سلامت سلامت جسمي

بیماری لثه و درمان آن

تقویم فارسی اندروید

بیماری لثه
بیماری لثه زمانی رخ می دهد که مایعی چسبناک متشکل از باکتری ها بین دندان ها و روی لثه ایجاد شود. این مایع همان پلاک های باکتری هستند که به مرور بافت لثه، دندان و حتی استخوان فک را تخریب می کنند.

بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه یک التهاب خفیف و عفونت رایجی است که باعث تورم لثه می شود. این اتفاق می تواند در هر سنی ایجاد شود. همچنین این بیماری می تواند به پریودنتیت یا بیماری لثه پیشترفته تبدیل شود. این بیماری منجر به انباشته شدن یک ماده چسبناک روی لثه و سپس ایجاد فاصله بین لثه و دندان ها می شود. این بیماری نهایتا می تواند منجر به از بین رفتن استخوان فک و همچنین شل شدن دندان ها گردد.

بیماری لثه یکی از دلایل اصلی از دست دادن دندان در افراد مسن است. با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری های لثه افزایش یافته و کم کم دندان ها نیز در معرض بیماری قرار می گیرند. این بیماری در ابتدا لثه ها را از دندان ها دور کرده و سپس به ریشه ی دندان ها نزدیک شده و به آن ها آسیب می رساند. بیماری لثه همچنین باعث افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی است. هنگامی که باکتر یهای ناشی از بیماری لثه ها وارد خون می شوند سلول های سفید خون باعث انتشار فاکتور های انعقادی خون شده و خطر سکته ی مغزی یا قلبی را افزایش می دهند.

چه کسی در معرض بیماری لثه است؟

افراد مسن معمولا داروهای زیادی برای پیشگیری از بیماری یا برای درمان مشکلاتی که به آن ها دچار هستند مصرف می کنند. بسیاری از این داروها می توانند مانند دیورتیک ها یا داروهای فشار خون باعث کاهش تولید بزاق دهان شوند. بزاق دهان خود نقش کلیدی در محافظت از لثه ها و دندان ها دارد. بنابراین حذف این لایه ی محافظتی می تواند باعث افزایش بیماری در افراد شود. در این مراحل نخ دندان کشیدن و مسواک زدن می تواند تاثیر زیادی در سلامت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری داشته باشد. به علاوه داشتن یک رژیم غذایی توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت افزایش می دهد و این خود یک امتیاز مثبت است.

درمان بیماری لثه

التهاب لثه ها با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت مرتب درمان می شود. اگر شما به طور کل ضعیف هستید و بیشتر دچار بیماری های عفونی می شوید در نتیجه بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های لثه هستید. به علاوه بهتر است مدام با پزشک تان مشورت کرده و او را از وضعیت سلامت خود باخبر کنید. آن ها ممکن است درمان های دارویی را برای شما تشخیص دهند و یا اینکه حتی جراحی را برای تان تجویز کنند.

داروهای مناسب برای بیماری لثه

داروهای ضد عفونت مختلفی برای درمان این بیماری در دسترس قرار دارد. این داروها ممکن است به صورت خوراکی یا موضعی تجویز شوند. برای جلوگیری از عفونت ممکن است از آنتی بیوتیک هایی مثل آموکسی سیلین یا مترونیدازول استفاده شود. به علاوه داروهای ضد درد مثل novafen، gelofen، acifen، megafen، mefenamic acid برای جلوگیری از درد این بیماری تجویز می شود. به علاوه برای جلوگیری از انتشار عفونت از ژل داکسی سایکلین استفاده می شود تا به مرور این بیماری را ریشه کن کند. مدت استفاده از این ژل هفت روز است.

تغییر در شیوه ی زندگی

شکستن عادت ها کار مشکلی است. اما گاهی برای حفظ سلامتی تان باید آن را انجام دهید. اگر شما در مسواک زدن زیاده روی می کنید باید آن را کاهش دهید چرا که دندان ها و لثه های تان برای بیماری مستعد می شوند.
از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید: این خوراکی های خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان ها بوده و می توانند بافت ها را در دندان و دهان تان ترمیم کنند. به علاوه خام خوردن میوه ها و سبزیجات باعث تمیز شدن دندان و دهان تان می شود.

سیگار نکشید: مطالات روی 12000 بزرگسال نشان داد که سیگار بیماری های لثه را تا چهار برابر افزایش می دهد. به علاوه بهبودی در بیمارانی که عمل جراحی لثه انجام داده اند و سیگار می کشند سرعت کمی دارد.

مسواک زدن: حداقل دو بار در روز و هر بار 2 تا 3 دقیقه مسواک بزنید. همچنین هنگام مسواک زدن زبان خود را هم تمیز کنید چرا که این قسمت یکی از مکان های رشد باکتری در دهان است.

نخ دندان هر روز نخ ندان بکشید. همچنین به شیوه ی درست این کار توجه کنید و به خوبی آن را تمام کنید.

بیماری لثه در چه مراحلی ایجاد می شود؟

ابتدا دندان پوسته پوسته شده و پلاک های میکروبی سطح ریشه های دندان را حذف می کنند. در این مرحله می توان از عمل جراحی فلپ برای متصل کردن لثه به دندان ها استفاده کرد. به علاوه اگر عفونت به استخوان فک هم گسترش پیدا کرده باشد بافت این استخوان بازسازی شده و دوباره جایگزین می شود. همچنین در مواردی از پیوند استخوان برای رفع این معضل استفاده می کنند.

پیشگیری از بیماری لثه

اگر مستعد بیماری های لثه هستید بهتر است هر سه ماه به پزشک مراجعه کنید و اگر نه حداقل هر شش ماه چکاپ شوید.

ویتامین C: مصرف روزانه 1000 میلی گرم ویتامین C می تواند در کمک به حفظ سیستم ایمنی بدن و کمک به مقاومت بیشتر باکتری ها کمک کند. به علاوه این ویتامین می تواند در تقویت بافت لثه ی ضعیف هم موثر باشد.

کلسیم: کلسیم در استحکام استخوان و دندان نقش اساسی دارد. مصرف 1300 میلی گرم کلسیم معادل 4 لیوان شیر می تواند برای نوجوانان سنین 9 تا 18 ساله مفید باشد. همچنین مصرف 1000 میلی گرم کلسیم برای مردان و زنان 19 تا 50 ساله لازم است و افراد بالای 51 سال نیز باید تا 1200 میلی گرم کلسیم مصرف کنند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی