ازدواج دانستنی های قبل از ازدواج

تفاوت بین دوست داشتن و عاشق بودن چیست

تقویم فارسی اندروید

عشق رمانتیک یک هدف کلیدی برای بسیاری از مردم است. چه قبلاً عاشق شده باشید و چه هنوز برای اولین بار عاشق نشده اید، ممکن است این عشق را اوج تجربیات عاشقانه در نظر بگیرید – شاید حتی اوج تجربیات زندگی.

عاشق شدن

عاشق کسی شدن می تواند هیجان انگیز باشد اما با گذشت زمان، این احساسات ممکن است به چیزی تبدیل شود که کمی متفاوت باشد. این عشق ممکن است ملایم یا آرام به نظر برسد. ممکن است متوجه شوید که به جای اینکه “من عاشق او هستم” فکر کنید “من او را دوست دارم”.

این دگرگونی لزوماً به این معنا نیست که مشکلی در رابطه شما وجود دارد.

دوست داشتن کسی به جای احساس “عاشق” او بودن، به سادگی نشان می دهد که چگونه احساسات عاشقانه در طول یک رابطه، به خصوص یک رابطه طولانی مدت، تکامل می یابد.

عاشق بودن چگونه است

عاشق بودن به طور کلی به آن دسته از احساسات شدیدی اشاره دارد که در شروع یک رابطه غالب می شوند.

این شامل موارد زیر است:

  • شیفتگی
  • شادی
  • هیجان و استرس داشتن
  • جاذبه و شهوت جنسی

در اینجا به این مورد خواهیم پرداخت که این احساسات در عمل چگونه ممکن است به نظر برسند.

در کنار او احساس انرژی و سرخوشی می کنید

شاید اینطور به نظر نرسد اما عاشق بودن فرآیندی تا حدودی علمی است. عاشق شدن شامل هورمون های زیادی است که می تواند احساسات شما را افزایش دهد و آنها را به شدت دچار نوسان کند.

هنگامی که در کنار فردی هستید که دوستش دارید، افزایش دوپامین و نوراپی نفرین منجر به این احساسات می شود:

  • لذت
  • سرگیجه
  • هیجان عصبی
  • رضایت

کاهش سروتونین می تواند به احساس شیفتگی دامن بزند.

هورمون‌ های جنسی، مانند تستوسترون و استروژن نیز در افزایش میل جنسی و ایجاد احساس شهوت نقش دارند.

سایر هورمون های کلیدی، مانند اکسی توسین و وازوپرسین، با تقویت اعتماد، همدلی و سایر عوامل دلبستگی طولانی مدت به تقویت جذابیت شما کمک می کنند.

شما نمی توانید صبر کنید تا دوباره او را ببینید – حتی زمانی که او به تازگی از پیش شما رفته است

حتی بعد از گذراندن تمام روز با شریک زندگی خود، باز هم با رفتن او احساس تنهایی می کنید. شما به این فکر می کنید که او چه کار می کند و آیا به شما فکر می کند یا خیر. شاید از قبل برنامه‌ هایی برای ملاقات در روز بعد داشته باشید اما هنوز نمی‌ دانید تا زمانی که دوباره او را نبینید، چگونه باید زندگی تان را مدیریت کنید.

اینها زمانی که عاشق هستید رایج است و در حالی که مطمئناً گذراندن مدتی دور از یکدیگر مفید است، این بدان معنا نیست که از انجام این کار لذت می برید.

اگر حتی زمانی که از هم دور هستید نمی توانید از فکر کردن به او دست بکشید، به احتمال زیاد از سعادت دردناک عاشق بودن لذت می برید.

همه چیز هیجان انگیز و جدید است

عاشق بودن می تواند دیدگاه شما را تغییر دهد. حتی فعالیت های روزمره مانند رفتن به خواربار فروشی می تواند لذت بخش تر شود.

شما همچنین ممکن است به چیزهای دیگر با دید جدید نگاه کنید. بسیاری از افراد عاشق تمایل بیشتری به امتحان چیزهای جدید یا چیزهایی که قبلاً برایشان اهمیتی نداشتند دارند و صرفاً به این دلیل است که شریک زندگی شان از آنها لذت می برد.

هیچ اشکالی ندارد که چیزهای جدید را امتحان کنید. در واقع، امتحان تجربیات جدید یک ویژگی عالی است اما بسیار معمول است که تحت تأثیر علایق شریک زندگی قرار بگیرید، بنابراین مطمئن شوید که برای انجام کارهایی که واقعاً نمی‌خواهید انجام دهید، تحت فشار نباشید.

شما همیشه برای او وقت می گذارید

به طور معمول، عاشق کسی بودن به این معنی است که می خواهید تا حد امکان زمان بیشتری را با او بگذرانید. حتی اگر مشغول هستید، احتمالاً متوجه می شوید که برنامه خود را برای دیدن شریک زندگی تان تنظیم می کنید.

این ممکن است شامل تمایل به شناخت بیشتر او از طریق کشف علایقش باشد. وقتی عشق متقابل است، احتمالاً او نیز همین احساس را در مورد شما خواهد داشت و می خواهد به همان اندازه زمان صرف شناخت علایق شما کند.

این همه کاملا طبیعی است. با این حال، این نیز رایج است که افراد عاشق برای مدت کوتاهی دوستان خود را «فراموش کنند».

سعی کنید به جای اینکه اجازه دهید عشق شما را کاملاً از بین ببرد، به یاد داشته باشید که با دوستان خود نیز وقت بگذرانید.

شما بدتان نمی آید که برای او فداکاری کنید

در اولین تجربه عاشق شدن، ممکن است احساس کنید کاملاً به شریک زندگی خود متعهد هستید، آماده انجام هر کاری برای کمک به او در عبور از یک موقعیت دشوار یا حتی ساده کردن زندگی او هستید.

همدلی و دلبستگی به سرعت در حال رشد شما می تواند تمایل شما را به بودن در کنار او و کمک به او در هر صورت ممکن افزایش دهد. اما هورمون های دخیل در عشق گاهی اوقات می توانند بر نحوه تصمیم گیری شما تأثیر بگذارند.

اگر میل به انجام کاری دارید که زندگی شما را کاملاً ریشه کن کند یا به طور قابل توجهی تغییر دهد، کمی وقت بگذارید و به آن فکر کنید.

پس از مدتی تامل، ممکن است همچنان بخواهید شغل خود را رها کنید و با شریک زندگی خود به کشور دیگری سفر کنید اما مطمئن شوید که واقعاً می خواهید این کار را برای خودتان نیز انجام دهید.

فداکاری می تواند بخشی از هر نوع عشقی باشد. در واقع، شرکایی که برای برآوردن نیازهای یکدیگر تلاش می کنند، ممکن است پیوند قوی تری داشته باشند. اما افراد عاشق تمایل دارند بدون دوبار فکر کردن، پیش قدم شوند و کمک کنند.

رابطه جنسی فوق العاده ای دارید

رابطه جنسی وقتی بخشی از یک رابطه عاشقانه باشد، می تواند نقش مهمی در عاشق شدن داشته باشد.

هورمون‌ های درگیر می‌ توانند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارند، میل شما را به شریک جنسی و اشتیاق شما در طول رابطه جنسی افزایش می‌دهند.

هنگامی که برای اولین بار عاشق می شوید، رابطه جنسی می تواند به افزایش صمیمیت با شریک زندگی شما کمک کند. شیمی جنسی عالی می تواند به شما احساس خوبی نسبت به رابطه جنسی بدهد و تمایل شما را برای ادامه داشتن آن افزایش دهد. تمایل به کشف علایق جنسی یکدیگر نیز معمولاً ضرری ندارد.

شما او را ایده آل می کنید

عاشق بودن می‌ تواند ایده‌ آل کردن بهترین ویژگی‌ های شریک زندگی‌ تان (قابلیت‌ های شنیداری عالی، استعداد موسیقی، لبخند گرم) و پنهان‌ کردن ویژگی‌ های کمتر مثبت را آسان کند.

زمانی که عاشق هستید، طبیعی است که روی بهترین بعد یک نفر تمرکز کنید اما توجه به پرچم قرمز یا ناسازگاری روابط نیز مهم است.

اگر دوستانتان به نکاتی اشاره کردند، به آنچه می‌ گویند فکر کنید. آنها عاشق شریک زندگی شما نیستند، بنابراین دیدگاه واضح تری دارند و ممکن است متوجه چیزهایی شوند که شما از دست می دهید.

دوست داشتن شریک زندگی چگونه است

عشق اشکال زیادی به خود می گیرد و می تواند در طول زمان تغییر کند. اینها برخی از راه هایی هستند که ممکن است احساسات شما تغییر کند وقتی که شریک زندگی خود را دوست دارید اما لزوماً احساس نمی کنید که عاشق او هستید.

شما در محبت او مطمئن هستید

هنگامی که برای اولین بار عاشق می شوید، نه تنها ممکن است شریک زندگی خود را ایده آل کنید، بلکه بخواهید نسخه ایده آلی از خود را نیز ارائه دهید.

برای مثال، ممکن است همیشه سعی کنید بهترین ظاهر خود را داشته باشید یا شاید سعی می کنید آنچه را که فکر می کنید نقص هایی است که ممکن است شریک زندگی تان را ناامید کند، پنهان کنید.

اما با گذشت زمان، با تقویت رابطه شما، ممکن است احساس راحتی بیشتری داشته باشید. نگران نباشید اگر ظروف را در سینک بگذارید یا فراموش کنید زباله ها را بیرون ببرید، شما را رها خواهد کرد.

این بدان معنا نیست که شما تلاشی برای حفظ این محبت و کمک به شکوفایی آن نمی کنید. این فقط به این معنی است که شما به جای نسخه های ایده آل از یکدیگر، به یک دیدگاه واقع گرایانه روی آورده اید.

شما نیازی به پنهان کردن نظرات خود احساس نمی کنید

اگر عاشق کسی هستید، به راحتی می توانید نظرات او را به عنوان نظر خود در نظر بگیرید. گاهی اوقات ممکن است کاملاً از این موضوع آگاه نباشید.

ممکن است برای شما راحت تر باشد که احساسات خود را با شریکی که دوستش دارید و با او احساس راحتی می کنید در میان بگذارید. عشق اغلب حس امنیت را منتقل می کند، بنابراین ممکن است احساس نکنید که برای محافظت از رابطه نیازی به پنهان کردن احساسات یا نظرات خود ندارید.

حتی زمانی که یک اختلاف نظر کوچک دارید، می دانید که می توانید درباره آن صحبت کنید.

هم خوبی و هم ایرادات را می بینید (و می پذیرید)

شریک زندگی شما نیز مانند شما یک انسان ناقص است. البته او صفات خوبی دارد که احتمالاً به شما کمک کرده است که عاشق او شوید. اما به احتمال زیاد جنبه های شخصیتی یا عاداتی دارد که شما آنها را چندان عالی نمی دانید.

حتی چیزهایی که در ابتدا دوست داشتنی به نظر می‌ رسیدند، مانند نحوه مسواک زدن دندان‌ هایشان در سینک آشپزخانه، ممکن است به چیزی تبدیل شوند که آزارتان می دهند.

دوست داشتن کسی مستلزم آن است که او را به طور کامل ببینید و تمام اجزای او را بپذیرید، همانطور که او همه چیز شما را می بیند و می پذیرد. ایرادات جزئی اغلب در دراز مدت اهمیتی ندارند.

اما وقتی چیزی شما را آزار می دهد، احتمالاً به اندازه کافی احساس راحتی می کنید که در مورد آن صحبت کنید و برای تشویق و حمایت یکدیگر از طریق رشد شخصی تلاش کنید.

این شامل پرچم های قرمز جدی یا نشانه های سوء استفاده نمی شود. در صورت وجود سوء استفاده، همیشه با یک متخصص تماس بگیرید.

صمیمیت ممکن است نیاز به تلاش بیشتری داشته باشد

وقتی به شدت عاشق شریک زندگی خود شدید، احتمالاً همیشه رابطه جنسی داشته اید. همانطور که رابطه شما تثبیت می شود، مطمئناً هنوز رابطه جنسی دارید اما شاید کمتر یا با شدت کمتر.

اولین باری که بدون داشتن رابطه جنسی به خواب می روید یا یک شب را تنها می گذرانید، ممکن است به نظر برسد که چیزی را از دست داده اید. حتی ممکن است نگران شکست رابطه باشید.

اما اغلب این فقط به این معنی است که خواسته های زندگی باعث شده است که برای زمان خود برنامه ریزی کنید. فعالیت جنسی ممکن است کمتر اتفاق بیفتد اما تلاشی که برای برقراری ارتباط نزدیک انجام می دهید می تواند آن لحظات را حتی بهتر کند.

رابطه تلاش بیشتر می خواهد

وقتی عاشق هستید، دادن همه چیز به یک رابطه آسان است. ممکن است به نظر برسد که رابطه به آرامی، حتی بی عیب و نقص پیشرفت می کند و به نظر می رسد که شما دو نفر در مورد همه چیز در یک راستا هستید.

این در طول زمان پایدار نیست. در نهایت ممکن است لازم باشد برای مراقبت از زندگی روزمره، شریک زندگی خود را کمی کمتر در اولویت قرار دهید.

گذراندن زمان با هم ممکن است کمتر طبیعی و آسان به نظر برسد، به خصوص زمانی که هر دو مشغول یا خسته هستید اما عشق به این معناست که به تلاش و کوشش ادامه دهید.

احساس می کنید عمیقاً به هم متصل هستید

دوست داشتن یک نفر می تواند شامل احساس ارتباط قوی و اعتماد باشد. شما به اندازه کافی شریک زندگی خود را می شناسید که بدون فکر کردن، علایق، دوست نداشتن، ارزش ها و نقاط قوت او را به صدا درآورید.

آنها احتمالاً اولین کسی هستند که در هنگام احساس ناراحتی به او مراجعه می کنید و اولین کسی هستند که می خواهید موفقیت ها و آرزوهای خود را با او در میان بگذارید. شما یک تیم هستید گاهی اوقات حتی ممکن است احساس کنید که یک واحد هستید.

آیا یکی بهتر از دیگری است؟

بنابراین شما می دانید شریک زندگی خود را دوست دارید اما فکر می کنید ممکن است دیگر عاشق او نباشید.

این کاملاً درست است. در واقع، حتی ممکن است با دانستن اینکه هورمون‌ هایتان کمی ته نشین شده‌ اند، احساس آرامش کنید.

برخی افراد هیجان عاشق بودن را ترجیح می دهند. بقیه پیوند صمیمی و عمیق مرتبط با عشق طولانی مدت را ترجیح می دهند. بسیاری از مردم به همین دلیل برای به دست آوردن روابط طولانی مدت تلاش می کنند.

آنچه شما از یک رابطه می خواهید ممکن است باعث شود یکی بهتر از دیگری به نظر برسد اما روابط سالم با هر کدام امکان پذیر است.

منبع معتبر تحقیقاتی نشان می دهد که بسیاری از افراد پس از از دست دادن عشق به دنبال طلاق هستند اما دیگر احساس عشق نکردن به این معنی نیست که باید شریک زندگی خود را ترک کنید یا اینکه رابطه شما محکوم به پایان است. این فقط به این معنی است که ممکن است لازم باشد کمی تلاش بیشتری برای شارژ کردن چیزها انجام دهید.

آیا می توانید به عشق برگردید؟

اگر احساس کنید که رابطه شما “جرقه” مربوط به عاشق بودن را از دست داده است، ممکن است احساس غمگینی یا پشیمانی کنید. شاید بخواهید رابطه جنسی خود جوش تر باشد یا از دیدن شریک زندگی‌ تان به جای راحتی هیجان‌ زده شوید.

صحبت کردن با یک مشاور رابطه می تواند به شما کمک کند تا احساس عاشق شدن را دوباره زنده کنید اما این نکات نیز می تواند کمک کند:

  • علاقه به افکار و احساسات او را حفظ کنید. بررسی های روزانه را فراموش نکنید. بپرسید روز آنها چگونه می گذرد، مطمئن شوید که واقعاً به پاسخ او گوش می دهید.
  • زمان با هم بودن، از جمله صمیمیت را در اولویت قرار دهید. این ممکن است به این معنی باشد که زودتر از یک رویداد کاری بیرون بیایید یا با دوست خود برنامه ای را بررسی کنید.
  • کارهای تعمیر و نگهداری را فراموش نکنید. به رابطه خود به عنوان ماشینی فکر کنید که برای رفت و آمد به محل کار به آن وابسته هستید. برای ادامه کار، باید روغن را به طور منظم تعویض کنید، تایرها را تعویض و غیره. با تلاش آگاهانه برای برقراری ارتباط آشکار و ابراز محبت، رابطه خود را مرتب تنظیم کنید. اینها نباید نمایشگرهای بزرگ و فوق العاده باشند. یک بوسه برای خوش آمدگویی به او در خانه می تواند روش بزرگی داشته باشد.

حرف آخر

پس از پشت سر گذاشتن مراحل اولیه شیفتگی، ممکن است احساسات شما نسبت به همسرتان کمتر شود. شما ممکن است به همین شکل آرزوی در کنار او بودن را نداشته باشید. در واقع، حتی ممکن است از زمان جدایی لذت ببرید.

نگران نباشید این کاملاً عادی است و لازم نیست آن را پایان رابطه در نظر بگیرید.

عشق طولانی مدت متضمن تعهد است. اگر شما و شریک زندگیتان حداقل برای حفظ پیوندتان تلاش کنید، احتمالاً یک رابطه قوی خواهید داشت و شما فقط ممکن است این احساس فعالانه در عشق را نیز زنده نگه دارید.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی