داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

آیا خواص گیاه دارواش به درمان سرطان کمک می کند؟

تقویم فارسی اندروید

اگر شما یا کسی که می شناسید مبتلا به سرطان است، ممکن است در مورد درمان های جایگزین و طبیعی برای دستیابی به نتایج بهتر درمانی و بهبود سلامت کلی و کیفیت زندگی در حال تحقیق باشید. متأسفانه، بسیاری از محصولات طبیعی که به دلیل خواص ضد سرطانی یا تقویت کننده سیستم ایمنی به بازار عرضه می شوند، تحقیقاتی برای حمایت از اثربخشی آنها وجود ندارد و حتی می توانند تحت شرایط خاص خطرناک هم باشند. گیاه دارواش یک درمان جایگزین برای سرطان است که در مناطق خاصی از جهان استفاده می شود.

این مقاله توضیح می دهد که دارواش چیست و آیا برای بهبود کیفیت زندگی، نتایج درمان و علائم در افراد مبتلا به سرطان موثر است یا خیر.

گیاه دارواش

دارواش چیست؟

دارواش اروپایی یک گیاه دارویی است که بیش از یک قرن است که به عنوان درمان سرطان استفاده می شود.

این یک گیاه نیمه انگلی همیشه سبز است که روی درختان خاصی رشد می کند و آب و مواد مغذی را بیرون می کشد. بومی اروپا و آسیا است.

عصاره این گیاه برای درمان بیماری های مختلف از جمله سرطان استفاده می شود.

فیلسوف اتریشی رودلف اشتاینر برای اولین بار در سال 1920 عصاره دارواش را به عنوان یک درمان بالقوه سرطان توصیه کرد اما پزشک هلندی ایتا وگمن اولین کسی بود که از آن در افراد مبتلا به سرطان استفاده کرد.

دارواش به صورت خوراکی نیز موجود است با این حال، بیشتر تحقیقاتی که به بررسی اثرات دارواش بر نتایج سرطان می پردازند، بر تزریق تمرکز دارند که در برخی از کشورهای اروپایی تجویز می شود.

عصاره دارواش معمولاً 2 تا 3 بار در هفته زیر پوست تزریق می شود. درمان ممکن است برای هفته ها یا حتی سال ها ادامه یابد.

حتی اگر دارواش به عنوان یک درمان جایگزین سرطان در کشورهای اروپایی استفاده می شود، عصاره دارواش برای استفاده در ایالات متحده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تایید نشده است.

بنابراین، محصولات دارواش نسخه ای در ایالات متحده موجود نیست.

در اروپا، عصاره دارواش یکی از داروهای تجویز شده برای درمان سرطان است. دارواش بیشتر در کشورهای آلمانی زبان تجویز می شود.

محصولات دارواش بسته به نوع درختی که دارواش روی آن رشد می کند، گونه دارواش و زمان برداشت آن متفاوت است. عصاره دارواش در محلول های مبتنی بر آب یا با مخلوطی از آب و الکل ساخته می شود.

عصاره دارواش معمولاً به عنوان یک درمان کمکی در افراد مبتلا به سرطان استفاده می شود، به این معنی که پس از درمان های اولیه سرطان سنتی مانند شیمی درمانی استفاده می شود.

خلاصه

عصاره دارواش معمولا برای افراد مبتلا به سرطان در برخی از کشورهای اروپایی تجویز می شود. محصولات دارواش تجویزی معمولاً زیر پوست تزریق می‌شوند و معمولاً در ترکیب با درمان‌ های سنتی سرطان مانند شیمی‌ درمانی استفاده می‌ شوند.

چرا از دارواش برای درمان سرطان استفاده می شود؟

دارواش حاوی ترکیبات متعددی است که ممکن است پتانسیل درمانی داشته باشند، از جمله لکتین ها، ویسکوتوکسین ها، فلاونوئیدها، اولیگو و پلی ساکاریدها، لیپیدهای غشایی، آلکالوئیدها و غیره.

اگرچه کارشناسان هنوز به طور کامل نمی دانند که خواص ضد سرطانی دارواش چگونه کار می کند اما تصور می شود که لکتین های متمرکز در دارواش ممکن است سیستم ایمنی را تعدیل کند، دفاع ایمنی را بهبود بخشد و اثرات منفی درمان های سرطان را کاهش دهد.

لکتین ها مولکول هایی هستند که دارای هر دو بخش کربوهیدرات و پروتئین هستند. این ترکیبات می توانند به سلول ها متصل شوند و آن ها را تعدیل کنند.

ویسکوتوکسین ها نوع دیگری از ترکیبات فعال موجود در دارواش هستند. اعتقاد بر این است که آنها اثرات ضد سرطانی دارند.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که عصاره کامل دارواش اثرات ضد سرطانی قوی تری نسبت به ترکیبات جدا شده موجود در دارواش دارد، به این معنی که تمام ترکیبات موجود در دارواش، نه فقط لکتین ها و ویسکوتوکسین ها، در این اثرات نقش دارند.

مطالعات نشان می دهد که دارواش به روش های مختلفی بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد که ممکن است در درمان سرطان و کاهش عوارض جانبی درمان سرطان مفید باشد.

به عنوان مثال، در مطالعات انسانی نشان داده شده است که تجویز عصاره دارواش تعداد سلول‌ های کشنده طبیعی (سلول‌های NK) را افزایش می‌ دهد که سلول‌ های ایمنی هستند که با سرطان مبارزه می‌ کنند.

دارواش همچنین اثرات ضد التهابی دارد و برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به عنوان یک عامل ضد رگ زایی عمل کند. این بدان معناست که ممکن است با متوقف کردن رشد رگ‌های خونی جدید، قطع سوخت رسانی به تومورها از گسترش سرطان جلوگیری کند.

خلاصه

عصاره دارواش حاوی انواع ترکیبات فعال بیولوژیکی است و دارای اثرات تعدیل کننده سیستم ایمنی قوی است که ممکن است در درمان سرطان موثر باشد.

آیا موثر است؟

برخلاف بسیاری از درمان‌ های مکمل سرطان، عصاره دارواش به طور گسترده در انسان مورد مطالعه قرار گرفته است. در واقع، بیش از 50 آزمایش بالینی به اثرات عصاره دارواش در افراد مبتلا به سرطان پرداخته اند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که دارواش ممکن است برای بهبود کیفیت زندگی، کاهش عوارض جانبی مرتبط با درمان، افزایش زمان بقا و بهبود علائم در افراد مبتلا به سرطان های خاص مفید باشد.

با این حال، همه مطالعات فایده ای را نشان نداده اند و برخی از محققان کیفیت شواهد موجود را زیر سوال برده اند.

بررسی 26 مطالعه نشان داد که کیفیت زندگی، از جمله درد و حالت تهوع، به طور قابل توجهی در افراد مبتلا به سرطان که عصاره دارواش برایشان تجویز شده بود، در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کردند، بهبود یافت.

با این حال، محققان به خطر بالای سوگیری در مطالعات تجزیه و تحلیل شده اشاره کردند.

در مقابل، یک بررسی دو قسمتی از 28 مطالعه نشان داد که درمان با دارواش برای کیفیت زندگی یا بقا در افراد مبتلا به انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان روده بزرگ، ریه و سینه، فایده اندک دارد یا بدون فایده است.

مرور دیگری به بررسی اثرات عصاره دارواش دارویی ایسکادور بر بقای افراد مبتلا به سرطان پرداخت.

این بررسی شامل 32 مطالعه بود و به این نتیجه رسید که هنگامی که به عنوان یک درمان کمکی استفاده می شود، ایسکادور منجر به بقای بهتر، به ویژه در افراد مبتلا به سرطان دهانه رحم می شود.

یک آزمایش تصادفی کنترل شده در سال 2013 نیز نتایج مثبت مربوط به ایسکادور را نشان داد.

این مطالعه شامل 220 فرد مبتلا به سرطان متاستاتیک پیشرفته پانکراس بود که فقط مراقبت های حمایتی دریافت می کردند.

نتایج نشان داد افرادی که تحت درمان با ایسکادور قرار گرفتند به طور متوسط 2 ماه بیشتر از گروه دارونما زندگی کردند و علائم مرتبط با بیماری از جمله درد، حالت تهوع، اسهال، اضطراب و خستگی کمتری را تجربه کردند.

مطالعه ای بر روی 319 زن مبتلا به سرطان سینه بدون متاستاز، آنهایی را که فقط درمان استاندارد سرطان (شیمی درمانی) را دریافت کرده بودند با کسانی که تحت درمان استاندارد همراه با عصاره دارواش قرار گرفتند، مقایسه کرد.

در  ماه دوازدهم، شرکت‌ کنندگانی که دارواش ترکیبی و درمان استاندارد را دریافت کردند، در علائمی مانند خستگی، بی‌خوابی و عملکرد فیزیکی بهبود یافتند، در حالی که گروه درمان استاندارد علائم بدتری را تجربه کردند.

یک آزمایش در ایالات متحده که به بررسی یک محصول عصاره دارواش، در ترکیب با داروی شیمی درمانی Gemcitabine می‌پردازد، در سال 2007 تکمیل شد اما نتایج هنوز منتشر نشده است.

این آزمایش منتشر نشده به افراد مبتلا به سرطان ریه که یک دور شیمی درمانی برای آنها مؤثر نبوده بود، پرداخت.

در حالی که برخی از این نتایج نشان می دهد که دارواش ممکن است در درمان برخی سرطان ها مفید باشد، محققان خاطرنشان می کنند که بسیاری از مطالعات تکمیل شده دارای نقاط ضعف بزرگی هستند و ممکن است یافته های آنها قابل اعتماد نباشد.

برای درک کامل چگونگی تأثیر عصاره این گیاه بر افراد مبتلا به سرطان و اینکه آیا باید به عنوان یک درمان جایگزین سرطان توصیه شود، به مطالعات با کیفیت بالا بیشتری نیاز است.

اگر سرطان دارید و علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد دارواش و پتانسیل آن در درمان سرطان هستید، با تیم انکولوژی خود مشورت کنید.

این متخصصان پزشکی درباره تشخیص و درمان شما اطلاعات بیشتری دارند و می توانند به شما کمک کنند تا تصمیم بگیرید که آیا درمان های جایگزین و مکمل مانند این گیاه می تواند یا باید در مورد خاص شما استفاده شود یا خیر.

خلاصه

برخی تحقیقات نشان می دهد که عصاره دارواش ممکن است در بهبود کیفیت زندگی، بقا و علائم در افراد مبتلا به سرطان مفید باشد. با این حال، محققان نگرانی هایی را در مورد قابلیت اطمینان و نتایج مختلط مطالعات موجود ابراز کرده اند.

اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی

به طور کلی، عوارض جانبی مربوط به عصاره دارواش گزارش شده در مطالعات بالینی حداقل و غیر تهدید کننده زندگی بوده است.

شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده توسط افرادی که از این گیاه استفاده می کنند عبارتند از:

  • سردرد
  • تب
  • لرز
  • التهاب و درد در محل تزریق
  • افزایش تعداد گلبول های سفید

با این حال، برخی گزارش‌ ها از واکنش‌ های آلرژیک شدید به این گیاه، از جمله چند گزارش شوک آنافیلاکتیک وجود دارد.

یک مطالعه کوچک در سال 2019 نشان داد که درمان با محصولات عصاره دارواش، از جمله ایسکادور و هلیکسور، بی‌خطر بوده و به عوارض جانبی در افراد مبتلا به سرطان که بیماری‌ های خودایمنی قبلی، از جمله تیروئیدیت هاشیموتو و کولیت اولسراتیو داشتند، مربوط نمی‌ شود.

با این حال، مصرف مکمل های غذایی دارواش، از جمله چای، در مقادیر زیاد می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناک و حتی کشنده شود.

این محصولات با فرمولاسیون های تجاری موجود مانند ایسکادور که توسط پزشکان تجویز می شود متفاوت است.

علاوه بر این، اگرچه عصاره دارواش با عوارض جانبی زیادی در هنگام استفاده در محیط‌ های بالینی همراه نیست، گیاهان و توت‌ های دارواش برای انسان سمی هستند و باید از مصرف آن اجتناب کرد.

همانطور که در بالا ذکر شد، اگرچه عصاره دارواش معمولاً در درمان سرطان در مناطق خاصی از اروپا استفاده می شود، محصولات دارواش تزریقی با نسخه مانند ایسکادور توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده و در ایالات متحده موجود نیستند.

دارواش پتانسیل تداخل با برخی داروها را دارد و ممکن است منجر به سایر عوارض جانبی کمتر شایع از جمله فشار خون پایین و ضربان قلب کند شود.

مهم است که قبل از مصرف هر گونه محصول این گیاه با تیم انکولوژی خود مشورت کنید.

تیم انکولوژی شما می تواند به شما در تصمیم گیری بهترین دوره درمانی برای نیازهای خاص خود کمک کند و در مورد درمان های مکمل مبتنی بر شواهد مناسب به شما مشاوره دهد.

خلاصه

نتایج مطالعه نشان می دهد که محصولات دارواش تجویزی به طور کلی بی خطر هستند. با این حال، اگر سرطان دارید، برای اطمینان از ایمنی، در مورد هرگونه تغییر دارو یا مکمل با تیم انکولوژی خود صحبت کنید.

حرف آخر

عصاره دارواش از جمله درمان‌ های مکمل و جایگزین سرطان است که به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و معمولاً در برخی از کشورهای اروپایی برای افراد مبتلا به سرطان تجویز می‌شود.

با این حال، محصولات تجویزی آن برای درمان سرطان در ایالات متحده تایید نشده است.

برخی تحقیقات نشان می‌ دهند که وقتی به عنوان یک درمان کمکی استفاده می‌ شود، عصاره دارواش ممکن است برای بهبود کیفیت زندگی، علائم و بقا در افراد مبتلا به انواع خاصی از سرطان موثر باشد.

با این حال، همه مطالعات نتایج مثبتی را نشان نداده اند و برخی از محققان قابلیت اطمینان یافته های موجود را زیر سوال برده اند.

اگر به دارواش یا هر درمان جایگزین سرطان دیگری برای این موضوع علاقه دارید، بسیار مهم است که قبل از مصرف هرگونه مکمل دارویی یا غذایی که برای افراد مبتلا به سرطان عرضه می شود، با تیم انکولوژی خود مشورت کنید.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی