سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

آموزش نحوه محافظت از ناخن‌ های شكننده

محافظت از ناخن‌های شكننده

اگر ناخن های شکننده دارید ما به شما امروز چند راه حل راحت و آسان معرفی میکنیم، باید گفت که ناخن‌ ها نشان‌دهنده سلامت شما هستند. در حالت طبیعی فرم، حالت، رنگ و استقامت ناخن‌ها بستگی به فاكتورهای سلامتی مختلفی دارد و از همه مهم‌تر، ناخن‌ها نمایانگر وضعیت تغذیه شما هستند، مثلا ناخن‌ های شکننده دار به شما اطلاع می‌دهند که بدن شما مواد غذایی لازم را نمیگیرد! اگر از ضعیفی ناخن هایتان شکایت دارید یا اگر اندکی که بلند می شوند، می شکنند، بهتون پیشنهاد میکنیم بجای شکایت کردن، این نکات را برای محافظت از ناخن های خود مد نظر داشته باشید.

روش های مراقبت و محافظت از ناخن‌ های شكننده

ناخن‌ ایده‌آل و خوب ، ناخنی است كه در برابر ضربه و خش تا حدودی مقاوم باشد، خاصیت ارتجاعی داشته باشد و راحت خم بشود، نه اینكه بشكند. چنین ناخن هایی کاملا بستگی به نوع تغذیه شما دارد اما ما امروز در هفت گنج به شما روشهای ساده‌ای را برای مراقبت از ناخن هایتان آموزش می‌دهیم.

  • برای داشتن ناخن زیبا سعی کنید آنها را همیشه کمی مرطوب نگه دارید

جهت داشتن ناخن‌هایی سالم نیاز به این است كه ناخن و پوسته اطراف آن را به صورت مرتب چرب كنید و همیشه كرم مرطوب كننده همراهتان باشد. به‌طور كلی بهتر است با استفاده از كرم‌های مرطوب‌كننده هر روز به ویژه در هوای سرد و خشك، ناخن‌ها را مرطوب كنید.

  • دستكش دست کنید برای ناخن هایتان خوب است!

در صورتی كه دستان‌تان با آب زیاد تماس دارد، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ناخن، و نرم شدن آنها از دستكش استفاده كنید. هنگام ظرف شستن وشست و شوی منزل، استفاده از دستكش ضروری است. مواد شوینده قوی اصلا رابطه خوبی با ناخن های شما ندارند. البته آلودگی هم باعث کاهش دوام ناخن ها می شود. برای اینکه ناخن هایتان را از شر این بلایا در امان بگذارید، بهتر است دستکش بپوشید.

  • مواد مغذی دارای آهن زیاد مصرف کنید

اگر آهن كافی دریافت نكنید ناخن‌ های شما آن را نشان می‌دهد. كمبود آهن كه در خانم‌ها رایج است سبب شكنندگی ناخن‌ها می‌شود؛ بنابراین کسانی که این مشكل را دارند باید غذاهای پرآهن مصرف کنند که بهترین منبع دریافت آهن، اسفناج و گوجه فرنگی است. همچنین منابع حیوانی آهن عبارت است از گوشت گاو، بوقلمون، اردك، مرغ، میگو و تخم مرغ. منابع گیاهی آهن سویا، عدس، لوبیا و سبوس است. با مصرف ویتامین C می‌توانید به جذب آهن حیوانی به بدن كمك كنید؛ البته سعی كنید مواد غذایی غنی از آهن، زینك، ویتامین B و گوگرد مصرف كنید چون مواد غذایی پروتئینی كه غنی از اسیدهای آمینه، ویتامین B و گوگرد هستند، سبب سخت و زیبا شدن ناخن‌ های شما می‌شوند.

  • ناخن ها یتان را سعی کنید لاک بزنید

یک لایه نازک از لاک بر روی ناخن ها می تواند به استحکام آنها کمک کند، ولی به خاطر داشته باشید که لاک را بیشتر از یک هفته بر روی ناخن هایتان قرار ندهید. بهتر است که بعد از ۷ روز آنها را پاک کرده و به ناخن هایتان چند روز استراحت بدهید و بعد از آن دوباره لاک جدید بزنید.

توجه کنید که استفاده بیش از حد از لاك به ناخن ها سبب خشكی و شكننده شدن ناخن‌ ها می‌شود. لاك موجب می‌شود كه سوراخ‌های سطح ناخن بسته شوند و ناخن با مشكل كمبود اكسیژن مواجه شود، بنابراین استفاده نكردن از لاك در طولانی‌ مدت همراه با رعایت بقیه اصول گفته شده می‌تواند باعث بهتر شدن وضعیت ناخن شود. میتوانید در شرایط خاص لاك بزنید.

  • بهترین زمان مناسب ناخن‌ گیری را بدانید

همیشه بعد از حمام ناخن‌های خود را بگیرید چون آسیب كمتری به آن می‌رسد. در بقیه مواقع ناخن شكنندگی دارد كه به سطح ناخن آسیب می‌رساند ولی بعد از حمام، ناخن نرم است و شكننده نیست.

  • آب زیاد بنوشید ، هرچه بیشتر بهتر

یك آزمایش ساده برای تشخیص كمبود آب بدنتان این است که سطح ناخن را محكم فشار دهید تا ناخن از صورتی به سفید تغییر رنگ دهد؛ سپس ناخن را رها كنید و ببینید در چه زمانی به رنگ اولیه خود برمی‌گردد. اگر ناخن كمتر از دو ثانیه به رنگ اصلی‌اش باز نگردد یعنی بستر ناخن دچار كمبود آبی است. در طولانی مدت این كمبود آب باعث شكنندگی ناخن می‌شود؛ بنابراین برای حفظ سلامتی ناخن‌هایتان به مقدار كافی آب بنوشید.

  • مواد پروتئینی حتما مصرف کنید

كمبود پروتئین، خود را به صورت یك نوار سفید در عرض ناخن های شما نشان می‌دهد. ناخن‌ها بیشتر از پروتئین ساخته شده‌اند؛ بنابراین برای اینكه ناخن‌هایی بلند، قوی و جذاب داشته باشید باید روزانه به مقدار مناسب پروتئین مصرف كنید. كراتین، عنصر اصلی مو و ناخن، از آمینواسیدها به خصوص سیستئین ساخته شده است. با این وجود به این معنا نیست كه شما به مكمل‌های سیستئین نیاز دارید. خوردن منابع پروتئینی متنوع می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد كه برای داشتن ناخن‌هایی سالم به اندازه كافی آمینو اسید مصرف كرده‌اید. حال این پروتئین به میزان قابل توجهی در ماهی قزل‌آلا، ماست و گردو وجود دارد. منابع دیگر پروتئین شامل ماهی، میگو، بوقلمون، مرغ، گوشت، سویا، تخم مرغ، آجیل و لبنیات است.

محافظت و مراقبت از ناخن ها

  • همیشه از ناخن گیر های تیز استفاده کنید

ناخن گیرهای کند باعث می شوند تا ناخن شما تحت فشار ناخن گیر ترک بخورد. بهتر است آنها را به صورت مستطیل ببرید و سپس گوشه های آنها را کمی گرد کنید تا دوام بیشتری داشته باشند.

  • سعی کنید که دستانتان را بیش از اندازه خیس نگاه ندارید

بعد از حمام و یا شنا سعی کنید انگشتانتان را خشک کنید، رطوبت بجا مانده بر رو ناخن ها خطر ابتلا به بیماری های قارچی را افزایش می دهد.

  • از ناخن هایتان استفاده های بد نکنید

بهتر است به جای اینکه آنها را بر روی هر سطحی بکشید، با آنها در بزنید و یا از آنها به عنوان پیچ گوشتی استفاده کنید، کمی مراقبشان باشید.

  • پوست اطرافشان را نکنید

پوست اطراف ناخن به منزله تخت خواب برای ناخن هاست، کندن پوست بیش از اندازه سبب می شود تا جایگاه ناخن آسیب ببیند و احتمال ابتلا به بیماری های قارچی افزایش یابد.

  • آنها را گاهی چرب کنید

این تنها پوست نیست که از خشکی بیش از حد می رنجد. ناخن های شما نیز به رطوبت و چربی نیازمندند. سعی کنید آنها را با روغن کرچک که حاوی ویتامین ای است چرب نمایید. روغن زیتون نیز می تواند برای دوام آنها مفید باشد.

  • سعی کنید شیر و تخم مرغ آب پز بیشتر بخورید

کلسیوم و روی را می توان به عنوان عناصر حیات بخش ناخن ها برشمرد، اضافه کردن تخم مرغ و شیر به وعده های روزانه می تواند از شکستن ناخن ها و پیدایش لکه های سفید بر روی آنها جلوگیری کند.

  • از استون دوری کنید

استون به سبب ساختار مولکولی اش، باعث خشکی ناخن و پوست اطرافش می شود. بهتر است که از محلولهایی که بر پایه استاتیت هستند برای پاک کردن لاک ناخن استفاده کنید.
گرداوری شده بصورت اختصاصی توسط : هفت گنج https://7ganj.ir

منبع : webmd

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی