خواص مواد غذايي سلامت

خواص آب هویج برای سلامتی

تقویم فارسی اندروید

آب هویج از هویج کامل استخراج می شود و بسیار مغذی است. این نه تنها پتاسیم و ویتامین C را فراهم می کند، بلکه از نظر پروویتامین A نیز بسیار غنی است. تصور می شود خواص آب هویج ایمنی را تقویت می کند و سلامت چشم و پوست را بهبود می بخشد و همچنین فواید دیگری هم دارد که در ادامه می خوانید.

در اینجا ۸ خاصیت از خواص آب هویج آورده شده است.

خواص آب هویج

1. بسیار مغذی است

آب هویج کالری و کربوهیدرات کمی دارد در حالی که حاوی مواد مغذی متعددی است. یک فنجان (240 میلی لیتر) حاوی موارد زیر است:

  • کالری: 96
  • پروتئین: 2 گرم
  • چربی: کمتر از 1 گرم
  • کربوهیدرات: 22 گرم
  • شکر: 9 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • ویتامین A (به عنوان پروویتامین A): 255٪ از ارزش روزانه
  • ویتامین سی: 23 درصد از ارزش روزانه
  • ویتامین ک: 31 درصد از ارزش روزانه
  • پتاسیم: 15 درصد ارزش روزانه

آب هویج همچنین رنگدانه های کاروتنوئیدی لوتئین و زآگزانتین را فراهم می کند که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن شما عمل می کنند. آنتی اکسیدان ها با مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد مبارزه می کنند.

کاروتنوئید اصلی موجود در آب هویج بتاکاروتن است که مسئول رنگ نارنجی هویج است. بدن شما آن را به آنتی اکسیدان ویتامین A تبدیل می کند.

خلاصه

آب هویج سرشار از ویتامین A و سرشار از ویتامین های C و K است. همچنین حاوی ترکیبات گیاهی به نام کاروتنوئیدها است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند.

2. خواص آب هویج ممکن است سلامت چشم را بهبود بخشد

آب هویج حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی است که برای چشم شما مفید است.

به طور خاص، 1 فنجان (250 میلی لیتر) آب هویج بیش از 250 درصد از ارزش روزانه را برای ویتامین A، بیشتر به شکل پروویتامین A کاروتنوئیدها مانند بتا کاروتن تامین می کند.

ویتامین A برای سلامت چشم حیاتی است. چندین مطالعه مصرف میوه‌ ها و سبزیجات حاوی پروویتامین A را با کاهش خطر نابینایی و بیماری‌ های چشمی مرتبط با افزایش سن مرتبط می‌ دانند.

علاوه بر این، آب هویج یک منبع عالی از لوتئین و زآگزانتین است، دو کاروتنوئید دیگر که در چشمان شما جمع می‌ شوند و از آن‌ ها در برابر نور مضر محافظت می‌کنند.

مصرف زیاد لوتئین و زآگزانتین در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به مشکلات چشمی مانند دژنراسیون ماکولا (AMD) مرتبط با سن را کاهش دهد. یک تجزیه و تحلیل از 6 مطالعه، مصرف زیاد این ترکیبات در رژیم غذایی را با 26 درصد کمتر خطر ابتلا به AMD دیررس در مقایسه با مصرف کم مرتبط دانست.

خلاصه

آب هویج منبع بسیار خوبی از کاروتنوئیدها از جمله بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین است که برای سلامت چشم حیاتی هستند و ممکن است در برابر AMD از شما محافظت کنند.

3. خواص آب هویج در تقویت ایمنی

خواص آب هویج ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

هر دو ویتامین A و C موجود در آب هویج به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و از سلول های ایمنی در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

علاوه بر این، این آب میوه منبع غنی ویتامین B6 است که بیش از 30 درصد از ارزش روزانه را در 1 فنجان (240 میلی لیتر) تامین می کند. ویتامین B6 نه تنها برای یک پاسخ ایمنی مطلوب ضروری است، بلکه کمبود آن با ضعف ایمنی نیز مرتبط است.

در واقع، یک مطالعه روی جوندگان نشان داد که مصرف ناکافی ویتامین B6 در رژیم غذایی، رشد سلول‌ های ایمنی به نام لنفوسیت‌ ها را منع می‌ کند.

با این حال، مطالعات انسانی مورد نیاز است.

خلاصه

آب هویج به عنوان منبعی غنی از ویتامین های A و B6 و C، ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.

4. ممکن است اثرات ضد سرطانی ایجاد کند

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که ترکیبات خاصی در آب هویج ممکن است از سرطان محافظت کند.

به طور خاص، پلی استیلن ها، بتاکاروتن و لوتئین حاصل از عصاره آب هویج ممکن است در برابر سلول های سرطان خون انسان مؤثر باشند.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که درمان سلول های سرطان خون با عصاره آب هویج به مدت 72 ساعت منجر به مرگ سلول های سرطانی و توقف چرخه رشد سلولی شد.

مطالعه دیگری در آزمایشگاه نتایج مشابهی را گزارش کرد اما نشان داد که پلی استیلن ها – نه بتاکاروتن یا لوتئین – عوامل اصلی ضد سرطان در آب هویج هستند.

در حالی که این نتایج امیدوارکننده به نظر می رسند، مطالعات انسانی کمی در دسترس است.

یک مطالعه 2 هفته ای روی 22 مرد جوان سالم نشان داد که نوشیدن تقریباً 1.5 فنجان (330 میلی لیتر) آب هویج در روز تأثیر قابل توجهی بر بیومارکرهای موجود در مدفوع مرتبط با سرطان روده بزرگ ندارد. با این حال، این یک مطالعه کوتاه با حجم نمونه محدود بود.

به طور کلی، تحقیقات گسترده تری مورد نیاز است. آب هویج را نباید یک درمان سرطان در نظر گرفت.

خلاصه

در مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شده است که ترکیبات موجود در آب هویج باعث مرگ سلول های سرطانی می شود. با این حال، تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

5. ممکن است کنترل قند خون را بهبود بخشد

نوشیدن مقدار کمی آب هویج ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند.

به طور خاص، مطالعات روی موش های مبتلا به دیابت نوع 2 نشان می دهد که آب هویج تخمیر شده قند خون را کاهش می دهد و سایر علائم مرتبط را بهبود می بخشد. این به این دلیل است که آب میوه حاوی پروبیوتیک‌ هایی است که باکتری‌ های مفیدی هستند که روی باکتری‌ های روده مرتبط با دیابت تأثیر می‌ گذارند.

مطالعه دیگری روی جوندگان نشان داد که آب هویج بنفش به دلیل اثر ضد التهابی رنگدانه های آنتوسیانین، کنترل قند خون را افزایش می دهد.

با این حال، اینها انواع بسیار خاصی از آب هویج هستند. معلوم نیست که آیا آب هویج معمولی اثرات مشابهی دارد یا خیر.

با این حال، آب هویج دارای شاخص گلیسمی پایین (GI) است – این معیاری است که نشان می دهد یک غذای خاص چقدر سطح قند خون را افزایش می دهد. مصرف غذاها و نوشیدنی های با گلیسمی پایین ممکن است به بهبود مدیریت قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

بنابراین، آب هویج ممکن است جایگزین خوبی برای آب میوه هایی با GI بالا باشد. با این حال، مهم است که اندازه وعده ها را کنترل کنید، زیرا مصرف بیش از حد ممکن است سطح قند خون را افزایش دهد.

خلاصه

مطالعات محدود حیوانی نشان می دهد که آب هویج تخمیر شده و بنفش، کنترل قند خون را بهبود می بخشد. در حالی که آب هویج معمولی دارای GI پایینی است، باید حتما آن را در مقادیر بسیار متوسط ​​بنوشید.

6. ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد

مواد مغذی موجود در آب هویج ممکن است به ویژه برای سلامت پوست مفید باشد.

یک فنجان (250 میلی لیتر) آب هویج بیش از 20 درصد از ارزش روزانه را برای ویتامین C فراهم می کند، یک ماده مغذی محلول در آب که برای تولید کلاژن ضروری است. این ترکیب فراوان ترین پروتئین فیبری در بدن شما است و خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست شما را فراهم می کند.

علاوه بر این، ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان برای محافظت از پوست شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد عمل می کند.

بتاکاروتن موجود در آب هویج نیز ممکن است به پوست شما کمک کند. یک مطالعه نشان داد که یک رژیم غذایی غنی از کاروتنوئید ممکن است از پوست شما در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت کند و ظاهر پوست را بهبود بخشد.

خلاصه

آب هویج ویتامین C و بتاکاروتن، دو آنتی اکسیدانی که ممکن است از پوست شما در برابر آسیب محافظت کنند، تامین می کند. ویتامین C همچنین برای تولید کلاژن ضروری است که پوست را تقویت می کند.

7. خواص آب هویج ممکن است سلامت قلب را تقویت کند

آب هویج ممکن است به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی کمک کند.

اول اینکه آب هویج منبع خوبی از پتاسیم است، ماده معدنی که نقش مهمی در تنظیم مناسب فشار خون دارد. اثبات شده است که یک رژیم غذایی با پتاسیم بالا از فشار خون بالا و سکته مغزی محافظت می کند.

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در آب هویج نیز ممکن است برای قلب شما مفید باشد.

یک مطالعه 3 ماهه بر روی 17 بزرگسال با سطح کلسترول و تری گلیسیرید بالا نشان داد که نوشیدن 2 فنجان (480 میلی لیتر) آب هویج در روز به طور قابل توجهی آنتی اکسیدان های خون را افزایش می دهد و اکسیداسیون چربی های خون را کاهش می دهد که ممکن است منجر به بیماری قلبی شود.

با این حال، تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

پتاسیم و آنتی اکسیدان های موجود در آب هویج ممکن است به کاهش فشار خون و کاهش عوامل خطر بیماری قلبی کمک کند.

8. ممکن است از کبد شما محافظت کند

تصور می شود که کاروتنوئیدهای موجود در آب هویج سلامت کبد را تقویت می کند.

چندین مطالعه نشان می دهد که اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی کاروتنوئیدها از بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) محافظت می کند.

NAFLD زمانی اتفاق می‌ افتد که چربی در کبد شما جمع می‌ شود، معمولاً در نتیجه رژیم غذایی نامناسب، اضافه وزن یا چاقی. ممکن است در نهایت منجر به زخم شدن کبد و آسیب ماندگار شود.

یک مطالعه 8 هفته ای روی موش ها نشان داد که آب هویج برخی از نشانگرهای NAFLD را کاهش می دهد. مطالعه دیگری بر روی جوندگان نتایج مشابهی را نشان داد و نشان داد که آب هویج چربی کبد را کاهش نمی دهد اما علائم خون التهابی را کاهش می دهد.

با این وجود، مطالعات انسانی مورد نیاز است.

خلاصه

آب هویج به دلیل داشتن مقدار زیادی کاروتنوئیدهای ضد التهابی ممکن است از کبد شما در برابر شرایطی مانند NAFLD محافظت کند. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است.

اقدامات احتیاطی

در حالی که آب هویج برای اکثر مردم کاملاً بی خطر است، چند احتیاط وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

برخی از آب هویج ها، به ویژه انواع تازه تهیه شده، ممکن است برای از بین بردن باکتری های مضر پاستوریزه نشده باشند. زنان باردار، افراد مسن، کودکان خردسال و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید از آب هویج غیر پاستوریزه خودداری کنند.

علاوه بر این، نوشیدن مقادیر بسیار زیاد آب هویج ممکن است منجر به کاروتنمی شود، وضعیتی که در نتیجه سطوح بالای بتاکاروتن در خون، پوست شما را زرد مایل به نارنجی می کند.

اگرچه مضر نیست اما می تواند هشدار دهنده باشد. حذف موقت منابع بتاکاروتن از رژیم غذایی شما معمولاً این مشکل را حل می کند.

در نهایت، آب هویج فیبر کمتری نسبت به هویج کامل دارد و حاوی قندهای طبیعی است. از آنجایی که محتوای فیبر کمتر به این معنی است که قندهای آن سریعتر جذب می شوند، نوشیدن بیش از حد ممکن است سطح قند خون شما را افزایش دهد.

در حالی که GI پایین آب هویج به این معنی است که قند خون شما را به اندازه آب میوه های دیگر افزایش نمی دهد اما اگر دیابت دارید، همچنان باید مراقب باشید که مصرف خود را تعدیل کنید – به خصوص اگر آن را به تنهایی می نوشید.

خلاصه

برخی از انواع آب هویج ممکن است پاستوریزه نشده باشند و باید توسط برخی از افراد از جمله زنان باردار، اجتناب شود. نوشیدن بیش از حد نیز ممکن است به طور موقت رنگ پوست شما را تغییر دهد.

حرف آخر

آب هویج فوق العاده مغذی است، پتاسیم، چندین کاروتنوئید و ویتامین های A و C و K دارد.

نوشیدن این آب سبزیجات ممکن است به بهبود سلامت چشم، تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت پوست کمک کند. با این حال، تحقیقات انسانی گسترده تر مورد نیاز است.

از آنجایی که حاوی قندهای طبیعی است، ممکن است بهتر باشد آن را در حد اعتدال بنوشید.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی