سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

بهترین نکات و ترفندها برای مراقبت از مو در روتین زیبایی

مراقبت از مو

بیایید با واقعیت روبرو شویم، موهای شما هم ذهن خود را دارد و هر آنچه را که می خواهد روزانه انجام می دهد. ممکن است روزهایی باشد که احساس کنید کاملاً از کنترل خارج شده است اما یک راه وجود دارد که شما می توانید رئیس موهای خود شوید و کنترل مجدد آن را در دست بگیرید و این از طریق روتین مناسب مراقبت از مو انجام می شود.

لازم نیست که روتین فعلی مراقبت از موهای خود را به طور کامل تغییر داده و محصولات جدید مو بخرید اما نکات و ترفندهای ساده خاصی وجود دارد که می توانید از آنها پیروی کنید که می تواند تنها در عرض چند روز بهبود چشمگیری در موهای شما ایجاد کند. بیایید با هم آنها را بررسی کنیم!

1. نکاتی در مورد شستن مو

در حقیقت مواردی وجود دارد که می توانید در حمام اشتباه انجام دهید و باعث می شود موهای شما در بهترین شکل ممکن خود نباشد. بیایید نکاتی را که می توانید امتحان کنید بررسی کنیم:

موهای خود را روغن بزنید: روغن زدن به موهایتان قبل از شستشو احتمالاً بهترین کاری است که می توانید برای موهای خود انجام دهید. یک ساعت قبل از رفتن زیر دوش مقداری روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن بادام را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید تا باعث نرمی موهای خود شوید. از آب ولرم یا خنک استفاده کنید. آب گرم می تواند به موهای شما به همان روشی که گرمای حاصل از ابزارهای گرمایشی انجام می دهند، آسیب برساند و منجر به کم آبی بدن و موهای شما می شود. همیشه موهای خود را با آب ولرم یا آب خنک بشویید تا کوتیکول های مو بسته شود و رطوبت موجود در آن را حفظ کند.

شامپو را رقیق کنید: همه ما مستعد استفاده از 2 تا 3 پمپ شامپو هنگام شستن مو هستیم اما حقیقت خشن این است که شامپو موهای شما را از روغن های طبیعی خود عاری می کند و باعث خشک شدن آن می شود. برای جلوگیری از بروز این اتفاق، 1 تا 2 پمپ شامپو را در نیم لیوان آب رقیق کرده و سپس از آن برای شستن موهای خود استفاده کنید.

به آرامی ماساژ دهید: هنگام شستن مو، سر خود را به سختی مالش ندهید. درعوض، پوست سر و موهای خود را با انگشتان خود به کمک حرکات کوچک و دایره ای حین شستشوی آن ماساژ دهید تا از مضرات و آسیب بیش از حد جلوگیری شود.

نرم کننده را فقط روی قسمت انتهایی بمالید: استفاده از نرم کننده در تمام موهای شما از ریشه تا نوک می تواند تجمع زیادی از آن را روی پوست سر ایجاد کند. فقط از وسط تا انتهای مو از نرم کننده استفاده کنید و بعد از 2 دقیقه آن را بشویید.

موهای خود را هر روز نشویید: آخرین و مهمترین نکته برای شستن موهای شما این است که موهای خود را هر روز نشویید. در حالی که ممکن است فکر کنید بسیار بهداشت را رعایت می کنید، همه این کارها کم آبی، آسیب رساندن به موهای شما و عاری کردن آن از روغن های طبیعی را به دنبال دارد و موهای شما را بیشتر در معرض شکستگی و ریزش مو قرار می دهد.

2. نکاتی در مورد خشک کردن موهایتان

شاید این را ندانید اما این احتمال وجود دارد که هنگام سشوار زدن و خشک کردن مو، از دنیایی از آسیب به موهای خود رها شوید. در اینجا چند نکته را که باید وقتی از حمام خارج می شوید خواهیم گفت تا در خاطر داشته باشید:

از یک حوله میکروفیبر استفاده کنید: موهای خود را بعد از دوش گرفتن با یک حوله میکرو فیبر خشک کنید. از استفاده از حوله تریکو و پارچه ای خودداری کنید زیرا می تواند موهای شما را بیش از حد ژولیده کند، باعث وز شدن شود و باعث شکسته شدن مو شود.

از خشک کردن مو با سشوار خودداری کنید: گرمای حاصل از سشوار به موهای شما صدمه جدی می زند درست به همان اندازه که ابزارهای دیگر آسیب می زنند. بهتر است روی موهای مرطوب خود از نرم کننده استفاده کنید و بگذارید با هوای محیط خشک شود.

سشوار را فقط بعد از خشک شدن بخش هایی از موهای خود استفاده کنید: اگر کاملاً نمی توانید جلوی استفاده از سشوار را بگیرید، این تنظیم ساده را انجام دهید. هنگامی که 70٪ موها خشک شد موهای خود را با سشوار خشک کنید. این کار باعث می شود که کوتیکول های موهایتان بسته شود و باعث کاهش آسیب گرما شود.

3. نکاتی در مورد شانه زدن موهایتان

بله اهمیت شانه زدن کمی بیشتر از آن است که مستقیماً مو را با برس مو یا شانه مورد نظر خود هر روز صبح شانه بزنید. از همه اینها گذشته، گره ها و برآمدگی های شانه عامل اصلی شکستگی مو است. در اینجا کارهایی که باید انجام دهید گرد آمده است:

شانه زدن زیر دوش: موهای خود را در حمام با یک شانه دندانه دار شانه کنید در حالی که قبلش نرم کننده زده اید. این در شرایطی است که موهای شما نرم و قابل انعطاف باشد بنابراین جدا کردن آن آسان تر و غیر دردناک تر می شود.

از برس موی گراز یا یک شانه دندانه درشت استفاده کنید: اگر برای شانه کردن موهای خود از یک برس گرد یا برس فلزی استفاده می کنید، باید فوراً جلوی این کار را بگیرید. این برس ها هنگام خشک کردن موهای شما مورد استفاده قرار می گیرند. برای استفاده روزمره از برس موی گراز، شانه پهن و یا شانه دندانه دار محکم استفاده کنید تا گره ها و وزها را از موهای خود دور کنید.

شانه کردن از انتها تا پوست سر: ممکن است شما این موضوع را ندانید اما شانه کردن موهای شما از ریشه تا انتها می تواند گره بیشتری ایجاد کند و در نهایت منجر به شکسته شدن بیشتر شود. راه صحیح برای پیشبرد این کار اینست که چند سانتی متر از انتهای آن شروع کرده و به سمت پایین شانه بزنید، به آرامی کار خود را تا سمت پوست سر انجام دهید.

4. استفاده از ابزارهای حرارتی برای مدل دادن به موهای شما

دو مورد وجود دارد که باید به خاطر بسپارید. مواردی را که باید هنگام استفاده از ابزارهای گرمایشی مانند سشوار یا اتوی مو روی موهای خود به خاطر بسپارید:

از استفاده از ابزارهای حرارتی تا حد ممکن خودداری کنید: در حالی که بهتر است در کل از ابزارهای حرارتی دست بردارید، یک روش خوب این است که استفاده از آنها را به یک یا دو بار در هفته محدود کنید. استفاده بیش از حد از گرما روی موهای شما اغلب می تواند باعث ایجاد موخوره و آسیب جدی به موها شود.

از مواد محافظ گرما استفاده کنید: همیشه، همیشه و همیشه قبل از صاف کردن یا فر کردن مو از یک ماده محافظ حرارتی روی موهای خود بمالید. این ها به عنوان مانعی بین مو و گرما عمل می کنند، بنابراین از مو در برابر صدمات غیر قابل توصیف محافظت می کنند.

5. نکاتی برای محافظت از موهای شما در برابر آفتاب و آلودگی

شاید شما این را ندانید اما هربار که در فضای باز قدم می زنید، موهای شما توسط نور خورشید و آلاینده های بی شماری که در هوا شناورند بمباران می شوند. از این رو، بسیار مهم است که شما برای محافظت از موهای گرانب های خود قدمی بردارید:

از کلاه یا روسری استفاده کنید: وقتی در خارج از خانه قدم می زنید مخصوصاً در هنگام تابستان، موهای خود را بپوشانید. یک کلاه یا روسری می تواند راه زیادی را برای محافظت از موهای شما در برابر آفتاب شدید طی کند.

با موهای روغنی و مرطوب بیرون نروید: پس از اینکه موهای خود را روغن زده و یا آن را شسته اید، از خانه بیرون نروید زیرا گرد و غبار و خاک به آن می چسبد.

از ضد آفتاب مو استفاده کنید: روی یک ضد آفتاب مو سرمایه گذاری کنید و از آن برای مراقبت از مو استفاده کنید تا موهای خود را در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید محافظت کنید.

موهای خود را ببندید: موهای شما در هنگام باز بودن و شل شدن در خارج از منزل می تواند آن را مستعد خشکی و آسیب بیشتر کند. موهای خود را دم اسبی ببندید هنگامی که بیرون از منزل هستید.

رسیدگی عمیق: حداقل یک بار در هفته موهای خود را عمیقا رسیدگی کنید تا پوست سر خود را کاملاً تمیز کرده و رطوبت را به موهای خشک و آسیب دیده خود برگردانید.

6. نکاتی در مورد بستن موهایتان

فقط چند مورد وجود دارد که باید هنگام بستن موهای خود به خاطر بسپارید. این شامل موارد زیر است:

از کش موی نرم استفاده کنید: فقط هنگام گره زدن و بستن موهای خود از کش های نرم استفاده کنید. از استفاده از کش های لاستیکی و آنهایی که دارای قلاب فلزی در وسطشان هستند خودداری کنید زیرا می توانند موهای شما را بکشند و باعث شکستگی شوند.

موهای خود را محکم نبندید: موهای خود را هنگام بستن زیادی بالا نبرید، خرگوشی نکنید و دم اسبی نبندید زیرا این امر می تواند به موها و فولیکول های شما آسیب برساند و باعث ریزش مو شود. همچنین می تواند سردرد بدی برای شما به وجود آورد.

7. نکاتی برای مراقبت از مو در شب

ما تمایل داریم که در تمام طول روز از موهای خود مراقبت کنیم اما بدون اینکه توجه کنیم به اینکه چگونه می توانیم موهایمان را در هنگام خواب آسیب ناپذیر کنیم، مستقیماً به رختخواب می رویم. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید قبل از خواب به خاطر داشته باشید:

موهای خود را شل ببندید: اگر دوست دارید موهای تان هنگام خواب آسیب نبیند، موهایتان را به آرامی با کش مو ببندید. سفت بستن می تواند رشته های موی شما را بکشد و باعث شود تا هنگام چرخیدن در شب، آنها بشکنند.

از روبالشی یا روسری ابریشمی استفاده کنید: یک روسری ابریشمی را دور سر خود بپیچید یا روی بالش ابریشم یا ساتن بخوابید. بالش های نخی تمایل به سائیدگی بیشتر موهای شما دارند و باعث ایجاد فرسودگی و شکستگی می شوند.

انتهای آن را مرطوب کنید: قبل از رفتن به رختخواب، کمی از روغن موی مورد نظر خود (روغن زیتون، روغن بادام و روغن آرگان بهتر جواب می دهد) روی موهای خود بمالید تا یک رطوبت اضافی به آنها بدهید.

8. درمان های طبیعی ساده برای تغذیه موهای شما

بله مهم است که از شامپو، نرم کننده و محصولات مناسب برای موهای خود استفاده کنید اما باید با درمان آن به کمک برخی از داروهای خانگی طبیعی، موهای خود را بهبود بخشید. در اینجا چند مورد وجود دارد که می توانید تنها با چند دقیقه چیزهایی را که احتمالاً در آشپزخانه خود دارید، در آن جمع کنید:

روغن زیتون برای نرم کردن مو: کمی روغن زیتون را در یک کاسه شیشه ای گرم کنید و آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. قبل از شستن موها به طور معمول، 45 دقیقه روغن را روی آن بگذارید. روغن زیتون به نفوذ در مو معروف است و از درون آن را محافظت می کند. ترکیبات فنلی موجود در روغن زیتون خاصیت آنتی اکسیدانی را به آن منتقل می کند و موها را از آسیب اکسیداتیو محافظت می کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی است.

ماسک سرکه سیب برای موهای خشک و آسیب دیده: یک قاشق غذاخوری سرکه سیب، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و سه سفیده تخم مرغ را با هم مخلوط کرده و آن را روی تمام موهای خود بمالید. قبل از شامپو کردن موهایتان، روی سر کلاه دوش بگذارید و این ماسک مو را به مدت 30 دقیقه روی سر بگذارید. سرکه سیب یک ماده مراقبت از مو است که بسیاری از وبلاگ نویسان روی آن قسم می خورند. این ماده دارای خاصیت ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد باکتریایی است. این خاصیت می تواند به جلوگیری از عفونت های پوست سر کمک کند. همچنین می تواند به کاهش شپش سر، شوره سر، آکنه پوست سر، آلوپسی، ریزش مو و موخوره کمک کند.

ماست برای موهای خشک: موهای خود را مرطوب کنید و نصف فنجان ماست را روی آن ماساژ دهید. قبل از شامپو کردن موهای خود به طور معمول 20 دقیقه آن را در همان حال بگذارید. یک مطالعه نشان داد که پروبیوتیک ها ضد التهاب هستند و باعث کاهش استرس اکسیداتیو روی پوست می شوند. این ممکن است در مورد پوست سر نیز صدق کند. ماست همچنین می تواند به کاهش آسیب های مو کمک کند.

روغن کرچک برای کاهش ریزش مو: مقداری روغن کرچک را روی پوست سر خود و از ریشه تا نوک موهای خود ماساژ دهید. آن را نیم ساعت بگذارید و سپس آن را با شامپو بشویید. ممکن است مجبور به دو بار شامپو کردن شوید تا به طور کامل روغن کرچک را از موهای خود پاک کنید. روغن کرچک نرم کننده است و موها را مرطوب می کند.

حنا برای ترمیم مو خوره: نصف کاسه پودر حنا، چهار قاشق چایخوری روغن آووکادو، یک عدد تخم مرغ و مقداری آب را مخلوط کنید تا خمیر غلیظی شود. این خمیر حنا را روی موهای خود بمالید و قبل از شستشو با آب ولرم، دو ساعت آن را به همان حال بگذارید. حنا برای تقویت رنگ مو هم مناسب است.

9. غذاهایی که باید برای داشتن موهای سالم در رژیم غذایی خود قرار دهید

به نظر می رسد بسیاری از مراقبت های مو شامل استفاده از برخی از موارد یا انجام ندادن برخی موارد دیگر برای آن است. اما در واقع بخش عمده ای از مراقبت از مو بستگی به نوع غذایی دارد که می خورید. در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید در رژیم غذایی تان برای تقویت سلامت موی خود بگنجانید:

تخم مرغ: پروتئین درون تخم مرغ منبع اصلی تغذیه و رشد موهای شما است.

مرکبات: مرکباتی مانند لیمو، لیموترش و پرتقال منابعی عالی از ویتامین C هستند. این ویتامین می تواند باعث افزایش تولید کلاژن شود که برای استحکام و رشد موهای شما ضروری است.

میوه خشک و آجیل: خشک کردن میوه به عنوان میان وعده ایده خوبی است زیرا آنها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که موهای شما را تغذیه و ضخیم می کنند. آجیل هم دارای چربی های مناسب برای مراقبت از مو می باشد.

سبزیجات با برگ سبز: سبزیجات دارای برگ سبز (مانند اسفناج) منبعی عالی از آهن هستند. کمبود آهن می تواند به ریزش مو منجر شود.

هویج: این گیاه ریشه ای ویتامین A را فراهم می کند که برای تولید سبیوم چربی طبیعی که موهای شما را تغذیه می کند ضروری است.

آووکادو: ویتامین E موجود در آووکادو به حفظ سطح چربی و تعادل pH در پوست سر شما کمک می کند که باعث می شود فولیکول های مو دچار گرفتگی نشوند و رشد مو را متوقف کنند.

غلات سبوس دار: غلات سبوس دار طیف وسیعی از مواد مغذی مانند آهن، بیوتین، روی و ویتامین های گروه B را برای رشد مو تأمین می کنند.

اینها نکاتی درباره مراقبت از مو است که باید در نظر داشته باشید تا از سلامت موهای خود اطمینان حاصل کنید. اگر ریزش موی دائم یا کم پشتی مو دارید، با پزشک مشورت کنید تا علت اصلی این مشکل را برطرف کنید.

منبع:

stylecraze

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی