوه و عوارض جانبی آن قبل از افزودن این دانه ها به رژیم طبیعی سلامتی شما بسیار مهم است.

خواص تخم ریحان

تخم ریحان چیست؟

دانه های ریحان دانه های گیاه ریحان هستند که به ریحان عالی یا گیاه سنت جوزف نیز معروف است. گیاه ریحان که با نام علمی Ocimum basilicum شناخته می‌ شود، یکی از معروف‌ ترین گیاهان دارویی جهان است و در غذاهای متعددی در سراسر جهان استفاده می‌ شود. با این حال، دانه های این گیاه اغلب نادیده گرفته می شوند، علیرغم داشتن غلظت غنی از ترکیبات قوی و مواد فعال که می توانند بر سلامت انسان تأثیر بگذارند. برخی از مواد فعال کلیدی در دانه های ریحان عبارتند از فیبر رژیمی، آهن، پروتئین، فیتوکمیکال ها، ترکیبات پلی فنلی، اورینتین، ویسنتین و سایر آنتی اکسیدان های قوی.

انواع مختلفی از ریحان وجود دارد، این شامل انواعی مانند تولسی، ریحان تایلندی، ریحان لیمویی و ریحان مقدس است. توجه داشته باشید که اینها دانه های گیاه ریحان شیرین هستند نه گیاه ریحان مقدس. دانه های آن گونه ریحان معمولاً مصرف نمی شود. دانه های ریحان در صورت خشک شدن کاملا سیاه و به شکل اشک هستند و تقریباً به اندازه دانه های چیا هستند. در حالی که این دانه ها رایج نیستند، فواید بالقوه آنها برای سلامتی باعث افزایش محبوبیت آنها شده است. آنها به راحتی در فروشگاه های مواد غذایی سالم طبیعی و آنلاین در دسترس هستند.

فواید سلامتی تخم ریحان

بارزترین فواید سلامتی دانه های ریحان عبارتند از توانایی آنها در بهبود سلامت گوارش، کمک به کاهش وزن، تقویت ظاهر پوست، تقویت مو، تنظیم قند خون، خنک کردن بدن، کاهش استرس، ساخت استخوان های قوی، کاهش خون، فشار، بهبود بینایی، کاهش التهاب، کاهش کلسترول و جلوگیری از برخی عفونت ها.

مراقبت از پوست

دانه های ریحان با چنین غلظت قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها قادر به بهبود سلامت پوست و تحریک رشد سلول های جدید هستند. آنتی اکسیدان ها با اثرات رادیکال های آزاد مقابله می کنند که می تواند باعث استرس اکسیداتیو شود و در نهایت منجر به جهش سلولی و در نتیجه چین و چروک، لکه های پیری و لک شود. استفاده منظم از این دانه ها به عنوان یک ماده ضد پیری عمل می کند و ظاهر علائم و اسکارهای مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد.

مراقبت از مو

دانه های ریحان با داشتن سطح قابل توجهی آهن و آنتی اکسیدان های مختلف می توانند تولید مو را تحریک کرده و از ریزش زودرس مو جلوگیری کنند. آهن به گردش خون در پوست سر کمک می کند. همچنین به رشد موهای قوی از فولیکول ها کمک می کند. در زنان مبتلا به کمبود آهن، معمولاً مکمل های آهن برای اطمینان از اثربخشی درمان ریزش مو توصیه می شود. دانه های ریحان یک جایگزین طبیعی برای این قرص ها هستند. آنتی اکسیدان های موجود در این دانه ها همچنین به جلوگیری از التهاب و استرس اکسیداتیو روی پوست سر کمک می کند که یکی از دلایل اصلی ریزش مو است.

کاهش وزن

دانه های ریحان سرشار از فیبر هستند که باعث حجیم شدن مدفوع و ایجاد احساس سیری در شما می شود. این کار از پرخوری و خوردن میان وعده بین وعده های غذایی جلوگیری می کند. علاوه بر این، هنگامی که این دانه ها هضم می شوند، ممکن است تا 20 برابر اندازه اصلی خود متورم شوند، از نظر بدنی شما را سیر کرده و اشتهای شما را ارضا می کند و اجتناب از آن میان وعده های پر کالری را بسیار آسان تر می کند.

سطح کلسترول را کاهش می دهد

مطالعات نشان داده‌ اند که دانه‌ های ریحان شیرین مستقیماً با کاهش سطح LDL یا کلسترول بد مرتبط است که به معنای کاهش خطر تصلب شرایین و رسوب پلاک در شریان‌ها و رگ‌ های خونی است. این همچنین فشار بر قلب را کاهش می دهد و احتمال حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد. اثر کاهش دهنده کلسترول تخم ریحان ممکن است به فیبر محلول موجود در آنها مربوط باشد که به بدن کمک می کند تا کلسترول را از بین ببرد.

فشار خون را کنترل می کند

ریحان در طب سنتی چینی برای درمان بسیاری از بیماری های مزمن از جمله فشار خون بالا استفاده می شود. یک مطالعه حیوانی که در مجله Hypertension Research منتشر شد نشان داد که ریحان بر متابولیسم لیپید و پلاکت ها تأثیر دارد. در نتیجه مصرف آن می تواند به کنترل فشار خون کمک کند. مطالعه دیگری در مورد اثربخشی گیاهان طبیعی در درمان فشار خون بالا، این اثر را به یکی از اجزای ضروری ریحان، اوژنول، نسبت می دهد که با مسدود کردن کانال های کلسیم کمک می کند.

سلامت استخوان ها را افزایش می دهد

با طیف متنوعی از مواد معدنی موجود در تخم ریحان از جمله آهن، پتاسیم، مس، کلسیم، منگنز و منیزیم، خوردن این دانه ها به طور منظم به بهبود تراکم مواد معدنی استخوان کمک می کند. این کار خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌ دهد و شما با افزایش سن احساس جوانی می‌ کنید.

یک مطالعه حیوانی نشان می دهد که عصاره آبی جعفری، ریحان و کاسنی از استخوان ها در برابر گلوکوکورتیکوئیدهای ناشی از گلوکوکورتیکوئید در موش محافظت می کند.

از بیماری ها جلوگیری می کند

مطالعات متعدد خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی تخم ریحان را نشان می دهد. مقدار قابل توجهی ویتامین A و سایر آنتی اکسیدان ها در دانه های ریحان وجود دارد که می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن در اطراف بدن کمک کند. این کار فشار روی سیستم ایمنی شما را کاهش می دهد و همچنین از بسیاری از عفونت های بیماری زا و شرایط پزشکی مختلف جلوگیری می کند. بیماری های مزمنی نیز که به دلیل وجود رادیکال های آزاد بیش از حد در بدن ایجاد می شود با مصرف مکمل های غذایی با دانه های ریحان درمان می شود یا تخفیف می یابد.

مدیریت دیابت

مقاله ای که در مجله Biomedicine & Pharmacotherapy منتشر شد، تأثیر تخم ریحان را در حیوانات مورد مطالعه قرار داد. نتیجه گیری شد که عصاره این دانه ها می تواند اثر ضد دیابتی بر موش های دیابتی داشته باشد. بر این اساس، نشان می دهد که دانه های ریحان می توانند برای کمک به دیابت نوع 2 و همچنین عوارض مرتبط مانند اختلال عملکرد کبد، نفروپاتی دیابتی و سرکوب سیستم ایمنی مورد استفاده قرار گیرند.

جلوه های خنک کننده تخم ریحان

در بسیاری از کشورهای آسیایی، دانه های ریحان به دلیل اثرات خنک کنندگی بر روی بدن مشهور هستند، زیرا می توانند به حفظ دمای سرد نوشیدنی ها کمک کنند و اساساً معده را تسکین دهند. در حالی که این یک مزیت سلامتی مبهم و تا حدودی خودسرانه است، این دانه‌ ها به طور عمومی توسط افرادی که از تب و سایر بیماری‌ های التهابی رنج می‌ برند مصرف می‌ شود.

استرس را از بین می برد

اگر ذهن شما در حال حرکت است و سطح استرس شما همچنان بالا می رود، یک لیوان آب پر از دانه های ریحان ممکن است راه حلی سریع و ساده برای اضطراب شما باشد. یک آزمایش 30 روزه که بر روی خرگوش ها انجام شد، اثرات ضد استرس ریحان را با مصرف منظم، به لطف خواص آنتی اکسیدانی آن، نشان می دهد. مصرف منظم دانه های ریحان می تواند به کاهش دوره های افسردگی، تقویت خلق و خو و کاهش سطح هورمون های استرس در بدن کمک کند.

بینایی را بهبود می بخشد

با توجه به مقدار قابل توجهی از ویتامین A، دانه های ریحان برای افرادی که بینایی ضعیفی دارند یا افرادی که سطح بالایی از استرس اکسیداتیو دارند توصیه می شود. ویتامین A به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در شبکیه چشم عمل می کند و از ایجاد آب مروارید جلوگیری می کند و ظهور بیماری دژنراسیون ماکولا را کند می کند.

درد را تسکین می دهد

وقتی صحبت از شرایطی مانند آرتریت، نقرس، سردرد و سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) می‌ شود، دانه‌ های ریحان برای کاهش شدت این دوره‌ ها و تسکین سریع درد شناخته شده‌ اند. با جلوگیری از انتشار ترکیبات پیش التهابی و سیتوکین ها، مواد فعال موجود در این دانه ها در بسیاری از بیماری های رایج سلامت نقش فعالی دارند. مطالعه‌ ای که در مجله تحقیقات و گزارش‌های استخوان منتشر شده است نشان می‌دهد که بتاکاریوفیلن (ترکیبی که در دانه‌ های ریحان وجود دارد) به دلیل خواص ضدالتهابی آن، فعالیت ضد آرتروز برجسته‌ای دارد.

کاربردهای آشپزی تخم ریحان

  • استفاده اولیه از دانه های ریحان در اکثر کشورهای آسیایی به عنوان یک عامل غلیظ کننده برای نوشیدنی های خاص است، از آب میوه گرفته تا شیک های تغذیه ای و اسموتی ها.
  • وقتی این دانه ها را در آب یا مایعات دیگر بریزید، ژلاتینی و نرم می شوند. این نه تنها نوشیدنی ها را غلیظ می کند، بلکه پتانسیل تغذیه ای آنها را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
  • دانه های ریحان را می توان در شربت و میلک شیک نیز گنجاند و طعم نسبتا ملایمی دارند که با طعم های دیگر تداخلی ندارد. همانطور که گفته شد، آنها در درجه اول در غذاها و نوشیدنی های شیرین گنجانده شده اند.
  • تهیه نوشیدنی دانه ریحان در خانه بسیار ساده است. به سادگی 1/2 فنجان دانه ریحان را به اسموتی میوه یا لیوان آب اضافه کنید تا روز خود را غنی از مواد مغذی کنید.
  • ممکن است این غذای فوق‌ العاده را به‌ عنوان چاشنی سالاد نیز ببینید. آنها همچنین در سوپ‌ ها، خورش‌ ها، ماست و انواع پاستا به خوبی ترکیب می شوند.
  • ساده ترین راه برای مصرف این دانه ها اضافه کردن 1/2 فنجان به یک لیوان آب است. دانه ها تقریباً 10 برابر حجم اولیه خود متورم می شوند و آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی بیشتری را آزاد می کنند و این باعث می شود این روش بسیار سالم تری برای مصرف دانه ها نسبت به خوردن خشک آنها باشد.

عوارض جانبی دانه های ریحان

این دانه ها می توانند تعداد قابل توجهی از فواید سلامتی را به ارمغان بیاورند اما با عوارض جانبی اندکی مانند خطر خفگی و همچنین نوسانات بالقوه هورمونی همراه است.

زنان باردار: یکی از عوارض جانبی دانه های ریحان تاثیر بالقوه آنها بر سطح هورمون ها در بدن، یعنی استروژن است. این می تواند برای زنان باردار خطرناک باشد، زیرا می تواند قاعدگی را تحریک کند و ممکن است عوارضی برای نوزاد به همراه داشته باشد.

مشکلات تیروئید: کسانی که از عدم تعادل تیروئید یا سایر مشکلات هورمونی رنج می برند نباید قبل از صحبت با پزشک از این دانه ها استفاده کنند.

خطر خفگی: به دلیل تأثیری که آب و مایعات روی این دانه ها دارند، نسبت نامناسب مایع به دانه ها می تواند منجر به یک توده ژلاتینی بزرگ شود که به طور بالقوه بلع آن دشوار است. به همین دلیل این دانه ها به افراد دارای مشکلات بلع، کودکان خردسال یا افراد مسن توصیه نمی شود.

منبع:

organicfacts

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی