روانشناسي و سلامت روان سلامت

افسردگی در زنان بیشتر است یا مردان؟

تقویم فارسی اندروید

افسردگی

افسردگی یک مسئله جدی است. گفته می شود که تنها در ایالات متحده بیش از 23 میلیون نفر دچار این بیماری روانی هستند. اغلب کسانی که از افسردگی رنج می برند می توانند با بهبود علائم خود درمان بهتری را تجربه کنند. با این حال برخی از آن ها به کل تمایلی به درمان ندارند. به علاوه مسائلی مانده تصورات نادرست در خصوص افسردگی و عدم درک درست از علائم این بیماری نیز در دامن زدن به آن نقش زیادی دارد.

به علاوه در این خصوص رسانه ها نیز نقش پررنگی ایفا کرده و به درک نادرست در خصوص این بیماری دامن می زنند. رسانه ها عموما علائم افسردگی را بدون اینکه بشناسند به عنوان چند مورد کلیشه ای منتقل کرده و آن ها را در این بیماری دخیل می دانند. همچنین رسانه ها اغلب این تصور را ایجاد می کنند که افسردگی بیماری زنان است در حالی که مردان مشهور زیاید به این بیماری مبتلا هستند. افرادی مانند بروک شیلدز، روبی رز، جیم کری، مایلی سایرس، و مایک والاس تاکنون بارها به طور کاملا واضح در خصوص این بیماری خود حرف زده اند.

افسردگی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

تشخیص افسردگی عموما از روی غم و اندوه تمام نشدنی و خلق و خوی افسرده و درهم انجام می شود. این درحالی است که افرادی که مبتلا به این بیماری شناخته می شود حداقل باید 5 تا 9 تا از علائم این بیماری را داشته باشند. به علاوه این علائم باید بیش از دو هفته در آن ها دوام داشته باشد. علائم رایج افسردگی عبارتند از:

  • خلق و خوی تحریک پذیر یا افسرده که هر روز ادامه داشته باشد. برای مثال احساس غم یا عصبانیت دائمی
  • کاهش انگیزه و علاقه در انجام کارها
  • تغییر وزن یا تغییر در اشتها (چاقی یا لاغری و اشتهای زیاد یا کم)
  • تغییرات خواب، پر خوابی یا بی خوابی و کیفیت پایین خواب
  • تغییر در سطح فعالیت، تحرک افراطی یا کاهش فعالیت
  • خستگی و بی انرژی بودن
  • حساس بی ارزشی یا احساس گناه بیش از حد
  • کاهش توانایی در فکر کردن یا تمرکز
  • فکر کردن به مرگ یا خودکشی

این علائم در صورتی که تا دو هفته در فرد باقی بمانند و یک مجموعه 5 تا 9 تایی کامل از آن ها در فرد مشاهده شود، به گونه ای که در زندگی عادی یا شغلی وی تاثیر بگذارند می توان گفت که فرد به افسردگی دچار شده است.

آیا زنان از مردان افسرده ترند؟

واقعیت این است که سن شروع افسردگی در 40 سالگی می باشد ولی از کودکی تا کهنسالی می توان منتظر ابتلا به این بیماری بود. این درحالی است که زنان بیشتر در خصوص ابتلا به این بیماری زنان بیشتر متهم می شوند. اما واقعیت این است که هیچ آماری در خصوص ابتلای بیشتر زنان به افسردگی وجود ندارد. می توان علت این تصور را در رفتارهای زنان دید. معمولا زنان تمایل بیشتری به بروز احساسات خود دارند و اگر احساس بیماری یا غم بکنند آن را بیان کرده و به دنبال ریشه یابی آن می روند اما مردان بیشتر دوست دارند حرف های شان را در خودشان بریزند. به علاوه زنان بیشتر غمگین می شود و غم را در خودشان نگه می دارند در حالی که مردان بیشتر عصبانی می شوند و خود را تخلیه می کنند.

علل افسردگی

افسردگی اصولا به استعداد ژنتیکی، وقایع آسیب زا و تغیرات عمده زندگی مربوط است. اما از طرفی هیچ کدام این ها به تنهایی نمی توانند سبب بیماری فرد باشند. اصولا یک طوفان از عوامل ژنتیکی، زیست شناسی و حوادث زندگی می تواند نهایتا فرد را به این بیماری مبتلا کند. صرف نظر از این مسائل دانشمندان دریافته اند که افسردگی با مهعماری شیمیایی و ساختار مغز در ارتباط است. برای مثال در کسانی که سابقه ی این بیماری دارند هیپوکامپ مغز تمایل به کوچک شدن دارد. همچنین این افرد سطح کمتری از انتقال دهنده سروتونین را در مغز خود دارند. به علاوه این افراد سطوح بالاتری از هورمون های استرس و کورتیزول را در مغز خود دارند.

برای درمان این بیماری باید چه کرد؟

اگر شما از علائم این بیماری رنج می برید، باید بدانید که تنها نیستید و در صورتی که بتوانید درمان مناسب را پیدا کنید می توانید کاملا بهبود یابید. به علاوه اگر مطمئنید که کسانی را می شناسید که همه ی این علائم رادارند بهتر است آن ها را به درمان و پیگیری بیماری شان ترغیب کنید. در پروسه درمان معمولا از داروها برای بازگشت وضعیت شیمیایی مغز به حالت عادی و ورزش و رفتار درمانی کمک می کنند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی