سلامت سلامت جسمي

آیا آلومینیوم موجود در دئودورانت با عرق کردن مرتبط است؟

تقویم فارسی اندروید

شاید شما هم برای جلوگیری از عرق کردن یا بوی بد تعریق از ابزار مختلفی استفاده کنید و نگراه عوارض احتمالی آن باشید. هیچ منبع علمی وجود ندارد که آلومینیوم را با سرطان، زوال عقل یا سایر بیماری های جدی مرتبط کند اما اگر می خواهید از آلومینیوم اجتناب کنید، جایگزین های زیادی برای امتحان کردن وجود دارد. به نظر می رسد بسیاری از مردم فکر می کنند که آلومینیوم موجود در دئودورانت ها یا ضد تعریق ها با بسیاری از بیماری های جدی مانند سرطان و زوال عقل مرتبط است. اما آیا علمی برای اثبات این موضوع وجود دارد؟ نه واقعا.

در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد آلومینیوم در دئودورانت بدانید، به علاوه برخی از جایگزین های بدون آلومینیوم آورده شده است.

جلوگیری از عرق کردن

آیا در دئودورانت آلومینیوم وجود دارد؟

آلومینیوم به طور کلی در دئودورانت ها یافت نمی شود اما عنصر اصلی در ضد تعریق ها است. بله دئودورانت ها و ضد تعریق ها یکسان نیستند. دئودورانت‌ ها باعث می‌ شوند زیر بغل شما کمتر بدبو شود، در حالی که ضد تعریق‌ ها میزان عرق کردن شما را کاهش می‌ دهند.

باور کنید یا نه، عرق وقتی از منافذ شما خارج می شود بی بو است اما وقتی باکتری های روی پوست شما با آن عرق تعامل می کنند، تغییر می کنند. بسته به شیمی خاص بدن شما، ترکیب باکتری/عرق شما ممکن است عطر بالقوه ناخوشایندی بدهد. زیر بغل شما کاملاً گرم و مرطوب است و مکانی عالی برای حضور میکروب ها و تولید مقداری بخار بد عرق است.

اینجاست که آلومینیوم به تصویر کشیده می شود. همه چیز در مورد شیمی است. ترکیب آلومینیوم موجود در ضد تعریق در منافذ شما حل می شود و اساساً مانع از رسیدن عرق به سطح پوست می شود. بنابراین میکروب های زیر بغل شما عرق ندارند که با آنها مخلوط شوند. از این رو بدون بو خارج می شوند.

از سوی دیگر، دئودورانت‌ ها حاوی موادی هستند که به ترکیب عرق و باکتری‌ ها کمک می‌ کنند تا بوی بدن را کاهش دهند. مثل این است که چگونه یک قاشق شکر قهوه را کمتر تلخ می کند.

واقعیت جالب: زیر بغل چپ شما حتی ممکن است بویی متفاوت از زیر بغل راست شما وقت عرق کردن داشته باشد، بسته به اینکه چه فلوری در پوست زیر بغل شما پنهان شده است.

جلوگیری از عرق کردن

آیا آلومینیوم موجود در ضد تعریق بی خطر است؟

مهم است که جامعه علمی در مورد خطرات بالقوه ترکیبات آلومینیوم به زیر بغل شما چه می گویند؟ نتیجه این است که تحقیقات هیچ ارتباطی بین آلومینیوم و مشکلات بهداشتی اصلی پیدا نکرده است.

در واقع، FDA استفاده از ترکیبات آلومینیوم در ضد تعریق های بدون نسخه را تایید کرده است. بیایید به هر یک از نگرانی‌ های مهم سلامتی که دئودورانت‌ ها و ضد تعریق‌ ها درباره آن‌ ها سر و صدا می‌ کنند، بپردازیم.

سرطان پستان

شایعه اصلی پیرامون آلومینیوم موجود در ضد تعریق ها این است که با سرطان سینه مرتبط است اما موسسه ملی سرطان می خواهد این شایعه را متوقف کند.

نگرانی هایی به وجود آمد که از آنجایی که ترکیب آلومینیوم موجود در ضد تعریق اساساً منافذ پوست را مسدود می کند، ممکن است از «عرق کردن» سموم سرطان زا توسط بدن جلوگیری کند اما پوست شما عامل اصلی سم زدایی نیست. کلیه ها و کبد شما از طریق ادرار کردن و مدفوع از شر این مواد بد خلاص می شوند.

همچنین نگرانی هایی وجود داشت که ترکیبات آلومینیوم می توانند جذب پوست شوند و استروژن را تقلید کنند، هورمونی که نشان داده شده است با ایجاد سرطان سینه مرتبط است. یک مطالعه نشان داد که حتی اگر آلومینیوم با سرطان مرتبط باشد، مردم تقریباً در همه جا از جمله غذا، آنتی اسیدها، خمیر دندان و آب آشامیدنی در معرض آلومینیوم هستند. بنابراین غیرممکن است که آن را به ضد تعریق ها مرتبط کنید.

یک بررسی متا به این نتیجه رسید که هیچ ارتباط واضحی بین ترکیبات آلومینیوم و سرطان وجود ندارد حتی اگر زیر بغل شما درست در کنار بافت سینه شما باشد، آلومینیوم به اندازه کافی از طریق ضد تعریق ها جذب نمی شود تا نگرانی های سلامتی ایجاد کند.

بیماری کلیوی

شایعه دیگر این است که ضد تعریق با بیماری کلیوی مرتبط است. باز هم، آلومینیوم بیش از حد در بدن شما قطعا چیز بدی است اما بنیاد ملی کلیه می گوید جذب آلومینیوم کافی از طریق پوست برای آسیب رساندن به کلیه ها تقریبا غیرممکن است بنابراین اگر کلیه سالمی دارید، نباید نگران باشید.

اگر کلیه های کم کار دارید، حتماً قبل از استفاده از ضد تعریق حاوی آلومینیوم با پزشک مشورت کنید. به همین دلیل است که سازمان غذا و داروی آمریکا به همه محصولات حاوی آلومینیوم هشدار می دهد: اگر بیماری کلیوی دارید، از خود مراقبت کنید.

بیماری استخوان

آلومینیوم موجود در ضد تعریق ها با بیماری های استخوانی ارتباطی ندارد اما، دوباره برای افرادی که بیماری حاد کلیوی دارند و نیاز به تزریق خون مداوم (معروف به همودیالیز) برای فیلتر کردن سموم از بدن دارند، تجمع آلومینیوم در خون یک خطر واقعی است.

اگر این سموم نتوانند به اندازه کافی سریع فیلتر شوند، بیماران ممکن است عوارض جانبی متعددی داشته باشند، از جمله تجمع آلومینیوم در خون و ایجاد یک بیماری استخوانی به نام استئومالاسی که تضعیف استخوان ها است.

اختلالات حافظه

به گفته انجمن آلزایمر، شایعات از اوایل دهه 1960 مبنی بر ارتباط آلومینیوم در تمام اشکال آن با زوال عقل آغاز شد. در واقع به قابلمه ها، تابه ها، قوطی های آبجو و ضد تعریق ها اشاره کردند.

برخی از مطالعات قدیمی ممکن است پیوندی را پیدا کرده باشند اما اینها یا بی اعتبار شدند یا رد شدند. در حال حاضر، کارشناسان به طور قاطع موافق هستند که هیچ ارتباطی بین آلزایمر و آلومینیوم وجود ندارد. یک مطالعه حتی ظن اولیه را در ارتباط بین آلومینیوم و آلزایمر یک “نظریه حاشیه ای” نامید.

تعریق

آیا باید به دئودورانت بدون آلومینیوم روی بیاورید؟

بنابراین اکنون می دانید که آلومینیوم موجود در ضد تعریق ها جای نگرانی نیست مگر اینکه بیماری حاد کلیوی را تجربه کنید. این واقعاً تنها شرایطی است که به یک گزینه بدون نسخه برای متوقف کردن عرق کردن می رسد.

اگر تعریق شما واقعاً زیاد است، ممکن است به هایپرهیدروزیس مبتلا شده باشید. در این صورت، پزشک شما ممکن است ضد تعریق قوی تجویز کند که حاوی سطوح کمی بالاتر از ترکیبات آلومینیوم است.

یکی دیگر از گزینه های مورد تایید FDA برای جلوگیری از تعریق بیش از حد، بوتاکس است که عملکرد عصبی غدد عرق را در زیر بغل شما مسدود می کند. درمان هایپرهیدروزیس پیچیده است و ممکن است به ترکیبی از چند درمان مختلف نیاز داشته باشد.

اما شاید شما به دنبال اجتناب از آلومینیوم به طور کلی هستید، نه به دلایل سلامتی بلکه به این دلیل که با عرق شما مخلوط می شود و تمام پیراهن های شما را در ناحیه زیر بغل لکه می کند. در این صورت، دئودورانت ممکن است راه حلی باشد اما دئودورانت ها علاوه بر آلومینیوم حاوی مواد شیمیایی دیگری هستند که ممکن است شما را آزار دهند یا آلرژی ایجاد کنند. امروزه دسته‌ ای از دئودورانت‌ ها در بازار وجود دارد که فهرست مواد شیمیایی کمتری را ارائه می‌ کنند.

در اینجا لیستی از چند جایگزین طبیعی آورده شده است:

  • دئودورانت ضد حساسیت
  • دئودورانت بدون عطر یا بدون اسانس
  • دئودورانت جوش شیرین
  • پودر نشاسته ذرت
  • پودر پیکان (نشاسته ای از گیاهان گرمسیری)
  • آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) (اما برای جلوگیری از تحریک پوست آن را ملایم و با غلظت کم نگه دارید)

حرف آخر

حال که همه چیز را درباره عرق کردن می دانید، بدانید که اگرچه رسانه‌ های اجتماعی ممکن است شما را بر خلاف این باور نگه دارند اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ترکیبات آلومینیوم موجود در ضد تعریق‌ ها را با شرایط مهم سلامت مرتبط کند. دئودورانت ها اصلاً حاوی آلومینیوم نیستند، بنابراین به دوستان خود در TikTok بگویید که سرعت چرخش خود را کاهش دهند. بله، آلومینیوم بیش از حد در بدن شما قطعا چیز بدی است اما شما آن را از ضد تعریق ها دریافت نمی کنید.

به یاد داشته باشید، دئودورانت و ضد تعریق متفاوت عمل می کنند. عرق به طور طبیعی بی بو است تا زمانی که با باکتری های منحصر به فرد پوست شما مخلوط شود. ضد تعریق از ترکیبات آلومینیوم برای جلوگیری از رسیدن عرق به پوست استفاده می کند. دئودورانت ها بعد از این عمل باعث می شوند که مخلوط باکتری و عرق بوی بهتری بدهد. (یا حداقل فوق العاده ناخالص نیست.)

اگر هایپرهیدروزیس دارید، ممکن است پزشک شما درمان بوتاکس را پیشنهاد دهد اما اگر بیماری کلیوی دارید، حتما برچسب آن را بخوانید و از محصولات دارای آلومینیوم اجتناب کنید. استفاده از دئودورانت ممکن است بهترین انتخاب شما باشد. همچنین امروزه جایگزین‌ های بیشتری نسبت به همیشه وجود دارد.

منبع:

greatist

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی