خواص مواد غذايي سلامت

آشنایی با همه خواص پاپایا

پاپایا میوه ایست که در هوای گرمسیری رشد می کند و طعم شیرینی دارد. مزایای بی نظیر و طعم خوشمزه اش این میوه را بسیار محبوب کرده است. پاپایا پیش از این میوه ای نادر و عجیب و غریب بود درحالیکه این روزها بیشتر در دسترس است.

پاپایا

مزایای متعدد سلامتی پاپایا شامل کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت، سرطان، کمک به هضم بهتر، بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت، کاهش فشار خون و بهبود زخم است.

پاپایا میوه ای نرم و گوشتی است که می تواند در آشپزی به طور متنوعی مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله بیشتر با مزایای متعدد پاپایا و ارزش غذایی آن آشنا خواهیم شد.

حقایقی درباره پاپایا

  • این یک میوه بومی مکزیک است با این حال در کارائیب و فلوریدا هم رشد می کند.
  • طبق گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، هند بیشترین میزان پاپایا را در سال تولید می کند که بیشتر از 5 میلیون تن است.
  • می توانید آن را به سالاد، کیک و اسموتی تان اضافه کنید.

پاپایا

فواید

مواد مغذی موجود در پاپایا دارای مزایای سلامتی بی شماری هستند. ممکن است بتواند از بدن در برابر برخی بیماری محافظت کند.

دژنراسیون وابسته به سن ماکولا

پاپایا مزایایی دارد که می تواند از آسم جلوگیری کند و حتی خواص ضد سرطان دارد. زاکسانتین یک آنتی اکسیدان موجود در این میوه است که فیلتری برای اشعه های آبی مضر محسوب می شود. می تواند نقش محافظتی چشم را ایفا کند و می تواند با دژنراسیون ماکولا مبارزه کند. با این حال مصرف زیاد تمام میوه ها می تواند ریسک و پیشرفت دژنراسیون ماکولا را کاهش دهد.

پاپایا

جلوگیری از آسم

خطر ابتلا به آسم در افرادی که مقادیر زیادی از مواد مغذی خاص را مصرف می کنند کمتر است. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتن است که در خوراکی هایی مانند پاپایا، زردآلو، بروکلی، طالبی، کدو حلوایی و هویج موجود است.

سرطان

مصرف آنتی اکسیدان بتاکاروتن که در پاپایا یافت می شود می تواند خطر سرطان را کاهش دهد. بر اساس مطالعه ای منتشر شده در مجله تخصصی سرطان، مردان جوان تری که رژیم غذایی شان شامل میزان زیادی بتاکاروتن بود کمتر به سرطان پروستات مبتلا می شدند.

سلامت استخوان

مصرف کم ویتامین K با افزایش خطر شکستگی استخوان همراه است. مصرف کافی ویتامین K برای سلامتی بسیار مهم است زیرا جذب کلسیم را بهبود می بخشد و ممکن است دفع ادراری کلسیم را کاهش دهد. زیرا کلسیم به طور طبیعی در بدن برای تقویت و بازسازی استخوان ها وجود دارد.

پاپایا

دیابت

مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که از رژیم های غذایی دارای فیبر بالا استفاده می کنند سطح قند خون پایین تری دارند و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است میزان قند خون، چربی و انسولین شان بهبود یابد. یک پاپایای کوچک حاوی حدود 3 گرم فیبر است که فقط معادل 17 گرم کربوهیدرات است.

هضم

این میوه دارای آنزیمی است که پاپائین نامیده می شود و می تواند به هضم راحت غذا کمک کند. در واقع می توان از آن به عنوان کمپرسور گوشت یاد کرد. پاپایا دارای فیبر و آب است که هر دو به جلوگیری از یبوست کمک می کنند و نظم دستگاه گوارش را نیز ارتقا می دهند.

بیماری قلبی

فیبر، پتاسیم و ویتامین موجود در این میوه همگی به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک می کنند. افزایش مصرف پتاسیم همراه با کاهش مصرف سدیم مهمترین تغییرات تغذیه ایست که هر فردی می تواند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی انجام دهد.

پاپایا

التهاب

کولین یک ماده غذایی بسیار مهم و مفید در پاپایاست که در خواب برای حرکات عضلانی، حافظه و یادگیری به ما کمک می کند. کولین همچنین برای حفظ ساختار غشاهای سلولی، کمک به انتقال امواج عصبی، کمک به جذب چربی و کاهش التهاب مزمن کمک می کند.

پوست و بهبود زخم

هنگامی که به صورت موضعی استفاده شود می تواند در بهبود زخم و جلوگیری از عفونت مفید باشد. محققان معتقدند که آنزیم های موجود در پاپایا اثرات مفیدی بر پوست دارد. برخی از داروهای حاوی این آنزیم ها نیز برای درمان زخم های دهانی مورد استفاده قرار می گیرند.

سلامت مو

برای داشتن موهای زیبا به پاپایا نیاز دارید زیرا حاوی ویتامین A و مواد مغذی مورد نیاز برای تولید چربی است که پوست سر را مرطوب نگه می دارد. ویتامین A برای رشد تمام بافت های بدن از جمله پوست و مو ضروری است. مصرف کافی ویتامین C هم که در پاپایا موجود است می تواند در ساخت و نگهداری کلاژن مورد نیاز ساختار پوست موثر باشد.

پاپایا

ارزش غذایی

پاپایا یک منبع عالی از ویتامین C است و یک اندازه متوسط از آن می تواند 224 درصد از نیاز روزانه بدن را تامین کند.

ترکیبات:

  • 120 کالری
  • 30 گرم کربوهیدرات شامل 5 گرم فیبر و 18 گرم شکر
  • 2 گرم پروتئین

حاوی:

  • فولات
  • ویتامین A
  • منیزیم
  • مس
  • اسید پانتوتنیک
  • فیبر
  • ویتامین B
  • آلفا و بتاکاروتن
  • لوتئین و زاکسانتین
  • ویتامین E
  • کلسیم
  • پتاسیم
  • ویتامین K
  • لیکوپن
  • قویترین آنتی اکسیدان ها برابر با گوجه فرنگی

پاپایا

طرز مصرف

روش های ساده ای برای افزودن پاپایا به رژیم غذایی وجود دارد. خوردن این میوه می تواند بسیار مشکل باشد زیرا زیادی آبدار است اما روش های زیر را در نظر داشته باشید:

هنگام انتخاب یک پاپایای تازه سعی کنید به پوستش توجه کنید که نارنجی با رگه های قرمز باشد و وقتی به آن دست می زنید نرم باشد. مانند خربزه آن را برش دهید، هسته هایش را جدا کنید و نوش جان نمایید. هسته های پاپایا خوراکی هستند اما طعمی تلخ و شیرین دارند. با استفاده از یک قاشق می توانید گوشت نرم میوه را جدا کنید.

پاپایا میوه ای نرم و همه کاره است بدین معنا که می توان آن را در بسیاری از دستورهای غذایی مورد استفاده قرار داد. می توانید روش های ساده زیر را مد نظر قرار دهید:

  • سالاد میوه های گرمسیری با پاپایا، آناناس و انبه تهیه کنید.
  • پاپایا را به یک لیوان لیموناد، آیس تی (چای سرد) و آب اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کنند.
  • می توانید مانند سس انبه با پاپایا هم نوعی سس تهیه کنید.
  • چند تکه پاپایای یخ زده را به کلوچه تان اضافه کنید.
  • آن را با آب آناناس، نیمی از یک موز یخ زده و ماست یونانی مخلوط کنید و از خوردن این میان وعده حسابی لذت ببرید.

پاپایا

خطرات

افراد مبتلا به آلرژی لاتکس ممکن است به پاپایا نیز آلرژی داشته باشند زیرا این میوه حاوی آنزیم هایی است که تحت عنوان چیتاناس شناخته می شوند.

این میوه اگر بسیار رسیده باشد ممکن است بویش برای برخی از افراد ناخوشایند باشد. شما می توانید این بو را با چند برش لیمو به حداقل برسانید.

دانه های پاپایا هرچند برای عده ای مضر هستند اما برای مصرف مطمئن می باشند.

منبع : medicalnewstoday

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی