بیماری ها سلامت سلامت جسمي

با مسواک نزدن چه اتفاقی برایتان می افتد؟ آشنایی با مضرات دوری از مسواک

تقویم فارسی اندروید
سلامت دهان و دندان
سلامت دهان و دندان

حتما بارها شنیده اید که باید به طور مرتب و دست کم روزی دو بار مسواک بزنید. این فقط به بهداشت دهان و دندان مربوط نمی شود و می تواند سلامت کلی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. شما با مسواک نزدن در معرض خطر هستید. ممکن است خیلی خسته باشید، به استراحت و خواب نیاز داشته باشید یا حتی فراموش کرده باشید اما اگر بدانید با مسواک نزدن چه اتفاقی برای شما می افتد حتما کمتر بهانه تراشی می کند.

بیماری پریودنتال و از دست دادن استخوان

مسواک نزدن

پریودنتال یک بیماریست که ممکن است شما به مرور استخوان هایی که دندان هایتان را نگه می دارند را از دست بدهید و این یکی از عواقب مسواک نزدن محسوب می شود. پزشکان می گویند باکتری ها، آنزیم هایی تولید می کنند که استخوان را می خورند و این یک آسیب جدیست. استخوان ها از بین می روند و باکتری ها فضای بیشتری پیدا می کنند در نتیجه به مرور اثر بدتری روی استخوان ها می گذارند. عفونت هایی که سبب بیماری پریودنتال می شوند اگر شدید باشند نیاز به عمل جراحی پیدا می کنید پس بدانید که یک مسواک نزدن ساده ارزشش را ندارد.

رابطه دیابت و مسواک نزدن

مسواک نزدن

دیابت یک بیماری جدی و مزمن است که بسیاری از کودکان و بزرگسالان دچار آن می شوند. بر اساس یک مطالعه در انجمن دندانپزشکی آمریکا، ارتباطی بین التهاب و عفونت لثه با دیابت وجود دارد. این بدان معنا نیست که با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان حتما به دیابت مبتلا می شوید اما احتمال بیشتری وجود دارد که دچار این بیماری شوید. بنابراین اگر مسواک زدن شما را از هر دو این بیماری ها حفظ کند حتما ارزشش را دارد.

رابطه بیماری های قلبی و مسواک نزدن

بیماری های قلبی

آیا میان مسواک نزدن و بیماری قلبی ارتباطی وجود دارد؟ بله درست است. پزشکان می گویند باکتری هایی که در دهان وجود دارند وارد جریان خون می شوند و می توانند بر روند طبیعی بدن شما تاثیر منفی بگذارند مانند توانایی طبیعی بدن برای مبارزه با بیماری های عفونی. طبق تحقیقات، عدم سلامت دهان و دندان منجر به بیماری قلبی، سکته مغزی و حتی بیماری آلزایمر می شود. مطالعات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری نشان می دهد که بیماری قلبی یکی از بیماری های شایع محسوب می شود که منجر به مرگ هم خواهد شد. پیشگیری از این بیماری در حفظ سلامت و طول عمر موثر است و این با مسواک زدن بو طور مرتب ممکن می شود.

بوی بد دهان

بوی بد دهان

مسواک نزدن موجب پوسیدگی و رشد باکتری در دهان می شود. در مورد تمام خوراکی هایی که امروز خورده اید خوب فکر کنید. بقایای آنها به دندان هایتان می چسبد و با مسواک نزدن در صورت بروز مشکل فقط با مراجعه به دندانپزشک مشکلتان بر طرف خواهد شد. این بقایای غذا در دهان سبب ایجاد بوی ناخوشایندی می شوند و تنها مسواک زدن می تواند شما و دیگران را از این مسئله آزار دهنده نجات دهد.

التهاب لثه

التهاب لثه

پیش از ابتلا به بیماری پریودنتال، لثه با مسواک نزدن دچار تورم، التهاب و حتی خونریزی می شود. پس بسیار مهم است که پیش از رسیدن به این مرحله از لثه، دندان و بافت های نرم دهان مراقبت کنید. اما اگر علائم این بیماری را مشاهده کردید فورا برای رفع و درمان آن اقدام کنید زیرا پیشرفت آن می تواند به چیزی بسیار بدتر و دردناک تر تبدیل شود.

از بین رفتن مینای دندان

دندان

مینای دندان سخت ترین بخش دندان است که از دندان در برابر آسیب محافظت و مراقبت می کند. در واقع پوششیست برای دندان و اگر از آن محافظت نشود می تواند باعث خرابی هر چه زودتر دندان ها شود. مینای دندان چیزیست که با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک باید به خوبی از آن مراقبت کنید.

لکه های دندانی

لکه های دندانی

آشامیدن نوشدنی هایی که رنگدانه های تیره دارند مثل نوشابه، چای و قهوه می توانند دندان های شما را زرد رنگ کنند. سیگار کشیدن هم به مرور زمان می تواند در زرد رنگ کردن دندان ها موثر باشد. این تیره شدن دندان ها با غذا و نوشیدنی اگر رسیدگی و درمان نشود می تواند برای همیشه رنگ دندان ها را تغییر دهد. مسواک بزنید تا لبخندی زیبا داشته باشید. با دو بار مسواک زدن در روز می توانید زردی را از دندان هایتان دور کنید و این قدم خوبیست.

سکته مغزی

سکته مغزی

همانطور که گفته شد باکتری ها وارد جریان خون می شوند و به قلب و مغز می روند تا پلاک شریانی ایجاد کنند. اگر پلاک ها بیش از اندازه در آن منطقه رشد کنند، سلول های آن منطقه به دلیل کمبود اکسیژن می میرند. قلب و مغز مناطقی هستند که بیشتر به اثرات مضر پلاک شریانی حساس هستند. با مسواک زدن از رشد این پلاک ها جلوگیری کنید تا با حرکت کردن موجب ایجاد آسیب و حتی مرگ نشوند.

زایمان زودرس

زایمان زودرس

شاید به فکر کسی هم نرسد که مسواک نزدن می تواند موجب زایمان زودرس شود. بر اساس مطالعات اثبات شده است که بیماری لثه می تواند تولد نوزاد را جلو بیندازد و این خطراتی مانند نارس بودن نوزاد و وزن کم هنگام تولد را به دنبال خواهد داشت. شما هنگام بارداری بیشتر مراقب خود هستید. بهتر می خورید و بیشتر استراحت می کنید. پس به یاد داشته باشید رسیدگی به دندان هایتان می تواند در سلامت خود شما و کودک تان تاثیر زیادی بگذارد. پس چه پیش از بارداری و چه در دوران بارداری مسواک زدن مرتب را از یاد نبرید.

منبع : thelist

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی