سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

خوراكي هاي مفيد براي تقويت و استحكام مو و ناخن

اگر مي خواهيد زيبا باشيد بهتر است به جای استفاده از انواع محصولات آرایشی، از مواد مغذی مفید برای پوست، مو و ناخن استفاده كنيد. ..
تقویم فارسی اندروید

اگر مي خواهيد زيبا باشيد بهتر است به جای استفاده از انواع محصولات آرایشی، از مواد مغذی مفید برای پوست، مو و ناخن استفاده كنيد. در غیر این صورت، هر قدر هم که سعی کنیم که با محصولات آرایشی و کرم ها، معایب پوست و مو رو بپوشانیم، چندان موفق نخواهیم شد زیرا طبیعی و درونی نیستند.

استحكام مو و ناخن
استحكام مو و ناخن

با توجه به اینکه مو و ناخن از کراتین درست شده اند، هر فرایندی که در بدن، به ساختن کراتین منجر شود، در استحکام مو و ناخن هم به کار می رود.

پروتئین whey

بدن ما برای ساختن کراتین به پروتئین نیاز دارد. کمبود پروتئین به ریزش موی شدید منجر می شود. افزودن پودر پروتئین whey به اسموتی و خوراکی های دیگر، هم گرسنگی رو به تعویق می اندازد و هم برای مو و ناخن ها مفید است.

گوشت قرمز

گوشت قرمز سرشار از پروتئین است. علاوه بر این، حاوی ماده مغذی دیگری نیز می باشد که وجود اون برای سلامت مو و ناخن، ضروری است. این ماده مغذی، آهن می باشد. کمبود آهن، باعث نازک شدن موها می شود. همچنین، این کمبود، شکل طبیعی ناخن ها رو تغییر داده و ناخن ها رو قاشقی شکل و غیر طبیعی می کند. البته این بدین معنی نیست که باید هر روز گوشت قرمز بخورید. گوشت قرمز در کنار فوایدی که دارد، معایبی هم دارد که باید با احتیاط و در حد متعادل مصرف شود. مثلاً حاوی چربی اشباع و مضر می باشد که در مقادیر زیاد در ایجاد مشکلاتی نظیر بیماری های قلبی، انواع مختلف سرطان و دیابت نوع ۲، نقش دارد. اگر احساس می کنید که به کمبود آهن مبتلا هستید، حتماً با پزشک مشورت کنید تا در صورت لزوم، اقدام به تجویز مکمل آهن نماید.

بادام

این ماده غذایی نه تنها منبع خوب پروتئین است بلکه سرشار از منیزیم هم می باشد. منیزیم به سلامت مو و ناخن، کمک می کند. این عنصر، هدیه طبیعت برای مبارزه با استرس است. استرس یکی از عوامل مهم ریزش مو می باشد. یکی از علائم کمبود منیزیم در بدن، وجود خطوط عمودی بر روی ناخن ها می باشد. دو مورد دیگر از منابع خوب منیزیم عبارتند از: سبزیجات برگ دار و لوبیای سویا.

جهت مطالعه خواص و مضرات بادام اينجا كليك كنيد

صدف خوراکی

عنصر روی (zn)، در ساخت پروتئین هایی که در مو و ناخن وجود دارند، نقش دارد. صدف خوراکی بیشتر از هر ماده غذایی دیگر، دارای zn می باشد. مسلماً خیلی از ما ممکن است که به صدف خوراکی دسترسی نداشته باشیم. در این صورت می توان از گوشت گاو، ماکیان، غلات صبحانه غنی شده و لوبیا پخته، استفاده کرد.

شیر

برخی از تحقیقات نشان می دهند که بین کمبود ویتامین D و ریزش مو رابطه وجود دارد. کلسیم هم یک ماده معدنی کلیدی در ساخت مو و ناخن سالم است. ما برای جذب کلسیم در بدن به ویتامین D نیاز داریم. اگر از شیرهای غنی شده با ویتامین D استفاده کنید، با یک تیر دو نشان زده اید. یعنی از منبعی استفاده کرده اید که هم کلسیم و هم ویتامین D دارد. اگر فکر می کنید که دچار کمبود ویتامین D هستید، حتماً با پزشک مشورت کنید تا در صورت لزوم به تجویز مکمل این ویتامین، اقدام کند.

تخم مرغ

تخم مرغ، منبع خوب پروتئین است. بعضی از انواع تخم مرغ، ویتامین D و ویتامین بیوتین هم دارند. کمبود بیوتین به ضعیف بودن مو و ناخن ها منجر می شود.

جهت مطالعه خواص تخم مرغ اينجا كليك كنيد

ماهی سالمون

این ماهی نیز منبع خوب بیوتین و پروتئین است. همچنین، حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد که التهاب رو در بدن کاهش داده و پوست رو مرطوب می کند. هر قدر که پوست سر سالم تر باشد، فولیکول های مو هم سالم تر بوده و به رشد موهای سالم منجر می شود. خاصیت ضد التهاب امگا ۳ برای ناخن ها نیز مفید است و به ترمیم ناخن ها کمک می کند.

آجیل برزیلی

موش های آزمایشگاهی که دچار کمبود سلنیوم هستند، به کم پشتی موها مبتلا می شوند. این یعنی سلنیوم در پرپشت شدن موها نقش دارد. کافیست که روزانه شش تا هشت عدد آجیل برزیلی بخورید تا سلنیوم مورد نیاز بدن رو فراهم کنید.

جهت دریافت جدیدترین اخبار و مقالات از طریق تلگرام ، اینجا کلیک کنید

جهت مطالعه مقالات مرتبط با سلامت پوست، مو ناخن اینجا کلیک کنید

گردآوری و تنظیم: گروه ۷ گنج 

www.7ganj.ir

منبع: يكا

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی