تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت

آشنایی با همه خواص پسته

تقویم فارسی اندروید

آیا به دنبال گزینه ای سالم در میان تنقلات هستید؟ وقت آن است که با یک کاسه آجیل از غذاهای مضر خداحافظی کنیم. یکی از انواع مختلف آجیل که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته، پسته است. اعتقاد بر این است که پسته ها از سال 7000 پیش از میلاد برای انسان ها شناخته شده بودند و ارتباط آن با ما تا امروز ادامه دارد. پسته به زبان هندی “Pista” و “PistaPappu” نامیده می شود. پسته دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است. آنها منبعی غنی از پروتئین ها، آنتی اکسیدان ها و حتی فیبر غذایی هستند. بیایید جزئیات بیشتری در مورد برخی از بهترین خواص پسته برای سلامتی، مو و پوست بیاموزیم.

خواص پسته

پسته چیست؟

پسته، اگرچه در دسته آجیل طبقه بندی می شود اما از لحاظ فنی بذر یک میوه است. نام علمی آن Pistacia Vera است و به خانواده Anacardiaceae تعلق دارد. یک پوسته به رنگ کرم دارد که یک مهره با رنگ سبز را با پوشش بیرونی قرمز در خود نگه می دارد. قسمت سبز آن به صورت خام کاملاً شیرین و با طعم خامه ای است. میوه خشک پسته غالباً با چاشنی نمک بو داده می شود تا طعم آن بهتر شود.

آیا پسته سالم است؟

پسته یکی از سالم ترین غذاهای کره زمین است. آنها سرشار از چربی های سالم هستند که باعث تقویت سلامت قلب می شود. مصرف مقداری پسته در رژیم غذایی روزانه ما می تواند در مقابله با اختلالات گوارشی، مشکلات ایمنی و حتی دیابت کمک کند. آنها همچنین به تقویت بینایی و بهبود کیفیت عمومی بدن ما معروف هستند.

بادام و پسته در مقابل هم:

پسته و بادام هر دو به نوبه خود سالم هستند. آنها چربی های خوبی را ارائه می دهند و تقریباً کالری یکسانی دارند. با این حال، هنگامی که صحبت از کلسیم به میان می آید، پسته تنها 4 درصد از نیاز توصیه شده روزانه را تأمین می کند، در حالی که بادام 10 درصد از نیاز روزانه را تأمین می کند. وقتی صجبت از سطح آهن به میان می آید. پسته 8٪ از نیاز روزانه توصیه شده را ارائه می دهد، در حالی که بادام 6٪. را تامین می کند. اضافه کردن هر دو آجیل در رژیم غذایی شما می تواند به شما کمک کند تا تمام خوبی های اساسی را در آنها بخ دست آورید.

ارزش غذایی پسته

در زیر ارزش غذایی پسته در 100 گرم آمده است:

کل کالری: 562
کل کربوهیدرات ها: 28 گرم
فیبر غذایی: 10 گرم
کل چربی: 45 گرم
ویتامین آ: 8٪
کلسیم: 10٪
ویتامین سی: 9٪
آهن: 21٪
ویتامین ب6: 85٪
منیزیم: 30٪

چگونه پسته بخوریم؟

بهترین راه برای خوردن پسته، پوست کندن آنهاست. فقط می توانید آنها را با انگشت خود باز کرده و یا از یک دستگاه مخصوص استفاده کنید. بسیاری از کارخانه ها همچنین پسته های بدون پوست را به عنوان غذای آماده تولید می کنند. شما حتی می توانید پسته را در سوپ ها برای یک قوام خامه ای و به عنوان جایگزینی برای لبنیات اضافه کنید. از آنها می توان در سالادها، به صورت بو داده و یا بر روی کیک ها و دسرها برای بهره بردن از خواص پسته استفاده کرد.

چه تعداد پسته برای خوردن روزانه مناسب است؟

پزشکان و متخصصان تغذیه یک وعده روزانه 5/1 اونس تا 3 اونس را در روز توصیه می کنند که بسته به سن، جنسیت و وضعیت سلامتی فرد برابر با یک تا دو مشت است. شما می توانید تنقلات مضر و ناسالم خود را با پسته به عنوان میان وعده غذایی جایگزین کنید تا هوس گرسنگی تان را کاهش دهید.

خواص پسته

همانطور که گفته شد، خواص پسته مثال زدنی است. بله، شما همچنین به ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز بدن خود دسترسی پیدا خواهید کرد. بیایید در این مقاله به خواص پسته بیشتر توجه کنیم.

خواص پسته

 1. خواص پسته در داشتن قلب سالم

به گفته کارشناسان، قلب سلامت بهتری خواهد داشت وقتی روزانه پسته مصرف می کنید. دلیل این امر این است که پسته بدن را کنترل کرده و سطح کلسترول خون را کاهش می دهد. افرادی که رژیم های کم کالری را ترجیح می دهند، بیشتر کالری های خوب را هر روز از یک کاسه پسته دریافت می کنند. منابع و تحقیقات نشان داده اند که مصرف یک کاسه پسته با معده خالی باعث کاهش کالری ها می شود و سطح کلسترول را نیز پایین می آورد.

دلیل این امر این است که پسته مقادیر زیادی ال آرژنین دارد، دلیل اینکه شریانها انعطاف پذیر هستند و لخته خونی برای نگرانی ندارند، که در صورت نادیده گرفتن منجر به حمله قلبی و سکته مغزی می شود. پسته مقدار زیادی ویتامین E دارد که به از بین بردن پلاسمای کلسترول ایجاد شده در عروق نیز کمک می کند.

2. خواص پسته در کاهش وزن

اگر می خواهید وزن خود را کم کنید، از پسته کمک بگیرید. به گفته کارشناسان، کسانی که عاشق پسته و سایر آجیل ها هستند، می توانند از طریق آن وزن و خط کمر خود را کنترل کنند. دلیل آن این است که فیبر زیادی در پسته وجود دارد که به شما کمک می کند تا از گرسنگی جلوگیری کنید، احساس سیری به شما می دهد و همچنین به کاهش نیاز بدن به پرخوری نیز کمک می کند. پسته همچنین دارای چربی های سالم است که در واقع به شمارش کالری کمک می کند و به همین دلیل است که متخصصان می گویند باید هر روز یک کاسه پسته مصرف کنید.

3. خواص پسته در تنظیم قند خون

خواص پسته برای بیماران دیابتی باورنکردنی است! به گفته کارشناسان، دیابت نوع 2 به ویژه در هنگام مصرف پسته از بین می رود یا کاهش می یابد. بدن برای آن به مقادیر زیادی فسفر احتیاج دارد و چنین ماده معدنی به مقدار زیادی در پسته نیز یافت می شود. پروتئین ها به تجزیه و تبدیل به اسیدهای آمینه کمک می کنند. فرد نیاز به خوردن پسته دارد تا تحمل گلوکز در او کنترل شود و سطح آن نیز پایین بیاید.

4. هموگلوبین را بهبود می بخشد

به گفته کارشناسان، با خوردن روزانه پسته سطح خون سالم ممکن می شود. به گفته کارشناسان، پسته حاوی مقدار زیادی ویتامین B6 است که منبع خوبی برای ساخت هموگلوبین به شمار می رود. هموگلوبین به بدن ما کمک می کند تا اکسیژن موجود در جریان خون، به تمام سلول های بدن منتقل شود. با افزایش مقدار اکسیژن در خون، بدن به خوبی کار می کند و جریان خون نیز تمیز می ماند.

5. سیستم عصبی را تحریک می کند

پسته به دلیل فراوانی ویتامین B6 موجود در آن، به سیستم عصبی کمک می کند تا در سلامت بماند. آمین ها مولکول هایی هستند که در بدن به اسیدهای آمینه برای کمک به پیشرفت و ایجاد نیاز دارند. B6 در اینجا به تشکیل میلین کمک می کند که باعث ایجاد غلاف محافظ در اطراف اعصاب نیز می شود. این آنزیم همچنین به رشد ملاتونین، سروتونین، گاما آمینوبوتیریک و سایر اسیدها کمک می کند که اعصاب را آرام و خوشحال نگه می دارد.

6. خواص پسته در تقویت بینایی

به گفته کارشناسان، چشم ها به خوردن هر روزه یک کاسه پسته نیاز دارند. دلیل این امر این است که پسته حاوی کاروتنوئیدهایی است که دارای ترکیبات زاکسانیتن و لوتئین هستند که هر دو آنتی اکسیدانند که چشم را محافظت می کنند. این آنتی اکسیدان ها هستند که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کنند و می توانند علت پیدایش بیماری ماکولا را نیز که با افزایش سن اتفاق می افتد، نابود کنند. کارشناسان می گویند وقتی دژنراسیون ماکولا تخریب می شود، دچار کاهش بینایی و سایر مشکلات چشم نیز نخواهید شد.

7. خواص پسته در تقویت سیستم ایمنی

به گفته کارشناسان، سیستم ایمنی سالم با مصرف پسته امکان پذیر است. این به دلیل در دسترس بودن فراوان ویتامین B6 در پسته است. B6 برای بدن و مغز شگفتی می آفریند و به مقابله با عفونت ها در سطوح مختلف نیز کمک می کند. به گفته کارشناسان، این آنزیم به ایجاد RBC سالم در بدن کمک می کند، غدد لنفاوی، طحال و تیموس را نیز حفظ می کند.

8. حفاظت در برابر اشعه ماوراء بنفش

با کمک پسته، از سلامتی پوست به دلیل فراوانی ویتامین E موجود در آن، مراقبت های لازم صورت می گیرد. آنتی اکسیدان محلول در چربی به غشای سلولی کمک می کند تا عمر طولانی تری داشته باشند، با رادیکال های آزاد بجنگند و به پوست زیبایی و لطافت نیز می بخشد. به لطف ویتامین E موجود در پسته، پوست از اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید نیز محافظت می شود، که می تواند پوست را از پیری محافظت کند.

9. پوست را مرطوب می کند

خواص پسته برای پوست بی شمار است. برای افرادی که پوست بسیار خشک دارند مفید خواهد بود زیرا از اسیدهای چرب به مقدار غیر قابل توصیفی تشکیل شده است. به همین دلیل از پسته در روش های مختلف درمانی مانند ماساژ درمانی و آروماتراپی برای رفع خشکی استفاده می شود. ویتامین E که در پسته موجود است، به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و پوست را از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند و منجر به بیماری های پوستی می شود. پسته همچنین به عنوان عامل ضد پیری عمل می کند که باعث می شود پوست شما جوان تر و شاداب تر شود. روغن موجود در آن خاصیت مرطوب کنندگی دارد.

پسته

10. خواص پسته در هضم بهتر

پسته از موادی مغذی تشکیل شده است که هضم بهتری را فراهم می کند. پسته منبع فیبر است که برای هضم مناسب مواد غذایی بسیار ضروری می باشد. جدا از سایر مواد مغذی، فیبرها برای مشکلات گوارشی و مشکل روده ضروری هستند. این به عملکرد صحیح دستگاه گوارش ما کمک می کند. مشکل هضم یا مشکلات یبوست در بین بسیاری از افراد بسیار متداول است. بنابراین هرگز از این کیفیت پسته چشم پوشی نکنید.

11. مو را تغذیه می کند

خوردن پسته فواید زیادی دارد. به تقویت و انعطاف پذیری مو کمک می کند. پسته که به طور مشابه برای پوست مفید است، بسیار زیاد از موها مراقبت می کند. این ماده حاوی مقدار زیادی بیوتین است که اساساً با ریزش مو مبارزه می کند. عامل اصلی که منجر به ریزش مو می شود کمبود بیوتین است. دوباره به تغذیه موهای خشک کمک می کند و در افزایش انعطاف پذیری رشته های مو موثر است. تغذیه عمیق با استفاده از ماسک موی پسته انجام می شود.

پسته ها به سادگی راه حلی برای دهیدراته شدن مو و خرد شدن مو یا هرگونه آسیب هستند. ریشه های مو تقویت می شود و همچنین ریشه مو با مصرف پسته قوی تر می شود. اسیدهای چرب برای رشد مناسب موها که باعث تحریک رشد سالم رشته های مو می شوند بسیار ضروری هستند.

12. پشتیبانی از عملکردهای بدنی بهتر

پسته همچنین از مواد مغذی مختلفی از جمله ویتامین B6 که برای سیستم عصبی ما ضروری می باشد، تشکیل شده است. این ویتامین به عنوان پروتئین عمل می کند تا مقدار اکسیژن موجود در خون ما و تعداد هموگلوبین افزایش یابد. این اساساً به انتقال درست عصب ها برای تأمین عملکرد سالم بدن کمک می کند.

سیستم عصبی نقش مهمی در بدن ما دارد. هرگونه اختلال در سیستم عصبی منجر به بیماری های جدی می شود. اسیدهای آمینه برای مولکول های پیام دهنده مورد نیاز است و اسیدهای آمینه عمدتا به حضور ویتامین B6 در بدن ما بستگی دارد. غلاف که به آن میلین گفته می شود توسط این ویتامین در اطراف فیبرهای عصبی تشکیل می شود.

13. خواص پسته در بهبود سلامت مغز

وقتی غدد مختلف به درستی کار می کنند باعث می شود بدن شما سالم بماند. مواد مغذی موجود در پسته منبع خوبی از اکسیژن به خون را تأمین می کند. پسته خشک در فعالیت سالم بسیاری از غدد مانند تیموس، طحال و غیره تاثیر مثبت دارد. ویتامین B6 در افزایش میزان اکسیژن خون ما بسیار ضروری است و از این رو منجر به افزایش تعداد هموگلوبین می شود. مقدار اکسیژن موجود در خون بیشتر می شود، مغز ما فعال تر می شود و باعث می شود مغز ما سالم بماند.

14. خواص پسته در جلوگیری از سرطان

از جمله کاربردهای آجیل پسته، خواص آنتی اکسیدانی آن است. آنتی اکسیدان های موجود در پسته به خنثی کردن رادیکال های آزاد بدن ما کمک می کند که اساساً باعث بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری ها می شود. همچنین، ویتامین B6 به افزایش WBC کمک می کند که ما را از عفونت های مختلف و همچنین از سرطان محافظت می کند. مطالعات نشان داده اند که آنتی اکسیدان های موجود در آن بسیار مفید هستند که به منظور تهیه مواد غذایی مختلف نیز از آنها استفاده می شود.

15. خواص پسته در تقویت سلامت روده

پسته به خاصیت پروبیوتیکی اش شناخته شده است که می تواند فلور روده را متعادل کند. این آجیل همچنین حاوی فیبر رژیم غذایی است که می تواند به اضافه کردن حجم به مدفوع کمک کند و حرکتی یک پارچه ایجاد کند. علاوه بر جلوگیری از یبوست، پسته حاوی بسیاری از مواد شیمیایی گیاهی نیز می باشد که می تواند ترکیب باکتری های معده را تغییر دهد. این یکی از بهترین فواید خوردن پسته است.

16. خواص پسته در مبارزه با التهاب

مطالعات نشان می دهد که التهاب در بدن عامل اصلی بیماری های قلبی و سایر بیماری های جدی است. پسته دارای بسیاری از مواد مغذی ضد التهاب است که می تواند التهاب را در سطح سلول کاهش دهد. توصیه می شود روزانه مقداری پسته را برای ارتقاء سلامت قلب مصرف کنید.

17. خواص پسته در تقویت سلامت جنسی در مردان

یکی از مشکلات اساسی که بسیاری از مردان با آن روبرو هستند، کیفیت پایین و تعداد کم اسپرم ها است. پسته یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درمان اختلال نعوظ در آقایان به حساب می آید. همچنین، با تهیه مواد مغذی حیاتی برای بدن، خواص پسته برای آقایان در جهت کمک به آنها در زندگی جنسی شان بی شمار است. این یکی از بهترین فواید سلامتی پسته است.

18. مبارزه با پیری زودرس

پسته ها سرشار از ویتامین E هستند که می توانند علائم پیری را به طور مؤثر کاهش دهند. این ماده مغذی باورنکردنی پوست را تغذیه می کند و از آن در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کند. همچنین باعث جلوگیری از تشکیل چین و چروک، خطوط ریز و لکه ها می شود و باعث پیشگیری از پیرتر شدن شما می شود. استفاده از پسته به صورت موضعی هم می تواند ظاهری جوانتر و روشن تر به پوست شما بدهد.

خواص پسته

19. خواص پسته در دوران بارداری

آجیل بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی یک زن باردار است. به خصوص، پسته با داشتن ویتامین ها و مواد معدنی مهم خود می تواند از بارداری سالم حمایت کند. مس موجود در این آجیل ها، شمار خون مورد نیاز برای اکسیژن رسانی به سلول های بدن را افزایش می دهد. آنها همچنین دردهای مفاصل، یبوست و بسیاری از عفونت ها را تسکین می دهند. به همین دلیل پزشکان در بارداری خوردن پسته را توصیه می کنند.

20. ممکن است کلسترول و فشار خون را پایین بیاورد

همانطور که گفته شد، پسته ممکن است به طرق مختلف خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. علاوه بر داشتن آنتی اکسیدان زیاد، پسته ممکن است کلسترول خون را کاهش داده و فشار خون را بهبود بخشد، بنابراین خطر بیماری قلبی شما را کاهش می دهد.

در حقیقت، مطالعات متعددی اثرات کاهش دهنده کلسترول پسته را تایید کرده اند. بسیاری از مطالعات در مورد پسته و چربی خون با جایگزینی بخشی از کالری ها در رژیم غذایی با پسته صحبت کرده اند. تا 67٪ از این مطالعات كلسترول LDL كل و “بد” و كلسترول HDL “خوب” را نشان داده اند. در ضمن، هیچ یک از این مطالعات نشان ندادند که خوردن پسته روی پروفایل لیپید خون تأثیر منفی می گذارد.

یک مطالعه چهار هفته ای در افراد مبتلا به کلسترول LDL بالا نشان داد، شرکت کنندگان 10٪ کالری روزانه خود را از پسته مصرف می کردند. علاوه بر این، رژیم غذایی متشکل از 20٪ کالری موجود در پسته، کلسترول LDL را 12٪ کاهش داده است.

در مطالعه دیگری، 32 جوان ابتدا به مدت چهار هفته رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال کردند. سپس پسته را به جای منابع چربی اشباع نشده به آن رژیم اضافه کردند، که درمجموع حدود 20٪ از کالری دریافتی روزانه آنها است. بعد از چهار هفته رژیم، آنها 23٪ كلسترول LDL كاهش یافته، 21٪ كلسترول كل و كاهش 14٪ تری گلیسیریدها را تجربه كردند. علاوه بر این، به نظر می رسد پسته فشار خون را بیش از سایر آجیل ها کاهش می دهد.

اثرات جانبی پسته:

اکنون که فواید سلامتی بسیاری در مورد پسته را آموخته اید، بگذارید برخی از عوارض جانبی خوردن بیش از حد پسته را نیز دریابیم:

  • درد شکم
  • سوء هاضمه
  • نفخ شکم
  • یبوست
  • ورم
  • خوردن پسته شور می تواند سطح سدیم را افزایش دهد.
  • باعث گرم شدن بیش از حد بدن می شود.

آیا این خواص پسته شما را غافلگیر نمی کند؟ آنها نه تنها یک میان وعده خوشمزه هستند، بلکه شما را با مواد مغذی شگفت انگیزشان شارژ می کنند. با این حال، بسیاری از افراد در خوردن پسته شور یا طعم دار که با سدیم اضافی و مواد مصنوعی تهیه می شود، افراط می کنند. اینها می توانند مزایای پسته را کنار بزنند و برای سلامتی مضر باشند. همیشه توصیه می شود که از خوردن آجیل های خام و بدون چاشنی برای سالم خوردن استفاده کنید!

منبع:

stylesatlife

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی