بیماری ها سلامت

برای رفع حساسیت دندان چه کنیم؟

تقویم فارسی اندروید

داشتن دندان های حساس گاهی می تواند خوردن و آشامیدن را به تجربه ای دردناک تبدیل کند. با این حال، برخی درمان های خانگی ممکن است به کاهش حساسیت دندان کمک کنند.

حساسیت دندان

حساسیت دندان یک بیماری شایع و قابل درمان است. مطالعه ای در سال 2013 نشان داد که از هر هشت نفری که به مطب دندانپزشکی مراجعه می کنند، یک نفر حساسیت دندانی را تجربه می کند.

روش هایی برای رفع حساسیت دندان

در این مقاله، ما برخی از درمان های خانگی برای دندان های حساس با پشتیبانی علمی را بررسی می کنیم. ما همچنین علل و پیشگیری از حساسیت دندان و زمان مراجعه به دندانپزشک را به شما خواهیم گفت.

غرغره کردن روغن

غرغره روغن ممکن است به کاهش بیماری لثه و حساسیت دندان کمک کند. غرغره روغن با روغن کنجد یا نارگیل ممکن است به کاهش حساسیت دندان کمک کند.

غرغره روغن یک روش سنتی طب آیورودا است که از هندوستان منشا می گیرد و شامل چرخاندن روغن در دهان قبل از بیرون ریختن آن است.

نتایج یک مطالعه در سال 2009 نشان می دهد که غرغره روغن کنجد ممکن است علائم بیماری لثه را که دندانپزشکان از آن به عنوان التهاب لثه یاد می کنند، کاهش دهد. یک مطالعه آزمایشی از سال 2015 نیز از این عمل پشتیبانی می کند و نشان می دهد که غرغره روزانه روغن نارگیل ممکن است باعث کاهش پلاک و علائم التهاب لثه شود.

مزایای احتمالی غرغره کردن روغن برای التهاب لثه ممکن است به نوبه خود باعث کاهش حساسیت دندان شود. تحقیقات نشان می دهد که حساسیت دندان در میان افراد مبتلا به عقب رفتگی لثه که ناشی از التهاب لثه است بیشتر دیده می شود.

برگ گواوا

جویدن برگ گواوا یا استفاده از ژل موضعی حاوی عصاره برگ گواوا می تواند به کاهش درد و حساسیت دندان کمک کند.

در یک بررسی در سال 2017 از فواید سلامتی گیاه گواوا، یادداشت هایی ذکر شده است که عصاره های غنی از فلاونوئیدهای گواوا به دلیل خاصیت تسکین دهنده درد، ضد التهاب و ضد میکروبی، توانایی تسکین دندان درد را دارند.

ژل میخک

مدت هاست که مردم از روغن میخک به عنوان یک داروی خوب برای دندان درد استفاده می کنند. تحقیقات نشان می دهد که این چیزی فراتر از سنت است.

یک مطالعه در سال 2006 ژل میخک را با بنزوکائین موضعی مقایسه کرد، این ژل ماده ای است که دندانپزشکان قبل از قرار دادن سوزن اغلب برای بی حس کردن لثه های فرد استفاده می کنند. نتایج نشان داد که ژل میخک ممکن است به اندازه ژل بنزوکائین در تسکین درد سوزن موثر باشد.

استفاده از ژل میخک یا روغن به لثه ها ممکن است به کاهش حساسیت و درد دندان کمک کند. با این حال، دانشمندان برای تأیید فواید آن، باید تحقیقات بیشتری در مورد این استفاده از ژل میخک انجام دهند.

سیر

سیر یک درمان سنتی برای انواع بیماری ها است. یکی از کاربردهای سیر در طب عامیانه، درمان دندان درد است.

جویدن یک تکه سیر برای مدت کوتاهی ترکیبی به نام آلیسین تولید می کند. نویسندگان یک مطالعه در سال 2011 نتیجه گرفتند که آلیسین دارای خواص ضد میکروبی است و ممکن است به از بین بردن باکتری هایی که می توانند منجر به بیماری های دهان و دندان شود، مانند استرپتوکوک موتانس را رفع کند. تجمع موتانس در اطراف دندانها و لثه ها می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود که ممکن است حساسیت دندان را بدتر کند. مبارزه با این باکتری ها ممکن است این روند را کند کرده و حساسیت دندان را کاهش دهد.

حساسیت دندان

شستشو با آب نمک

استفاده از آب نمک به عنوان دهانشویه روش دیگری برای مبارزه با باکتری های دهان و بهبود بهداشت دهان است.

در یک مطالعه در سال 2017، محققان دریافتند که شستشو با آب نمک ممکن است به اندازه دهانشویه کلرهگزیدین در کاهش پلاک های دندانی موثر باشد.

برای شستشو با آب نمک، نصف قاشق چای خوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید سپس قبل از اینکه آب آن را بیرون بریزید، آب نمک آب را چندین بار در دهان بچرخانید.

ژل کپسایسین

کپسایسین ماده تندی است که به طور طبیعی در فلفل قرمز وجود دارد. اگرچه کپسایسین هنگامی که فرد آن را روی پوست یا لثه خود قرار می دهد می تواند باعث سوزش شود اما همچنین ممکن است درد را کاهش دهد.

نویسندگان یک بررسی در سال 2011 متوجه شدند که استفاده موضعی از کپسایسین می تواند به تسکین برخی از انواع درد کمک کند. دانشمندان دقیقاً از نحوه کار آن مطمئن نیستند اما آنها معتقدند که کپسایسین ممکن است رشته های عصبی را بی حس کند و در نتیجه آنها توانایی تحویل سیگنال های درد را ندارند.

استفاده از ژل کپسایسین روی لثه ممکن است درد دندان های حساس را کاهش دهد.

زردچوبه

زردچوبه یک ادویه زرد و یک داروی مهم در طب آیورودا برای کاهش التهاب است. زردچوبه حاوی کورکومین است که ممکن است به تسکین درد کمک کند.

یک مطالعه کوچک در سال 2014 نشان داد که یک عصاره گیاهی زردچوبه به اندازه ایبوپروفن در تسکین درد ناشی از آرتروز زانو موثر است.

می توانید با مخلوط کردن زردچوبه و آب خمیری تهیه کنید و سپس آن را به لثه خود بمالید تا کاهش درد و حساسیت دندان را مشاهده کنید. با این حال، هنوز هیچ تحقیق علمی برای حمایت از استفاده از زردچوبه انجام نشده است.

آب اکسیژنه

پراکسید هیدروژن یک ضد عفونی کننده ملایم است. این ماده معمولاً برای جلوگیری از عفونت در عقیم سازی بریدگی ها، سوختگی ها و سایر زخم ها استفاده می شود. همچنین می توانید از پراکسید به عنوان دهان شویه برای بهبود لثه و جلوگیری از التهاب استفاده کنید. برای استفاده از پراکسید هیدروژن به عنوان دهان شویه مراحل زیر را انجام دهید:

  • دو قسمت پراکسید هیدروژن 3 درصد به قسمت های مساوی با آن آب گرم اضافه کنید.
  • محلول را تا 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید.
  • محلول را بیرون بریزید.
  • دهان خود را با آب بشویید تا باقیمانده پراکسید هیدروژن از بین برود.

درد لثه

عسل و آب گرم

عسل یک ماده ضد باکتری است و می تواند برای بهبود زخم مورد استفاده قرار گیرد. عسل می تواند به بهبودی سریع و کاهش درد، تورم و التهاب کمک کند.

برای کاهش درد دندان های حساس، دهان خود را با آب گرم و یک قاشق عسل بشویید. این شستشو باعث بهبودی مشکلات لثه و دهان می شود.

چای سبز

چای سبز یکی دیگر از محصولات معروف برای فواید سلامتی اش است. به دلیل اثر آنتی اکسیدانی و خاصیت ضدالتهابی از آن در مطالعات پیشگیری از سرطان و سلامت قلب و عروق استفاده شده است. چای سبز همچنین می تواند به سلامت دهان و دندان کمک کند.

برای دندان های حساس، روزانه دو بار از چای سبز شیرین نشده به عنوان دهان شویه استفاده کنید تا دندان هایتان تقویت شده و التهاب را کاهش دهد.

عصاره وانیل

عصاره وانیل حاوی خواص ضد عفونی کننده و تسکین دهنده درد است. از این دارو برای درمان درد و ناراحتی نوزادان هنگام شروع دندان درآوردن استفاده شده است.

برای درمان دندان های حساس، عصاره وانیل را روی یک پنبه بریزید. چند دقیقه پنبه را روی لثه های خود بمالید و این کار را هر چند بار که لازم است تکرار کنید.

پیاز

پیاز دارای فلاونوئیدهایی مانند کوئرستین است که به خاصیت ضد التهابی اش شناخته می شود و می تواند درد را تسکین دهد. خواص ضد باکتری و ضد میکروبی آن همچنین به از بین بردن باکتری های مضر دهان کمک می کند که منجر به عفونت دهانی می شوند. تمام آنچه شما باید انجام دهید این است که یک پیاز را برش دهید، به نوعی که قطعه بریده شده آن در دهان شما قرار بگیرد. قطعه را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و بگذارید حدود پنج دقیقه بماند. پس از بیرون آوردن آن، دهان خود را کاملاً با آب نمک بشویید که به تسکین درد و بهبود بوی نفس تان کمک بیشتری کند.

استفاده از مسواک های نرم

یک نکته آسان برای تسکین حساسیت دندان استفاده از تغییر مسواک است. اگر از مسواک با موهای سفت استفاده می کنید، این می تواند وضعیت تان را بدتر کند. موی سفت و خمیردندان های ساینده روی مینای دندان بسیار سخت عمل می کنند و منجر به ایجاد سوراخ های میکروسکوپی و در نهایت حساسیت بیشتر می شوند. آنها همچنین می توانند عقب رفتگی لثه را بدتر کنند و منجر به حساس شدن عاج و عصب شوند. مسواک نرم و مویی را امتحان کنید و مطمئن شوید که به آرامی مسواک می زنید تا سطح مینای دندان های شما حفظ شود و یکپارچگی لثه حفظ شود.

مسواک زدن

فلوراید

افراد می توانند با استفاده از خمیر دندان فلوراید خطر ایجاد حفره دندان را کاهش دهند.

استفاده از محصولات دندانپزشکی حاوی فلوراید می تواند خطر ایجاد پوسیدگی را کاهش دهد و همچنین به حداقل رساندن حساسیت دندان کمک می کند.

در یک بررسی در سال 2013 نتیجه گیری شد که اکثر داروهای حاوی فلوراید وقتی افراد از آنها در کنار درمان های حساسیت زدا استفاده می کنند حساسیت دندان را کاهش می دهند.

اشکال زیادی از درمان با فلوراید موجود است که برای استفاده روزانه مناسب هستند، از جمله:

  • خمیر دندان
  • ژل
  • دهان شویه

عوامل حساسیت زدا

خمیردندان های مخصوص دندان های حساس حاوی عواملی هستند که عاج دندان را کمتر نفوذ پذیر می کنند. عاج بافتی سخت است که در لایه دندان مینا قرار دارد.

وقتی عاج کمتر قابل نفوذ باشد، این بدان معناست که عبور مایعات از آن دشوارتر است. کاهش نفوذپذیری از عصب موجود در زیر آن محافظت می کند که به کاهش حساسیت و درد دندان کمک می کند.

عوامل حساسیت زدای دندانپزشکی عبارتند از:

  • یون های فلزی
  • پتاسیم
  • اگزالات

استفاده از خمیر دندان مخصوص دندان های حساس حاوی پتاسیم است و یکی از گزینه های مناسب برای افرادی است که دندان های حساس دارند.

در یک مطالعه در سال 2006، محققان عصاره های اگزالات ریواس و اسفناج را بر روی دیسک های عاجی که از دندان های آسیاب انسانی گرفته اند استفاده کردند. نتایج نشان می دهد که این عصاره ها ممکن است به کاهش حساسیت دندان کمک کنند.

علل شایع

هنگامی که لایه بالایی مینای دندان ساییده می شود، دندان می تواند حساس شود.

هنگامی که مینای دندان از بین می رود، عاج موجود در زیر آن ممکن است نفوذپذیرتر شود و به این ترتیب مایعات و گازها به راحتی از آن عبور می کنند.

زیر عاج بافتی به نام پالپ دندان وجود دارد که حاوی بسیاری از عصب ها و رگ های خونی است. هنگامی که مواد از طریق عاج عبور می کنند تا به این انتهای عصب برسند، ممکن است فرد احساس درد کند. نوشیدن مایعات سرد یا گرم و جویدن می تواند این درد را تحریک کند.

موارد زیر می تواند مینا را ساییده و منجر به حساسیت دندان شود:

  • التهاب لثه که بیماری لثه است و در نتیجه تجمع پلاک ایجاد می شود
  • پوسیدگی
  • سفید کردن دندان یا بلیچینگ
  • مسواک زدن بیش از حد دندان یا مسواک زدن بیش از حد محکم
  • خوردن غذاهای اسیدی
  • دندان قروچه

یک مقاله در سال 2013 ارتباط بین حساسیت دندان و عقب رفتگی لثه از التهاب لثه و سفید کردن دندان در خانه را گزارش کرد.

نکاتی برای پیشگیری

افراد می توانند با محافظت از مینای دندان بر روی دندان های خود کمک کنند و از حساسیت دندان جلوگیری کنند:

  • مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان های حاوی فلوراید
  • نخ دندان کشیدن یک بار در روز
  • جلوگیری از سفید کردن دندان ها
  • محدود کردن مصرف غذاهای شیرین، نشاسته ای و اسیدی
  • محدود کردن مصرف الکل
  • پوشیدن محافظ دهان در شب برای جلوگیری از دندان قروچه
  • مراجعه منظم به دندانپزشک
  • ترک سیگار

دندان درد

چه موقع به دندانپزشک مراجعه کنیم

معاینه دندانپزشکی برای شناسایی علت حساسیت شدید دندان ممکن است لازم باشد.

اگر شخصی حساسیت و درد مستمر یا شدید دندان را تجربه کرد، باید برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کند.

بسته به علت و شدت حساسیت، یک دندانپزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  • استفاده از ژل فلوراید یا مواد حساسیت زدا
  • پر کردن
  • روکش کردن
  • اینله و انله
  • جراحی پیوند لثه
  • عصب کشی

خلاصه

بسیاری از افراد حساسیت و درد دندان را تجربه می کنند که می تواند ناشی از فرسایش تدریجی مینای دندان باشد. تحقیقات نشان می دهد برخی از روش های خانگی می توانند به درمان حساسیت دندانی کمک کنند.

بهداشت دهان و دندان بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، بیماری لثه و ایجاد حساسیت است.

افرادی که حساسیت شدید یا مداوم دارند باید برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنند. بسته به علت، یک دندانپزشک می تواند درمان های داخل مطب را برای درمان حساسیت دندان ارائه دهد.

منبع:

medicalnewstoday

healthline

ndtv

wesleydentistry

everydayhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی